Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1542 Bydliště: Studénka
Zaslal: čt prosinec 03 2015, 19:53 Předmět: Signalizace světel a ruční brzdy pro nevybavená auta.
Nevím, zda v době aut nabitých elektronikou, bude ještě někoho zajímat "amatérský modul", který řeší akustickou signalizaci nerozsvícených nebo nezhasnutých světel, a akustickou signalizaci "lehce zatažené ruční brzdy".
Přesto zde popíši, jak jsem já tento problém řešil u Fabie a následně u Dustera. Nejedná se o kompletní návodku, ale jen o schémata a mojí montáž do auta. Základní myšlenka ja tato:
- Nejedná se o automatiku pro rozsvícení a zhasnutí, ale jen o signalizaci, že jsem něco neudělal. Tím se neodnaučím reflex rozsvícení (zhasnutí), což je důležité, když sednu do jiného "levnějšího auta" bez nějaké automatiky.
- Zapojení nijak nemodifikuje stávající schéma auta, ale jen jako "nalepené" na stávající obvody. K připojení stačí vyjmout určené pojistky a nahradit je pojistkami s vyvedenými vodiči pro připojení k modulu.
Můj vývoj postupoval takto:
1. Fabie od roku 2005. Tehdy vznikl první nejjednodšší modul s tranzistorem T1, který spustí se zpožděním cca 8 sec od zapnutí zapalování signalizaci, že jsem nerozsvítil světla. Signalizace se ruší rozsvícením již parkovacích světel, což je určitá daň za jednoduchost.
2a. Duster od roku 2011. Do nového Dustera jsem si zhotovil stejný modul, jaký jsem používal ve Fabii. Jen jsem ho vylepšil tak, že signalizace se ruší až rozsvícením hlavního osvětlení. Provoz však ukázal, že druhá koupená sirénka byla tak citlivá, že vydávala i při zvoleném zůsobu vypnutí zbytkový pískot, který moje ucho neslyšelo, ale pro citlivé ucho muzikantů to bylo slyšitelné.
2b. Do modulu Dustera jsem proto musel přidat jeden tranzistor T2, který toto zbytkové pískání odstranil.
3. Duster nemá akustickou signalizaci ruční brzdy, jako to měla Fabie. Je tam jen červená kontrolka, která byla pro mne mistrně skryta za příčkou volantu. Když jsem poprvé odjel z křižovatky a jezdil určitou dobu bez úplného odbrzdění, doplnil jsem modul o jednoduchý obvod s FET tranzistorem T3, který se zpožděním cca 1 min od zabrzdění spustí opět pípání sirénky modulu. Start signalizace jde pomalu přes vybíjecí křivku kondenzátoru, ale pro tento účel je tato jednoduchost vyhovující. Signál od kontaktu ruční brzdy jsem musel přivézt od nádržky s brzdovou kapalinou, zde nelze využít připojení na pojistku. Pokud auto nastartuji se zataženou ruční brzdou, je kondenzátor vybitý a ihned jsem upozorněn na nutnost odbrzdit. Pokud v koloně nebo na světlech se při stání na ruční brzdě ozve signál, stačí odbrzdit a zabrzdit k nastavení další minuty.
4. Duster má akustickou signalizaci nezhasnutých světel, když po zastavení otevřu dveře. Bohužel na rozdíl od Fabie, kde to bylo hlasité, tato signalizace jen 4x slabě pípne a pak už nic. Když jsem poprvé nechal svítit světla při parkování na hlučném místě, a jindy nezhasl světla se stopnutým motorem bez otevření dveří při čekání na manželku, tak jsem modul doplnil o tranzistor T4 a diody D7 a D8. Nyní se spustí signalizace ihned po stopnutí motoru, je dostatečně hlasitá a zruší se až vypnutím světel.
5. Nakonec, jsem modul doplnil o vypínač signalizace, abych nemusel při plánované servisní kontrole manipulovat s pojistkami k zrušení této signalizace.
Na schématech jsou uvedeny součástky, které jsem vyhrabal z šuplete. V podstatě při napětí a proudech v modulu vyhoví jakékoliv diody a tranzistory. Umístění modulu ve Fabii a Dusterovi je patrné z obrázků. Tvar, velikost a uchycení modulu lze navrhnout pro libovolné auto, které není již z výroby těmito detaily vybavené.
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1542 Bydliště: Studénka
Zaslal: čt prosinec 03 2015, 20:01 Předmět:
A ještě modul na Dustera doplněný o signalizaci nezhasnutých světel.
Našel jsem doma fotku konečného používaného provedení modulu pro Duster, a tak ji tady přidávám. Je to takový slepenec, jak jsem na původní tišťák přidával tranzistory T2, T3 a T4 a k nim potřebné součástky.
Vlevo jsou vidět dva modré kablíky k pojistkám pro tlumené a dálkové světlo a červený kablík k nějaké pojistce s napětím po zapnutí klíčku. Bílý konektorek je pro přivod od kontaktu ruční brzdy a nad ním je vypínač signalizace.
Světla 2x a brzda 1x.jpg
Komentář:
Schéma současného zapojení modulu se signalizací nezhasnutých světel a vypínačem signalizace.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32539 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá prosinec 04 2015, 20:10 Předmět:
Dacii nemám, ale pošlu link dvěma lidem, co s rumunem jezdí ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1542 Bydliště: Studénka
Zaslal: ne prosinec 06 2015, 13:41 Předmět:
pavel71 napsal(a):
proč tak složitě stačí si z jakýho koliv auta sehnat to pískání -na vrakecu třeba s feldy a de to dopřipojit do jakého koliv auta
Tato rada neřeší signalizaci stavů, které jsou předmětem článku. Ve Felicii je pískátko jako relé R6, které upozorňuje jen na nezhasnutí světel při vystupování z vozu při vypnutém zapalování - viz vstupy relé R6 na přiloženém schémtu Felicie, které jsem si kdysi rozkreslil z "kabelového schéma Felicie".
Na vylepšení slabé hlasitosti signalizace nezhasnutí u Dustera by šlo toto relé s nějakou úpravou snad použít. Prioritně však zde posaný modul řeší signalizaci nerozsvícených světel, a sirénka modulu je využita k dalším dvěma funkcím.
Jen ještě dodám - pozor na pravopis češtiny.
Schéma Felicia liniové.jpg
Komentář:
Liniové schéma Felicie - částečné. Signalizaci nezhasnutí světel zajišťuje relé R6 s polovodičovým obvodem.
Pekne sis vyhral Nevidim duvod, proc by to nemelo nikoho zajimat, hodi se to treba pro starsi auta.
Jeste bych to doplnil o prepinac svetel AUTO/MANUAL, kde v poloze na manual troubi sirenka, a na auto se sepne rele a svetla zapnou. Muze to mit klidne zpozdeni treba 10sec pred zapnutim, 30 sec pred vypnutim svetel..
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1542 Bydliště: Studénka
Zaslal: pá prosinec 11 2015, 13:35 Předmět:
PixelOrgy napsal(a):
......Jeste bych to doplnil o prepinac svetel AUTO/MANUAL ....
Doplnění nějaké automatiky nechám na tvůrčím řešení bastlířů.
Automatikou by se však znehodnotila základní myšlena řešení v tom, že se vůbec nezasahuje do obvodového schéma auta. Ne každý má k dispozici schéma svého vozu aby si navrhl jak zapojit relé, které by tu automatiku světel zajišťovalo.
V mém řešení lze snad najít pojistky světel a kteroukoliv pojistku s napětím po zapnutí klíčku v každém autě i bez schématu auta. Obtížnější může být nalezení vodiče ke kontaktu ruční brzdy, pokud je v autě tento kontakt z výroby montován. U Dustera jsem využil paralelní spojení kontaktu ruční brzdy a kontaktu nízké hladiny brzdové kapaliny. Kontakt hladiny je snadno přístupný na víku nádržky brzdové kapaliny, připojil jsem se přímo na vodič k tomu kontaktu.
Jen ještě doplňuji, že některé autopojistky mají hliníkové kontaktaty, takže k nim nelze vodič do modulu přiletovat. Je nutno použít pojistku s mosaznými nebo zinkovanými nožkami.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.