Zaslal: čt leden 14 2016, 12:58 Předmět: Problém s časovačem 555
Zdravím, už jsem opravdu bezradný a tak se obracím na zkušené profesionály s prosbou o pomoc. Potřeboval jsem zpožďovač do auta (palubní napětí 11,5 - 14,8 VDC) tak jsem navrhl následující zapojení (viz obrázek).
Vše na stole funguje bezvadně, ale při připojení do auta se nabíjení kondenzátoru C1 děje značně nestále (čas je třeba +-60% jinak). Myslím, že tam hraje roli palubní napětí (jeho kolísání) a hlavně okolní teplota. Je to elektrolit a podle datasheet by měl fungovat do -5°C.
Jsem opravdu bezradný: zkoušel jsem napětí stabilizovat zenerkou, ale moc to nepomohlo ...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt leden 14 2016, 13:04 Předmět:
Najdi si zapojení zpožďovače (Time delay) a zapoj to podle něj, já si myslím, že kromě teplotní závislosti se ti tam míchá fakt, že ten kondík nenabíjíš pokaždý ze stejnýho výchozího napětí . _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
To jsem zapomněl napsat: To mě taky napadalo, ale při měření pokaždé kondenzátor vybiju (zkratuju). A když měřím jak na něm roste napětí a venku je třeba kolem nuly, tak se nabíjí neuvěřitelnou rychlostí (kondíky jsem zkoušel asi 3 ...).
P.S. Ve všech knížkách co mám je to zapojení stejný (a i podle vnitřního schématického zapojení to dává smysl). Hledal jsem na netu i v knížkách, ale nikde ani ťuk o tom podobným problému ...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt leden 14 2016, 13:23 Předmět:
A ten elyt je hnilíkovej, nebo to je tantal a časovač je bipolár (555) nebo CMOS (7555) provedení? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: čt leden 14 2016, 13:31 Předmět:
Chtělo by to udělat lépe, podívej se na cmos 4060, je to oscilátor s děličkou, do oscilátoru použiješ podstatně stabilnější keramický C a zpoždění záskáš vydělením několika tisíc kmitů oscilátoru. Vyhneš se nestabilnímu elektrolytickému C, 555 na jakékoli delší časy není dobrá, hlavně pro velký rozsah teplot. nebo to celé obvodově úplně nejsnáze realizovat nějakým MCU, to je ale asi mimo možnosti tazatele. Do auta bys měl na vstup napájení dát minimálně RC filtr a za něj transil.
Celé bych to napájel ze stabilizátoru. Normální 78XX ale nestačí, do aut se kvůli napěťovým špičkám dělalo jiné provedení. _________________ Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Časovač je SMD CMOS (TLC555ID SO8, TEXAS INSTRUMENTS): schválně jsem volil ten s velkým rozsahem teplot a i napájení.
Kondenzátor je hliníkový elektrolit 100uF/25V (Operation temperature -25 ~ +85°C). Později jsem vyzkoušel i tantalový, ale bez většího zlepšení.
Hmm, díky Zaky: transil a RC filtr, vyzkouším. S 4060 už jsem něco zkoušel a je fakt, že nikdy nebyl problém. Jsem kutil a prostě mi to nedá spát proč tohle zapojení nefunguje jak má. MCU se mi zdá jak kánon na vrabce (potřebuju "jen" zpozdit sepnutí relé). A kapacita kondíku i odpor rezistoru by mělo být "v normě" (podle knížky od pana J. Hájka, časovač 555). Našel jsem dokonce v několika publikacích pro motoristy i kompletní zapojení přímo do auta a tam právě ani transil ani RC filtr na vstupu nikde nebyl.
A zkusím tedy ještě integrovaný stabilizátor místo té zenerky.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt leden 14 2016, 14:23 Předmět:
Abys nemusel běhat do auta a vyzkoušel tu teplotní závislost, dej to jednoduše do ledničky či mrazáku a pak to přeměř. Jen pozor na orosení.
Co svody na DPS ? _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt leden 14 2016, 15:18 Předmět:
Je taky otázka, jestli je tam při vypnutí napájení skutečně 0V a ten elyt se vybíjí až na nulu. Většinou se přidává dioda přes odpor. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
jj,velkej pozor (obvzlášť v případě 555) na rušení a špičky z auta. Taky bych raději použil nějakej MCU (klidně i PIC 10F200 -10F206).
Záleží o jaý spoždění se jedná.Třeba by šlo použít tyristor a napájet to z signálu kde je napětí po zapnutí klíčku.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6639 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: čt leden 14 2016, 16:37 Předmět:
555 je můj oblíbený. V autě mě jich běhalo hodně (když se to muselo dodělávat, v starých časech). Nikdy jsem neměl takovéto problémy. Chodilo to v mrazech, v horku. Obyčejné součástky. Vůbec vlastně mně funguje 555 vždy, a to byli různé řetězce ap.. Ale nikdy cmos. Těch pár mA navíc se nepo...... _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: čt leden 14 2016, 17:31 Předmět:
Taky jsem měl v autě 555 dlouhé roky jako imitaci alarmu a blikalo to a blikalo a blikalo, až jsem s tím to auto prodal, když se zapnul klíček, tak se to zablokovalo a neblikalo aby to neotravovalo, takže případné rušení nemohlo být vidět
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.