Založen: Nov 09, 2015 Příspěvky: 287 Bydliště: Liptovský Mikuláš
Zaslal: út duben 05 2016, 16:09 Předmět: Ako je to s tým olejom do klímy?
Prebádal som rôzne fóra a akosi neviem nájsť odpoveď na moju otázku. Ako sa má správne plniť olej do klímy?
Ľudia sa delia na dva tábory. Jeden hovorí to čo má napozerané zo všetkých pneuservisov, kde plnia klímu - teda doplní sa ten olej, čo sa odsal + 10 ml naviac.
Druhý tábor hovorí že doplniť iba to množstvo, čo sa odsalo, inak oleja v okruhu pri každom doplnení pribudne a väčšie množstvo oleja kompresoru škodí.
Ja sa osobne hlásim k tomu druhému názoru. Netesnosti v klíme sú tak malé, že za rok unikne dajme tomu 40g chladiva. Čiže keď to tomu chladivu, inak povedané stlačenému plynu trvá rok, kým z neho unikne 40g, tak netesnosť nebude veľká a tým pádom sa mi nechce veriť tomu, že by cez tak malú netesnosť dokázali prejsť molekuly oleja, nehovoriac o tom, že by uniklo tých 10 ml. Ja chodím na výmenu chladiva každý rok, takže nerád by som týmto štýlom +10 ml utopil kompresor v oleji.
Druhá otázka je, existujú nejaké lepšie plničky, ktoré dokážu odsať celé množstvo oleja zo systému? Alebo dokážu odsať iba časť oleja tak ako to poznáme? Viem že sú plničky, ktoré dokážu urobiť preplach systému. Napríklad ak sa vám rozsypal kompresor a bordel z neho koluje systémom, tak niektoré plničky robia preplach, inak by bordel z prvého kompresoru ľahko zničil aj nový kompresor. Čiže preplach by možno vzal z okruhu všetok olej ale nie som si istý. Prípadne iná možnosť?
Nerád by som klíme nejako uškodil. V servisoch, kde plnia klímu o klíme v skutočnosti moc nevedia. Dnes je, aspoň v mojom meste a okolí taký trend, že kto má pneuservis, automaticky cíti za povinnosť kúpiť plničku. Naučí sa mačkať pár tlačítiek na plničke a pritom o klíme nič nevie. Obehal som pneuservisy kde plnia klímu a zistil že nikto nevie na moje otázky fundovane odpovedať ako odborník na klímy. Nikto nemal vlastný názor, respektíve znalosti z nejakého školenia na klímy. Každý sa odvolával na plničky. Plnička to automaticky odsaje, plnička to odváži, plnička to doplní....všetko plnička...ale nikto nepovie prečo tam dávať 10 ml oleja, repspektíve prečo práve 10 ml. Ak bol únik malý, zmizlo 10 ml oleja? Ak bol únik veľký zase zmizlo len 10 ml oleja? Zase len...plnička si olej doplní sama...
Preto sa snažím nájsť ľudí, čo klimatizáciám naozaj rozumejú. Lebo chvíľami mám pocit z tých fachmanov u nás v meste, že tá plnička je nejaká šéfka firmy, keď sa furt odvolávajú na ňu.
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: út duben 05 2016, 16:30 Předmět:
Nezkoumal jsem to, ale protože mám klímu prázdnou (vypuštěnou), nechám si ji zanedlouho doplnit. Ale volej se do toho rozhodně neleje, to spíš buďto ňáká nízkovroucí kapalina, nebo plyn. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: Nov 09, 2015 Příspěvky: 287 Bydliště: Liptovský Mikuláš
Zaslal: út duben 05 2016, 16:34 Předmět:
Čo viem, tak do klímy ide samozrejme chladivo, ale mnohí tam automaticky s chladivom pridávajú olej. Jasné že nie repkový, slnečnicový, motorový, prevodový. Je to olej pre kompresory.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18533 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: út duben 05 2016, 16:37 Předmět:
Moje zkušenost s tepelným čerpadlem. Podle chladaře, který to již dělá 40 let se únik chladiva pozná podle mastnoty na trubce. Dokonce tvrdil, že molekula oleje je menší, než molekula R134, takže nejdříve zdrhne olej a pak chladivo. _________________ Jirka
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: út duben 05 2016, 16:52 Předmět:
No tak jedině v malým množství na přimazávání kompresoru, ale rozhodně ne jako chladivo. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Mna by skor zaujimalo, naco chodis na vymenu chladiva kazdy rok, co je to za nezmysel? Ked klime nechces ublizit, tak ju pouzivaj a neries zbytocnosti, ak su hadice a spoje a upchavka na kompresore v dobrom stave, tak je unik zanedbatelny a dlhe roky ju netreba doplnat, okrem toho pokial sa prida 10ml oleja navyse, tak sa kompresoru ani nicomu inemu nic stat nemoze...
Založen: Nov 09, 2015 Příspěvky: 287 Bydliště: Liptovský Mikuláš
Zaslal: út duben 05 2016, 17:04 Předmět:
Tak ja chodím preventívne pretože nejaký únik tam vždy je. Posledne som nebol 2 roky a asi 120 g bolo fuč. Klíma by mala mať určité množstvo chladiva. V opačnom prípade nechápem zmysel klímy, ktorá sa neplní, reálne je tam namiesto 750g chladiva len 350, kompresor spína "ako vydá" a účinnosť chladenia vzduchu polovičná. Nehovoriac o tom, že ak je naozaj pravda, že s únikom chladiva uniká aj olej, tak potom ďakujem za takú klímu, ak to má nahouby chladiť a ešte aj makať s polovičným množstvom oleja.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34856 Bydliště: Bratislava
Zaslal: út duben 05 2016, 17:05 Předmět:
Ja by som hlavne nechodil do nejakeho pofiderneho pneuservisu davat vymienat napln v klime. A uz vobec nie kazdy rok, hlavne ked to funguje.
Ti ludia casto nevedia vobec nic, ani pouzivat pristroje, ktore maju nakupene. Videl som na vlastne oci nastavovanie geometrie - najprv nevedeli najst auto v databaze, nasledne z toho zistili, ze sa nastavuje geometria aj vzadu, co asi este nevideli. A nakoniec nevedeli, ako sa to nastavuje...
No vím, jak to bývá u klim s hermetickým, nebo polohermetickým kompresorem, ale asi kvůli tomu, že je kompresor klimy auta poháněn mechanicky klíňákem, musí tam být nějaký to "gufero", který může mírně netěsnit. proto se kontroluje chladivo tak nějak periodicky a pravidelně.
Kompresorový olej a chladivo jsou spolu rozpustný, olej je roztroušen po celým chladícím okruhu, protože kompresor jej na výtlaku "vychrchlává", kapalnící chladivo jej rozpouští a unáší s sebou až po nastřikovací ventil. Po nástřiku do výparníku se obě složky oddělí. Olej nateče do vany kompresoru, chladivo v podobě plynu nasaje kompresor. V trase bývá někdy rezervoár, nebo li sběrač chladiva (za kondenzačním chladičem) a ještě jiná zařízení, který se starají o filtraci, dovysušení parazitní vlhkosti a pod.. Takže pokud se manipuluje z chladivem, je nejspíš potřeba kontrolovat a v případě výměny chladiva "poladit" hladinu oleje..
Samozřejmě je tam určitá rezerva jak v náplni chladiva, tak oleje. Takže to může nějakou dobu fungovat i s mírným únikem.
Naposledy upravil Artaban001 dne út duben 05 2016, 17:34, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Nov 09, 2015 Příspěvky: 287 Bydliště: Liptovský Mikuláš
Zaslal: út duben 05 2016, 17:28 Předmět:
Celeron: Nj, len u 17 ročného auta už asi aj klíme treba venovať trochu pozornosti. Ten olej po 17 rokoch tiež asi nebude mať bohvieaké mazacie vlastnosti. A na doživotné oleje neverím. Teda verím - vydrží do konca života toho auta. Čiže slovami Západu, 6 rokov nám auto vydrží, to vydrží aj ten olej, ďalej nás to nezaujíma.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34856 Bydliště: Bratislava
Zaslal: út duben 05 2016, 17:40 Předmět:
V roku 2007 som kupil auto vyrobene v roku 1998. Klima fungovala. V roku 2010 som dal preventivne napln vymenit, kompresor bol potom trochu tichsi. Odvtedy som s nou nerobil nic a funguje.
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3417 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: út duben 05 2016, 18:44 Předmět:
Jo ono to bude fungovat i bez oleje - jen asi krátce Kamošovi se tak zadřel kompresor. Já si nechal chladivo taky doplnit - vytáhnuto, odfiltrovaný olej, doplněno chladivo na nominál a olej v předepsaném množství komplet nový. Jestli utíká to chladivo, myslím že olej trošku s ním. Raději krapet víc, než míň a pokud by se někde při periodické výměně hromadilo, věřím že při dalším vypouštění ho vypustíš o ty procenta víc..
Založen: Nov 09, 2015 Příspěvky: 287 Bydliště: Liptovský Mikuláš
Zaslal: út duben 05 2016, 19:13 Předmět:
Kvicala_r napsal(a):
...olej v předepsaném množství komplet nový...
Ako si docielil ten nový olej v predpísanom množstve? To si odsal všetok olej z okruhu a dal tam predpísané množstvo? Strelím, klíma má mať 220 ml oleja (toľko mám mať ja). To si tam teda dal "akože" 220 ml? (To číslo ber ako príklad, proste množstvo čo udáva výrobca)
Ja mám mať 220 ml oleja, a z posledného zápisu mi odsalo 11g (škoda že to neuvádza v ml) Podľa mňa nebol odsatý všetok olej. Keby bol, tak neverím, že kompresor, ktorý je stavaný na 220 ml oleja v okruhu by sa nezadrel s 11g (čo isto nebude 220 ml)
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.