Založen: Dec 02, 2006 Příspěvky: 762 Bydliště: Komárno
Zaslal: pá červen 08 2007, 20:43 Předmět: delic z 24 na 12V
Kamarat ma poprosil aby som mu vyrobil nieco co mu zmeni 24 V na 12V z dovodu ze chce pouzit autoradio v autobuse.Chcel somk to realizovat cez obycajny delic.Vravi ze autoradio ma poistku 0.5 A.Problem je mozno v tom ze som spravil blbost a kupil som odpory s prilis nizkou rezistivitou 1.2 ohmu.Takze odpory sa zahrievaju.Nemam tu moznost k tomu pripojit radio ale ked samotne radio ak ma poistku 0.5 A a cez delic tecie 3A.Otazkou je ci mam ten prud naprazdno obmedzit na 0.5 A alebo sa potom sam obmedzi? _________________ Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.
Založen: Jun 13, 2004 Příspěvky: 5730 Bydliště: Břeclavsko
Zaslal: pá červen 08 2007, 21:22 Předmět:
Pokud tam dá 7812, bude z něj za chvíli drát a odpálí taky autorádio. Používat odporový dělič je nesmysl.
Řešením je impulsní měnič s ochranami proti špičkám na vstupu a transil proti přepětí na výstupu při havárii zdroje.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19698 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá červen 08 2007, 21:22 Předmět:
Jestli ještě platí Ohmův zákon, tak dvěma sériově spojenými odpory 1,2 ohmu ti při 24V teče 10A, to je ztrátový výkon 240W!
Uznej, že pro rádio s maximální spotřebou 6W (podle té půlampérové pojistky a 12V napájení) je to silně neekonomické. Když to znamená, že to rádio do 4 ohmové zátěže dá jen nějaké 3W. Tím asi autobus neozvučíš
Tři z dvěstěčtyřiceti - to je účinnost, co? Tak na hraní řidičovi do ouška, ne na ozvučení celého autobusu.
Navíc ten dělič má, i když poměrně malý, přesto nežádoucí vnitřní odpor (viz Thèveninova věta).
Z toho ti už asi došlo, že tudy cesta nevede.
Pro rádio tak malého výkonu ti stačí tříampérový stabilizátor 7812 (kovák v pouzdře TO-3), i když by neškodilo ho "podepřít", aby na rádiu bylo tak 13,6V - za jízdy máš v tzv. 12V síti vozidla až 14,4V, přitom dává rádio maximální výkon, ale to pak nemůžeš pozdro stabilizátoru spojit s kostrou, potřebuje totiž chladič.
Přibližně stejný výkon, jaký odebírá rádio, se totiž musí ze stabilizátoru odvést jako teplo. Konstrukčně je pak nejjednodušší spojit chladič přímo s kostrou auta.
Takhle už to bude z baterky odebírat proud do těch 0,5A, což je podstatně lepší.
Nezapomeň ale na vypínač před stabilizátorem. Sice vypneš rádio, ale stabilák si bere určitý proud trvale. Není to moc, ale třeba po týdnu neježdění v zimě už by se to batece nemuselo líbit.
A ještě něco: na ozvučení autobusu je vhodný samostatný zesilovač s napájením přímo 24V a z toho rádia na 12V můžeš budit jen jeho vstup.
Jinak pro většinu dnešních autorádií se fakt bez pulsního regulátoru neobejdeš: odběr u takového 4x40W rádia se ve skutečnosti pohybuje mezi 1,5A a 15A a to bez spínaného (pulsního) regulátoru nemáš čím ustabilizovat.
Založen: Jun 13, 2004 Příspěvky: 5730 Bydliště: Břeclavsko
Zaslal: pá červen 08 2007, 21:54 Předmět:
Hill napsal(a):
...Pro rádio tak malého výkonu ti stačí tříampérový stabilizátor 7812 (kovák v pouzdře TO-3), ...
Ten stabilizátor tam nevydrží, časem odejde i v osobáku, kde je 12V síť napěťovou špičkou, ve 24V rozvodu to bude podstatně kratší doba.
Jinak, ještě jsem neviděl autorádio s pojistkou 0,5A!!
Optimální by bylo vyvést 12V jako odbočku z auto(buso)baterie přes pojistku jen pro rádio. Energeticky i konstrukčně nejčistší.
S tím hraním v autobuse, Hille, by ses asi hrubě nelíbil OSA. Veřejné provozování hudby (70 lidí v autobusu asi už jsou veřejnost) by předpokládalo z každé písně platit paušálek pánům soudruhům Jandovi, Chrastinovi a spol.
Nevím jak to je dneska, ale asi před rokem mi říkal jistý právník perličku, že jeho příbuzné-kosmetičce přišel agent OSA do salónu a chtěl 2500 měsíčně jako výpalné za rádio. Poté, co slečna holička instruována právníkem souhlasila za předpokladu, že dostane písemně vyfakturováno, kolik a komu konkrétně bude platit, agent slevil na 1500,- za "všeobecnou produkci", nakonec ale zmizel a už se neozval.
Založen: May 27, 2006 Příspěvky: 2131 Bydliště: okr. Olomouc
Zaslal: so červen 09 2007, 1:39 Předmět:
Já bych použil LM317 podepřený výkonovým PNP tranzistorem. Takové KD607 myslím bohatě postačí. Kdyby náhodou ne, tak KD503 (20A) určitě. Napěťové špičky bych vyřešil elytem připojeným za malou tlumivku před stabilizátor. Pro případ selhání stabilu bych dal na výstup transil. Takový stabilizátor jsem stavěl už před nějakým rokem a jede doposud.
A k té OSE - mohli by mi vlízt na hrb pantáti _________________ Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet
www.sigmaphon.cz
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19698 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so červen 09 2007, 7:04 Předmět:
Crifodo: ne, že by mi tohle uniklo, OSA a DILIA se řešily na nejrůznějších fórech, nakonec i tady to padlo, tak jsem se chtěl věnovat jen technické stránce.
A souhlasím s tebou a dodám, že i vyžírků a parazitů kolem výkonných umělců je příliš moc.
Půlampérová pojistka mě nezarazila, i taková autorádia mezi lidmi běhají. Proto "do ouška".
Napájení ze středu baterie: to bývalo v řadě vojenských spojových vozidel - dvě baterie v sérii, ale 12V se odebíralo jen z jedné. Mohutným přepínačem se volilo, ze které, a hlídal se aspoň čas, aby se opotřebovávaly přibližně stejně.
Jestli v autobusu jsou v sérii dvě 12V baterky, je to jednoduché, jen neškodí je navzájem jednou za čas prohodit, zvlášť, kdyby se ukázalo, že ta pojistka je skutečně 5A nebo víc.
K tomu by mohl dodat něco někdo ze CBčkářů: ty stanice bývají na 12V a do kamionů se pro ně instaluje stabilizátor s pulsní předregulací.
Jako ochranu má na vstupu tlumivku, elektrolyt, transil a "vyrážeč pojistky" s 20A tyristorem a zenerkou, zřejmě pro případ selhání transilu při déle trvajícím přepětí. Vše v hliníkovém profilu.
Dál jsem zapojení blíže nezkoumal, ale připomnělo mi zdroje osmibitových počítačů Consul doplněné o lineární stabilizátor spíše ve funkci filtru. Kdo to vyrobil a co to bylo za typ, jsem si nepoznamenal, už to v tom Ivecu bylo namontované.
Kdyby tak někdo věděl, kdo to vyrábí, určitě šlo o tovární výrobek...
A souhlasím s tebou a dodám, že i vyžírků a parazitů kolem výkonných umělců je příliš moc.
kdyby aspoň kolem výkonných a kolem umělců...
já bych snad někdy i dal pětikorunu na konto Annie Haslam, když by mi rozbrečela celej autobus, ale OSA hrabe spíš pro české mumie které se staraly o dobrou náladu při budování lepších zítřků a la Husák a platit výpalné za to, že v rádiu hrajou 100x Karel nese asi čaj, to je moc.
Problém je, že OSA je banda která má na placení dobrých právníků a jak se k případnému sporu zachová stát, si může každý odvodit podle toho, jak se přistupuje k zákonům při vysílání soukromých rádií, což je oblast kde je tahle sebranka doma.
Split, žiadny delič ani stabilizátor, ale použí DC/DC menič. Už vôbec by som ho nevyrábal ale by som si ho rovno kúpil. Sú to štandardné napätia, často používané a myslím že takých meničov bude na trhu dosť a nebudú ani drahé.
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: so červen 09 2007, 10:31 Předmět:
Crifodo napsal(a):
Optimální by bylo vyvést 12V jako odbočku z auto(buso)baterie přes pojistku jen pro rádio. Energeticky i konstrukčně nejčistší.
Najčistejšie...... no.
Ale v tom prípade nevyhnutne do prívodu k autorádiu obyčajnú diodu. Mal som na stole veľa autorádií od ČSAD vodičov, ktorý mali takto vyvedené napätie. Ak pri zapnutom rádiu naštartoval autobus, rádio dostane napätie s obrátenou polaritou a je v čudu. Preto do prívodu diodu.
Optimální by bylo vyvést 12V jako odbočku z auto(buso)baterie přes pojistku jen pro rádio. Energeticky i konstrukčně nejčistší.
Najčistejšie...... no.
Ale v tom prípade nevyhnutne do prívodu k autorádiu obyčajnú diodu. Mal som na stole veľa autorádií od ČSAD vodičov, ktorý mali takto vyvedené napätie. Ak pri zapnutom rádiu naštartoval autobus, rádio dostane napätie s obrátenou polaritou a je v čudu. Preto do prívodu diodu.
To chceš říct, že při startování se přepóluje 160Ah akumulátor???
u toho bych tedy chtěl být
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.