Založen: Dec 31, 2016 Příspěvky: 3 Bydliště: Pardubice
Zaslal: so prosinec 31 2016, 23:35 Předmět: Levné řešení na zpožděné rozsvícení světel .
Ahojky.
Mam Peugeot 406 2,1TD r.v.1996, kde je automatické rozsvěcování světel. Aktivuje se výměnou jakých si příčníků za relátka. Po nastartování se světla rozsvítí.
To je sice správně, má to ale jedno ALE.
Po otočení klíčku do první polohy mi ty světla bliknou. Je mi tedy jasné, že jsem našel důvod, proč mi občas rupne žárovka H7, a tak mne napadlo dát před žárovky nějaký zpoždovač. Pak by mě mělo být fuk, proč po otočení klíčku cvrkne do světel trocha voltu na půl sekundy.
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: ne leden 01 2017, 2:40 Předmět:
No to nevím, v autě mám 4x H7 a za 2 roky jsem nemusel měnit žádnou. A to furt jezdím a svítím (bez typu denní svícení). Co mi za to dobu odešlo, byla sufitka na podsvícení SPZ.
Jenže vysvětluj to někomu, kdo svítí s BA20d, nebo při nejlepším s H4... _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32747 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne leden 01 2017, 6:01 Předmět:
MetalGod - ono taky záleží na tom, jak je konstruovanej světlomet a jak je spáchaná instalace. Máš auta, kde neměníš žárovku prakticky celou životnost káry, pokud netuníš a necpeš tam třeba barevný LEDky na srazech a zas obyč na cestu domů. A obráceně máš káry, kde můžeš kupovat žárovky po krabicích, protože ti nevydrží ani půl roku. V případě H7 je to nejvíc ze všeho o chlazení patice, která je spáchaná jako izolovaná a není spojená s kostrou = je navržená pro použití s plastovou nevodivou parabolou. Když pak takovou žárovku nechladí ani upevňovací kroužek, shoří během pár desítek hodin funkce jak papírovej čert... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Mám OCT1 od 09/2010, najeto 70 000km, hned jsem si tam namontoval jakési denní svícení z Lidlu za 6 stovek (údajně homologované, 2x na STK žádný problém).
Jsou tam H4, nikdy jsem je neměnil a za celou dobu jsem měnil jednu žárovku 15W/21W kvůli brzdovému světlu.
Asi ty denní světla mi ty H4 ušetřily.
Založen: Oct 03, 2005 Příspěvky: 1612 Bydliště: nedaleko Humpolce
Zaslal: ne leden 01 2017, 11:09 Předmět:
Nebylo by lepší řešit příčinu bliknutí než následek? Je potřeba zjistit proč světla bliknou a pak udělat opatření, aby neblikala - např. přepojit rele spínající světla na kontrolku mazání či dobíjení. Nebo přímo na spínačku, kde je napětí při zapnutym zapalování. Kecy, že takto zapojený denní svícení zbytečně zatěžuje aku při startu jsou jen bláboly. Nějakejch 10A navíc nemůže zdravá baterka ani pocítit.
Založen: Mar 06, 2005 Příspěvky: 788 Bydliště: Havířov
Zaslal: ne leden 01 2017, 11:51 Předmět:
to MetalGod: Nedávno jsem si pořídil jakýsi "dýmový stroj" a denní svícení (dá se vypnout a zapnout) jsem okamžitě vypnul.
To, že vpředu "cosi" svítí a vzadu je tma, to je špatně.
A nejhorší jsou "řidiči" kteří takto jezdí i v zimě za špatného počasí, sychravo atp. _________________ http://tesinsko.cz/webcams/rondel
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3412 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: ne leden 01 2017, 12:21 Předmět:
Asi bych se taky snažil podívat na zapojení originál relé a upravit aby fungovalo podle logiky. Pokud není zalisované/zalité, pak by to nemuselo být tak těžké.
Snížená viditelnost je jedna věc. Ale požadavek homologací káry, svícení jen vepředu, si nevymysleli tito "špatní" řidiči... Dřív se jezdilo bez světel a svítili jen motorkáři(ky), aby je bylo lépe vidět. Pak to naši moudří vychcánci změnili, aby jim kapalo více z daní PHM, a to je věcí druhou.
Založen: Mar 06, 2005 Příspěvky: 788 Bydliště: Havířov
Zaslal: ne leden 01 2017, 12:32 Předmět:
to Kvicala_r: No promiň, ale pokud někdo za hnusného počasí jede na "denní svícení" tak je něco špatně. I když se mi po zapnutí zapalování zapnou denní světla tak mám přece možnost zapnout světla tlumená (tedy i světla vzadu).
Jen tak na okraj, já jsem svítil tlumenými světly přes den už v roce 81 a přišlo mi srandovní jak mě všichni upozorňovali, že jsem je zapoměl vypnout
O tom, že mnoho řidičů vůbec nemá potuchy o existenci světel parkovacích ani nemluvím. _________________ http://tesinsko.cz/webcams/rondel
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3412 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: ne leden 01 2017, 13:34 Předmět:
Ale já neodporuju sychravé počasí - to je podle mě snížená viditelnost a tam světla zapínám na tlumené samozřejmě taky (hlavně skrze obrysovky zezadu). Jinak s radostí využívám LED DRL, kde se nemusím bát o životnost dražších H4 (Osram NB ultimate, Philips XV...) a taky to ušetří odhadem 150W, což není sice moc ale taky to není úplně zanedbatelné.
Když do auta sedne pako, kterymu neni v noci divny, že mu nesvítí palubka a tak jezdí po městě - pak je to kapitola sama pro sebe. A není takových řidičů zrovna málo - jo město je někdy nasvíceny celkem dobře.
Nejsem až tak starý ročník, ale prý dřív jída s rožnutými světly měla být něco jako "urgentní" jízda - např při úrazu směr nemocnice. Tak mi to kdysi referoval tatík..
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6733 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: ne leden 01 2017, 14:19 Předmět:
H4 je nejlepší žárovka, jaká byla kdy stvořena, Nemám rád, když jí někdo opovrhuje:-) _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: ne leden 01 2017, 14:53 Předmět:
nekmil napsal(a):
to MetalGod: Nedávno jsem si pořídil jakýsi "dýmový stroj" a denní svícení (dá se vypnout a zapnout) jsem okamžitě vypnul.
To, že vpředu "cosi" svítí a vzadu je tma, to je špatně.
A nejhorší jsou "řidiči" kteří takto jezdí i v zimě za špatného počasí, sychravo atp.
To mi povídej, kór, když bydlíš a jezdíš v místech, kde o rovinu nezakopneš a často projíždíš nějakým lesem. To už fakt lepší, když někdo jede na parkovačky - jsou dostatečně vysoko, takže někoho za horizontem vidíš podstatně dřív, taky mu svítí prdel, což u DS neplatí.
Jo, kdyby se DS montovalo těsně pod přední světla a kdyby svítily přitom obrysovky, neměl bych nic proti, snad jedině, kdyby se ještě řidiči naučili, kdy je používat a kdy nikoliv, kdyby v extrémních podmínkách klidně mohli okamžitě přijít o řidičák (má mít právo jezdit ten, kdo si klidně jede na DS v noci, hustým dešti, chumelenici, nebo mlze?).
Ale k tématu - Šššampunek má pravdu, 3 součástky, např. odpor nízký hodnoty + elyt + relé, nebo odpor + kundík + kádéčko + relé, kdy tenhle obvod zajistí zpožděný sepnutí obvodu (ale udělal bych to z důvodu bezpečnosti pro každý světlo zvlášť). Nebo se tady nedávno probírala možnost použít podobnej primitivní obvod pozvolnýho náběhu s MOSFETem, kterej probliknutí sice neřeší, ale řeší proudovej ráz při rozsvěcení, čímž prodlužuje životnost žárovek. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Naposledy upravil MetalGod dne ne leden 01 2017, 15:18, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6733 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: ne leden 01 2017, 15:08 Předmět:
No mně svítí denní v dákových, tak asi OK. Dávat ho 20 cm nad zem je fakt kokotina. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: ne leden 01 2017, 15:29 Předmět:
Jo, jen je blbý, že Ti nesvítí prdel.
Jinak, pokud to problikne okamžitě po otočení klíčkem, dalo by se to vyřešit i trochu jinak - relé s dvojicí rozpínacích kontaktů (nebo přepínacích, ale zapojenejch jako rozpínacích), do série za něj paralelně elyt s vybíjecím odporem - během nabíjení elytu poteče relátkem proud a dojde k rozepnutí světelnýho obvodu, po nabití nad určitou úroveň dojde k sepnutí kontaktů a proud pak poteče jen skrz vybíjecí odpor.
V případě poruchy obvodu budeš pouze tam, kde jseš teď, protože relé bude v klidu sepnutý. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.