Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7958 Bydliště: Brno
Zaslal: ne leden 01 2017, 18:18 Předmět:
Takjan- dobrý. Ale mě spíš vždy fascinovaly motory se šoupátkovým rozvodem. Jako třeba Napier-Sabre. Sice má jen 24 válců (uspořádaných do H), ale ten výkon... _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6767 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: ne leden 01 2017, 18:37 Předmět:
Ještě tohle, starý, dobrý. Párkrát na budku asi dostal https://my.mixtape.moe/kaxsfk.mp4 _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32856 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne leden 01 2017, 18:41 Předmět:
No ony tanky M3A4 (General) Lee případně M4Ax (General) Sherman nepoužívaly jen tyhle motory - existovaly i dieselový verze a dokonce určitá část Shermanů měla jako motorovou jednotku použitej vzduchem chlazenej HVĚZDICOVEJ devítiválec Wright, původně určením letadlovej motor ...
Vůbec letadlový motory (myšleno PÍSTOVÝ motory) jsou v historii objemově největší. A ani na to nepotřebujou 30 válců - stačí si vyhledat takový pohonný jednotky jako Daimler-Benz DB601 a jeho odvozeniny, RollsRoyce Merlin nebo RollsRoyce Griphon, i ty Napierovy Sabry by se daly vzít do úvahy - a se vzduchovým chlazením pak samozřejmě vícehvězdicový 14-; 18- a 28-válce vesměs americký produkce jak od Pratt-Whitney, tak od Wrighta (motory s různým číselným označením a jménama jako "Wasp", "TwinWasp", "Cyclone" nebo "Double Cyclone"). Ani u jednoho se litrovým objemem válců nešetřilo a výkon potřebnej k odlepení mnohatunovejch bombardérů naloženejch v dobách největší slávy i atomovýma pumama od země se z nich dobejval výfukovýma turbodmychadlama už tenkrát ... Dokonce konstruktéři šli až tak daleko, že hřídele z turbokompresorů "vytáhli" do reduktoru a získanej mechanickej příkon se předával na vrtuli - takovým motorům se říkalo "turbokompaundní" a obchodní název byl "Turbocompound" - na křídlech je vozilo třeba takový nádherný éro jako byl Lockheed "Constellation" (špičatej "čenich" pod zasklením pilotního kokpitu, jak delfín ve výskoku prohnutej trup, 4 motory před náběžnou hranou křídla a trojitá oblá směrovka) ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: ne leden 01 2017, 18:42 Předmět:
TAKJAN napsal(a):
Jde ti to jen na dvacet devět válců...
Jo, tenhle motor používal i Chuck Norris v holícím strojku. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jul 02, 2016 Příspěvky: 361 Bydliště: Český ráj
Zaslal: ne leden 01 2017, 21:37 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Dokonce konstruktéři šli až tak daleko...
Tyhle "doplňky" se používají stále, ale s dnešními motory se účinnost pohybuje kolem pár procent. (Prospekt říkal, že mají nahradit výkon ztracený odporem klasického turbodmychadla.)
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7958 Bydliště: Brno
Zaslal: ne leden 01 2017, 22:15 Předmět:
Ekkare, ten 28.válec by mě zajímal. Co jsem vždy potkal hvězdicové motory, tak měly lichý počet válců (jedna ojnice je pevná), proto dvojhvězdicové motory vycházely v řadě 14, 18, 22 válců. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7958 Bydliště: Brno
Zaslal: ne leden 01 2017, 23:46 Předmět:
Ha, už vidím- nenapadlo mě, že se jedná o čtyřřadý hvězdicový motor.
Takže ano, i 28. válcový hvězdicový motor existuje, konkrétně R-4360 Wasp Major _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32856 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po leden 02 2017, 9:22 Předmět:
Michal22 nejdřív napsal(a):
Ekkare, ten 28.válec by mě zajímal. ...
Michal22 za chvíli napsal(a):
Ha, už vidím- nenapadlo mě, že se jedná o čtyřřadý hvězdicový motor....
No vidíš, jak jseš šikovnej když chceš... Akorát to "čtyřřadý" se snad v češtině nikde nepoužívalo a je to ocasnickej kalk z angličtiny - česky se říkalo a říká DVOJHVĚZDICOVEJ, ČTYŘHVĚZDICOVEJ ... atd. No a konkrétně u těch Majorů měli hlavně ze začátku obrovský problémy s chlazením těch zadních hvězdic, nejdřív to zkoušeli zvětšováním žebrování na válcích, jenže ani to nepomohlo, tak nakonec museli učunit na boky motorovejch gondol speciální přisávací klapky v plášti - na fotkách jsou vidět - a z aspoň části vejfuků učunit ejektorový chladicí trubice, kterýma se vysával horkej vzduch zevnitř z motorový gondoly - a pak jim najednou k chlazení stačily i standartně žebrovaný válce ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32856 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po leden 02 2017, 19:45 Předmět:
davemh napsal(a):
EKKAR napsal(a):
Dokonce konstruktéři šli až tak daleko...
Tyhle "doplňky" se používají stále, ale s dnešními motory se účinnost pohybuje kolem pár procent. (Prospekt říkal, že mají nahradit výkon ztracený odporem klasického turbodmychadla.)
... Montáží motorů Wright Double Cyclone ve verzi R-3350-872TC-18DA1 Turbo Compound se vzletovým výkonem až 2 425 kW vznikl Model L-1049C zalétaný 7. února 1953. Každých šest válců motoru mělo výfukové potrubí svedeno na jednu ze tří turbín, která přes planetový reduktor předávala krouticí moment klikové hřídeli. Výrazně stoupl výkon při 20% snížení spotřebě paliva. Celková produkce dosáhla 48 letounů dodávaných od června 1953 do června 1954 ...
Ony tam ty vejfuky jsou otevřený, ztráta energie "úletem" přes vejfuk je dost vysoká. Pokud se při účinnosti zážehovýho motoru udávaný na něco kolem 30% zařazením turbín STOUPNE výkon na výstupním hřídeli PŘI POKLESU SPOTŘEBY o 20%, pak to určitě znamená i reciproční vztah = že se zvýšila účinnost o stejný %. Když vezmu 1/5 ze 30%, je to 6% - a když naroste účinnost ze 30 na 36%, to už je pořádnej výkonnostní kopanec do zádele, ne jen nějaký vyrovnání výkonový ztráty zařazením turba ... Uvědom si, že u aut pro běžnej provoz je výkonová ztráta odporem ve vejfuku daleko vyšší - je tam odpor (relativně) dlouhýho potrubí, katalyzátoru(ů), tlumičů hluku - nic z toho tyhle letecký hvězdicáky neměly, tam byla za ventilem jen kratinká trubka, v podstatě jen roura mimo kapotu a šlus, výšleh do okolí. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 02, 2016 Příspěvky: 361 Bydliště: Český ráj
Zaslal: po leden 02 2017, 20:07 Předmět:
Tak určitě, současná produkce se stejným motorem (Iveco, tuším Cursor 13), a systémem SCR už tuhle turbínu nemá. Dokud byl za motorem jen tlumič výfuku, asi se to vyplatilo. Na vlastní oči jsem to viděl jednou, ale protože nebylo potřeba se v tom hrabat, jsem si to nafotil a nechal být. Kdoví jestli to nebyl jen marketingový tah...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.