Zaslal: út únor 21 2017, 8:46 Předmět: Spojení dvou koaxů (pevné a měkké jádro)
Zdravím bastlíři,
potřeboval bych spojit dva koaxiální kabely. Jeden z nich má jádra z tvrdého vodiče, druhý má jako jádro licnu. Existuje nějaký jednoduchý způsob (ideálně konektor), jak tyto dva kabely spojit?
Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3512 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: út únor 21 2017, 8:51 Předmět:
Pro lajka asi tato spojka , nebo na každý konec dát F-konektor a spojit pomocí spojky F.
Ono také bude záležet na tom jaký průměr mají kabely a co (při jakém kmitočtu) se jimi přenáší. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
O F konektorech jsem uvažoval a přišly mi i nejjednodušší a nejlepší, ale tam jsem právě ztroskotal na tom měkkém jádře, protože se u nich právě používá střední vodiř přímo k zasunutí do protikusu, a to si s tím měkkým středem asi moc nepůjde. Nebo existuje nějký speciální konektor? Třeba s lisovací dustinku na zpevnění toho středu?
Asi by šla použít i ta spojka.
Průměr takhle z hlavy nevím. Bude to použito v autě ke kabelu od antény k rádiu. Kde jde o to kabel trochu prodloužit a taky se mi nepodařilo sehnat konektor do rádia, kam by se dal rozumně zapojit koax s měkkým jádrem. Takže jsem si říkal, že bych na původní kabel napojil kousek koaxu s tvrdým jádrem a zabil tak dvě mouchy jednou ranou (délku i konektor).
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 9068 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: út únor 21 2017, 9:19 Předmět:
V autě k anténě k rádiu bych se s tím vůbec nezalamoval a spájel střed, zaizoloval, pak přetáhl zbytky opletení přes sebe a třeba omotal kouskem samolepící měděné fólie. Celý pak do smšťovačky.
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1382 Bydliště: na vejminku
Zaslal: út únor 21 2017, 9:38 Předmět:
Pro antenu autorádia není koax jako koax, pokud na střeše nebo u prutu nemáš zesilovač, pak běžný koax značně degraduje signál. Používá se kabel s tenkým vodičem uprostřed s impedancí stovek ohmů. _________________ Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19670 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út únor 21 2017, 9:48 Předmět:
...a konektor rádia se na něj nalisuje (jádro se vyjímečně i pájí).
Je to tak - v autě se můžeš setkat s koaxiály různých vlnových impedancí, resp. poměrů průměru jádra k průměru opletení. Spojení dvou různých nedělá dobrotu.
A, pokud jde o koaxiály 75 Ω, jde je spojovat běžnou F-spojkou. Jen tu lícnu jádra trochu víc zkroutíš, aby byla tužší, a nasoukáš ji do spojky spolehlivě taky.
Potíž je, že s autokoaxiálem, kerý se dává k prutovkám bez zesilovače, to opravdu nejde...
Jestli je u antény zesilovač, to opravdu netuším. Jde o Seat z roku 1999. Takže můj plán s napojením kableu nejspíš padá.
Konektor, který tam mám je podobný jako na obrázku. Dal jsem tam nový (i když mám pocit, že tento typ asi není úplně původní) a střední vodiž v něm dost plave (možná zapájet?). Nebo by bylo řešení dát tam koenktor, co tam patří (ale jaký to je?) a z něj redukci.
Založen: Jun 21, 2008 Příspěvky: 8915 Bydliště: Valachy
Zaslal: út únor 21 2017, 11:01 Předmět:
Hill napsal(a):
A, pokud jde o koaxiály 75 Ω, jde je spojovat běžnou F-spojkou. Jen tu lícnu jádra trochu víc zkroutíš, aby byla tužší, a nasoukáš ji do spojky spolehlivě taky.
Pokud to bylo v interiéru, v suchu, tak jsem u toho s "měkkým jádrem" (licnou") zařízl jeho konec a mezi jednotlivé drátky vrazil špendlík (nejlépe mosazný, niklovaný - takovými se "spínaly" třeba nové košile v obalu. Mosazný proto, aby příp. nerezivěl - ale v suchém prostředí vystačíš i s běžným železným, poniklovaným).
Zatlačíš ho min. tak 5mm a zaštípneš stejně jako pevné jádro
To _serafin_ - a prodlužováky koupíš i hotové ! _________________ Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Naposledy upravil kokun dne út únor 21 2017, 11:06, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19670 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út únor 21 2017, 11:06 Předmět:
V Evropě převažují autorádia se dvěma typy anténních konektorů, ke každému z nich existují adaptéry. To problém opravdu není.
V tvém případě můžeš jádro koaxu zalisovat, utemovat měděným drátem vhodného průřezu, zapájet... Cokoli, jen aby to mělo kontakt, brzy neupadlo ani nevaklalo.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: út únor 21 2017, 12:54 Předmět:
Může nastat i opačný jev, mně se to stalo u klasickýho bílýho koaxu z Omka.
Dva kousky spojené F-spojkou, a po čase "natažený" střed "zalezl" do koaxu, v konektorech zůstala jen izolace. Ale na první pohled to vypadalo, že je to OK.
Samozřejmě, že ten střed nejde natáhnout, protože je v něm drát, ale ta izolace je pěkná potvora. Jestli to bylo průvěsem či něčím jiným nevím, řešil to můj otec. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3394 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: út únor 21 2017, 18:50 Předmět:
I kdybych měl jádro zkroutit a s citem pocínovat, pak F spojka jde použít skoro vždy..
Jinak třeba SMA je celkem hezký konektor na menší průměry a protože je určen na wifi, je schopný chodit výrazně výš..
Nějak sem neočekával jinou impedanci než 75R, když už jde o antény. Jaká impedance se teda používá, zkoušeli jste to někdo vyčíst/doměřit?
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19670 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út únor 21 2017, 19:16 Předmět:
Sice jsem to neměl čím měřit, ale něco k tomu dodám: vlnová impedance anténního kabelu pro pasivní autoanténu není jednotná, mění se i podle toho, jak moc je ten střední vodič v dutině zvlněný (on to doslova vzato není ani tak koaxiál, spíše jde o stíněný vodič v poněkud nehomogenním dielektriku), kolikrát je jádro tenčí, než opletení, projevuje se na něm i to, jak dlouhá anténa je na jeho konci připojená, jestli má prodlužovací cívku, jestli je to rovný zářič nebo spirálovitě vedený drát kolem laminátové tyče....
Ale 120 Ω i víc není nijak vzácná hodnota. Je to hlavně kvůli impedanci antény, která je přizpůsobitelná jen v poměrně úzkém kmitočtovém rozsahu, její výstupní impedance k nižším kmitočtům roste a kabel s vlnovou impedanci 75 Ω by zvláště na AM rozsazích tu anténu neúměrně zatížil, čili z přijatého signálu by se do rádia dostal jen těžko použitelný zlomek.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.