Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32318 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so květen 06 2017, 8:15 Předmět: Odchylka tachometru od skutečnosti - PROČ?
Vždycky jsem si myslel, že "proměřování" tacha do plusu je jen výraz výrobců aut, jak uspokojit "hlad po rychlosti" a umožnit na jednom autě používat i jiný, větší kola, aniž by se výsledek měření rychlosti nějak výrazně projevil na údaji tachometru - a taky "úlitba bohům" ve smyslu "dělejte ty rychloměry tak, aby lidi jezdili míň než si myslí že jedou". Vždycky jsem dostával informaci, že to je například povinně 5% do plusu atp.
A ejhle - von na to skutečně EXISTUJE PŘEDPIS. Dám sem link, ale pro jistotu základní ideu ocituju (co kdyby článek zmizel, že jo...):
http://www.auto.cz/jak-se-projevuje-velikost-kol-na-dynamice-auta-vetsi-nemuseji-byt-lepsi-106230?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
a citace:
citace:
Že rychloměry aut proměřují, ví skoro každý řidič. Otázkou je, proč se tak děje. Rychloměr musí indikovat vždy vyšší rychlost, než je skutečná. K tomu abyste se o tom přesvědčili, stačí použít navigaci GPS s ukazatelem okamžité rychlost a prostým pohledem jej porovnat s tím, kolik indikuje rychloměr. Důvodem této skutečnosti je legislativní požadavek. Konkrétně vyjádřený předpisem EHK/OSN č. 39, případně evropskou směrnicí 75/443/EHS. Ta mimo jiné říká, že rychlost udávaná nesmí být nikdy nižší než rychlost skutečná. Stejná být ale může. Dále je rovněž stanovena maximální odchylka. Podle ní musí být při rychloměrem udávané rychlosti 50 km/h skutečná rychlost vozidla 41 km/h a vyšší, ale maximálně těch 50 km/h.
Odchylka rychloměru se určuje přímo dle předem daného vztahu. Podle něj musí být rozdíl mezi udávanou a skutečnou rychlostí vozidla menší nebo maximálně rovný podílu skutečné rychlosti a čísla deset plus čtyři km/h. Z toho vyplývá, že pokud není rychlost vozidla ovlivněna neschválenými úpravami, například montáží pneumatik o jiném rozměru, nelze při dodržování rychlosti dle údajů rychloměru překročit skutečnou rychlost danou zákonem.
Ergo pětikilový kladivo, odchylka nesmí překročit 10% ze skutečný rychlosti plus 4km/h - jinak řečeno, pokud jedu 90km/h podle GPS = v reálu, nesmí mi tacho ukazovat míň jak 90km/h, ale ani víc jak o (9+4)km/h = 103km/h. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1382 Bydliště: na vejminku
Zaslal: so květen 06 2017, 9:29 Předmět:
Mám ověřeno na VW Passat B7. Na tempomatu nastavených 140, podle navi jedu 129. Reálných 90km/hod nastavuju 97 na tempomatu. Na 50km/hod bych měl nastavit tempomat na 55. Nevím co je ve věci, ale odchylky v mém případě mě nepřijdou příliš lineární. _________________ Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32318 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so květen 06 2017, 9:38 Předmět:
Koncern to má už léta proto, že nemá lineární převod mechanickou cestou = náhon tachometru bowdenem od výstupního hřídele převodovky se nekoná, na hřídeli je jen zubatý kolečko, který snímá indukční snímač - ten produkuje impulsy, vedený po CANu do palubovky, kde je procesor - a ten počet impulsů přepočítává na proud cívkou vychylující rafiku. V softwaru jsou i korekční konstanty, který se zadávají při montáži palubovky do konkrétního auta, proto může mít identickej přístrojovej štít fábule, ochcáfka i superb a dokonce i s různě velkýma kolama = s různým jejich obvodem, protože ten obvod se právě zadává podle tabulky určený výrobcem v podobě korekčního kódu zadávanýho při oživování palubky. Proto může mít i nelineární odchylku od skutečnosti - prostě to tak má naprogramovaný. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: so květen 06 2017, 21:10 Předmět:
Souhlas až na to, že výstupem není proud do měřáku, ale krokování krokovým motorem, tedy není nejmenší problém s nějakou kalibrací měřáku, je to jen krokáč a převodovka s u všech vyrobených kusů vždy s přesně stejným chováním z principu. Dalším side efektem je bonzátor rychlosti, v okamžiku odpálení airbagů se zastavuje řízení tachometru a tak na něm zůstává zobrazená rychlost v okamžiku vyhodnoceného enormního zpomalení znamenajícího náraz.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32318 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so květen 06 2017, 21:22 Předmět:
Krokáče, jo? No já si říkal, že ty rafiky na novejch palubkách počínaje ochcáfkou jedničkou se chovají tak nějak "moc kontrolovaně" - normální proudově kompenzovaný elektromagnetický měřáky se při otřesech nebo náklonech klepou a naklánějí taky, to bylo vidět ve všem až po felichčiji ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 11, 2011 Příspěvky: 2140 Bydliště: Oslavany
Zaslal: ne květen 07 2017, 7:14 Předmět:
Zajímavé je že rok starý Rapid si všimnul že má vyměná kola, a hlásil tento rozdíl na dyspleji. Že by tento vůz měl kromě mechanického měření ještě radar na měření vlastní rychlosti ?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32318 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 07 2017, 9:23 Předmět:
Je to jedna z funkcí ABS/ESP systému. Má snímače na každým kole a umí ve spolupráci s G-senzorem (ŘJ airbagů) a snímačem úhlů natočení kol (servo) změřit rychlost auta v zatáčce i bez přístupu k údajům snímače tachometru. A třeba z rozdílu počtu otáček kol na rovným úseku to umí rozpoznat únik vzduchu za jízdy (při rozjezdu si "nakalibruje" obvody všech kol a pak hlídá, jestli jedno z nich neztrácí obvod vinou poklesu tlaku). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: ne květen 07 2017, 10:50 Předmět:
To sice ano, ale pozná se tak pouze, že je špatně obvod jednoho kola oproti ostatním, pokud jsou všechna čtyři kola stejná, točí se stejnými otáčkami a auto z toho nemá nejmenší šajn o tom, jak rychle jede. Určitou šanci skýtá diference otáček při zatáčení, auta mají snímače úhlu natočení volantu, tedy se ví jak jsou zatočená kola, tedy jaké kolo jede po jaké trajektorii a jak se má točit rychle. Pokud se změní průměr kol, změní se (alespoň si to myslím, snad se nemýlím) i poměry změn otáček kol při zatáčení a mělo by být možné z toho spočítat, jaký je průměr kol. Vyžadovalo by to ovšem ne zrovna málo náročné zpracování těchto dat kvůli prokluzu zabírajících či brzdících kol. Otáčky kol jsou samozřejmě k dispozici ze snímačů ABS.
Někde je taky napsáno, že ve vozidle nesmí být zařízení ukazující nižší rychlost, než ukazuje tachometr. Jestli to ještě dneska platí, tak by měly být všechny navigace zakázaný
Založen: Nov 11, 2011 Příspěvky: 2140 Bydliště: Oslavany
Zaslal: út květen 09 2017, 9:30 Předmět:
Kosta_Kostic napsal(a):
Někde je taky napsáno, že ve vozidle nesmí být zařízení ukazující nižší rychlost, než ukazuje tachometr. Jestli to ještě dneska platí, tak by měly být všechny navigace zakázaný
a neplatí to náhodou pro tachografy ? Ty musí zapisovat podle mne přesněji než ukazuje tachometr a neměli by tolik proměřovat.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.