V případě, že je na kompresoru, na vzduchovém potrubí vše tak jak má být, je stykačová Y/D, správná volba. Samozřejmě že se dá použít i ruční přepínač Y/D, ale není to ten komfort.
Softstartér obyčejný, nelze použít. Zato frkvenčák, lze použít.
Motor 7,5kW, má jmenotivý proud 15,1A.Tam se dá uvažovat s rozběhovým proudem, v případě přímého spínaní cca 8 až 12 tinásobek I jmenovitého, což je cca 120 až 181 A. Takže jistič B25/3 může mít problém. Jo a to zapojení dle eatona je zcela správně.
palmalsport: jo a teď tu O Popelce. To co píšeš je moc hezká teorie. Nicméně Tření u písťáku je tak velké, že prostě rozjezd Y/D nefunguje a můžeš mít trubku výtlaku odpojenu od tlakové nádoby..... _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Nov 05, 2010 Příspěvky: 6011 Bydliště: okr. Vyškov
Zaslal: po červen 05 2017, 11:13 Předmět:
K tomu přepínání - na obrázku je schéma nejčastěji používaného zapojení ovládání s časovým relé se zpožděným přítahem.
Nadproudové relé v silovém obvodu je možné zapojit dvěma způsoby:
V zapojení "A" přes relé protéká proud √3 krát menší než celkový proud motoru a relé musí být na tento proud nastaveno.
V zapojení "B" musí být relé dimenzováno a nastaveno na plný proud motoru. Ochrana ovšem není účinná při běhu ve hvězdě, proto se v některých případech kombinují oba způsoby.
Uspořádání stykačů v silovém obvodu podle tohoto schématu má výhodu v lepším rozložení zatížení. Pokud je "hlavní stykač" předřazen ostatním jako ve schématu od elektrosvita, protéká jím plný proud motoru.
Poznámka ke značení cívek časových relé a jejich kontaktů: často jsou zakresleny chybně (i zde výše uvedené), mělo by se v těchto případech uvést o které jde, jinak je v tom zmatek. V tomto schématu je značka kontaktu pro zpožděný přítah správně, cívka je bez značky (starší schéma).
palmalsport: jo a teď tu O Popelce. To co píšeš je moc hezká teorie. Nicméně Tření u písťáku je tak velké, že prostě rozjezd Y/D nefunguje a můžeš mít trubku výtlaku odpojenu od tlakové nádoby.....
Rozbeh hvezda trojuhelnik se u pistovych kompresoru naprosto bezne pouziva. Jen se tam vetsinou dava elektromagneticky odlehcovaci ventil ktery sepne az po prepnuti rozbehu. Jestli ti to pojede i bez nej tezko rict, musis vyzkouset.
No já zkusím sestavit (naprogramovat) pro začátek pakeťák VS32. Když se to bude rozbíhat a nebude to vypadávat, pustím se do automatu (ať už s/bez 50ms).
Taky jsem uvažoval o externím odvzdušňovacím ventilu, který bych zavřel po plném rozjezdu motoru. A myslím, že ani ventil s průměrem 1" nebyl schopen upustit tolik vzdichu, kolik vyrábí dvoupístový Orlík. A to stál pěkný radec. Ale už je to dlouho, co jsem to hledal.
Založen: Nov 05, 2010 Příspěvky: 6011 Bydliště: okr. Vyškov
Zaslal: po červen 05 2017, 13:25 Předmět:
Když tak to poslední zapojení je osvědčené a bezproblémové - běžně jsme jsme s ním spouštěli motory 15kW. S časovými poměry spínání přes pomocné kontakty nebyl nikdy problém.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18077 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: po červen 05 2017, 23:40 Předmět:
K tomu odlehčování komprdáků. Mám jistou zkušenost s vysokotlakejma třístupňovejma kompresorama 220 barů poháněnejma 4-7 HP Hondou. Protože neměly pro nahození Hondy spojku na odpínání kompresoru, odlehčovali jsme je při startování cukací šňůrou zacpáním sání kompresoru dlaní. Pokud nemá kompresor co stlačovat, má minimální odpor. Nahodit to kupodivu šlo i při natlakovaným kompresoru do cca polovičního tlaku. Ale tam byly proti Orlíku válce s minimálním obsahem. _________________ Jirka
Y/D mám prakticky vyzkoušeno na Orlíku PKS 50-2 Tedy 7,5kW 1410ot/min. V Y se nikdy neroztočil na potřebné otáčky aby šel přepnout na D. Nakonec jsme hledal na internetu a ten problém s nemožností spuštění Y/D řešilo více lidí a všichni skončili u frekvenčáku či softstartéru jako já. Aktuálně běží na jističi 16B bez problémů.
https://www.youtube.com/watch?v=bbEk9mkosao _________________ Internet - metla lidstva
To : rezis
Já mám praktycky odskoušený stykačový rozběh Y/D, i na silnějších kompresorech, maká to dodneška.
Mimochodem, výrobce toho ORLÍKU, doporučuje pro kompresor s motorem 7,5 kW, jištění D25/3. Toto mám taktéž odskoušené, a i změřené. Teda záběrný proud motoru.
Založen: May 01, 2015 Příspěvky: 1173 Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)
Zaslal: út červen 06 2017, 15:27 Předmět:
Naše dvouvidlicové pístové kompresory pohání motor a výkonu 30 kVA a rozbíhá se normálně na hvězdu a pak skočí na trojúhelník. Rozbíhají se ale do odlehčeného stavu přičemž odvzdušňovací ventil je zapojený na přepínač Y/D a když to z nějakého důvodu nefunguje, tak praskají pojistky (100 A ).
Tímto chci jen říci, že kompresor se může normálně rozbíhat přes Y/D ale u větších je potřeba mít to odlehčení _________________ Jsem na cestě k šípku.
Založen: Nov 05, 2010 Příspěvky: 6011 Bydliště: okr. Vyškov
Zaslal: út červen 06 2017, 18:17 Předmět:
Teď si vzpomínám že nějaký starší typ toho Orlíku jsme měli v práci - kompresor na ležaté tlakové nádobě na kolečkách, motor 7,5kW a rozvaděč vlevo nahoře. Motor běžel přímo v trojúhelníku, bylo to tak originál z výroby. Ovšem přívod byl jištěn pojistkami 35A takže s výpadky nebyl problém.
Z druhé strany na hlavní vzduchotechnice měly kompresory motory 90kW s kroužkovou kotvou spouštěné na pět stupňů ale už si nepamatuju jestli se spouštěly přímo do zátěže. Každopádně měly poměrně těžký rozběh.
Naposledy upravil Achab dne pá červen 09 2017, 16:32, celkově upraveno 1 krát.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.