Celý problém by se dal vyřešit takto a s minimálním poklesem jasu a hlavně bez "orloje". Stabilizátor LM2940CT-12 je běžný a na výstupu je při proudu 100mA (ten emblém jistě nemá víc) pokles napětí přibližně 0,1V.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: so červen 17 2017, 12:05 Předmět:
To je to, co pořád nevím, možná jsem to přehlédl - kolik to má vlastně spotřebu. Podle toho se bude odvíjet i úbytek na LDO.
A chybí Ti filtr na vstupu, minimálně LC obvod + transil. Je to přece jen do auta. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
masar: Díky za hezký schémátko a oceňuju snahu A kouknul jsem se na ten odkaz, no to vypadá taky dobře... resp, ještě líp, než co jsem teď o víkendu udělal. Ale co ten komentář Zdenka?
--------------
Jak tu někdo psal, začal se z toho tady dělat opravdu "VORLOJ", kterýmu rozumím asi jako španělský vesnici...
Takže na jednu z prvních rad - protože jsem měl volný víkend, tak jsem si koupil pár těch 1N4007 usměrňovacích diod. A když jsem jich do série zapojil pět, bylo v obvodu napětí při běhu motoru cca 12,2V ; při vypnutém jsem to teď zapomněl (něco přes 9V?). "Problém" je teda, že při vypnutém motoru to bude svítit málo nebo vůbec.
Na nový znak budu čekat asi měsíc. Až přijde, na reg. zdroji změřím při jakém napětí začne svítit. A ještě znovu se ujistím o tom napětí na přívodních drátech pod kapotou. Stačí to? Nebo někdo přišel na jednoduché a lepší řešení? Jinak díky všem.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1291 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne červen 18 2017, 20:19 Předmět:
1. Ten novy zmeraj pri akom napeti bude svuietit tak akurat - na regulovatelnom zdroji pomaly pridavaj napetie, az sa ti to bude zdat OK a nebude to viac ako 12V tak si to napetie zapis.
2. odpoj ten led znak
3. nastav na zdroji napetie 14,4 - 14,6V
4. postupne pridavaj na zdroj diody , do serie v voltmetrom, pridaj ich tolko aby si sa dostal na napetie ktore si si zapisal
5. namiesto voltmera pripoj ten znak
6. ak je vsetko OK (svieti to podla predstav) , zapoj ten znak aj s otestovanym poctom diod do auta
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6663 Bydliště: Praha
Zaslal: ne červen 18 2017, 20:31 Předmět:
Když už se bude měřit a tedy se bude vědět, při jakém proudu je žádoucí, aby to pracovalo, tak se aplikací ohmova zákona spočte rezistor a ten se použije, se všemi výhodami z toho plynoucími, pokud by se neměřilo, použily by se diody, se všemi nevýhodami z toho plynoucími Takže až vyhodnotíš, při jakém napětí menším, než 12V to ještě přijatelně dostatečně svítí, změř proud a podle toho vypočítej odpor, pokud to neumíš, dej sem změřený proud a odpovídající napětí zdroje a poradíme. A ten proud odečti na ampérmetru zdroje, ne že nastavíš napětím svit, pak to odpojíš a připojíš přes ampérmetr, ampérmetry mívají bočník pro menší proudy už celkem významně velký a proud (a svit) by byl možná už viditelně ovlivněný. Pokud se do mě někdo pustí ohledně měřící metody, tak ano, já bych zapojil další voltmetr až za ampérmetr, ale nechci to to tazateli komplikovat.
Naposledy upravil Zaky dne ne červen 18 2017, 20:40, celkově upraveno 1 krát.
4. postupne pridavaj na zdroj diody , do serie v voltmetrom, pridaj ich tolko aby si sa dostal na napetie ktore si si zapisal
Proč mu radíš nesmysly? Na diodě zatížené jen voltmetrem bude mnohem menší úbytek, než když přes ni poteče třeba 100mA.
A vůbec, patří tam odpor nebo lépe ten stabilizátor od masara, ne diody, ty proudovou stabilizaci jen zhoršují.
Ano, je vhodné celé zapojení chránit proti napěťovým špičkám. Podle mě stačí na vstup připojit transil, např. 1,5KE18CA. A to i v případě, že použiješ jiný "interfejs" k emblému. Domnívám se ale, že to zapojení se stabilizátorem lze zvládnout a přitom vlastně není třeba nic měřit (pokud se smíříš s napájením 12V). Má z navrhovaných nejlepší vlastnosti (nejmenší kolísání jasu).
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6663 Bydliště: Praha
Zaslal: ne červen 18 2017, 21:16 Předmět:
Pokud budeš dávat rezistor a dával bys i transil, tak ho dej až za rezistor, ulehčíš mu tím výrazně práci Ale pokud mají ledky v sérii adekvátní rezistor, tak bych se na transil s klidem vykašlal.
...Ale pokud mají ledky v sérii adekvátní rezistor, tak bych se na transil s klidem vykašlal.
Myslím, že 100Ω není zdaleka adekvátní rezistor. vždyť ledky při 14,5V přece hořely a napětí špiček i jejich energie jim tu životnost jistě neprodloužily. A protože je ten emblém věcí svým způsobem cennou, transil za 10,- nemůže vadit.
edit: Jen doplním - třemi LED v sérii s odporem 100Ω při napětí 12V protéká proud 20mA. Protože je VA LED charakteristika strmá, protéká při 14,5V diodami minimálně 40mA, tedy 2x tolik. Změna jasu a výkonu je tedy významná.
Naposledy upravil masar dne ne červen 18 2017, 21:43, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1291 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne červen 18 2017, 21:35 Předmět:
lesana87 napsal(a):
misocko napsal(a):
4. postupne pridavaj na zdroj diody , do serie v voltmetrom, pridaj ich tolko aby si sa dostal na napetie ktore si si zapisal
Proč mu radíš nesmysly? Na diodě zatížené jen voltmetrem bude mnohem menší úbytek, než když přes ni poteče třeba 100mA.
A vůbec, patří tam odpor nebo lépe ten stabilizátor od masara, ne diody, ty proudovou stabilizaci jen zhoršují.
mas pravdu, odpor alebo dokonca stabilizator bude ovela lepsi, uz nepametam ako sme sa tu vlastne dostali k diodam.... (jaj, mozno preto ze som ich teraz nahodil brachovi na detske - take v ktorom dieta sedi, auticko na riadenie, kde to bolo nedomislene a po stlaceni DO na cca 0,5sec islo riadenie z jednej strany uplne na druhu, a 8 diod v serii s motorom to ukludnilo (samozrejme vratane mostika aby to bolo obojsmerne) podla pozadaviek, ale to je ovela ina aplikacia)
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6663 Bydliště: Praha
Zaslal: ne červen 18 2017, 22:29 Předmět:
masar napsal(a):
Myslím, že 100Ω není zdaleka adekvátní rezistor. vždyť ledky při 14,5V přece hořely a napětí špiček i jejich energie jim tu životnost jistě neprodloužily. A protože je ten emblém věcí svým způsobem cennou, transil za 10,- nemůže vadit.
100Ω při běžícím motoru jednoznačně nestačí, proto už od začátku navrhuji přidat další sériový rezistor. A transil jistě ničemu neuškodí, už jsem pár automotive bastlů udělal a neumřel mi nikdy žádný a snažím se řešit ochranu, pokud to je výkonově únosné (a v této aplikaci to únosné a navíc i nutné je) právě kombinací sériového rezistoru a transilu, transil bez rezistoru musí přepětí srazit na vnitřním odporu zdroje přepětí a to nemusí být lehký úkol, pokud se vnitřní odpor tohoto zdroje uměle navýší, transil nejenže má větší šanci na přežití, ale i lépe omezuje špičky. Na druhou stranu takovýhle ledkobastl za hodnotnou věc napovažuji a pokud má tazatel problém pořešit záležitost jedním rezistorem, může být pro něj přidání transilu další nesnadný úkol. Většina uživatelů fóra by asi na toto téma ani nic nepsala a vyřešila problém bez mrknutí oka, odpor k ledce je úplný základ, ale jak je vidět, dá se tom napsat i pár stránek
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32225 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 19 2017, 0:57 Předmět:
Největší konflikt vidím ve faktu, že ač LEDky vyžadujou pokud možno napájení zdrojem proudu, síť auta je poměrně tvrdým zdrojem NAPĚTÍ - a to ještě napětí značně kolísajícího v rozmezí cca ±20% kolem nominální hodnoty plus s vysokýma superponovanýma špičkama obou polarit v řádu až několik desítek voltů. Ustabilizovat takovýmu blikadlu nějakej stabilní a klidnej pracovní režim je proto docela machrovina a vždycky v reálu bude muset docházet ke kompromisům ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Myslím, že 100Ω není zdaleka adekvátní rezistor. vždyť ledky při 14,5V přece hořely a napětí špiček i jejich energie jim tu životnost jistě neprodloužily. A protože je ten emblém věcí svým způsobem cennou, transil za 10,- nemůže vadit.
100Ω při běžícím motoru jednoznačně nestačí, proto už od začátku navrhuji přidat další sériový rezistor. A transil jistě ničemu neuškodí,...Na druhou stranu takovýhle ledkobastl za hodnotnou věc napovažuji a pokud má tazatel problém pořešit záležitost jedním rezistorem, může být pro něj přidání transilu další nesnadný úkol...
Myslím, že není vhodné takto podceňovat schopnosti druhých, když o nich nic nevíme. A už vůbec to nemůže být důvod pro mávnutí rukou nad použitím transilu (nebo jiné ochrany), když jeho použití je stejně jednoduché (obousměrný transil) jako použití rezistoru.
Jak vyplývá z následujícího schematu, i použití předřadného odporu nepředstavuje dostatečnou ochranu proti EKKARem zmiňovaným napěťovým špičkám.
A k té "cennosti" - to je záležitost vztahová, ne otázka peněz.
Dobře, díky všem. A zvlášť uživateli masar za ten nápad na řešení a taky za to, že mě pochopil z "lidského" hlediska. Ano, je to bezvýznamná kravina za 3 stovky, ale pro mě je to věc vztahová... prostě mě to baví, líbí se mi to.
Takže to tedy předělám z těch křemíkových diod a koupím stabilizátor LM2940CT-12 a na vstup (=ještě před něj?) připojím ten transil 1,5KE18CA. Chápu, že je to z vašeho hlediska asi pořád kompromis, ale i tak by to mělo fungovat, ok?
U mě dobrý. Další osud emblému závisí na tom, jak se lze spolehnout na údaje výrobce. V každém případě doporučuji dbát na dobrý odvod tepla z tělesa.
p.s. Ještě doplním, že při chodu motoru vzniká i na stabilizátoru malá tepelná ztráta (při 100mA asi 0,25W), kterou je třeba "mít na zřeteli" (chladící křidélko a pod.).
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 4 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.