Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: st září 13 2017, 21:33 Předmět:
No, pokud bych vozil druhou baterku, asi bych ji natvrdo připojil k té první. V dřívějších dobách by to asi nebyl dobrý nápad, ale dnešní alťíky dávají dostatek výkonu, tak by to nemusel být problém. Jen ty baterky by měly mít podobný vlastnosti, kapacita může být rozdílná.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1303 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: st září 13 2017, 21:41 Předmět:
tiez som za pripojenie baterky k altiku, mozno ce rele ktore bude zopnute iba pri beziacom motore, pripadne nejaky NTC (zopar vykonnych ziaroviek paralelne) na obmedzenie nabehoveho nabijacieho prudu ak tu beaterku vyuzivas hlavne pri stojacom motore.
nevidim dovod / vyhodu pouzitia DC - DC menica
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: st září 13 2017, 23:09 Předmět:
Natvrdo bych je paralelně nedával, hodil bych do cesty pořádný relátko (míval jsem doma 70A z auta; klasická kostka, jako ty na 20-30A, jen s poněkud širšíma fastonama), který sepne, když je zapnutý zapalování a zároveň zhaslá kontrolka dobíjení. Taková jednoduchá logika si akorát navíc žádá buď jedno relé (rozpínací, přepínací), nebo primitivní invertující tranzistoriádu. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Nazdárek,
dělal jsem to u dvou VW Transportérů přes relé, které přídavný AKU (100Ah trakční) připojoval až po nastartování. Relé je zapotřebí pro spínání aspoň 40 A a pojistky nejmíň 60A, protože při zcela vybitém přídavném AKU teče do něj i velmi velký proud z hlavní baterky. A dostatečně dimenzovat přívodní nabíjecí vodiče (cca 10mm²). Je možno též spojit hlavní a přídavnou baterku přes Shottkyho diodu, ale přídavná bude mít o úbytek na diodě menší nabití (nezkoušel jsem). Už se to zde řešilo, stačí pohledat. Např.: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=80904
nebo, je tam i schema zapojení:
www.transporterclub.cz/forum
Ďakujem za reakcie. Uvažoval som aj o pripojení "natvrdo" samozrejme cez relé ktoré by s 15-tky pripojilo druhý akumulátor. Ale bál som sa to pripojiť lebo sú tam dosť veľké prúdy a ešte aj niekedy "blúdivé prúdy" ktoré sa vekom auta dosť často vyskytujú . Preto ma napadlo to to riešenie s boostrom. Samozrejme bude to tiež pripojené cez relé ktoré ho pripojí po naštartovaní.
Založen: Mar 04, 2017 Příspěvky: 171 Bydliště: Úpice
Zaslal: čt září 14 2017, 8:04 Předmět:
Rozhodně bych byl pro jednoduché řešení s relátkem, kamarád to takhle provozuje ve sprinterovi - vzadu je trakční baterka 75Ah pro napájení měniče a hydraulické plošiny. Relé sepne při nastartovaném motoru. Není tam moc nad čím mudrovat.
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3412 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: čt září 14 2017, 19:27 Předmět:
Spínají ty relé s nějakým zpožděním, aby altík dodal počáteční odčerpanou energii z primární Aku? Já kdysi četl na Opel foru, že relé pro automatické rozsvěcování světel (tehdy nazývaná severská výbava) se připojovalo se zpožděním, aby nedostával graetz takový čoud. Prý když to bylo hned po najetí napětí na altíku, tak ty diody odcházely výrazně častěji. Netuším, jestli tam pak může vznikat taková špice, která by ty diody postupně odrovnala - moc se mi to nezdá, ale nechat pár desítek vteřin srovnat poměry v síti bych asi nechal.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: čt září 14 2017, 19:44 Předmět:
Na co tam chcete cpát relátko?? Vždyť dvěma baterkám se bude startovat podstatně snadněji, ničemu to nevadí, naopak to baterky šetří, no a pokud bude druhá baterie připojena nějakým tenčím vodičem, tak se na startování bude podílet jen částečně. A to přece taky ničemu nevadí. Opakovaně spojovat baterie s různým potenciálem a ještě krmit relé, proč?
Zdravím, myslím si, že je lépe použít alternátoru, jemuž se vyvede střídavina a ta se pro druhou baterii usměrní. Stejně se nevyužije úplně možnosti baterie a dobrých 30 procent váhy baterie se vozí zbytečně. Normálně nastavené nabíjení je vlastně jen tvrdý napěťový zdroj 14,4v. Abych využil kapacity baterie, vlétě dobíjím solárem za necelou tisícovku a v zimě jsem se solárem téměř na hraně. Za delší jízdy pomůže velký "120W" univerzální notebookový zdroj zvyšující napětí pro vnitřní baterku na více jak 16V. Tuším že v nedávném AR PE vyšel článek s podobným zdrojem. Někde tu na Bastlírně je vlákno, kde jsem psal před cca 10 lety, že paralelní spojení baterek v autě je výhodné jen pro dealera baterií. Spojit 2 baterky, jenž jsou různé konstrukce, jsou v různých teplotách, jiných průbězích životnosti je nesmysl. To je pak lépe vozit jen jednu pořádnou, při stání ji dobít do začátku plynování atd.
Pôvodne som si myslel aj ja že baterku prepojím cez relé a a relé zapne kľúčik (15) ešte ma napadlo to relé aby zaplo oneskorene cca po 30sekundách .
Ale niekdo tu píše načo relé , potom zas nejaké výkonové žiarovky pridať , tak neviem ako ďalej .
No áno oddelovač je drahé zariadenie asi pre ten masívny chladič . Riadi to možno zas procesor tak programátor potrebuje tiež na kafé . Uvažujem o tom oddelovači preto lebo to vyzerá celkom slušne a za tie eurá sa mne neoplatí bastliť niečo také. Stejne neviem čo je v tom za súčiastky a zabijem pritom ešte veľa času a efekt žiadny .
Ešte ma napadlo že to tiež spínať mosfetom ako ich zariadenie ale zas veľa elektroniky tam nechcem pchať a ani nemám toľko času sa s tým zaoberať a niečo vymýšlať . A ak my zhorí iba mosfet tak si môžem gratulovať ...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.