Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so září 09 2017, 12:37 Předmět:
Tak tak, stačí nejmenší gelovka 12V, pár Ah a přes dva půlmetrové kusy 1mm2 přímo pod šrouby, kterými se utahují oka. Taky jsem to takto párkrát dělal, kde hrozil kód a majitel ho neznal.
9V baterie je pěkná pčovina. Dobrá cesta, jak dostat kusem plechu z pouzdra devítky po čuni..
Nezapomenout vypnout stropní světlo a hlavní aku přehodit a přepojit co nejrychleji, upevňovat se může až pak.
S tím alternátorem, i zatíženým bych to asi neriskoval, i se zapnutými světly a větrákem. Chování některých regulátorů napětí je nevyzpytatelné.
U škodovek do r. 2000 by to asi šlo, ale u nových aut s hodně výkonným alterem bych to radši ani nezkoušel. Dobrá cesta, jak oddělat rádio přepětím v momentu odpojení aku.
Tady bych se, sinclaire, obával toho připojení "přímo pod šrouby", protože tyto šrouby (nebo matice) musí být nutně povolené a se svorkami se při výměně akumulátoru manipuluje, takže to spojení s gelovkou příliš zabezpečené není a mohlo by dojít k nechtěnému (třeba krátkodobému) odpojení.
Pomocný akumulátor je třeba připojit tam, kde se s přívody nemanipuluje, třeba i do zmiňované zásuvky zapalovače (po ověření, že je pod napětím při vypnutém klíčku) popř. kamkoliv jinam (vodiče 30), kde při manipulaci nehrozí odpojení důležitých obvodů.
Edit: A když se podíváš na postup výměny sem, je z fotek zřejmé, že připojení na svorky akumulátoru ani nepřipadá v úvahu (pojistková skříň se odpojuje od svorky). Je to ale jiný Golf a tak je možné, že i postup bude jiný.
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1398 Bydliště: na vejminku
Zaslal: so září 09 2017, 18:09 Předmět:
Když už jsme v odpojování aku, tak ještě mimo hlavní téma: Auta se systémem START/STOP mají při výměně aku zálohování přímo předepsáno. Důvod jsem nějak nepobral _________________ Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Tak dnes konečně vyměněno . Nejdříve jsem změřil, že zásuvka zapalovače není po uspání nějakým relátkem odpojována - po cca 30 min. od vyjmutí klíčku ze zapalování , dveře zavřené, nezamčené. Pak změřeno napětí staré baterky , bylo asi 11,5V . Přes diodu ( 5A) připojen zdroj s nastaveným napětím cca 12V a omezením 2A zástrčkou do zásuvky zapalovače. Stará baterka baterka odpojena od - a + , zdroj ukazoval odběr cca 22 mA , takže skutečně byla elektronika "uspána". Připojena nová baterka + a - , odběr ze zdroje klesl na nulu, neb měla napětí asi 12,7 V a tudíž přes tu diodu již nic neteklo. EON neselhal a elektrika nevypadla, takže vše proběhlo ok, rádio funguje, nejhorší bylo vytáhnout starou baterku, neb na rozdíl od nové neměla držátko .
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32819 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út září 19 2017, 22:39 Předmět:
Jodr napsal(a):
Když už jsme v odpojování aku, tak ještě mimo hlavní téma: Auta se systémem START/STOP mají při výměně aku zálohování přímo předepsáno. Důvod jsem nějak nepobral
Protože mají takzvanej "battery-management", kterej pomocí měření úbytku napětí na kostřicím kabelu dokáže zjistit, kolik Ah se z baterie ucuclo startováním a dalším provozem nejrůznějších spotřebičů a opačně, kolik Ah se do baterie dodalo jejím dobíjením v době, kdy výkon altíku byl vyšší neš celková spotřeba auta a zbejval výkon i pro dobíjení (polarita úbytku napětí určuje kterým směrem teče proud - jestli z baterky do zbytku auta, nebo ze sítě auta do baterky, absolutní velikost úbytku je podle Ohmova zákona úměrná velikosti proudu - Ah pak soft spočítá jednoduchou násobičkou).
Prostě když je baterka víc vycucaná (hranice je tuším 50% kapacity), tak se vypne aktivace systému STOP/START až do doby, dokud zařízení nezjistí, že do baterky je dodaný víc jak asi 75% její kapacity - pak teprve začne při zastavení na křižovatkách (při splnění dalších několika podmínek) chcípat motor a před rozjezdem ho znovu startovat. Když baterku odpojíš bez zálohy jednotky v autě, vymaže se její paměť a jednotka neví, čí je - nemá údaj o tom, kolik energie má v baterce, údaj o spotřebě i dobíjení sice změří, ale neví kolik % náboje to je - takže tam se pak musí celá sekvence nahrát znovu s plně nabitou baterkou a aktivací celýho systému pomocí VAG/VAS.
Kapišto? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1398 Bydliště: na vejminku
Zaslal: út září 19 2017, 23:18 Předmět:
No ono tak chytrý to zase nebude.
Vlastní zkušenost: Po dvou dnech stání u hotelu na horách, teplota ráno kolem nuly, auto s touhle fičurou (Start/Stop), neříkalo nic, že by mělo aku sníženou kapacitu (aku necelé čtyři roky staré, orig z fabriky). Ráno jsem zkrátka nenastartoval, až přes kabely z vedlejšího auta. Po příjezdu domů měřím na svorkách aku při běžícím motoru, 12,3V na volnoběh i při vyšších otáčkách. Kontrolka nabíjení po startu normálně zhasíná! Po několika startech opět konec. První nápad, něco s alternátorem. Po otevření kapoty a ohledání místa jak altík vyndat, mě tenhle nápad rychle přešel. Jelikož byla druhý den v plánu lékařská turistika, vypůjčil jsem si baterku z auta snachy. A ejhle, na svorkách po nastartování 14,4V - altík normálně nabíjí... Koupil jsem tedy novou Vartu (bez těch blbin, jako AGM nebo EFB, konfiguračních kódů pro diag za dvojnásobek ceny) a od jara má nový aku za sebou přes 15tkm, Start/Stop funguje. Starou baterku odvezl švagr a strčil do traktoru, nabíjí... a startuje. Do zapalovače jsem strčil USB nabíječku s měřením napětí palubní sítě pro kontrolu nabíjení. Po startu napětí 14V a něco, po nějaké chvíli napětí spadne na cca 13,2V. Mám tak kontrolu, že altík alespoň něco do baterky dává. _________________ Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Založen: Oct 07, 2012 Příspěvky: 1302 Bydliště: Brno
Zaslal: so září 23 2017, 9:17 Předmět:
Možná koncernoví soudruzi-vývojáři udělali nějaký update toho batery-managementu, aby po výměně baterky poznal, že se něco změnilo a zkusil třeba restart s nějakými výchozími hodnotami. Asi tam něco takového bude, pokud Jodrovi po výměně baterky začal start/stop znova fungovat.
Mimochodem, napadlo mne při čtení Ekkarova příspěvku, jestli bych neměl před zimou pořídit (na jistotu) novou baterku - má 5 let a najeto 240 kkm.
Protože v létě start/stop skoro vůbec nechcípal motor, ač loni a předloni fungoval. A ještě druhý druhý důvod - nyní, když už je ráno chladno, startuje nějak ztěžka, hlavně to první otočení je s viditelným poklesem napětí...
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1398 Bydliště: na vejminku
Zaslal: so září 23 2017, 10:16 Předmět:
Nn, já jsem novou baterku připojil na nabíječku a po nabití diagnostikou nasetoval k autu. Stále ale nepobírám, proč původní AGM baterku Passat odmítal nabíjet i když jsem ji k autu nakonfiguroval přes diag. V traktoru maká jak o život. Jinak jsem hned z počátku upravil tlačítko Start/Stop tak, že mě implicitně tuhle fičuru vypíná a neotravuje při prvním zastavení. Na dálnici to je jiná, ve Stau S/S můžu tlačítkem ovládat klasicky... _________________ Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32819 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so září 23 2017, 17:59 Předmět:
Jodr napsal(a):
No ono tak chytrý to zase nebude.
...
Právě že to je chytřejší než by se někomu zdálo - ono si to podle úbytku napětí na kostřicím kabelu a podle pohybu napětí na samotným akumulátoru to změří jeho vnitřní odpor - a jak se zvětší, tak už to ten akumulátor bere jako zdegradovanej a přestane to vypínat ... Počkej jak dlouho to bude makat s tou novou ne-AGM & ne-EFB baterkou. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1398 Bydliště: na vejminku
Zaslal: so září 23 2017, 20:48 Předmět:
EKKAR napsal(a):
... Počkej jak dlouho to bude makat s tou novou ne-AGM & ne-EFB baterkou.
Původní orig AGB baterka mě fungovala necelé čtyři roky, pokud nová Varta 74Ah je dobíjena, nevidím důvod proč by se neměla dožít svého důchodu. Cenově byla za méně než půl ceny AGB co nabízel servis, tudíž si za ty prachy můžu koupit Varty dvě a ještě mě zbyde. Mimo to. To auto není nic o čem bych psal nadšeně domů a je čas ho pustit dál do světa. Už jsme se ale dostali daleko od původního tématu... _________________ Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Založen: Nov 17, 2004 Příspěvky: 5239 Bydliště: Třebíčsko
Zaslal: po září 25 2017, 12:50 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Jodr napsal(a):
No ono tak chytrý to zase nebude.
...
Právě že to je chytřejší než by se někomu zdálo - ono si to podle úbytku napětí na kostřicím kabelu a podle pohybu napětí na samotným akumulátoru to změří jeho vnitřní odpor - a jak se zvětší, tak už to ten akumulátor bere jako zdegradovanej a přestane to vypínat ... Počkej jak dlouho to bude makat s tou novou ne-AGM & ne-EFB baterkou.
Je to tak. Proto se taky nabíječka nesmí záporným pólem připojovat na AKU, ale přímo na kostřící bod, který dokonce výrobce přímo určuje. _________________ Rotor rotuje a stator stagnuje...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.