Založen: Mar 21, 2015 Příspěvky: 85 Bydliště: Noyal Pontivy
Zaslal: út říjen 24 2017, 14:28 Předmět: Startér z auta(kamionu) pouziti jako ss motor
Zdravim, řešil tu už někdo využití startéru z auta nebo z kamionu jako vykonný ss motor? Jde mi oto že potřebuji kompaktní motor na stejnosmerné napětí (12V nebo 24V) o výkonu max 5KW kdy práce motoru bude cca 4,5 až 5min a pak cca hodinu a déle zcela vypnutý. Mám někdo zkušenost zda by to startér vydrzel? Jinak počítam s dodaním nuceného chlazení, napr. stlačeným vzdudem. (počítám že mi někdo poradí ať si koupim normalni motor 24V 5KW , to samo jde, ale ta cena).
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: út říjen 24 2017, 14:41 Předmět:
Jakou by sis přál životnost? Má to běžet cca každou hodinu 5 minut? Životnost bude i při intenzívním nuceném chlazení (za předpokladu, že to uchladíš, což vůbec není jisté) asi dost nízká, minimálně se dost rychle sjedou uhlíky. Životnost startéru odhaduji někde tak kolem 50-100 hodin chodu, alespoň podle toho, co tak může naběhat startér za životnost automobilu.
Založen: Mar 21, 2015 Příspěvky: 85 Bydliště: Noyal Pontivy
Zaslal: út říjen 24 2017, 15:38 Předmět:
Bude to prozatim hlavni a pak zalozni navijak, pocitam provoz napr. 2 - 4x pres vikend. Slo mi oto zda vubec je starter schopnej dat tech 5minut v kuse, preci jen je kontruovanej na provoz vramci vterin.
Jakou k tomu plánuješ převodovku? Nezatížený startér má hodně brutální až nebezpečné otáčky, přece jen je to sériový motor. Lepší to koupit za těch 475,00 € s DPH _________________ Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
Ahoj. Podobně jsem uvažoval, když jsem kdysi dostal šílenej nápad, že si postavím motokáru, měl jsem totiž k dispozici dva startéry. Každej měl pohánět jedno zadní kolo - natvrdo bez převodovky. Nakonec jsem to zavrhl, protože už jen systém uchycení ložisek (jestli se tomu tak dá říkat) je na to totálně nevhodný. Startér není stavěný na obousměrný provoz - sice je to elektromotor, kterýmu lze přepólovat stator, ale ten pastorek, který zajíždí do věnce motoru je ze závitem, kterej ho v záběru tlačí víc "ven", tím víc drží v záběru. V pastorku je volnoběžka, kdy po naskočení motoru věnec "vyhodí" pastorek ze záběru zpět (a mezi tím pustíš klíček).
Startérovej motor, který je pomaluběžný, obsahuje vyhazovací cívku - (nevím, zda přežije deset minut trvale pod proudem), která jednak vysunuje pastorek a ovládá výkonový kontakty, co spínají stovky ampérů, který tečou tím motorkem. Ten motorek pracuje ve špičkovým režimu, takže není stavěn na dlouhodobý provoz. U navijáku potřebuješ rychloběžný motorek - bývá menší, než stejně výkonný pomaluběžný - a pořádnou převodovku do pomala. Po vypnutí motoru Ti převodovka brzdí lano, přímej náhon by vyžadoval brzdu, protože po vypnutí by Ti břemeno lano vymotalo zpět.
Založen: Mar 21, 2015 Příspěvky: 85 Bydliště: Noyal Pontivy
Zaslal: út říjen 24 2017, 17:08 Předmět:
Panove cenim si vasich odpovedi, opravdu. Ale otazka znela jasne. "Da se pouzit starter jako ss motor s pripadnym nucenym chlazenim na plny vykon po dobu 5min?" Dalsi veci jako napajeni , kontaktni civku a pod. nereste a ani mi sem prosim nedavejte uz hotove veci.Diky
Dobře: startér z auta, zvlášť ty "staršího" typu NELZE použít jako elektromotor pro pohon, protože:
1. Mají nevhodnou mechanickou konstrukci, se kterou toho v domácích podmínkách moc nenaděláš.
2. jsou stavěné na krátkodobý provoz v přetěžovaným stavu, ne na běžný.
3. Pokud by jsi chtěl reverzovat otáčky, musel by jsi vyvést zvlášť vinutí statoru a vůdči němu přepólovávat rotor, nebo stator proti rotoru. Což je u konstrukčního provedení startéru dost těžký oříšek.
Pokud chceš "recyklovaný" elektropohon, doporučuji dynama z aut, nebo specializovaný elektromotory. Oboje bys nejspíš musel stejně převinout na svoje požadovaný vlastnosti.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: út říjen 24 2017, 17:53 Předmět:
Nedá. 3x nedá.
Startér je specificky konstruovaná věc a je určený pro krátkodobé zatížení v řádu jednotek sekund.
Ani 5 minut, ale ani 1 minutu ani omylem.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 24 2017, 18:35 Předmět:
Použít se dá. Jsou historicky doložený případy, kdy člověk ujel s osobním autem, u kterýho byly z motoru vyšroubovaný svíčky, čistě na startér několik kilometrů. Rozhodně mu to netrvalo dva dny, který by to trvalo přiskákáním po pětivteřinovejch hupech - ale opravdu ty auta to daly v běžným provozu na jeden zátah. Ano, bylo to v 70. letech, kdy byly podobný stroje materiálově předimenzovaný a zcela jistě neobsahovaly žádný kur.vítka. A zcela jistě při tom dostal jak samotnej startér, tak baterka pořádně na prdel. I s dnešním moderním autem jde, pokud to ŘJ dovolí, ujet jen na startér nejen několik metrů, ale s klidem i desítky metrů - víc bych si nedovolil právě kvůli "optimalizovaný konstrukci" všeho. Ale možný to je - třeba v nouzi, když by šlo o to zachránit auto nebo dokonce lidský zdraví a život, JE TO POUŽITELNÝ. Výjimkou potvrzující pravidlo jsou automatický převodovky - u těch to skutečně nelze.
Ale jako použití na trvalej provoz pro pohon na naviják - je to nesmysl. Principiálně to možný je, v reálu jak už tady přede mnou někdo poznamenal, bez samosvornýho převodu se žádnej naviják neobejde, jinak se po vypnutí pod zatížením zase sám rozmotá. Navíc u žádnýho navijáku ti nikdo nezaručí, že každej uživatel dodrží "duty cycle" a po každejch 15 vteřinách použití nechá motorek minutu vychladnout, respektive po každým 5minutovým tejrání ho nechá vychladnout hodinu - obzvlášť když to bude někde, kde tu hodinu nebude mít k dispozici. Na tohle jsou prostě motorky, který musí vydržet jet hodinu v kuse na plnej výkon a neshořet - protože jinak jsou doslova k hovnu. Ochrany před přetížením jsou řešený jinak.
Celkově je podobnej nápad podobnej případ, jako když si někdo usmyslí použít tranzistor typu BU508 nebo podobnej do laboratorního stabilizovanýho zdroje s lineární regulací - a argumentuje tím, že to přeci musí jít, když to je taky výkonovej trand s kolektorovou ztrátou 125W jako nějakej KD503, tak proč by to nemělo jít? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 24 2017, 19:52 Předmět:
To není o kluznejch ložiskách - to je v případě startéru hlavně o oteplení vinutí, proudový hustotě a o silách, který tam jsou. Ty kluzný ložiska jsou až poslední důvod - navíc v případě, že se do nich udělá dostatečný mazání jsou pro vysoký radiální tlaky dokonce lepší než ložiska valivý - už třeba jen proto, že nevyžadujou extrémně odolný materiály a extra vysokou přesnost při výrobě valivejch elementů, ale to tady není důležitý. U startéru je prostě důležitý, aby krátkodobě po dobu maximálně desítek vteřin podával co nejvyšší výkon/kroutící moment a tomu je i podřízená jeho mechanická konstrukce - s tím, že je všude upozorňovaný na požadavek nevystavovat ho dlouhodobý zátěži, protože na ni prostě není konstrukčně ani materiálově uzpůsobenej. Hlaveň palný zbraně je v podstatě a funkčním principu taky pístovej spalovací motor - ale kvůli použitým pracovním teplotám a tlakům taky vydrží jen zlomek toho, kolik přežije komplet válec-píst klidně i v závodním speciálu ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 21, 2015 Příspěvky: 85 Bydliště: Noyal Pontivy
Zaslal: st říjen 25 2017, 8:43 Předmět:
Diky vsem zucastnenym za odpovedi, predevsim bez prispevku djBOBOBO bych byl ztracenej.
Cekal jsem to, holt musim zainvestovat do normalniho motoru. Nevali se nekomu doma motor 12-24V 5KW ?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.