Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: so prosinec 30 2017, 20:16 Předmět:
Osmdesat: Hlavně, ať ji nechá prohřát a nabíjí při pokojový teplotě, páč s teplotou klesá kapacita aku. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32856 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so prosinec 30 2017, 20:28 Předmět:
sinclair napsal(a):
To bude dobrý. Jestli ten ntb zdroj je schopnej aspoň 3A, tak to za pár hodin bude vrkat startérem i v téhle kose.
Zbytek dodělá alternátor, ale je zapotřebí to držet v obrátkách, na nižším kvaltu, než normálně.
Ony to ty 55A alternátory došťouchají, když teda nejede moc spotřebičů zbytečně. S flojdama se přes den obrysovky dají ukecat a větrák taky nemusí jet furt.
Leoši, kdys naposledy strčil čenich pod kapotu? Už ve formanu 1,3SPI ročník ´94 papírově , ´91 skutečně (reexport z Dojčů, tam se to co se tady prodávalo až v roce 93-94 vozilo už o pár let dřív) jsem měl pod kapotou SÉRIOVĚ OSAZENEJ 70A alternátor - a dneska mám v roomu s kubaturou jen o deci vyšší dokonce 140A ... Ta felcka musí mít 70A minimálně taky, jestli měla jen trochu vyšší vejbavu, má 90A ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so prosinec 30 2017, 20:39 Předmět:
Jo, asi máš pravdu - 55A byly naposled myslím ve Favoritu.
No tím spíš - 45Ah aku a 70A alťas, to musí frčet.
Já to teda neznám, protože tam celou dobu dávám 55Ah aku, ale v zimě je i tak poznat, když je to zmrzlý, že ten aku není úplně plný.
Je to GLXi v černý, tak je tam možná i ta 90A.
Vypadá až na řemenici ale úplně stejně, jako ty starý 55A
No, popravdě - ten alťas a elektrika je asi tak nejvíc, čemu bych na obyč autě ještě rozuměl. Jináč to nechávám na lidech, co tomu rozumí a je to jejich denní chleba.
Nemusím za každou cenu dělat všecko sám, pokud bych to měl třeba dělat 3x dýl, než zručný automechanik. Teď nemyslím běžný spotřební věci, ale faktický závady. Proč bych měl složitě pátrat, proč vypiskujou ložiska motorku větráku a pracně to sám nějak rozebírat a skládat, když to má mechoš za hodinku hotový? Jako mechoši sami neopravujou třeba rádio...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32856 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so prosinec 30 2017, 21:27 Předmět:
Jo, máš recht, já taky radši pod kapotou tu elektriku ... Ale prostě si rád zjistím víc podrobností. Alternátory 55A měly Rapidy a poslední série škůdek 125/135 -byly to ty s favoriťáckýma motorama. Samotný fáčko vyjíždělo z Bolky už se 70A altíkem přímo v sérii. Verzi s 90A dostávaly exportní fáčka a pozdější lepší verze vejbav - ty co měly ostřikovače světel a podobný vyfikundface, prostě ty řady "Silver Line", "Black Line" atd. Feliny měly to samý, proto tvrdím, že ta tazatelova filcka má minimálně 70A a dost možná i 90A altík ...
A sériově škodifka k motoru 1,3/1,4 (pozdější ve fábuli) dávala akumulátor 40Ah, pozdějc nahrazenej verzí 44Ah. Baterku 55Ah dostávaly zas jen vyšší vejbavy s velkým množstvím elektrickejch vychytávek - platilo i pro feliny, který měly 40/44Ah baterku i u verze s motorem 1,6/55kW. Akorát dehťáky 1,9SDi dostávaly baterku 70Ah (pozdější 72Ah) - kvůli většímu odběru startéru při startu a žhavení. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: po leden 15 2018, 20:44 Předmět:
Osmdesat, napiš prosím ten ultra-nouzový postup ještě jednou. Někomu se to může hodit a nemusí to být zrovna zdejší člen.
Protože pokud by to fakt byla nouze, tak při vlastnictví klíčů 13-17 a 8-10 by mohla k oživení a částečnému nabití čistě teoreticky stačit i jedna, skoro jakákoli dioda, kousek dvojlinky či dva kusy nějakého izolovaného drátu a stovka žárovka, vyšroubovaná někde v chatě z lampy i s objímkou
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34779 Bydliště: Bratislava
Zaslal: po leden 15 2018, 20:54 Předmět:
Kvoli padu databazy zmizol moj prispevok. Na firemnu KIU stacila vyradena 12Ah bateria z UPS zapojena paralelne s autobateriou. Nesral som sa s tym - zobral som dva kusy drotu (tak 15 cm), co zostali ako odpad po nejakom elektrikarovi, na strane UPS baterie som ich strcil do dier vo Fastonoch, na strane autobaterie do vhodnych otvorov na svorkach.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: po leden 15 2018, 21:05 Předmět:
Jo, ty přechoďáky na vyrovnání proudů stačily, ono to vždycky spadne poměrně rychle.
Důležitý je to jedno zatočení motorem - pak už nic není důležitý, pokud to chytne. Většina elektroniky běží už od pár voltů včetně zapalování.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32856 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po leden 15 2018, 21:58 Předmět:
Přesně - důležitá je energie pro načerpání paliva do vstřikování (benzíny mají v nádrži elektrický čerpadlo, ropákům dřív chybělo, ale už ho čím dál tím častějc mají taky), pak pro aspoň prvních 5-10 vstřiků a pro stejněj počet zapalovacích impulsů a plus náboj pro napájení řídící a kontrolní elektroniky po dobu toho pokusu o start - dejme tomu aspoň na 30 vteřin. Samotnou mechanickou energii pro protočení motoru "seženeme" třeba roztlačením, spuštěním ze svahu atp. Pokud je motor v dobrým stavu (v to počítám i elektroniku) a vysloveně jen chybí v baterce šťáva pro startér musí opravdu pro start stačit minimum. Autu s chybějící kompresí, vynechávajícím zapalováním nebo přidřenýma vstřikama nepomůže ani roztažení tankem ...
Pro protočení motoru startérem pak je především potřeba minimální vnitřní odpor zdroje - opakovaně se jak tady, tak jinde v literatuře i na netu vyskytujou popisy úspěšnejch startů i velkoobjemovýho motoru pomocí modelářskejch baterií s kapacitou desetinovou i menší ve srovnání s obvyklou autobaterkou - vždycky ale jde o baterku schopnou dodat zkratový proudy v řádu stovek A.
Dneska v době existence superkondenzátorů by pro start v podstatě stačila baterie složená s několika těchto součástek, kterou by stačilo v podstatě nabít malým proudem i z těch proklamovanejch "deseti tužkovek" - a pak tuhle "pomalu přečerpanou energii" naráz uvolnit vysokým proudem do startéru - a dobře fungující motor musí nastartovat a další spotřebiče už pak bude zásobovat jeho alternátor. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: út leden 16 2018, 2:07 Předmět:
Právě u těch modelářských aku bych měl čoveče bobky.
Byl jsem náhodou kousek od toho, když nečekaným zkratem /jen přes nějaký fet/ v elektrobugině vybuchl akumulátor.
Urazilo to kus kapotáže vpředu, ten čumák a hned začalo hořet. Uhasil to hasičákem z auta a pak, až to pracně opucovali, tak se zjistilo, že byl uvnitř nějak zkratovaný jeden ze dvou motorů, docela velkých. Jak to ten fet sepnul a pustil při rozjezdu asi naplno, tak rána jak z děla a hned ten oheň.
No a startér je pro takovýhle aku v podstatě zkratem..
Ony určitě jsou krátkodobě, pár sekund schopný dávat úžasný proudy, ale asi to je hodně na tom průřezu elektrod a vývodů, aby se těmi stovkami ampérů nepřehřály.
Jen si vem, kolik už vybouchlo či poté shořelo blbejch mobilů..
Uvědomuju si, kolik žerou ty modelářský hračičky.
Ke stacionární dvoudráze po mně kdysi chtěli vymyslet síťový zdroj 13V, schopnej dodat při startu, zhruba tři sekundy až 200A při poklesu jen na 12V! Výstup si prý budou pro dráhy už regulovat sami.
Rozmluvil jsem jim to jako pitomost s tím, že mnohem jednodušší a nakonec i levnější bude 125Ah akumulátor a slušná nabíječka, schopná do toho při ježdění průběžně ládovat těch 12-13A. Nakonec to tak opravdu udělali, protože i Tronic je poslal do prdele s trafem 13V/200A.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4
Strana 4 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.