Založen: Apr 07, 2005 Příspěvky: 711 Bydliště: blízko Třeboně
Zaslal: st květen 23 2018, 14:31 Předmět: Autolednička a R134
Ahoj,
kamarád mi přivez autoledničku že mu hrozně hřeje zástrčka do zapalovače, při hledání štítku jsem narazil na informaci že autolednička obsahuje R134.Docela mě to zarazilo protože je to lednička za 1500,- z Lidlu a R134 je chladivo pro klimatizace, pochybuju že je uvnitř kompresor, běžně bejvá v nízký cenový kategorii peltier.
Rozebíral jste to někdo jak to je řešený?
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7883 Bydliště: Brno
Zaslal: st květen 23 2018, 16:09 Předmět:
A co tohle?
Existují i transportní chladničky bez potřeby energetického zdroje na místě chlazení. Zde se chladicí médium na vhodném místě zahřátím oddělí od adsorbentu a po odděleném transportu se mu vrátí až na místě, kde je chlazení třeba. Na tomto principu fungují například samochladící sudy na pivo.
(wikipedia.cz)
A přípojka je tam třeba jen kvůli ventilátoru? _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Apr 07, 2005 Příspěvky: 711 Bydliště: blízko Třeboně
Zaslal: st květen 23 2018, 16:19 Předmět:
Tak to nevím kam by se to tam vešlo, rozebral jsem to a nic tam neni.Jednoduchá regulace ventilátoru a silnější kablíky mezi chladiče kde si myslím že je peltier.
Ahoj. Nejspíš jde o univerzální návod k celé řadě ledniček od kompresorových (kde může být R134), přes absorpční (kde je čpavek) až po ty levný autolednice, kde není žádný médium, ale plátek termočlánku, co pracuje v Peltierově režimu.
Pokud mu hřeje zásuvka zapalovače, změřil bych proud, co odebírá lednice. Dále bych prověřil stav té zástrčky a zkusil bych to v zásuvce jiného auta. Pak je možné, že jeho zásuvka v autě bude chtít vyměnit (je vyhřátá)
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: st květen 23 2018, 20:50 Předmět:
Proud je dost značný a zásuvka autozapalovače je původně konstruovaná na krátkodobý odběr, než se nahřeje zapalovač a je úplně blbé konstrukce. Takže to není ani tak chyba, jako spíš vlastnost. Pokud k tomu připočteme naprosto tristní chladící výkon peltierového řešení, vychází z toho jednoznačný závěr, že je to celé úplně špatně a k ničemu. Můj poznatek je, pokud chci něco udržet v chladu, obvykle když jedu na pár dní do kempu, tak si zmrazím v mrazáku dvě plastové hranaté (kvůli využití prostoru) litrové láhve od mléka s vodou, ty strčím do slepené polystyrenové krabice, kam dám také potraviny, co mají být v chladu, bednu obalím dekou a zcela bez jakékoli potřeby další energie mám potraviny v chladu podle venkovní teploty 2 až 3 dny, než roztaje všechen led. Zatím jsem na nic lepšího nepřišel. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: st květen 23 2018, 21:00 Předmět:
Mám podobnou od redbulla,možná se stejnym peltierem.Trafo jsem sundal a nahradil autokabelem do zapalovače.Za běhu to dokázala dělat taky,hlavně přes léto,dokonce jsem měnil vyhřátou vidlici.Od tý doby,co vycucla letitou baterku,ji mám hozenou ve skříni (ani to auto už nemám a v novym je klimoška,tak lednice není vysloveně nutná,pokud to nenechám na slunci s flaškou za oknem).Měřil jsem tomu proud při napájení z PC atx zdroje a bylo to až k 8A,možná víc.
Založen: Apr 07, 2005 Příspěvky: 711 Bydliště: blízko Třeboně
Zaslal: st květen 23 2018, 21:06 Předmět:
Tam je problém v použitý zástrčce, je tam ten krám kde je v obvodu pojistka, na ní tlačí pružina a proud teče přes ní, pružina se rozpálí a roztaví plasty.Objednal jsem nějakou preciznější zástrčku bez pružiny v obvodu.
Jinak jsem měl v plánu připojit + vodič přes kontaktní plíšek strčený mezi pojistku a pružinu jak bývá u některých zástrček co jsem měl v ruce.
Požívám taky boxy s chladícíma vložkama co v nich chodí pájecí pasta a pak se likvidujou.
Založen: Oct 07, 2012 Příspěvky: 1274 Bydliště: Brno
Zaslal: čt květen 24 2018, 15:22 Předmět:
Celé je to na houno - žere trvale z baterky 10 - 15 A, ochladí vnitřek tak o 15 - 20°C proti okolí - a za do okolí (v kabině) přitápí trvale 150W vyzářeného tepla - a to se v létě, když je vedro "opravdu hodí"!
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8005 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: pá květen 25 2018, 5:26 Předmět:
10-15A? To jsi naměřil nebo je to tam někde napsaný? 150W Peltier by byl asi podstatně dražší. Pár lednic jsem opravoval a braly ihned po zapnutí do 6A a po minutě -ochlazení/ohřátí Peltiera 4-5A. A právě 50-60W dokáže snížit teplotu o cca 20C od okolí. 150W to už by byl mrazák. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19657 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá květen 25 2018, 8:34 Předmět:
Můj vztah k autochladničkám zhruba koresponduje s názory Zakyho i Weed_smokera: ano, vypadalo to jako dobrý nápad, ale
- autobaterka si to nemyslí
- v kabině budky auta na slunci se nejspíš 60 W tepla navíc ani nepozná, ale, rozpálí-li se tato na 50°C a víc, pak chlazení o 20°C pod teplotu okolí už moc potravin nezachrání.
To už je lepší obyčejný izolační box a těch pár zmrzlých PETek s vodou. Je tedy pravda, že mi starý mrazák mrazil až na -32°C, což nebyla standardní vlastnost, ale porucha, však se mu srážela vlhkost i na vnějším plášti, byl proto pažravý. Ale tři takto zmrzlé litrové PETky zabalené každá ve třech vrstvách letáků a položené na chlazený obsah udržely v boxu pod 4°C ještě po 26 hodinách v přes den rozpáleném autě bez klimatizace. Tedy na tom víku ležely ještě deky, tak na box přímo nepražilo, ale i tak...
Jsou-li lahvičky zmražené na -18°C (nový mrazák bez poruchy), vydrží zhruba za stejných podmínek nejméně 20 hodin v boxu chládek.
Když už tedy chladničku, tak do karavanu nebo do kamionu či autobusu, tam to má smysl (buď na delší kempování nebo na denní ježdění, a vlastně na obojí dohromady), ale třeba do toho karavanu je lepší třísoustavová (plyn / síť / akumulátor), v kamionu či autobusu už jen elektrická bez ohledu na princip, plynem ohřívat absorpční ledničku za jízdy není dovoleno ani v karavanu... _________________ Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.