Zaslal: ne říjen 28 2018, 19:29 Předmět: Regulace napětí elektrocentrály změnou buzení?
Přesunu sem dílčí dotaz z vlákna o centrále Honda z http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=985090#985090
spalovací část centrály je (snad) vyřešena, ale nevím proč je výstupní napětí až 360V místo jmenovitých 220 a taky motor nedosáhne otáček pro minimum indikované kmitočtoměrem.
Jak by mělo fungovat buzení které nemá žádný nastavovací prvek? navíc centrála periodicky na desetinku sec vynechává jako by nějaký záviťák nebo něco stáhl napětí pro magneto. Setkal jste se někdo s vadou vinutí alternátoru?
Včera jsem řešil něco podobného. Přišel zeťák jestli bych nezměřil centrálu,že fungovala a přestala. Nechtělo se mi protože tomu nerozumím a nevím jak funguje a co měřit. No šel jsem . Bez zátěže bylo na výstupu cca 400v při zátěži kolísalo napětí 170-210v. Ale zrovna fungovala a takto se to chovalo.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18731 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po říjen 29 2018, 21:56 Předmět:
Taková zatěžovací charka napoví .... Neměř naprázdno . Motor musíš natáhnout i na 60Hz , pokud nedá 50 , nemáš to s motorem ok . Pokud jde do zátěže bez odběru , není co řešit a zkrat tam máš .
Nijak, je to tam popsáno ve dvou světových jazycích
???
Pak nechápu, k čemu by byla centrála která při zátěži jen malým spotřebičem 5W tento hned utaví, a při zatížení 200W halogenkou se udusí.
Na 50 Hz ani naprázdno nedosáhne, navíc chod je trvale s těmi mžikovými vynechávkami viz výše.
Jestli bylo nějaké základní nastavení přes aktuální intenzitu permanentního magnetu, to nevím, servisní návod se mi nepodařilo najít a alternátor jsem zatím rozhozený neměl. Vinutí se záviťákem by se asi mělo nadměrně ohřívat, ale centrála se tak jako tak ohřeje celá.
je tam regulace otáček točítkem, kterým se dostavuje frekvence, která asi vychází z odstředivého regulátoru. Ta má vliv na jmenovitou frekvenci, ale nestabilizuje napětí. Dřív byla funkční, teď jsou otáčky kousek pod minimálními. Je tam mechanicky předpětí nastavitelným táhlem na klapku karburátoru, dá se jen překonáním odporu pružiny ještě dál přiškrtit ty nízké otáčky. Karburátor má jinak ještě jehlu v přívodu paliva a asi trysku na poměr vzduchu, nemá vliv na ty nízké otáčky. Pak je tam možnost úhlovým otáčením přerušovače nastavit předstih, ten bude OK, protože centrála startuje dobře.
Podle rozložených sestav je díl zvaný "reactor" na konektoru, na jiným konektoru je celá sestava statorových cívek, tak zkusím něco změřit. Našel jsem ještě jiné schéma E300 s jinak zapojenýma cívkama, galvanicky všechny propojeny viz obr. Prase aby se v tom vyznalo. Taky bych ještě mohl přivést externí střídavé napětí na to vinutí pro kmitočtoměr a měřit na odbočkách hlavního s rotorem v klidu, pak by se to celé mělo chovat jako trafo.
To buzení rotoru chápu tak, že podle zátěže alternátoru se reakcí kotvy ovlivňuje velikost buzení tak, že větší proud spotřebiče vyvolá větší buzení a tím se kompenzuje úbytek napětí.
Nějaké nastavení základního napětí tam pořád nevidím, pokud se to jako celek chová jako tachodynamem buzený rotor, který pak budí alternátor, tak je napětí prostě dané poměrem závitů, intenzitou pole permanentního magnetu a vzduchovými mezerami, je mi záhadou proč ale je pak napětí naprázdno naráz tak vysoko.
Založen: May 10, 2004 Příspěvky: 4513 Bydliště: Košice
Zaslal: út říjen 30 2018, 10:23 Předmět:
Zedobre startuje neznamena ze ke dobry predstih.
S nalr 15st bude dobre startovat ale zaroven budu vysoke volnobezne otacky. Pri nayoceni na 10st mozu klesnut aj o 400ot....
Poznacit vyskusat.
Vravis ze to predtym fungovalo do rozdelovaca si nevrtal ze?
Vysoke otacky moze sposobovat prisavanie falosneho vzduchu okolo priruby karburatora alebo poskodenym tesnenim, silne uroahnutie priruby moze sposobit ohnutie a ttm netrsnost.
V 56 roku co myslis ze to pohanalo? Vojenske veci boli blbovzdorne a pc este v tedy nemali.
Rozdělovač to nemá, je to 1 válec, jen přerušovač pro 1 cívku.
myslím že tento model je až někdy z 60´a typické použití byly chaty, jachty, takže asi malé domácí spotřebiče, nebo jako to bylo u nás, radiostanice a pochybuju že by si nechaly líbit 70% přepětí. Teď to při zatížení 75W pájku skoro přepálí.
Že jo.
@Crifodo: Bez rozebrání generátoru a zjištění, které schéma platí pro tvůj kus se asi nehneš. To horní chápu tak, že vinutí R-M slouží v součinnosti se znázorněným PM k přibuzování/odbuzování generátoru podle otáček a napětí indukovaného do vinutí R-E. Tomu druhému nějak nerozumím. Vinutí "Reactor" je trvale připojeno paralelně k výstupu 50 c/s. Na rozpadu je pod číslem 18 jako díl přidělaný vně na statoru. Rotor je kreslen jako hladký, asi jen s PM.
Fotka je nesmyslná a uhozená jak evidentně reklamní fotky vždycky byly, protože managoři byli odedávna kokoti. Navíc výfuk je přesně dozadu akorát aby to japončíkovi foukalo na koule.
Druhá varianta má vinutí reactoru v sérii s vrškem hlavního vinutí, takže jím prochází veškerý odebíraný proud, smysl by to taky dávalo.
Byl jsem se teď na to podívat, jenže schémata která jsem si ráno vytiskl, jsem jako správný uživatel nechal doma, tak až odpoledne. Ta cívka reactoru je zvenčí našroubovaná až za statorem a vedou z ní dva dráty do toho konektoru.
citace:
Na rozpadu je pod číslem 18 jako díl přidělaný vně na statoru. Rotor je kreslen jako hladký, asi jen s PM.
jo přesně tak to je, ty konce jsou před konektorem zasunuty do kulatých fastonů. Třeba je tam otočená polarita.
Takže bude platit dolní schéma. Píšeš, že je Reactor připojen v sérii se zátěží. Ať se dívám, jak se dívám, zdá se mi, že je připojen paralelně: Krajní vývod statorového vinutí 50 c/s (red) je připojen do bodu F. Z něj vede blue do Reactoru. Z Reactoru vede brown do bodu D. Z bodu D vede brown k Fuse 3A a odtud blue k bodu C. Z bodu C vede blue do opačného konce statorového vinutí. Když odmyslíme propojovací bod D, pak je Reactor připojen k bodům F a C, stejně jako výstupní zásuvka při přepnutí na 50 c/s. Nebo se dívám blbě?
Každopádně bych zkusil, jestli nemá Reactor přerušené vinutí, nebo zda není někde špatný kontakt.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 1 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.