Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1302 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne listopad 18 2018, 17:17 Předmět:
asi to bude akumulatorom
3 clanky cca 6V vyzadovalo dost velke prudy na starter a ostatne spotrebice
6 clankov 12V sa zauzivalo na osobaky
na kamiony to bolo malo tak sup tam dalsiu baterku 12V
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32767 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne listopad 18 2018, 18:03 Předmět:
V Americe ve 30. letech byli i výrobci, který používali palubní rozvodovou soustavu s napětím 8V a dokonce se takový baterky montovaly i do některejch vozidel se soustavou 6V - pro startér napřímo a zbytek spotřebičů se buď dělal tak, aby zvýšený napětí vydržel, nebo se zapojovaly srážecí předřadníky. Osvětlení se někdy volilo mezi paralelním a sériovým zapojením žárovek - při sériovým spojení 6V žárovek bylo na každý 4V a žárovky sotva svítily, paralelně pak byly přežhavený a každá svítila jak peklo ... Čtyřčlánková = 8V autobaterka je i dneska ve specializovanejch obchodech sehnatelná. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
V osobnich autech je to celkem jasne, je to podle clanku autobaerie. Pri 6V tecou vsude zbytecne velke proudy a na 24V jsou uz drahe baterie apod.
A jinde jsem si nevsiml ze by 12V bylo nejake zvlast oblibene napeti oproti jinym. Teda urcite najdes vic zarizeni na 12V nez treba na 10,856V ale 99% zarizeni ti bude fungovat i kdyz je budes napajet obema napetimi.
Založen: Jan 19, 2016 Příspěvky: 1523 Bydliště: Liberecko
Zaslal: ne listopad 18 2018, 18:40 Předmět:
Někdejší obliba 6 V je vidět i na elektronkách - žhavicí napětí 6,3 V odpovídá opět 3 Pb článkům. Jmenovité napětí Pb článku je totiž 2,1 V.
Stejně tak cyklodynama měla 6 V. Tuto hodnotu mělo už předválečné cyklodynamo - 6 V 3 W. Cyklistický průmysl si nejspíš vzal inspiraci z automobilového.
Kouzlo čísla 6 nebo 12 je dále v tom, že taková napětí lze sestavit z olověných, zinkouhlíkových i niklokadmiových článků. Bohužel však ne z lithioiontových.
Ke změně z 6 na 12 V u osobních aut došlo v 50. letech kvůli zavádění stále silnějších motorů, které bylo problém roztočit 6V baterií. Ale u menších aut se 6V soustava držela ještě dlouho.
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: po listopad 19 2018, 16:47 Předmět:
Protože se používaly olověný akumulátory,kde článek má 2V,asi proto jsou MN hladiny ty,co napsal kolega.Krom tý autoelektriky je v MN rozvodu častějších 24V.Podle toho,jak je k baterce v autech přístup,bych tam 24V nechtěl(rvát zpod kapoty 24V baterku váhy 50kg nezvládne každej).
BTW.Některý naše měniče jedou na 96V,takovej BZP2 je ve dvou verzích(24 nebo 96V).
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9713 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: po listopad 19 2018, 18:02 Předmět:
vývozní modifikace Jawa 50/23 mustang měl 6V akumulátor k čemu to dobré nevím, podpora jiskry při startu ? osvětlení za jízdy v noci ? o el.spouštěči se v této třídě neuvažovalo a co jsem měl nějaké pincky lépe startovaly zastudena, divná věc teplý přechlastaný motor se prostě roztlačil, chytl vždycky byl to sport
vojenský bigošautobus (OT64) měl dvě dvanáctky v sérii tedy 24V
tank nevím, věž s kanónem se natáčela elektricky, otéčko bylo na kliku _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32767 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po listopad 19 2018, 18:27 Předmět:
U traboše pro přechod ze 6V na 12V soustavu stejně jako u dalších původně 6V vozidel hovořila jasná věc = tepelný ztráty na vodičích stejně jako u energetickejch dálkovejch přenosů - ztráty jak známo rostou úměrně druhý mocnině proudu a když se zdvojnásobí napětí, zmenší se proud na polovinu = ztráty klesnou na čtvrtinu, pro přenos stejnýho výkonu tak stačí vodič s tenčím průměrem atd. Další menší důvod bylo i zjednodušení potřeb výroby, skladování a distribuce ND pro jedno napětí, navíc shodný s drtivou většinou dalších vozidel na trhu - prostě přizpůsobení se většině. Ten samej důvod byl i u přechodu palubního napětí Jaw "třiapůlek" právě ze 6V u typu 634/I na 12V u typu 634/II - navíc Jawa už tenkrát v rámci inovačních snah plánovala pro tuhle motorku halogenovej asymetrickej světlomet s žárovkou H4, která je široce dostupná právě ve verzi 12V.
U vývozní Jawy 23A Mustang byla baterka z jednoho jednoduchýho důvodu - naprosto ze stejnýho, z jakýho byla i u dederónskýho Simsona - a tím byla povinnost v některejch cílovejch státech pro jeho export mít funkční klakson a brzdový světlo i bez běžícího motoru. Simál taky startuje i bez baterky jen na nakopávací kliku a baterku má jen pro tuhle povinnou signalizaci - během času od doby vzniku Mustanga k ní přibyly i blinkry a světelná houkačka, základní důvod přítomnosti baterky ale zůstal.
Otéčko 64 "SKOT" byl postavenej na podvozku odvozeným od Tatry a s motorem Tatra, měl proto i tatrováckou 24V instalaci. A jeho věž byla proti tankový věži papírová škatulka, tam stačil ručně poháněnej ozubenej převod - chtěl bych tě vidět, jak motáš klikou při točení takovým krásným tlustostěnným vodlitkem z pancéřový oceli, jakým je cca 8-10 tun vážící "bášňa" včetně kanónu a části vezený zásoby muničního přídělu. Tam prostě elektropohon byl a je životní nutnost (byly i tanky s pohonem odměru hydromotorem, ale právě kvůli nutnosti mít při míření v chodu motor se moc neosvědčily). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
U Simsona se přešlo z 6 na 12V asi taky kvůli startéru, ne ani tak kvůli kabelům, tam ten metr nehraje roli, spíš kvůli trápení desek poměrně malýho aku proudem.
Brzdový světlo tam kupodivu v neupravený verzi je napájeno ze světelný cívky alterátoru, teedy jen s běžícím motorem.
12 V, 24 V jsou jasný, ale od čeho je odvozeno 27 V palubní letadlová síť.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.