Keďže mi odišiel motorček v škrtiacej klapke na Felicii, uvažoval som pre buducnosť pre testovanie vytvoriť jednoduchý prípravok.
Jedná sa o motorček na 12V, na jeho hriadeli je potenciometer.
Funguje to tak, že riadiaca jednotka v aute po zapnutí kľúčika na základe hodnoty z potenciometra natočí motorčekom klapku
Ja by som to chcel tak, že spravím jednoduché zariadenie (napájanie 12V z batérie), kde bude potenciometer. Keď natočím mojím potenciometrom, aby sa natočil aj potenciometer v klapke. T.j. cez nejaký porovnávací obvod porovnávať hodnoty oboch potenciometrov a podľa toho ktorá hodnota je väčˇia - na výstup púšťať buď kladné, alebo záporné napätie - t.j. točenie na jednu, alebo na druhú stranu, až kým sa nevyrovnajú hodnoty potenciometrov.
Vedel by niekto s tým poradiť?
milan /at/ krokavec.sk
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18731 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá únor 27 2009, 6:48 Předmět:
Já ty klapky občas opravuji . Nevím na co by jsi chtěl porovnávat odpory . Něco z know-how ty poťáky se o něco vždy liší - výrobní tolerance . a)Zdaleka důležitější je , zda-li snímaná hodnota klesá či stoupá spojitě s pohybem klapky . b) Zrovna tak je důležitý plynulý pohyb klapky při zvýšení a snížení napětí na motoru . Klapka je pro srvis neopravitelný díl . Nyní víš víc než 99% autoelektrikářů i ve značkových servisech . Taky něco udělej sám . Už Ti toho moc nezbývá .
Já ty klapky občas opravuji . Nevím na co by jsi chtěl porovnávat odpory . Něco z know-how ty poťáky se o něco vždy liší - výrobní tolerance . a)Zdaleka důležitější je , zda-li snímaná hodnota klesá či stoupá spojitě s pohybem klapky . b) Zrovna tak je důležitý plynulý pohyb klapky při zvýšení a snížení napětí na motoru . Klapka je pro srvis neopravitelný díl . Nyní víš víc než 99% autoelektrikářů i ve značkových servisech . Taky něco udělej sám . Už Ti toho moc nezbývá .
Jasne, že som si zistil rozmiestnenie kontaktov - je ich 7:
2 vývody sú motor
2 vývody kontakt - predpokladám, že sa ním sníma, či je stlačený plynový pedál. Pokiaľ nie (jazda z kopca), tak je úplne odstavené dávkovanie paliva (neviem či tipujem správne
3 vývody - potenciometer. Myslel som si že je to klasika 2vývody konce poťaka a 1 vývod bežec. No je to nejako zvláštne zapojené - sú tam 2 bežce a hodnoty odporov sa menia nie od 0, ale v určitom rozsahu.
Keď som dal napätie na motor, tak sa klapka natočila v púovolenom rozsahu pre voľnobeh.
Autoelektrikári v tejto dobe? pochybujem. Ja ich volám "vymieňači"
Klapku som zohnal za 7€, teraz auto ide... ale pre budúcnosť....
Založen: Jun 07, 2004 Příspěvky: 1274 Bydliště: Púchov , SLOVENSKO
Zaslal: so únor 28 2009, 23:37 Předmět:
Svojho času som mal jednu klapku k dispozicii , ale je to jednorázovka .Motorček sa inou ako deštrukčnou metódou nepodarilo rozobrať a s potenciometrom to bolo o nič lepšie ale aj tak by sa mi nepodarilo dostať na späť kryt rovnako , tak v prevádzke by sa ten potenciometre veľmi rýchlo zašpinil.
7€ - výborná cena . _________________ Nikdy neříkejte, že něco nejde, protože vždy se najde blbec, který neví, že to nejde, a udělá to !
Úspěch je špatný učitel. Kvůli němu si chytří lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
Ako myslíš, že sa kryt nedá dať naspäť? Veď pod tým plastovým krytom je dookola gumené esnenie... to by malo uchrániť pred špinou...
Nevieš ako je ten potenciometer zapojený? Nie ako klasika, t.j. 2 konce a jeden bežec? Vyzerá to ako 2 bežce.... a hodnoty na svorkovnici sa menia len v určitom rozsahu.... myslím cca 400-800 Ohm... neviem teraz presne nemám to pri sebe....
Založen: Jun 07, 2004 Příspěvky: 1274 Bydliště: Púchov , SLOVENSKO
Zaslal: ne březen 01 2009, 1:07 Předmět:
Bolo to už hodne dávno cca 6 rokov .Boli tam 2 bežce ,a ukazovalo to divné hodnoty . Poťak bol v kovovom kryte a jeho vybratie nedovolovalo opetovnú kvalitnú montáž . Myslím ,že niekde v dielenskej príručke som čítal ako otestovať klapku . _________________ Nikdy neříkejte, že něco nejde, protože vždy se najde blbec, který neví, že to nejde, a udělá to !
Úspěch je špatný učitel. Kvůli němu si chytří lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
No je to nejako zvláštne zapojené - sú tam 2 bežce a hodnoty odporov sa menia nie od 0, ale v určitom rozsahu.
Podle povesti je jeden potenciometr pro male uhly seslapnuti, druhy pro velke. Jestli je to BMM, ta u favorita je to takhle:
http://uloz.to/1392371/BMM_pot.jpg
_________________ Nikdy neříkejte, že něco nejde, protože vždy se najde blbec, který neví, že to nejde, a udělá to !
Úspěch je špatný učitel. Kvůli němu si chytří lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
_________________ Nikdy neříkejte, že něco nejde, protože vždy se najde blbec, který neví, že to nejde, a udělá to !
Úspěch je špatný učitel. Kvůli němu si chytří lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
Naposledy upravil SMITH dne st březen 04 2009, 2:08, celkově upraveno 3 krát.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18731 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: út březen 03 2009, 5:59 Předmět:
Add obr1 , zobrazení je jen schematické , neodpovídá úplné realitě
Add obr2 , je to Fabie a ještě Ti to pro opravu klapky nepomůže ani v 1%. Je tam dnešní věta - vyměň klapku , počítač .................
Založen: Jun 07, 2004 Příspěvky: 1274 Bydliště: Púchov , SLOVENSKO
Zaslal: út březen 03 2009, 20:25 Předmět:
BOBOBO napsal(a):
Add obr1 , zobrazení je jen schematické , neodpovídá úplné realitě
Add obr2 , je to Fabie a ještě Ti to pro opravu klapky nepomůže ani v 1%. Je tam dnešní věta - vyměň klapku , počítač .................
To obr 2 Nie nie je to na Fóbiu , ale je to z Filcky konkretne SIMOS 2P . To máš pravdu , ale je to oficialná dielenská príručka . Nič iné pravdepodobne neexistuje . _________________ Nikdy neříkejte, že něco nejde, protože vždy se najde blbec, který neví, že to nejde, a udělá to !
Úspěch je špatný učitel. Kvůli němu si chytří lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.