Založen: Feb 04, 2009 Příspěvky: 102 Bydliště: Frenštát p.R.
Zaslal: pá červenec 10 2009, 11:11 Předmět: oprava motoru URAN
Zdravím,dostal se ke mně jeden URAN a už ho mám v provozu.Jen je dost hlučný motorek.Nevěděl by někdo co by se s tím dalo udělat?Nebo případně jestli by se dal někde sehnat nový.Setrvačník by taky asi chtěl trochu opravit,ale to asi nebude tak jednoduché.Má vytlačený důlek od hnací kladky,tak to trochu klepe.Se soustružením gumy nemám moc dobré zkušenosti,tak v tomto případě to raději nebudu ani zkoušet.Jinak je vše celkem ok.Jo a ještě je přidřený reproduktor,tak to trochu chraptí.Dík
Založen: Mar 11, 2004 Příspěvky: 379 Bydliště: Sever jižní Moravy
Zaslal: pá červenec 10 2009, 13:51 Předmět:
Ony ty motorky zrovna tichým chodem neoplývaly. Nejvíc asi ruší "bzučení" uhlíků při komutaci. Ale asi by po těch letech chtělo přimazat (kdysi) samomazná ložiska. Problém je že se nedá dostat na to zadní. Musel by se při tom rozebrat magnetický obvod a to zavání částečným odmagnetováním či poškozením nějaké části.
Ten důlek jsem u jednoho kusu odstraňoval obroušením přímo při chodu magnetofonu pomocí takové té "brusné houby". Nevím jak se to přesně nazývá, je to takový molitanový kvádřík polepený smirkem. Prostě jsem odstranil desku s elektronikou a za běhu setrvačníku jsem jej hranou pomalu obrousil až důlek zmizel. Je to ale na dlouho a obroušená guma se dostane všude a je třeba magnetofon poté pořádně vyčistit. Taky by šlo posunout motorek mimo původní dráhu a seřídit rychlost otáčení motorku naštelováním šroubku u odstředivého kontaktu.
Založen: Sep 10, 2007 Příspěvky: 5294 Bydliště: Ostrava, Bratislava
Zaslal: pá červenec 10 2009, 15:51 Předmět:
To obrusovanie smirglovym papierom som tiez skusal,najvacsi problem je ten ze ta guma nieje vo vnutri celistva ale obsahuje nejake ciastocky a tie potom klepu o osku motorceka po odstraneni zase klepu jamky po tychto kuskoch takze som si velmi nepomohol a zotrvacnik som vymenil z druheho ktory bol povodne urceny na ND avsak je v poriadku...pozivam primarne iba jeden a ten ma tiez obcas zaujimave zvukove prejavy ale na svoj vek (r.v. 66-69) ide az velmi dobre.Neviem co by som robil keby odisli uhliky...
Založen: Feb 04, 2009 Příspěvky: 102 Bydliště: Frenštát p.R.
Zaslal: pá červenec 10 2009, 20:02 Předmět:
Kdysi jsem měl ještě i Pluto,vlastně ho ještě pořád mám a tam byl stejný problém s motorem.Tenkrát mi bylo asi 12 a tak jsem se odvážně pustil do rozebrání motoru.Horko těžko se to potom dávalo dohromady.Nakonec se to podařilo a motor kupodivu funguje dodnes.K zadnímu ložisku jsem se dostal pomocí vyvrtané dírky a injekční stříkačkou se mi to podařilo namazat,ale teď už bych to asi raději nezkoušel.O rušení z uhlíků ani nemluvím.Podařilo se to celkem uspokojivě odstranit výměnou elytů v napájení motoru.jsou tam myslím jen dva.Ten jeden byl úplně bez kapacity a ještě navíc uvolněný jeden vývod v desce.Ten setrvačník z pluta je totálně zvlněný,tak bych na něm zkusil udělat jeden pokus.Vezmu to na CNC a zkusím to ofrézovat.TK povlakované nástroje jsou ostré jak břitva,pokud se vezme úplně nový nepoužitý.Uvidíme co to udělá.Dvě tři desetinky by to mohly spravit.To broušení je určitě taky jedna z možností.
Motorky v Uranu/Plutu nebyly zrovna konstrukčně vydařené a úplně tiché nebudou nikdy. Uher Report 4000, jehož byl Uran nepodařený odvar, měl krásný tichý motor s bezkontaktním spínáním cívek, i když byl tak pažravý že na čs. monočlánky to bylo prakticky nepoužitelné.
Buď bych to nechal jak to je, jako sběratelský exemplář, nebo jestli to chceš používat do terénu, do původního futrálu na motor vestavět nějaký precizní novější, třeba z DDR 5 1/4 disketové mechaniky nebo nějaký modelářský japan.
Založen: Feb 04, 2009 Příspěvky: 102 Bydliště: Frenštát p.R.
Zaslal: so červenec 11 2009, 8:47 Předmět:
Taky jsem už uvažoval že tam dám nějaký jiný motor,ale asi to nechám tak.Nějaký motor z 5 inch disketovky tu mám,ale je to asi řízené trochu jinak než ten původní.Snad by nebyl problém vytvořit nějaký obvod,který by ho roztočil na potřebné otáčky.Ale když se to všechno zakrytuje,tak to zase není tak strašné.Ještě mně zarazila jedna věc.Ten Uran má hlavy označené ANP912 a ANP914.V knížce Magnetofony 1 se píše,že je to půlstopý mgf a ty hlavy jsou na celou šířku pásku.Tak nevím co to je za úkaz.
Založen: Mar 11, 2004 Příspěvky: 379 Bydliště: Sever jižní Moravy
Zaslal: so červenec 11 2009, 9:21 Předmět:
Tak to potom máš Uran K-71, jde o celostopý přístroj který měl být náhradou zahraničních strojů pro reportážní účely
Patrně tedy ani nemá přepínání rychlosti pomocí páčky a otvor pro páčku je přelepený štítkem s nápisem K-71.
Založen: Sep 10, 2007 Příspěvky: 5294 Bydliště: Ostrava, Bratislava
Zaslal: so červenec 11 2009, 10:25 Předmět:
Na jednom webe som nasiel zmeny tykajuce sa k-71:Hlavní změny jsou volba rychlosti 9/19, osazení celostopými hlavami Bogen, tónový hřídel má přídavné horní ložisko, vestavěná dobíjecí automatika pro NiCd akumulátory NiCd2000, sluchátkový výstup a záznamový limiter. Magnetofony si OTR čs. rozhlasu upravovalo samo, Liberec dodával sériové stroje.
Zdroj: http://blueboard.cz/kniha_0.php?hid=p6nsu3pdcrp70vcrxx8ho71vhvskar&id=0&strana=19
Pan menom Leoš Malaník
Udajne existoval aj pluto v tomto vyhotoveni vo verzii k-72
Založen: Mar 11, 2004 Příspěvky: 379 Bydliště: Sever jižní Moravy
Zaslal: so červenec 11 2009, 12:38 Předmět:
ANP912 je v mém K71 taky, ale ta je půlstopá. Zatím jsem všude četl že K71 bývaly celostopé, myslel jsem že ten můj je výjimka. Ale asi si je zkrátka upravovali dle potřeb. Navíc můj stroj je jen jednorychlostní 9,5 cm/sec. Ale mechanika pro přepínání rychlosti i kontakt pro přepnutí korekce včetně veškeré kabeláže tam je též. Chybí jen ovládací páčka.
Ještě upřesním ten K72 - ten měl patrně za základ Pluto, nemá tedy motorek regulovaný odstředivým kontaktem.
Založen: Feb 04, 2009 Příspěvky: 102 Bydliště: Frenštát p.R.
Zaslal: so červenec 11 2009, 14:28 Předmět:
Je to pravda,páčka na přepínání rychlostí tam není.Dostal jsem to ve stavu bez hornho plastového krytu a bez krytu z plexi,takže nevím jestli tam byl štítek k-71,ale asi jo podle popisu DKL.Na motoru je hnací kladka dvoustupňová,tak se to dá ručně přesunout na jinou rychlost.Určitě tam chybí jen pár dílů,které to přehazují.Možná že by stačilo detailní foto a dalo by se to vyrobit a doplnit.Celá stopa byla asi kvůli kvality záznamu,to nedokážu posoudit.Zkusil jsem tam dát ANP935 a hraje to celkem normálně,jen by to asi chtělo nějak přizpůsobit na tuto hlavu.Hraje to dost potichu.Pravda ANP 935 nemá závit na přišroubování,tak jsem ho tam prostě udělal.Vyvrtat max do hloubky 2mm a závitníku M2.5 odbrousit špičku a kousek náběhu.Asi tři závity tam jsou a to stačí.První a druhý stupeň M2.5 není potřeba,třetím se to dá protlačit.Možná že bude nějaká vada v zesilovači,tam jsem ještě nedošel.Zatím řeším tu mechaniku.
Založen: Mar 11, 2004 Příspěvky: 379 Bydliště: Sever jižní Moravy
Zaslal: so červenec 11 2009, 15:28 Předmět:
ANP 935 je čtvrtstopá a samozřejmě je signál z ní daleko slabší než z půlstopé či dokonce celostopé hlavy. Zaráží mě ale to moje provedení ANP912 - je opravdu půlstopá, ale podle všech pramenů by měla být celostopá. Nechápu to.
Ještě se vrátím k tomu obrušování setrvačníku - u toho co jsem takto opravoval bylo pogumování naprosto homogenní a tak byl výsledek víc než dobrý. Jinak ty setrvačníky někdo před časem prodával na Aukru nepoužité.
Založen: Feb 04, 2009 Příspěvky: 102 Bydliště: Frenštát p.R.
Zaslal: so červenec 11 2009, 16:45 Předmět:
Posílám dvě fotky těch hlav,nejsou nijak kvalitní,ale pro představu by to mělo stačit.Vždycky se to před stisknutím spouště rozostří,nevím co s tím je.Asi by to chtělo nový.
Založen: Feb 04, 2009 Příspěvky: 102 Bydliště: Frenštát p.R.
Zaslal: so červenec 11 2009, 18:12 Předmět:
No vypadá to zajímavě,jen by mně zajímalo,jak se dá ten původní snímací systém z toho vytáhnout.Pokud je tam teda nějaký jiný.Trochu jsem to studoval pod lupou a vypadá že je to zalité nějakým asi epoxidem,tak to asi stačí nahřát a je to venku.To asi taky nebudu zkoušet.Ten setrvačník zkusím fréznout a pokud by to nešlo,tak ho obrousím.Snad se k tomu v pondělí dostanu.
Založen: Feb 04, 2009 Příspěvky: 102 Bydliště: Frenštát p.R.
Zaslal: so červenec 11 2009, 19:18 Předmět:
Pro další odvážné,kteří by se chtěli dostat k zadnímu ložisku.Pouhým demontováním přední části a uhlíků,rotor ven dobrovolně nepůjde.Pokud by to někdo přece jen chtěl zkusit násilím,tak rotor neopravitelně poškodí.Je zalitý v pryskyřici a na konci je jeho průměr větší.V tom plášti je natlačený hliníkový váleček přes který to nejde předkem vytáhnout.Takže se musí uvolnit i zadní víko s ložiskem.Potom už to jde hezky všechno od sebe.Tuto pitvu už jsem jednou dělal,tak jen pro ostatní kteří by chtěli namazat zadní ložisko.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.