Zaslal: pá srpen 21 2009, 9:39 Předmět: Trochu jalových keců na téma AP- strategie
Jalových proto, že tu předpokládám nejsme nikdo z oboru. Ale třeba někdo systémy autopilotů studuje a třeba to někdo za pár let bude konstruovat.
V úterý šel na ČT dokument Helios 522 o pádu řeckého Boeingu v roce 2005, spadl údajně kvůli banální závadě: ovládač pro systém řízení ovzduší v kabině zůstal poloze manual, takže vzduch v kabině kopíroval okolní prostředí a stroj přestal být řízený pro hypoxii posádky včetně obou pilotů. Letadlo řízené autopilotem kroužilo na okruhupo dosažení cíle za asistence stíhaček až po vyčerpání paliva spadlo do terénu. Spekulovalo se že v poslední chvíli ho zkoušel ovládnout palubní steward který měl přenosnou dýchací soupravu.
Čemu nerozumím: jakto že v systému dopravního letadla není hermeticky oddělená kabina pilotů a že v ní není indikace obsahu O2 nebo rovnou nepřerušitelná regulace? Jaktože systémy mají O2 jen na 15 minut? proč není údaj o hrozícím nedostatku O2 datově přenášen dispečerovi? Proč AP zajistí tisíc funkcí ale nepohlídá polohu důežitého regulačního prvku v kombinaci s nařízenou výškou? Proč není pro mezní situace k dispozici přepnutí AP vnějším povelem pro vnější řízení a proč nejsou posádky hotovostních stíhačů připraveny na takový zásah? Boeing sice není systém přesně ve významu fly-by wire jako poslední Airbusy, ale pokud je řízen autopilotem, stejně jsou všechny systémy k dispozici pro řízení pomocí elektroniky do hydromechanických akčních členů. (?) Je snad lepší aspoň riskantní pokus než žádný...? Nebo je to jinak?
Založen: Jan 05, 2007 Příspěvky: 4669 Bydliště: poblíž HK
Zaslal: pá srpen 21 2009, 9:47 Předmět:
Crifodo napsal(a):
Čemu nerozumím: jakto že v systému dopravního letadla není hermeticky oddělená kabina pilotů a že v ní není indikace obsahu O2 nebo rovnou nepřerušitelná regulace? Jaktože systémy mají O2 jen na 15 minut? proč není údaj o hrozícím nedostatku O2 datově přenášen dispečerovi? Proč AP zajistí tisíc funkcí ale nepohlídá polohu důežitého regulačního prvku v kombinaci s nařízenou výškou? Proč není pro mezní situace k dispozici přepnutí AP vnějším povelem pro vnější řízení a proč nejsou posádky hotovostních stíhačů připraveny na takový zásah? Boeing sice není systém přesně ve významu fly-by wire jako poslední Airbusy, ale pokud je řízen autopilotem, stejně jsou všechny systémy k dispozici pro řízení pomocí elektroniky do hydromechanických akčních členů. (?) Je snad lepší aspoň riskantní pokus než žádný...? Nebo je to jinak?
Neříká se tomuhle selský rozum? _________________ ...to co pisu nemyslim zle, ikdyz to tak muze vyznit...
V tom pořadu se neříkalo že kroužil, akorát že autopilot po dosažení prostoru letiště předal řízení osádce.
Zajímavé je že že letadlu došlo palivo - IMHO by mělo mít zásobu aby doletělo nad cílové letiště a pak k záložnímu letišti a ještě nějakou dobu nad ním mohlo lítat.
Taky mne zaujalo že v letadle není něco jako "Tlačítko mrtvého muže" které je údajně v lokomotivách aby si mašinfíra po cestě nehodil šlofíka.
Já na to koukal taky a bylo tam jasně řečeno, že letadlo kroužilo, ovšem nevím jak dlouho. To vysvětlení celýho případu na mě působí dost nevěrohodně. Že by taková mašina byla tak uboze zajištěna? Navíc si myslím, že by piloti měli mít taky k disposici kyslíkový masky, který automaticky vypadlou při poklesu tlaku. Celý mě to připadá takový nedodělaný, nedořešený a každopádně divný. Taky nebylo řečeno, jestli letadlo po pádu začlo hořet, každopádně tam požár kolem byl. A to z čeho, když došlo palivo?
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12407 Bydliště: Ostrava
Zaslal: pá srpen 21 2009, 10:12 Předmět:
Tlačítko mrtvého muže, které jak si pilot zdřímne, vypne motory ?
Jinak se obávám, že ten seriál, ze kterého pochází dotyčný díl, nemá zrovna spolehlivé technické poradce. Jdna z katastrof byla probírána na nějakém serveru lidmi od fochu a informace v TV byly minimálně nepřesné. Možná to ještě někde najdu.
Tlačítko mrtvého muže, které jak si pilot zdřímne, vypne motory ?
Třeba že by letadlo kleslo do výšky kde je dýchatelný vzduch. A nebylo by od věci aby vyslalo nouzový signál a třeba odvysílalo obsah "černých skříněk".
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12407 Bydliště: Ostrava
Zaslal: pá srpen 21 2009, 10:22 Předmět:
To nebude dobrý nápad, podud zrovna přelítává Himaláje
Nemělo by to rovnou pilotům udělat umělé dýchání, vrazit adrenalinovou injekci, připojit umělou ledvinu a snížit obsah alkoholu v krvi, masáž srdce, defibrilaci a vyměnit pampersky ?
Taky mi připadala zvláštní shoda náhod, že stíhači měli do rozhodnutí zda sestřelit nebo ne 15 vteřin, kdy mezitím došlo palivo, a předtím 1,5 h letoun nekomunikoval. A celá hora v plamenech po dopadu letadla s prázdnými nádržemi.
Ale nejvíc je tam těch absencí logiky, proč není v kokpitu zajištěn vzduch a systém trpně dovolí kopírovat tlak v kabině cestujících a ta zase kopíruje venkovní prostředí bez ohledu na výšku letu.
Nucené klesání do 3000m v závislosti na radaru horizontu nebo na datech z GPS by nemělo být neřešitelné, Himálají zas tolik v trasách není. Podle selského rozumu by ale nejkomplexnější mělo být převzetí řízení na sběrnici AP z kabiny stíhače? I kdyby se mělo jednat o řízené klouzání bez paliva.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12407 Bydliště: Ostrava
Zaslal: pá srpen 21 2009, 11:21 Předmět:
Vídím to takto :
1. info v seriálu jsou kdovíjaké (pěkný byl rozdíl ve 3 pořadech o Černobylu, některé autorské týmy si pletly naprosto zásadní věci, teď už jenom čekám na nějakou korejskou verzi, kde kromě Re aktorů bude i Godzilla)
2. Letecká technika je čím dál složitější a začíná připomínat složitost mrkvosoftových operačních systémů, už se neřeší bod po bodu co jak funguje, ale celkový výsledek a pak už jen statistika
Podle mě je to celé totální nesmysl. V letadlech je vše monitorováno- od správné pozice podvozku přes správnou polohu klapek až po dobře zavřené dveře. Že by nebyla monitorována taková důležitá věco jako je ovládání tlaku v kabině je naprostý nesmysl. A to už nemluvím o tom, že si nedokážu představit situaci kdy celá posádka přesně na sekundu jako mávnutím kouzelného proutku usne z důvodu nedostatku kyslíku...
Bude to akurát zase další lež pokud na tohle někdo svádí pád letadla...
S 1. souhlas, to co TV předhazuje divákům má bohužel klesající úroveň. Byly 2 seriály o nehodách, jeden kanadský a jeden snad BBC ale BBC už zdaleka není co bývala. Relativně informativní byly ty pořady kde se do vyšetřování vmontoval někdo zainteresovaný např. pozůstalý člen rodiny.
Bod 2. je i není pravda, některé systémy jsou super složité a nad jinýma ti jen klesne čelist, jak to bylo zpraseno, obyčejně to ale vyplave až po sběru trosek. Ale i mizerná publicita je lepší než žádná, minimálně se ta statistika projeví v ochotě klientů zvolit si leteckou dopravu nebo konkrétního dopravce s konkrétním modelem.
Posádky jsou schopné až na vzácné výjimky (ruský pustí ke kniplu 15letýho dementa) schopné pokusit se o nemožné ale v tomhle případě jim myslím podrážejí nohy okolní vlivy, možná konstrukce, možná údržba, možná něco jiného co se tutlá.
Mira15888: monitorován asi byl, ale samotná indikace je pak už k ničemu když současně sama neovládá akční členy. nebo když indikuje správně ale nevěrohodně, viz 130 km bezmotorový let na Azory kdy posádka sice měla indikaci úniku paliva ale nevěřila jí. Co když hranice indikování množství O2 je nastavená níž než plíživé projevy hypoxie nebo když kromě nedostatku O2 došlo k úniku nějakého sajrajtu z klimatizace který posádku zfetoval, co když v systému byla nějaká sw chyba která vůbec nebyla ještě zveřejněná?
Naposledy upravil Crifodo dne pá srpen 21 2009, 11:45, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12407 Bydliště: Ostrava
Zaslal: pá srpen 21 2009, 11:56 Předmět:
Uvědomte si, že často blbci dělají blbce ze sebe a pak z lidu. Spousta novinářů je na úrovni Auau Biomasy, a podle toho to vypadá.
Mimochodem, před pár lety byl z pera nějaké mladé technicky vzdělané ekovložky v jednom magazínu článek o osvětlení. Protože se mj. dotýkal kolegova businessu, spolupomáhal jsem s tvorbou dopisu do redakce. Kolektiv pisatelek byl úžasný, poměrně často používal místo výrazu atest výraz "A-test". Bohužel, nepokračovali v abecedě, tak se B-test, ani C-test už nekonal
Naposledy upravil Sendyx dne pá srpen 21 2009, 12:10, celkově upraveno 1 krát.
Nechtěl jsem tu primárně rozebírat média a už vůbec ne mladé žurnalistky, spíš hranice technických řešení a jejich rizika. V konstrukcích leteckého průmyslu možná působí nějaké vnější tlaky ale od redaktorek Vlasty snad proboha zatím ne... asi jako zatím nekecají do kytarových hlav a vstupních lamp mixpultů.
Pořád jsou ještě řídicí systémy a výcvik stíhačů odbornou záležitostí a ne otázkou kola štěstí Bédy Trávníčka doufám?
Třeba jim někdo strčil do jídla do mikrovlnky ampuli s kyselinou
A na veřejnost to nemohli pustit, protože by jim to nikdo nevěřil, tak vymysleli jinou, věrohodnější verzi.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.