Zaslal: ne březen 06 2011, 16:00 Předmět: Meranie prudu v aute po vypnuti motora
Zdravime,
Problem: nepravidelne sa stava ze sa z nicoho nic vybyje bateria (pravdepodobne ostane vysiek niektore relato a bateriu uplne vybije. Problem je, ze je udalost nahodna / npravidelna t.j. niekedy na dru den, niekedy po tyzdny po mesiaci a najdlhsi cas po necelom roku (posledny pripad). V servise nevedia co stym... V servise zistia ze je vsetko OK ... bateria OK, alternator a pod. V riadiacej jednotka ziadna chyba nie je zaznamenana. Auto je Opel Astra 2009 - a pomaly konci zaruka a stalo sa to asi 6x a problem stale pretrvava. S kolegom neviem co s tym?
Takze moja otazka je ako sa da zmerat velkost prudu ktory odobera po vypnuti motora (vybrani klucika). Bateria sa nesmie odpojit, akonahle sa odpoji bat. jazycek relatka odpadne a po napojeni ampermetra sa nic nenameria / nezisti - ako v servise.
Ako som pisal je to hoodne nepravidelne a interval medzi jednotlivymi udalostami je od jedneho dna az po rok. tak neprichadza do uvahy to ze by sa po jazde odpojila bat. porp. skusali poistky.
Založen: Nov 21, 2005 Příspěvky: 1219 Bydliště: Pardubice
Zaslal: ne březen 06 2011, 16:24 Předmět:
Proud měřit bez rozpojení obvodu lze klešťovým ampérmetrem pro měření stejnosměrného proudu.
Vybije-li se baterka za velmi krátkou dobu(v řádu hodin až desítek hodin), tak vybíjecí proud(výkon) musí být značný. Takže ten výkon se někde musí projevit. Takže já jako uživatel bych ihned po zjištění vybití aku šel hledat co je kde teplý.
Stejný problém jsem řešil s Ivecem, kde se mi zákazník vrátil asi 3x že se mu to pořád vybíjí a já pokaždý naměřil odběr asi 40mA a na nic nepřišel. Na konec jsem si auto nechal delší dobu s podezřením na alternátor. Až se to jednou projevilo a z aku šel proud cca 3,5A a alternátor byl ohřátej asi na 50°C. Samozřejmě po rozebrání alternátoru bylo vše v pořádku a nebral ani ťuk. Ale jediný vadný článek mohl být diodový můstek, taky že jo. Byl zaprášený a mastný. Pravděpodobně by po umytí chodil dál, ale radši jsem ho vyměnil. Od tý doby je klid.
Takže bych hledal co se kde hřeje.
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5061 Bydliště: Brno
Zaslal: ne březen 06 2011, 16:24 Předmět:
Existují tzv. klešťové ampérmetry, které měří bez přerušení obvodu.
Ale pro stejnosměrný proud jsou docela drahé a v podstatě i dost nepraktické - pokaždé lézt pod kapotu(?).
Taky existují int. obvody, převodníky proudu na napětí, které se do obvodu zapojí natrvalo (ale nevím, jak jsou na tom s odolností vůči provozním podmínkám v autě(vibrace, mráz, horko,...).
Otázka taky je, jak je vlastně velký vybíjecí proud. Aby byl vůbec měřitelný, protože převodník má omezenou přesnost a reaguje spíš na desítky ampér. Obvod musí jednak snést startovací proud a zárověň měřit stovky mA. I když nevím, jak to v autě je zapojené. Možná vede zvláštní tlustý drát ke startéru a slabší drát k ostatním spotřebičům(?). To nevím jistě, měl jsem pocit, že tam něco takového bylo.
V podstatě je to nezáviděníhodná situace - taková občasná chyba se skoro nedá odhalit. Jestli to teda nebyly jen zapomenutý puštěný světla... To se lidem stává běžně.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32363 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne březen 06 2011, 16:26 Předmět:
Použiješ operační zesilovač v zapojení diferenciálního = rozdílového zesilovače, jeho vstupy napojíš na oba konce kostřicího kabelu od baterky a na výstupu budeš mít napětí odpovídající úbytku napětí na tomto kusu kabelu. Pak už není problém nakalibrovat zesílení diferenciálního zesilovače tak, aby odpovídalo například 0,1V = 1A a hodnotu indikovat připojeným voltmetrem. Při měření nic nerozpojuješ, kostřicí kabel od baterky se používá v roli měřicího bočníku. Nějaké ideové schéma takového zapojení bych ze šuplíku vyšpatnil, tak se případně ozvi. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5061 Bydliště: Brno
Zaslal: ne březen 06 2011, 16:31 Předmět:
Tak s tím proudem to je pravda - musejí to být spíš ampéry, když se to vybije do rána.
Tak to udělat jako se ZILEM 131 , dát tam měřák proudu:-)
Taková úloha se tu myslím už široce probírala, chtělo by to voltmetr s ICL7106 a proud měřit snímáním napětí na Cu vodiči od baterky (improvizovaný bočník). Na přesnosti tady nezáleží - hlídá se jen hrubá odchylka.
Založen: Oct 02, 2009 Příspěvky: 5286 Bydliště: PO
Zaslal: ne březen 06 2011, 16:38 Předmět:
Vymeniť relátko. Nájsť to pravé je zložité. Mal som také v oprave (Pegeot307SW). Skrátim...kedy ako po vypnutí kľúča spotreba 0,3...0,5A, ale častejšie 0,01A.
Ako na to:
Na -svorku batérie pripojíš O-krúžok s káblikom pre ampérmeter, aby sa dala nasadiť aj originál svorka mínus-pólu. Na káblik pripojíš ampérmeter druhým koncom na karosériu.
Keď vypneš kľúč, môžeš uvoľniť mínus svorku akumulátora. O-krúžok s pripojeným ampérmetrom bude ukazovať kľudový prúd. Ampérmeter je dobré mať na rozsahu 10A. Aj tie slabšie digitály postačujú.
Alebo druhá metóda:
Meria sa úbytok na uzemňovacom kábli mínus pólu batérie s voltmetrom na najcitlivejšom rozsahu. 200mV stačí.
Poruchu som našiel postupným testovaním - vylučovaním okruhov.
Narazil som na jednu krabicu s tromi relátkami, pri poklepe sa chyba strácala. Otvoril som relé a malo odpadnuté perko(zle nabodované). Podľa nálady a náhody zostávalo ako tak spojené aj po vypnutí prúdu z cievky.
Založen: Feb 15, 2009 Příspěvky: 956 Bydliště: Soběslav
Zaslal: ne březen 06 2011, 17:18 Předmět:
To nebudou řádově ampéry, bacha na to ! Při měření je třeba počkat pár minut až "usnou" všechny ŘJ _________________ Poslední slova před smrtí - Tam není víc jak 12 voltů.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32363 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne březen 06 2011, 17:24 Předmět:
No právě - taky se některá ŘJ uspat nemusí a svým odběrem tu baterku vyšťaví ani nevíš jak. Proto bych to měření opakoval řekněme s 10 minutovým odstupem po dobu nejméně 1 hodiny. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 11, 2009 Příspěvky: 134 Bydliště: vychod slovenska
Zaslal: ne březen 06 2011, 17:39 Předmět:
meranie prudu je dobre urobit, no ja som mal pripad ked svietila ziarovka v kufru, dalsia je aj v odkladacom priestore pod pristrojovkou, moze ostat vysiet aj napajanie niektorej riadiacej jednotky.
Založen: Oct 02, 2009 Příspěvky: 5286 Bydliště: PO
Zaslal: ne březen 06 2011, 18:14 Předmět:
Samozrejme treba počkať. Postupne sa vypne vnútorné osvetlenie, palubné prístroje a na záver aj digitálne hodiny. To všetko sa dá sledovať na ampérmetri. Nakoniec by mali zostať iba niektoré jednotky npr. dialkové otváranie dverí, alarm.
Zaslal: ne březen 06 2011, 19:24 Předmět: Re: Meranie prudu v aute po vypnuti motora.
Pokud
MrMarian napsal(a):
pomaly konci zaruka
tak bych to honem dal do servisu než skončí úplně.
Teď mám auto plné elektroniky (předtím jsem jezdil v poctivých autech, kde nejsložitější elektronickou součástkou bylo relé) a než jsem si zvyknul, že vypnu zapalování a ještě chvilku se mi točí ventilátor chlazení a v kufru mi svítí světlo ještě když zabouchnu kapotu - je tam Bůh ví proč stmívač - tak jsem byl z toho celý divoký. Dřív se daly sehnat příčurky s návodem jak auto svépomocí opravit, teď popis možných problémů končí většinou "...a co nejdříve navštivte autorizovaný servis".
Založen: Feb 15, 2009 Příspěvky: 956 Bydliště: Soběslav
Zaslal: ne březen 06 2011, 19:26 Předmět:
V servisu to bude jasný "Závada nezjištěna".
Jednou jsem tohle řešil u BMW a asi půl roku bádání.... dělalo to občas... _________________ Poslední slova před smrtí - Tam není víc jak 12 voltů.
Pokud nemáš kleštový ampérmetr a nechceš odpojovat baterii.Zapoj nejdříve ampérmetr paraelně od baterie na kostru a potom odpoj kabel od baterie a dál postupuj jak radí kolegové.
Moje zkušenost je taková,že Jablonecký alarm a autorádio mi za čtrnáct dní stání parádně snížili kapacitu baterie a měl jsem problémy s nastartováním, od té doby při delším stání odpojuji .
Pokud nejde o život není kam spěchat.
Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry.
Svetla to urcite nie su, ani kufor a ani prehriadka ... po cca 15 min po vybrani klucika vsetko zhasne ... este aj predne svetla. Ma odskusane.
V autorizaku zistili ze cca po 10 min . ma odber prudu cca 20mA, co sa mi zda akceptovatelne. Bateria je 55Ah.
Z vasich reakcii by som bral riesenie spojovaci kabel medzi bat. a karoseriou urobit ako bocnik. stacila by mi jednoducha indikacia jednou (R/G) LED diodou ... zelna prud pod napr. pod 0.5A a cervena prud nad 0.5A. Auto je pod oknom tak by sa to dalo pekne vidiet aj bez toho aby clovek po kazdom vypnuti maturoval 10-15 min. ci mu nejake relatko vysi alebo nie. Kedze to neni pravidelne tak to moze trvat aj niekolky mesiacov.
Otazka je ci to neznicim startovacim prudom cca 300A ... a ked neznici tak ci bude dostatocne citlivy na prud 0.5A (alebo mensi)
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.