Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Pulzná nabíjačka.
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: pá listopad 29 2013, 15:36    Předmět: Pulzná nabíjačka. Citovat

Zdravím páni a dámy.
Odišla mi aku vo fabii, ma strašne veky vnutorny odpor. Rozhodol som sa že ju skúsim desulfatovať pulznou nabíjačkou, ktorú som si postavil. Jedná sa o dva prúdové droje, pričom jeden aku vybíja a druhý nabíja. Potreboval by som však poradiť aký mám zvoliť nabíjací/vybíjací prúd a ako dlho má trvať jedna perióda nabíjania/ vybíjania. Vedel by mi niekto poradiť skúsenosťami z praxe??
Ďakujem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 34167
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: pá listopad 29 2013, 15:57    Předmět: Citovat

Je tu toho dost, staci hladat. Vysledok z praxe: bateriu vymenit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
doskok55



Založen: Apr 07, 2007
Příspěvky: 182
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá listopad 29 2013, 17:32    Předmět: Citovat

Jak odešla? Hlubokým vybitím po zapomenutí vypnutí některého spotřebiče. Nebo už blbě točí kvůli nízké venkovní teplotě a stáří, nebo odešla naráz z ničeho nic a ani ťuk. Musíš toto nejdřive upřesnit.

Pokud jde změřit hustota elektrolytu tak tímto způsobem zjisti jestli neodešel jen některý článek. (nízká hustota). Pak nabíjej pomalu proudem cca 1/10 kapacity. Pokud se hřeje tak ještě menším do znaků plného nabití. (hustota ani napětí po dobu dvou hodin nestoupá nabíjíš li proudovou charakteristikou, nebo proud už neklesá nabíjíš li napěťovou charakteristikou). Pulzní nabíjení je lepší, ale k tomu ti stačí jednocestné usměrnění a k baterce připojit spotřebič (třeba žárovečku) s odběrem cca 1/10 nabíjecího proudu. Druhý (vybíjecí) zdroj je zcela zbytečný.

Baterka je chemická fabrika a čím pomaleji procesy probíhají tím lépe. Tedy žádné vysokofrekvenční zázraky a urychlovače vybíjením proti-napětím nezkoušej. Na odplynování potřebuje čas a čím více tím lépe. Když by to jednoduše šlo, šel bych ještě na míň jak 25Hz. Urychlováním jenom vytrháš aktivní hmotu z povrchu elektrod (velkými bublinkami které při tom vznikají) a ta se usazuje na dně tak dlouho až elektrody vyzkratuje.

Pak vybíjej proudem 1/20 kapacity do konečného napětí 10,5V (níže nikdy ne) a při tom měř čas. Z proudu a času si vypočti pak kapacitu.
To celé opakuj tak dlouho dokud kapacita bude stoupat (alespoň 3x po sobě) Podaří se ti tímto postupem vrátit tak max.70% původní kapacity. A startovací schopnost bude taky trochu horší. Ale klidně může ještě pár let sloužit. je to ale práce i třeba na několik týdnů.

Pokud je, ale prasklý některý můstek mezi články, nebo má některý článek zkrat (velice nízká hustota) ani se o nic nepokoušej a rovnou ji vyměň.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18700
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: pá listopad 29 2013, 17:44    Předmět: Citovat

Praxe je praxe a zbývají teoretici . Problém u nich bývá , že ti v noci 100km od baráku auto v lese nenatočí . Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: pá listopad 29 2013, 21:55    Předmět: Citovat

Baterka je trvalo vybita nízka hustota alektrolitu. Nabíjacie napatie auta pri zap. spotrebičoch 14V pri max odbere 90A 13,5V. Vybyta je preto, lebo ma priliš velky vnutorny odpor sposobeny sulfatáciou. Pri 13.5V ňou tecie cca 1,5A, čo je velmi málo na to, aby sa udržiavala nabitá. Ak hovoríme o pulznom nabíjaní s frekvenciou 25 HZ tak ak by boli pulzy nabíjania a vybíjania rovnako dlhé, tak ak sa nemýlim, tak by trvali 20ms. To sa mi zdá byť dosť málo. nebolo by lepčie cca 5s nabíjať, 2 s vybíjať? Prúd cca 5A? Inak batéria resp aku. má 2 roky. Zdá sa mi to strasne málo. Je to banerka. V trabante som mal 8 rokov, potom išla do servisu a potom dalších tuším 7 rokov.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
fero7



Založen: Jan 20, 2007
Příspěvky: 2250

PříspěvekZaslal: pá listopad 29 2013, 22:46    Předmět: Citovat

kutilmil napsal(a):
... lebo ma priliš velky vnutorny odpor sposobeny sulfatáciou. Pri 13.5V ňou tecie cca 1,5A, čo je velmi málo ...
To su take zle parametre, ze sanca na uspech je (ako ja hovorim) "blizka nule". To skor mas sancu vyhrat v sportke a kupit si novu.
Ak spocitac cenu za desulfator, novu kyselinu, destilku, (pripadne znicene oblecenie, + ....), tak nieco dolozis a mas novu bateriu. Aj ak dosiahnes zlepsenie 2-3x, tak to bude zalostne malo. "Ozivenie" bude docasne. Zacala zima. Nemas co riesit.
kutilmil napsal(a):
V trabante som mal 8 rokov, potom išla do servisu a potom dalších tuším 7 rokov.
To muselo byt este ked sa pusky nabijali spredu. To boli ine casy.
Banerka - to je velmi siroky pojem. (Cena od 50 do 250Eur.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: so listopad 30 2013, 9:34    Předmět: Citovat

chlapi nikto nič k pôvodnému dotazu?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
doskok55



Založen: Apr 07, 2007
Příspěvky: 182
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: so listopad 30 2013, 10:10    Předmět: Citovat

Stále jsi ještě úplně neodpověděl na většinu těchto otázek, to je důležité vědět pokud ti má někdo poradit.
doskok55 napsal(a):
Jak odešla? Hlubokým vybitím po zapomenutí vypnutí některého spotřebiče. Nebo už blbě točí kvůli nízké venkovní teplotě a stáří, nebo odešla naráz z ničeho nic a ani ťuk. Musíš toto nejdřive upřesnit.
případně ještě samovybíjením při dlouhodobém odstavení auta z provozu. Krátké jízdy časté starty atd.?

kutilmil napsal(a):
V trabante som mal 8 rokov, potom išla do servisu a potom dalších tuším 7 rokov.
Jenže to ti v tom servisu vyměnily všechny články za nové nebo provedli desulfataci na profesionální úrovni. To se dnes už nedělá, ani to u dnešních baterek dost dobře už nejde. A v amatérských podmínkách už vůbec ne. Tehdy byly vany z tvrzené gumy, články zalité jen asfaltem a můstky článků nahoře volně přístupné.
kutilmil napsal(a):
Baterka je trvalo vybita nízka hustota alektrolitu. Vybyta je preto, lebo ma priliš velky vnutorny odpor spodobeny sulfatáciou.
Sulfatace vznikla nejspíš hlubokým vybitím, až jako vedlejší efekt jiné závady. Kal na dně způsobující částečné zkraty elektrod, znečištěný elektrolyt nebo nekvalitní materiál elektrod.Nebo také způsobem používání viz. citace mého dotazu výše. Případně závadou nabíjecí soustavy auta, skrytým odběrem proudu některým spotřebičem při odstavení auta atd.
Samotná sulfatace způsobuje ztrátu části kapacity ale hlavně výrazně zhoršuje startovací schopnost (což je u auta to nejdůležitější).
Sulfatace je vlastně jediná závada, která se dá vhodným postupem nabíjení a vybíjení odstranit tak na 70% původního stavu (u baterky 2 roky staré (jak píšeš) je vysoká pravděpodobnost, že se to povede pokud v tomto stavu nebyla dlouhodobě). Nejdříve, ale musíš zjistit a odstranit příčinu jejího vzniku pokud to jde (je li jiná závada přímo v baterii (v tom případě je na vyhození))
kutilmil napsal(a):
Nabíjacie napatie auta pri zap. spotrebičoch 14V pri max odbere 90A 13,5V.
To je vpořádku,regujátor v alternatoru je nastaven na těch 14V (nabíjí se "U"charakteristikou). Pokud U klesá při větším odběru proudu na volnoběh je to normální (při vybité baterce), ale pokud i při vysokých otáčkách znamená to, že alternátor nestačí pokrýt spotřebu v tom případě ho zkontroluj (uhlíky sběrné kroužky atd.) Při běžných provozních otáčkách (a vysokých tím spíš) by měl být schopen pokrýt spotřebu všech spotřebičů v autě a to ještě s rezervou pro dobíjení akumulátoru. A baterka slouží jen pro start a krátkodobému pokrytí spotřeby při volnoběhu. Za provozu musí vše ostatní nakrmit alternátor. Jinak je někde chyba.
kutilmil napsal(a):
Pri 13.5V ňou tecie cca 1,5A, čo je velmi málo na to, aby sa udržiavala nabitá.
Tak této větě vůbec nerozumím. Jak jsi toto změřil. Na Autě za chodu motoru (při jakých otáčkách)? A 1,5A nabíjecího proudu není zase tak málo. Velikost proudu se řídí rozdílem U z alternátoru a na baterii. Při vyrovnání napětí do baterie nepoteče nic a bezprostředně po startu kdy U na baterce hodně pokleslo to budou desítky A. Každopádně ten proud měřený na autě vypovídá o stavu nabíjecí soustavy. O stavu baterky ti nic moc neřekne.
fero7 napsal(a):
Ak spocitac cenu za desulfator, novu kyselinu, destilku, (pripadne znicene oblecenie, + ....),
Plně souhlasím s názorem fero7. Ať tě ani nenapadne shánět nějaký desulfator akumulátorů. Ten název je vlastně jen obchodní trik prodejců většinou z Polské produkce. Je to vlastně jen zředěný peroxid vodíku, který koupíš v každé drogerii za zlomek ceny toho desulfatoru. Sice spolehlivě funguje (používá se i při výrobě nových baterií), ale je nutné ho ihned po použití z baterie dokonale odstranit. k tomu bys potřeboval starou vanu, atombordel od vojska, tlakovou vodu a nejmíň 100l destilky a samozřejmě nový elektrolyt. K tomu samozřejmě následně stejný postup nabíjení jako při běžné desulfataci, nejdříve na čistou destilku pak s novým elektrolytem. Připočítej si tedy k tomu i týdny práce.

Několikrát jsem to dělal jenže tehdy stála baterka skoro to co dnes a plat byl 1/10 dnešního, podmínky a destilka byly v práci zadarmo a kyselina stála pár korun. Čas se tehdy nepočítal nové modráky se vyfasovaly a uštrit nějaký prachy opravou něčeho byl vlastně náš koníček bez ohledu na úsilí, které to stálo.

Ten desulfator akumulátorů ti výborně poslouží až se dostaneš do situace
BOBOBO napsal(a):
.... v noci 100km od baráku auto v lese nenatočí.
,takže na jeden start a dojetí do nejbližšího servisu pro novou baterku. K tomu je to akorát dobrý.

Už jsem to s délkou příspěvku opravdu přehnal, takže o nejvhodnějším způsobu nabíjení, na který ses taky ptal když tak zase příště.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
fero7



Založen: Jan 20, 2007
Příspěvky: 2250

PříspěvekZaslal: so listopad 30 2013, 11:52    Předmět: Citovat

kutilmil napsal(a):
chlapi nikto nič k pôvodnému dotazu?
Ty si to nepochopil?
Kazdy Ti odpovedal k povodnemu dotazu. Iba nie to co si chcel pocut Ty.
Tak to skus.
Desulfatovanie nie je iba o nabijacich/vybijacich prudoch, ale je potrebne vykonat cela postup regeneraciu (vycistenie/preplachnutie/postupne nabijanie, vybijanie) na internete najdes lahko podrobny popis.
Potom mozno aj Ty budes radit inym - Regeneracia? = zabudnite.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: so listopad 30 2013, 17:50    Předmět: Citovat

Chlapi ale nikto mi neodpovedal nato, naco som sa ja pýtal. Povodna otazka bola cca takato:
Ak mam pulznu nabíjacku tak aky velky ma byt nabijaci prud/vybíjací prúd a ako dlho má trvať nabíjanie a ako dlho vybíjanie? Cakal som odpoved asi takuto: nabíjaj prudom 5A, vybíjaj prúdom 3A dĺžku nabíjacieho pulzu zvol 10sekúnd, dĺžku vybíjacieho pulzu zvol 5 sekúnd.
Neviem naco sa ma stále pýtate aku mam baterku, ako sa vybila a...... .
A tiez neviem ako je mozne ze nerozumiete tomu, ze pri nabíjacom napätí 14V tecie baterkou 1,5 A. Nastuduj si ohmov zákon a uvidíš. Len ako napätie dosať rozdiel napätia aku a palubného napätia. Inac stale to tu je to iste tlápu sa tu voloviny a dávajú podotázky ale k veci nič. To som zvedavy ake jalove reakcie zasa budu na toto.
Este pre doskok55 prud 1,5A prt vypovídá o nabíjecí soustavě. O nabíjacej sústave vypovedá len a len to, či je alternátor schopný udržať palubne resp. nabíjacie napätie na hodnote cca 14V. Ja som na zaciatku kdesi písal, ze pri záťaži 90A zlezie napätia na cca 13,5V. Pri tomto sa aku nabíja cca 1A
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
doskok55



Založen: Apr 07, 2007
Příspěvky: 182
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne prosinec 01 2013, 0:18    Předmět: Citovat

Díky za radu. Na to co je to vlastně ten Ohmův zákon se všichni zde příležitostně podíváme. Fyzika má zákonitostí tisíce a nemůžeme přece znát všechny.

Na oplátku ti dám taky radu. Není to sice zákon ale nepsané pravidlo. "Nejdřív se zjistí a odstraňuje příčina a pak se teprve řeší následky".

2x jsem se tě ptal jak k tomu hlubokému vybití (a v jeho důsledku následné sulfataci) došlo ale odpovědi jsem se nedočkal. Je to důležité, aby se dalo posoudit jestli se vůbec vyplatí něco s tou baterkou dělat (příp. kde hledat příčinu). Pořád chceš slyšet nějakou konkrétní hodnotu proudu, ale ještě jsi neuvedl ani kapacitu baterie.

Ani jsi nám nedodal žádný odkaz na tu nabíječku co jsi to vlastně ubastlil za zázrak.
Jak provádět desulfataci jsem ti popsal hned ve 3. příspěvku shora včetně těch nabíjecích/vybíjecích proudů. Asi čteš příspěvky povrchně a pak nepochopíš smysl jak to z tvého posledního příspěvku vypadá. Desulfatace se dělá úplně jinak jak si to do teď představuješ. A že jsem to většinou úspěšně v minulosti dělal všem známým v okolí nejmíň 100x.

Takže moje rada "po všech podrobnostech" jsi nám do teď byl ochoten sdělit a po tvém posledním příspěvku zní: Nekupuj novou baterii možná by stejným způsobem zase rychle odešla. Odvez auto do servisu, ať ti zkontrolují celou elektrickou soustavu a pak namontují novou baterii.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: ne prosinec 01 2013, 3:17    Předmět: Citovat

Doktore v pátém příspěvku to máš napsáno.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Nakadah



Založen: Oct 06, 2013
Příspěvky: 1320
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: ne prosinec 01 2013, 10:42    Předmět: Citovat

Postavil sem si desulfator podle tohoto navodu http://wiki.mypower.cz/desulfator, ale ze by to nejak zazracne fungovalo tak ten pocit nemam. Zacinam premyslet, jestli ten investovany cas a penize za to staly. I kdyz, clovek si aspon vyzkousel neco noveho.
http://nakadah.rajce.idnes.cz/Desulfator_Pb_aku/# Nak
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: ne prosinec 01 2013, 16:58    Předmět: Citovat

Ďakujem nakadach. Nevies na akej frekvencií to funguje a aky je vybíjací prúd? Ak je prilis maly tak ta nabíjacka mozno staci "zásobit " desulfatator a k vybíjaniu aku nedochádza. ale inak pekná práca!
K tým fundovaným otázkam!
To sú fundované otázky ludí, ktorí o elektrotechnike skoro nic nevedia a nevedia si dat ani suvislosti dokopy. Ale ajtak prvotna otazka sa vôbec nezaoberala pricinou sulfatacie ani nicim podobnym. Otázka bola len ohladom frekvencie a prudu pri desulfatacii už zasulfátovaného aku to ako ku tomu doslo je uplne jedno. Ale len tak na ozivenie napisem ze rozhodne nie hlubokým vybitím ani nicím iným podobným, spôsobeným poruchou alebo odstavením auta. Jednoducho dneska nevedia vyrobit ani kvalitny akumulator. To je vsetko co sa ku tomu da povedat. Dobíjacia sústava auta funguje perfektne. O tom svädší fakt, že pri minimalnych aj maximalnych otáčkach motora poťažmo alternátora a umelej záťaži 90A (maximálny dovolený prúd alternátora) udružuje nabíjacie napätie na hodnote 13,5V. Za bežnej prevádzky 14V. Jazdím denne asi 50km. Počet štartov cca5.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil
Zablokován


Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4297
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: ne prosinec 01 2013, 17:22    Předmět: Citovat

Doktore odkaz na nabíjačku neexistuje, lebo som si ju vymyslel. pisal som, že to sú dva prúdové zdroje, pričom jeden aku vybíja a druhý nabíja. Akú kapacitu ma aku sa priznam ze neviem. Je to fabia 1,2 HTP Motor AWY. Ale typujem ze cca 44 až 56Ah, alebo aka sa vyraba. Je v aute a nechce sa mi ju vyťahovať kvoli tomu, aby som to z nej prečítal. Ale ak by si mi vedel odpovedať a chcel by si odpoveť vzťahovať na kapacitu aku, tak by si zrejme odpovedal asi takto. Nabíjaj prúdom 1/10 kapacity akumulátoru, vybíjaj prúdom 1/20kapacity akumulatoru ( kapacita v Ah, nabíjací prud v A), ale uvažuj len číselnú hodnotu, zabudni na jednotky. Čo ty nato? Ostatne udaje na ktore sa "fundovane" pýtate sú vzhľadom na otázku absolutne irelevantné aj s otázkou na kapacitu aku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.31 sekund