Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

trvale dobíjanie akumulatora v aute
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 8005
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: út listopad 23 2010, 17:45    Předmět: Citovat

Souhlas s EKKAR a sice "vadný" napáječ anténních zesilovačů, teda vadný tím, že má kond bez kapacity, kterých se všude válí hafo, rozebrat, vyhodit a přemostit stabec 12V a výstup natvrdo zapojit do zásuvky zapalovače. A MÁŠ TO ZADARMO!
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Duvsan



Založen: Feb 21, 2009
Příspěvky: 6026
Bydliště: Okres Nitra

PříspěvekZaslal: út listopad 23 2010, 18:09    Předmět: Citovat

A není to tak, že ten proud stoupne, když napětí na baterce klesne?
Proč to komplikujete? Stabilizovaný zdroj 13V až 13.8V, např. s TL431 + tranzistor alebo rovnou 7812 + 3 diody od ní ke kostře, tráfko cca 12V (po usměrnění a filtraci to dá, nechce se mi počítat, něco mezi 15V a 18V) a vystaráno. Nebo ne?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Duvsan



Založen: Feb 21, 2009
Příspěvky: 6026
Bydliště: Okres Nitra

PříspěvekZaslal: út listopad 23 2010, 18:12    Předmět: Citovat

mi-ro, to jsou trafa 18V, po usměrnění a filtraci to dá i 24V. Shocked Nechápu tomu, ale bacha na to.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 8005
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: út listopad 23 2010, 22:52    Předmět: Citovat

Duvsan napsal(a):
mi-ro, to jsou trafa 18V, po usměrnění a filtraci to dá i 24V. Shocked Nechápu tomu, ale bacha na to.
Souhlas, jenže je to tak měkký, že to víc jak 200mA nedá.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mihal



Založen: Apr 06, 2005
Příspěvky: 1841
Bydliště: Zilina

PříspěvekZaslal: st listopad 24 2010, 8:23    Předmět: Citovat

V zabezpecovackach na gelac je uz 13,8V vela, nastavuje sa 13,5-13,6V.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19657
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st listopad 24 2010, 9:27    Předmět: Citovat

Nojo, to je ale na gelovky.
Normálně jsem šetivoltový aku v traboši dobíjel pupeční šňůrou hozenou z okna. Na začátku bylo zvonkové trafíčko s můstkem. Výstup 8V střídavých, po usměrnění na nezatíženém kondíku bylo kolem 10V, ale dobíjení bylo bez kondíku, střední proud kolem 60mA. To tráfko stejně má proudové omezení.
Nastartoval jsem i při -31°C a baterku jsem měnil až po sedmi letech (Balcancar, 6V/75Ah).
Takovým proudem se baterka rozhodně nepřebije ani v případě, že špičky napětí dvojnásobně přesahují jmenovité napětí baterie.

Na 12V baterku později jsem si pořídil něco jiného, jen jsem ji musel občas vyndat z auta, protože tahat šňůru přes chodník na sídlišti je poněkud dost nepraktické: na Uploadu v sekci Konstrukce k zveřejnění je zapojení té nabíječky - mohla být připojená trvale.

To Ekkarovo řešení se signálkovým trafíčkem 20V/2VA, žárovkou a třeba jen s jednocestným usměrněním ale "mokré" baterce určitě neublíží.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
doga



Založen: Mar 26, 2018
Příspěvky: 188
Bydliště: okr. Bruntál

PříspěvekZaslal: st leden 26 2022, 0:17    Předmět: Citovat

Ahoj,
řeším jak trvale nabíjet Pb jak v autě i mimo něj.
Dobíjení 1/1000C se tu moc nehodí, pořad by se musel hlídat a upravovat proud podle situace a Aku.
Trvalé nabíjení napětím údajně škodí a při nižší napětí 13.5-13.8V se ani úplně nenabijí a stejně jim to škodí (kompromis pro UPS).
Návrh řešení inspirováno Hapem v
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=99867
Opakované nabíjení ale spouštěné poklesem napětí na Aku.
Varta udává napětí na nabitém Aku (myslím) okolo 12,75V.
Start by nastal při poklesu napětí na 12,6V, nabíjení 0.5A, stop při .... 13.8V nebo jít až na 14.4V. Nechci zbytečně zplyňovat. Pak by nabíječka čekala na další pokles.
Co vy na to?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32300
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st leden 26 2022, 16:49    Předmět: Citovat

Že plánuješ naprosto zbytečnej vorloj. Na to trvalý dobíjení, kterým se kompenzujou ztráty samovybíjením, opravdu stačí jednoduchej zdroj s maximálně nějakým omezením výstupního napětí, aby to baterku netahalo nejš, než na 13,8V v případě gelovky a 14,5V v případě "mokrýho" akumulátoru. Víc nemá cenu se rozepisovat, už se toho tady o nabíjení olova popsalo dost.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
golemson



Založen: Nov 13, 2021
Příspěvky: 130
Bydliště: u Temelína

PříspěvekZaslal: čt leden 27 2022, 8:44    Předmět: Citovat

To tráfko s kontrolkou jsem používal také, ale s vylepšením. Usměrnění jen jednou diodou a paralelně k žárovce a diodě telefonní žárovičku. Vtip je v tom, že baterka se nabíjí jen polovičkou napětí (to trafíčko dávalo naprázdno i ke 40V !) a stále se v prázdné půlvlně lehoučce vybíjí přes telefonní žárovičku, čímž natahuje kal zpět do desek. Baterka pak vydrží mnohem déle. Je to ale opravdu na dlouhodobé udržovací nabíjení, např. přes zimu Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32300
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt leden 27 2022, 12:17    Předmět: Citovat

golemson napsal(a):
... Vtip je v tom, že baterka se nabíjí jen polovičkou napětí (to trafíčko dávalo naprázdno i ke 40V !)...
To trafíčko TAH-2 je tak "měkký", že při zatížení normovanou žárovkou 24V/2W předepsanou do kontrolek daný typový řady jeho napětí spadlo na těch 24V ± asi tak 0,5V, aby to nepřežhavovalo žárovky a ty neměly zbytečně malou životnost. Že špičkový napětí naprázdno lítá někam k 35-36V je v momentě zatížení akumulátorem úplně bagatelní údaj, protože to tráfko naprázdno nikdy do baterky nejede. A o nějakým "natahování kalu zpátky do desek" radši ani neftipkuj, to je už úplná pýtchovina ... (z pohledu toho, kolik se toho tady na fóru popsalo o patentech firmy Varta zaměřenejch na regenerační dobíjení olova nesymetrickým střídavým proudem a aplikaci týhle metody na automobilový i jiný Pb aku).
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6184
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: čt leden 27 2022, 13:14    Předmět: Citovat

doga napsal(a):
Start by nastal při poklesu napětí na 12,6V, nabíjení 0.5A, stop při .... 13.8V nebo jít až na 14.4V. Nechci zbytečně zplyňovat. Pak by nabíječka čekala na další pokles.
Co vy na to?
Přesně tohle dělá moje nabíječka z Jídlu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hape



Založen: Feb 08, 2010
Příspěvky: 503
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)

PříspěvekZaslal: pá leden 28 2022, 18:29    Předmět: Citovat

golemson napsal(a):
...Vtip je v tom, že baterka se nabíjí jen polovičkou napětí (to trafíčko dávalo naprázdno i ke 40V !) a stále se v prázdné půlvlně lehoučce vybíjí přes telefonní žárovičku, čímž natahuje kal zpět do desek....

O tý kravině s kalem už předemnou psal EKKAR...
A co se týká pulsního nabíjení s připojenou zátěží, tak to firma Victron nedoporučuje, cituji z návodu jejich nabíječky:
"Někteří výrobci nabíječů doporučují pulsní nabíjení k odstranění
sulfatace. Přesto mnoho expertů souhlasí s tím, že zde nejsou
důvody ani důkazy o tom, že právě pulsní nabíjení funguje lépe než
nabíjení konstantním napětím. Navíc jakékoli pulsy napětí vedou k
mikrocyklům baterie. Toto potvrzují i naše testy, proto nabíječe
Victron Energy nepoužívají pulsní nabíjení, ale nabíjení
stabilizovaným napětím.
"

Pro doga:
Jestli chceš něco stavět, tak s tím ti neporadím.
Z hotových nabíječek vlastním právě tu Victron BlueSmart 12V/5A a těch cca 2300 Kč co za ní chtějí si myslím není nějak moc, na to co umí. Skrz modrozub nabízí širší možnosti nastavení a i nějaký ten přehled o právě probíhajícím nabíjení a hystorii předchozích nabíjecích cyklů. Podle mně super nabíječka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3572
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: pá leden 28 2022, 19:00    Předmět: Citovat

doga napsal(a):
Start by nastal při poklesu napětí na 12,6V, nabíjení 0.5A, stop při .... 13.8V

Skuste se zamyslet, který stav je pro baterku nejpříznivější. Pomalé nabíjení. Tedy nejlepší způsob, jak udržet odloženou baterii co nejdéle naživu není ani trvale ji držet na nějakém napětí, ani ji rychle nabít a pak čekat aby se po delším samovybíjení zase rychle dobila. Postup je přesně opačný - baterii rychle vybít (ne úplně, stačí jen část náboje) a pak dlouze a pomalu nabíjet.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 18168
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: pá leden 28 2022, 20:43    Předmět: Citovat

kevin_mitnick napsal(a):
tak ja uz nekolik let pouzivam s Felicii ...
..kdyz chci nekam jet tak jednoduse vytahnu kabel ze zasuvky zapalovace,

Kolikátej výrobní rok máš tu Feldu? Bráchovi se zásuvka zapalovače bez klíčku vypínala. Většina novějších aut to má stejně. U mýho Citrouše C4 jsou dvě vedle sebe a taky se vypínaj ale zásuvka v zavazadláku je pod napětím trvale. Takže při nabíjení mobilu mimo jízdu musím lýzt do kufru. Rolling Eyes

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hajeklubos



Založen: May 01, 2008
Příspěvky: 634
Bydliště: Praha 5

PříspěvekZaslal: ne leden 30 2022, 13:03    Předmět: Citovat

Pokud se tady ještě řeší obyč. šplouchací startovací baterie do auta, tak bych k tomu poznamenal, že by kterýkoliv výrobce nebo prodejce „100kHz“ nabíječek s impulzákem prohlásil něco jiného než že jsou HIFI, a všichni ostatní jsou blbci je nepravděpodobné. Možná by bylo dobré aby ti kdo mají tyto nabíječky také oměřili nějaké skutečné hodnoty při nabíjení. Jaký teče proud při připojení nabíječky na baterku, která je zapojená na auto,(cca 12,5V) jaké je napětí na baterce potom. Jak se to změnilo po 3, po 8hod (když má být udržovací). Co to udělalo druhý den. Protože nabíjíš ne úplně novou baterii, mohou být hodnoty z návodu jenom zbožným přáním. Pokud to bude OK, budeš to vědět. Ukázaná platí. Dejte na EB co jste naměřili. Já bych na trvalé zapojení do zdi nešel a na hladkej proud z impulzáku už vůbec ne. Ale každý podle svého.
Luboš
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.37 sekund