Založen: Sep 17, 2005 Příspěvky: 307 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: pá srpen 21 2009, 13:23 Předmět:
Keď je reč o lietadlách,len trochu odbočím od témy.Môže mi niekto vysvetliť prečo letuška(letušák ) "prelepuje"okienko na dverách páskou pred štartom?.Netrúfol som si položiť otázku v lietadle aby som nenarušil nejaké bezpečnostne predpisy
Založen: Nov 19, 2004 Příspěvky: 1772 Bydliště: Wien
Zaslal: pá srpen 21 2009, 13:53 Předmět:
ivan116 napsal(a):
Keď je reč o lietadlách,len trochu odbočím od témy.Môže mi niekto vysvetliť prečo letuška(letušák ) "prelepuje"okienko na dverách páskou pred štartom?.Netrúfol som si položiť otázku v lietadle aby som nenarušil nejaké bezpečnostne predpisy
To je tesneni kvuli hermeticnosti,aby neutekl z era vzduch
Založen: Sep 17, 2005 Příspěvky: 307 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: pá srpen 21 2009, 14:05 Předmět:
Maskot napsal(a):
ivan116 napsal(a):
Keď je reč o lietadlách,len trochu odbočím od témy.Môže mi niekto vysvetliť prečo letuška(letušák ) "prelepuje"okienko na dverách páskou pred štartom?.Netrúfol som si položiť otázku v lietadle aby som nenarušil nejaké bezpečnostne predpisy
To je tesneni kvuli hermeticnosti,aby neutekl z era vzduch
Nemyslel som to doslovne že prelepuje .Krížom cez okienko pripne oranžovu pásku,vyzerá to ako zákazová značka.Možno aby nikto nepristupoval počas rolovania alebo letu
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá srpen 21 2009, 14:26 Předmět:
Ono je to všecko o penězích - letadlo by mělo být co možná nejpevnější a nejbezpečnější - ale aby se vůbec vyplatilo, musí krom své konstrukce unést i co největší obchodní náklad - tedy cestující a zboží. Plus k tomu musí nést nemalé množství paliva - dnes obecně nějaké verze leteckého petroleje. Kvůli bezpečnosti se tedy spousta systémů znásobuje a zálohuje - a zárověň se s pomocí velmi složité výpočetní techniky navrhují co možná nejlehčí konstrukce... Je to tedy souboj naprosto protikladných požadavků - rentabilita požaduje éro co nejlehčí a s co největší kapacitou/nosností, bezpečnost naopak žádá co nejvíce záloh v konstrukci a systémech - neboli nárůst vlastní "mrtvé" hmotnosti. Kdo z nás ví, jak TENKÝ je ve skutečnosti trup moderního letadla? Opravdu pevné jsou pouze nosníky - a samotná konstrukce má pevnost pouze v celku, v podobě torzní skříně, přesně nadimenzované s pomocí počítačů a CAD systémů těsně nad meze minimální potřebné pevnosti... I proto je povinností provozovatelů tyto téměř poddimenzované konstrukce velmi často kontrolovat, zda se jimi nešíří únavové trhliny - jak by se vám líbilo auto, které musíte nechat po každých 50-100 provozních hodinách odvézt na den-dva do servisu, kde by preventivně vyměnili kupu dílů a zbytek pečlivě prohlédli, případně překontrolovali ultrazvukem nebo rentgenem? Myslet si proto, že z důvodu statisticky nevelkého zvýšení bezpečnosti budou letecké společnosti přistupovat ke speciální konstrukci pilotních kabin se samostatným systémem tlakování a dodávky nouzového kyslíku nebo k vestavbě dalších zvenčí ovládatelných systémů - a tedy další hrozby, že "někdo s nekalými úmysly" letadlo ovládne zvenčí? Takový Mustafa Ibrahím Mohamed Atta by ani nemusel unášet éro - stačilo by mu znát kódy pro přístup do systémů letadla a klidně by s ním i s lidmi nalítl do nějaké stavby - třeba do Pentagonu... Uvažujme, k čemu by podobné návrhy vedly a zda a jak lze takové navrhované věci ZNEUŽÍT, než začneme volat po jejich zavedení... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: pá srpen 21 2009, 14:54 Předmět:
Tak nevím, v katastrofických filmech se vždycky při snížení tlaku v kabině ozve řev nějakýho pípadla mnohem dřív, než nastane průšvih. Že by to v reálu bylo naopak ? _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Speciálně okolo nalítnutí letadlem do pentagonu je víc nejasností než jasností, kupř. chybí trosky toho letadla a příslušná díra po něm
Jak známo muhammad dokázal zneužít západní vymoženosti daleko snadněji než přístupem k nějakým kódům, letecký výcvik si koupil a nadvládu získal díky kuchyńskému noži a šlendriánu v kontrolách. Zneužít unesené letadlo se dá už teď a ostatně cokoliv, jestli s tím budeš předem kalkulovat a nepoužívat to, znamená to že tě muhamad má tam, kde chtěl: nepoužívej jaderné elektrárny, letadla, vlaky, přehrady, chemický průmysl, veřejnou distribuci potravin, pitné vody, ropovody, rozvody vn, žij ve strachu a potmě a špehuj se se sousedama navzájem pomocí kamer a kontrol. Vlastně zrovna tak mohl muhamad už dávno ukrást mezikontinentální střely nebo ponorky, při jejich četnosti a zajištění.
No a na druhou stranu pokud takový systém začne existovat nemusí o něm vůbec široká veřejnost vědět. Plovoucí kódy se dají udělat dostatetečně neprolomitelné a navíc hw závislé a jestli dokáže někdo zcizit 3 exempláře něčeho ve státě, tak asi nezasloužíme nic jiného.
S tou rentabilitou nevím, spousta linek shání vytížení na poslední chvíli a letenky vyprodává pod cenou, někdy se dá letět do Londýna za srandovní cenu, linky lákají klienty na žrádlo, na luxus a stejně je v letecké dopravě propad. A když spadne éro je to z hlediska marketingu průser na léta. Když spadnou dvě-tři kvůli předpokládané sériové chybě, může to být konečná pro firmu.
Na druhou stranu lítají čím dál větší bezmozci, asi jako jezdí i po silnicích, tím se to kompenzuje. Hodně lidí je ochotných dát se zabít a ještě za to zaplatí.
Na druhou stranu lítají čím dál větší bezmozci, asi jako jezdí i po silnicích, tím se to kompenzuje. Hodně lidí je ochotných dát se zabít a ještě za to zaplatí.
no, já měl na mysli klienta ochotného do toho sednout, nikoliv pilota, ale s panem Brabencem z ČSA nebudu polemizovat
tam bude asi vždycky generační stavovská čest.
http://www.osud.cz/cs/clanek.php?id=1257 a hlavně pasáž
"Stejně tak jako jsou schopny samostatného letu bez posádky, Boeing 767 a 757 jsou také jediná dopravní letadla na světě, které jsou schopny letět na dálkové ovládání. Je to standardní výbava všech letadel tohoto typu, jsou toho schopny všechny 757 a 767. Účelem je to, že pokud by nastal nějaký vážný problém v kabině, NORAD může převzít řízení a dovést dálkově letadla bezpečně do cíle"
kdyby to někdo mohl potvrdit nebo vyvrátit, uvítal bych to.
Jinak už 22 let tomu nazad nám coby záložákům vykládal jistý soudruh major inženýr, jak ruský navigační systém je schopen vodit letadla až na dva metry před práh dráhy a vodil by i dopravní éra, kdyby tomu nebránily civilní předpisy, tradice a požadovaný koeficient bezpečnosti. V roce 1987.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12407 Bydliště: Ostrava
Zaslal: pá srpen 21 2009, 16:44 Předmět:
No jo, sovětská avionika... 2m k dráze, akorát se nezmínil, že mají toleranci výškoměru +-7metrů a hrozí hluboká orba .
Kdyby se to všeobecně aplikovalo, tak by občas seřvali nějakého programátora, jak to že nevěděl, že Ulánbátar není v Iránu, nebo že přistání v Košicích mělo být na Slovensku a ne Slovinsku
Slepá víra v automatizaci vede do pekel.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá srpen 21 2009, 16:54 Předmět:
A taky nikdo neřekl, že sovětští soudruzi na to, aby jejich výmysly skutečně na ten práh dráhy automaticky přiletěly, potřebovali průmyslový a vývojový potenciál pokud možno celé podrobené Východní Evropy - celý odborný svět se například v roce 1988 rozplýval nad faktem, že sovětský kosmoplán BURAN byl schopen zcela autonomního automatického přistání po orbitálním letu, zatímco americký raketoplán Space Shuttle je nutno na přistání manuálně řídit z kabiny (jejich piloti na to cvičí stovky hodin na simulátorech i speciálně upravených letadlech ve funkci letových trenažérů).
Už málokdo v tom světě ale věděl a ví, že Buran měl avioniku a řídicí systémy z dosti podstatného podílu vyvinuté, odladěné a vyrobené v podnicích jako bývala třeba Technometra, Chronotechna, Metra... Vše bylo popsané azbukou - tak přece nebylo možné, aby to nebylo "sdělano v eseseser"... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2008 Příspěvky: 2379 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: pá srpen 21 2009, 18:38 Předmět:
Sice avionice moc nerozumím, ale ten pořad v televizi jsem pochopil takto :
1. Už pár dní před letem se zrovna ten systém, co má zajišťovat kontrolu tlaku v letadle pokazil - důvod - palubní počítač byl skoro u ocasu a mezi kabinou a ním vedla kupa různých drátu s různýma signálama. Ty vodiče na vedení signálu byly dva (hlavní a záložní) a hlavní nějak vyhořel. Prý personál, co chystal letadlo na další let zacítil nějaký smrad. Jestli se to nějak řešilo, to už nevím. Letadlo by i tak mělo být schopné letu, kdyby v konstrukci letadla nebyla zrada - hlavní i záložní kabel vedly ve stejné šachtě
2. Takže když vyhořely oba kabely (a ochrana byla v háji), tak už mohli jen piloti čekat, kdy jim začne netěsnit kabina. To se stalo za pár dní, a když měli zaplý autopilot, začala jim jedna (nezávislá) signalizace ukazovat, že mají v kabině kleslý tlak. Bohužel zbytek palubního počítače hlásil, že je vše O.K. a piloti, už postihlí hipoxií (nebo jak se to jmenovalo ) nemohli moc dobře pochopit, co se kolem nich děje. Za chvíli oba odpadli (včetně cestujících) a letadlo letělo podle autopilota směrem k letišti.
3. Autopilot byl nastavený tak, aby po příletu k letišti kolem něho kroužil (pozor - to co teď budu psat o autopilotu jsou jen mé chabé znalosti z několika leteckých simulátorů), autopilot se sice dá přepnout na přistávání, ale u toho je potřeba zásah pilota - ten byl mimo, tak po vyčerpání paliva sice nejspíš zkoušel autopilot ještě nějak uřídit letadlo ve stanovené výšce, ale asi ne nějak úspěšně.
4. Tohle není jisté - možná do řízení zasáhl ten stavard (prý chtěl být pilotem - odlétané stovky hodin na menších letadlech), a po příchodu do kabiny v situaci, když letadlo hltalo poslední litry kerosinu, zkoušel ho ještě nějak zachránit, ale po zatáhnutí řídící páky, se autopilot sám vypl, došlo letadlu palivo a dtto jak v minulém bodě.
Samozřejmě by měly existovat nějaké systémy, jak tomuhle předejít (třeba to dálkové ovládání), ale jde vidět, že Murphyho zákony fungují v každém odvětví.
... zatímco americký raketoplán Space Shuttle je nutno na přistání manuálně řídit z kabiny...
No já jsem četl, že i Space Shuttle přistává automaticky a jediné co piloti dělají je že vysunou podvozek - z nějakého důvodu který si nepamatuji to automatika nedělá ale asi by to také zvládla. A vybavuji si když se astronauti učili létat s raketoplánem - tím co nebyl ve vesmíru, tak si cvičně vypnuli autopilota a když zjistili že by to nezvládli tak jej honem zapnuli. Ono uřídit takovou bednu kytu asi není jen tak.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32300 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá srpen 21 2009, 20:48 Předmět:
Yardo1, podívej se, co píše pan Antonín Vítek na Webu Akademie o raketoplánech. Jinak se opravdu musejí řídit, už zhruba z výšky 20km, kdy začnou fungovat aerodynamické řídicí plochy - autopilot nějak nezvládá úhel klesání až 20°, pod kterým sebou plácnou o ranvej... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
autopilot nějak nezvládá úhel klesání až 20°, pod kterým sebou plácnou o ranvej...
Na těch 20° jsi přišel jak? Z videa přistání je vidět opak, že s tím sedají hóódně opatrně, žádné plácání. O 20° stupňů má možná raketoplán čumák nahoru, ale sedá pomalu.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.