Ale IT přece už dávno neběhají na kliku a semafory nejsou tahané lanky.
Běhají v tom elektrony v polovodičích, tak je logické, že i o nich musíš něco vědět.
Co je platné, že umíš napsat program, když ten počítač pak nebude umět komunikovat s okolím? Kontrolér, který se sám nic nedoví a nic neřídí, je na howning.
Nemůžeš přece spoléhat na to, že hardware vždy a beze zbytku vyřeší někdo jiný.
Loď postavená na vrcholku hory strašně vysoko nad vodou tu prý byla, ale jen jedna - a kdyby voda nestoupla, byla by tam dodnes k ničemu.
To je mi jasné. Hodně se zajímám o HW PC, ale už ne tolik co třeba na té základní desce je napájeno. Stejně se dnes skoro vše mění kus za kus. Prostě tohle je příklad pro mně bohužel neřešitelný, tak jen žádám o pomoc. Nerad bych zacházel do podrobností. Zbytek příspěvek o nad tímto.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19633 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne duben 14 2013, 15:33 Předmět:
Vždyť jsem ti už celý postup volby pracovního bodu, včetně toho, co už máš zadáno, napsal a dokonce spočítal. To sice zcela nekoresponduje s požadavkem na tvoji samostatnou práci, ale jde o to, abys pochopil způsob, jak začít s návrhem a výpočtem.
Máš tam i odkaz na stažení katalogového listu s parametry tranzistoru asi nejblíže podobného tomu ze zadání. Ten nejspíš najdeš i v simulátoru, takže si to můžeš ověřit.
Jestli se ani na to nechytáš, pak už nevím, jak ti pomoci.
pěkný a praktický příklad
překvapuje mě, že něco takového řeší ITáci na jejich školách, kde ruku na srdce vedle těch síťařin, programování a bůhví co ještě vůbec tohle nebudou potřebovat.
Tím se ho nechci zastávat, ale pokud by po mně někdo na sdělovačce (FEKT bakalář) chtěl naprogramovat nějakej web v PHP v jednosemestrálním předmětu, tak bych byl taky tak zoufalej, ale to samozřejmě závisí na kvalitě vyučování a jestli jsem na to kašlal.
Všichni víme, že obvodařina se nedá pochopit za jedno posezení u piva, kde vám to vysvětluje kamarád.
Konečně někdo, kdo mě pořádně pochopil. Je to dvou semestrální předmět. Takže zbytečnost. Ale teď mám kvůli tomu pořádné trable. Je pravda, že bych se to měl naučit, ale proč? Už takhle mám učení nad hlavu. Proto jsem udělal tak zoufalý krok, že někomu zaplatím. Bohužel nikdo neni schopen to vypočítat
Založen: May 10, 2004 Příspěvky: 4513 Bydliště: Košice
Zaslal: ne duben 14 2013, 19:08 Předmět:
Adolfik napsal(a):
Tím se ho nechci zastávat, ale pokud by po mně někdo na sdělovačce (FEKT bakalář) chtěl naprogramovat nějakej web v PHP v jednosemestrálním předmětu, tak bych byl taky tak zoufalej, ale to samozřejmě závisí na kvalitě vyučování a jestli jsem na to kašlal.
No neviem my sme mali vytvorit databazu, aby sa data do nej dali vkladat cez webrozhranie s vyuzitim PHP
A to studujem TElekomunikacie, a taky prikladik sme riesili na skuske teda ako kto niektory bipolar. Tak ze sup sup 200stranove skripta,,okrem toho existuju konzultacie.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18716 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po duben 15 2013, 6:38 Předmět:
Jsem stejného názoru jako afolfik . Popsal jsi to Hille moc pěkně , ale ty si to jako znalý neuvědomuješ , když formuluješ určitě správné věty . Pro Tebe jsou v nich termíny a postupy banální , ale pro miniznalce neuchopitelné . Vezmu jen výsek z Tvého jenzačátku :
Zkus sledovat úvahu, jakou bych do toho šel já:
když si na základě charakteristiky zvolím proud 5mA, kolem kterého je již linearita přijatelná až dobrá, pak mi vychází, že US potřebuji proti zemi o 1,2V zvednout (aby US=UG+1,2V, je třeba, aby řídicí elektroda G, na které je pomocí R1 udržovaný potenciál země 0V, měla proti source S o těch 1,2V zápornější napětí).
Tomu podle Ohmova zákona odpovídá odpor RS=1,2V/5mA=240Ω.
A hned hejno otázek - co je to ta charka , kde ji našel , proč 5mA , proč ne 4 , proč ne 6 , proč potřebuji zvednout napětí o 1,2V , proč oproti zemi , proč to posunu odporem ? atd . Tebe ani jedna ta otázka nenapadne , ale já chápu , že je to OK , ale nenapadne to toho máloznalce , nemá jak . A celkový výklad , aby tento komplex pochopil je velký a na dlouho . V tomto případě bych zrovna bijcem nebyl .
Já jsem na tom stejně s uPC . Knih mám několik a ještě stati z netu . Ale studuju a narazím na nějaký termín , který autor použije jako jasnost a frčí dál . Já na něm v druhé lekci končím .
V zadání jsem neviděl ani slovo o tom, že máme k dispozici katalog anebo alespoň charakteristiky.
V zadání jsem nikde neviděl zmínku o tom, jaké frekvenční pásmo to má zesilovat.
Katalog je k dispozici(na internetu nebo na vyžádání).
Je to čistě teoretický příklad, takže je asi jedno jaké pásmo zesiluje.
Já jsem teda myslel, že to má zesilovat U, ne?
Jinak souhlasím s BOBOBO : určitě mi tady radíte dobře, vážím si toho. Ale pokud tomu člověk nerozumí, tak mu to je k ničemu. Četl jsem si to, hledal na internetu, snažil se to pochopit jenom to nejde tak rychle. Proto žádám o vypracování. Pro Vás to je určitě jednoduché, až se tomu smějete.
Založen: Jun 13, 2004 Příspěvky: 5714 Bydliště: Břeclavsko
Zaslal: po duben 15 2013, 15:03 Předmět:
Fňukáš jak stará Blažková.
Dřív žádný internet nebyl a technické literatury bylo jak šafránu a taky jsme si museli nějak poradit a naučit se věci, o kterých nám bylo jasno, že je v životě potřebovat nebudeme.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7105 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: po duben 15 2013, 15:15 Předmět:
Jmenuj příklad.
Jezevec nám poví, jestli tu možnost měl, a divine nám poví, jestli ji využívá... _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Fňukáš jak stará Blažková.
Dřív žádný internet nebyl a technické literatury bylo jak šafránu a taky jsme si museli nějak poradit a naučit se věci, o kterých nám bylo jasno, že je v životě potřebovat nebudeme.
Co na to říct. Pokud ty si volil cestu se vše učit, tak je to tvoje věc. Když vím, že je to prostě těžké a jsou lidi, kteří to daj s prstem v pr***i, tak je o to poprosím. Mám toho hodně na učení a na tohle prostě nemám tolik času. Spíš se divím, že je tady hodně lidí, kteří to umí a stejně to nevypočítají. Chtějí pomoc, ale to je bohužel málo, když tomu nerozumím.
Taky musím o matice počítat VŠ matematiku bez kalkulačky a vadí mi to, ale nic s tím neudělám. Tenhle příklad mi vadí, neumím to, ale než bych se to doučil, tak jsou Vánoce.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19633 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po duben 15 2013, 15:45 Předmět:
Adolfik napsal(a):
jenomže za Vaší doby nebylo toho tolik zajímavého k dělání jako dnes
Dovol mi nesouhlasit: paradoxně "to zajímavé" bylo v tom, že jsme se museli naučit vymyslet a stavět obvody a celé přístroje z toho, co se sehnalo, a na základě informací, které nám nikdo na stříbrném tácku pod nos nestrčil. A že vznikla spousta zajímavých a dodnes funkčních konstrukcí, to je prostě fakt. Literatura vycházela s několikaletým zpožděním, jen v AR, RK a ST ten skluz byl podstatně menší.
Ale nejspíš proto, že snad všechno se dlouhá léta řešilo analogově (rozhlas, televize, záznam zvuku a později i obrazu) a z diskrétních součástek, tedy elektronek a jednotlivých tranzistorů, museli jsme zvládnout zákonitosti těchto zapojení.
Proto pro mne nebyl problém vyhledat si charakteristiky tranzistoru, které zhruba odpovídají tomu teoretickému uvedenému v zadání. Proto nebyl problém zvolit si nějaký pracovní proud tím tranzistorem - z charakteristiky jsem vyčetl, že pro tento proud potřebuje tranzistor mít na G zápornější napětí, než na S, a o kolik. Ze zvoleného pracovního proudu a takto zjištěného předpětí mi vyšel odpor mezi source a zemí, na kterém vznikne právě takový úbytek napětí.
Další už je záležitost logiky - jestli má tranzistor něco střídavého zesilovat, musí mít na drainu takové napětí, aby se mohlo souměrně kolem této klidové hodnoty měnit na obě strany.
Souhlasím, asi to nevysvětlím úplně polopatisticky, protože přímo vidím, co se v obvodu děje, rozuměj - umím si to představit.
Jen jsem se snažil začít návrh součástek v obvodu třeba i s tím, že ten postup použiješ celý, ale že přitom přijdeš na to, jak postupovat dál - už toho mnoho potřeba není.
Také jsem se musel naučit spočítat napětí na vychylovacích destičkách nebo proud vychylovacími cívkami pro určitý úhel vychýlení paprsku v obrazovce, ačkoli jsem si slíbil, že obrazovky nikdy vyrábět nebudu, a také jsem ten slib dodržel...
ano...mám na mysli to, že dneska se mají nejlíp ti, co dělají v "zábavním průmyslu", protože úroveň zájmu mladých se flákat a bavit je úplně něco jiného než za Vašich mladých let. Typický problém řeším denně... mám jít kalit/pařit/balit/flákat se/prokastinovat nebo půjdu dělat něco do školy?
Zpátky k tématu
Budu za vola, ale nemůžu najít nějaké kloudné informace (skripta nebo iwebovky s příklady) na návrh podobných zapojení s tranzistory. Všude samé příklady na analýzu (máš zapojení, hodnoty součástek a zjisti prac. bod atd), ale nic kloudného na syntézu (mám na mysli takové to ruční počítání jak naznačil Hill a ne využívání různých metod pro Spice apod).
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.