Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Signalizace přehřátí motoru.
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
vasekpetr1



Založen: Jun 20, 2005
Příspěvky: 868
Bydliště: Hospoda u Třebíče

PříspěvekZaslal: čt září 15 2016, 11:48    Předmět: Citovat

MetalGod napsal(a):
Tady došlo k úniku chladiva, což by se dalo vyhodnotit měřením hladiny v expanzní nádobě - na to by stačilo do ní "píchnout 2 hřebíky" ...


Co si matně vzpomínám, tak "tisícovka" expanzku neměla, voda se lila přímo do otvoru kovového chladiče.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6616
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: čt září 15 2016, 14:10    Předmět: Citovat

Pokud jsou hadice nespuchřelé, tak 1000 nejde snad uvařit. Větrák jede furt, výkon to zas takový nemá, aby bylo tolik odpadního tepla. Strýc projel Alpy a okolí se stovkou a nikdy neměl problém, ještě říkal, jak stáli sakra lepší auta. Se Spartakem předtím taky bez potíží. 120 už měli blbé těsnění chladiče-nebo topení? To jsem nikdy neměl, ze 110 LS rovnou do bawa:-))
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32207
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt září 15 2016, 21:30    Předmět: Citovat

vasekpetr1 napsal(a):
Co si matně vzpomínám, tak "tisícovka" expanzku neměla, voda se lila přímo do otvoru kovového chladiče.
Expanzní nádrž dostávala právě až šáde - protože měla dlouhý trubky dopředu k chladiči i k topení a ten objem někam dilatovat prostě musel. Všecky ostatní auta od války až po 100/110 měly pozinkovanej chladič s mosaznýma komorama a s uzávěrem přímo s přepadovou trubičkou. Jenže taky až po 100/110 měly nuceně hnanou vrtuli za chladičem - hnanou řemenem, kterej odebíral něco kolem 3kW výkonu a ve vyšších točkách ta vrtule vyla jak turbína. Ale stačilo, aby se ten řemen smeknul nebo prask ... a bylo na vaření zaděláno, s výjimkou prvních tisícovek měly všecky ostatní přes levou boční kapsu jen mřížku bez aerodynamickýho výřezu, takže náporem se na chladič dostávalo jen minimum vzduchu a pokud se netočil větrák, motor se neuchladil s výjimkou zimního období. Existovala i 9-lopatková vrtule (normální byla 6-lopatková), montovaná na exporty do Egypta nebo Austrálie - a s tou už škodule nešla ani přehřát, ale ani přeslechnout ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vasekpetr1



Založen: Jun 20, 2005
Příspěvky: 868
Bydliště: Hospoda u Třebíče

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 6:19    Předmět: Citovat

Ještě bych jemně upozornil na kouzelnou roletku před chladičem, která se ovládala táhlem vedle páky ruční brzdy přes bowden. Ta když se kousla ve vytažené poloze, tak taky bylo veselo s přehříváním motoru Very Happy .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Martin_Fio



Založen: Dec 28, 2005
Příspěvky: 192

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 11:54    Předmět: Citovat

Tipoval bych, že tam bude ještě problém s těsností systému, víčko na chladiči otvírá někde u 1bar, když ten tlak není, pumpa ztrácí účinnost a proces se urychluje jak v Černobylu. Takže předzvěstí kolapsu chlazení by mělo být hlídání tlaku a teploty nad 80° C. Předejde se pak k poškození pumpy kavitací.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6616
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 15:35    Předmět: Citovat

Kavitace u vodní pumpy motoru?
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Martin_Fio



Založen: Dec 28, 2005
Příspěvky: 192

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 16:54    Předmět: Citovat

Voda má ohromnou tepelnou kapacitu, ale v autě je využívána těsně pod teplotou varu, ve vodě se vytváří mnoho bublinek páry hlavně na hraně lopatek pumpy, která jí dodává energii a tím i teplo, a žene ji dále do hlavy motoru. Proto je důležitý tlak v systému, aby se právě bublinky netvořily. Výhodou je směs glycerinů, kterou se teplota varu zvýší, jejich nevýhodou je tvorba pěn, takže si pumpě tak moc nepomůžeme, má větší tepenou roztažnost, potřebuje větší expanzku atd. To byl většinou důvod, proč 105/120 nechladila, měla velké točky pumpy, spoustu spojů na systému a tím netěsnosí, spoje na motex pásky, musela ke chlazení přečerpat cca 5m³ vody za hodinu, lidé šetřili a neměli směs s fridexem na cca alespoň 30/70 atd. Vymyšlené to bylo dobře.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32207
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 18:25    Předmět: Citovat

Jenže glykoly zase snižujou tepelnou kapacitu směsi, tu má čistá voda největší. U tý šáde nešlo ani tak o ty spoje a dýlku rour od motoru k chladiči, jako o to, že stačilo mít trošku víc zředěnou směs a ta mrazem zrosolovatěla v trubkách pod autem - a tu pak malá pumpa u motoru nedokázala protlačit skrz chladič, takže ohřátá směs "lítala jen malým okruhem" z termostatu zase zpátky do dolního kolena a motor se rychle přehřál. Stačilo zajet k pumpě kde měli ruční mytí, auto postavit nad jámu a spodní vedení ohřát wapkou, rosol z řídkýho Fridexu "povolil" do kapalný podoby a auto začalo zas chladit - pak už stačilo jen otevřít kohoutek na pravým podběhu před kufrem a nechat vycákat část zředěný kapaliny - a do expanzky dolejt čerstvou, koncentrovanou.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Martin_Fio



Založen: Dec 28, 2005
Příspěvky: 192

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 18:57    Předmět: Citovat

Ekkare, plně souhlasím, mám více jak 30 letou zkušenost od mb1000 dále. Š105 jsem právě z tohoto důvodu jsem tenkrát realizoval jen zkrácený okruh v motoru s topením v místě kastlíku baterie. V mrazech to vpohodě uchladilo. Baterii jsem měl v motorovém prostoru právě pod expanzkou.

U MB1000 fungoval docela dobře špalík v zámku kapoty, kapota byla o pár centimetrů zvedlá a vzduchu byl kladen menší odpor. Pak také byly různé řemenice k vrtuli, matně si vzpomínám, že napnutí bylo realizováno podložkami a problém byl sehnat řemen 10mm, novější snad měly 9mm šíři a tak musel se kupovat kratší. Na zimu se kapsy nasávací překryly koženkou, na léto byla k dispozici veká žábra ala Záporožec. V zimě byla možná jízda bez vrtule. Přemýšlel jsem o spojce, ale koroze MB1000 odvála před realizací.

Bohužel voda nemá náhradu. Vzduchem chlazený motor má možná mírně lepší účinnost díky vyšší možné teplotě spalovacího prostoru, ale uřídit to v přechodných stavech a vnějších vlivech nejde. Oleji padá mazací schopnost výše.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 34196
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 19:52    Předmět: Citovat

Porsche 911 malo vzduchom chladene motory az do roku 1998. Ale neviem, ako je to vyriesene.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32207
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 22:00    Předmět: Citovat

Martin_Fio napsal(a):
...Bohužel voda nemá náhradu. Vzduchem chlazený motor má možná mírně lepší účinnost díky vyšší možné teplotě spalovacího prostoru, ale uřídit to v přechodných stavech a vnějších vlivech nejde. Oleji padá mazací schopnost výše.
Tohle je PJEKNÁ PITOMOST - jak v automobilech, tak třeba v letadlech se léta používaly a používají vzduchem chlazený motory, motorky s výjimkou těch nejvýkonnějších speciálů jsou vzduchem chlazený taky. Jediný co je k tomu potřeba je dostatečně spočítaná tepelná bilance motoru a objemu vzduchu, obtékajícího hlavy a válce ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Martin_Fio



Založen: Dec 28, 2005
Příspěvky: 192

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 22:34    Předmět: Citovat

Ekkare, v automobilech narozdíl v letadlech je třeba splnit exhalace, to bez katalyzoru nejde, musí se plnit od dosažení už od dost studenýho motoru a to fakt se vzduchem chlazeným nejde. Už 20 let starý monomotronic jede pár minut po startu se zavěšeným procesem na lamdasondě. Vždyť to znáš, víš děláš v automotronice. Vzduchem chlazené motory skončily.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32207
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 22:42    Předmět: Citovat

Já nic nepsal o ekoteroru - já ti odpovíédal na tvrzení, že vzducháč nejde "uřídit v přechodovejch stavech" - to by s ním nesměly lítat milióny malejch letadel a jezdit milióny motorek a to i s katalyzátorama na vejfuku. Právě naopak, vzducháče reagujou na lambdu v kratší době, protože veškerý odpadní teplo "věnujou" materiálu hlavy, válce a vejfuku, takže mají daleko dřív dosaženou pracovní teplotu katalyzátoru atd. U nich je spíš problém s komplexností regulace, protože je potřeba regulovat dostatečně rychle průtok chladicího vzduchu kolem motoru a vejfuku, tam bez rychlejch akčních členů je regulace nemožná. Ale netvrď tady, že vzduchem chlazený agregáty jsou pasé - když i proudový motory jsou z největší části chlazený JENOM procházejícím vzduchem (tepelnej spád mezi proudem vzduchu a horkým motorem stačí pro dostatečně velkej odvod energie)...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Martin_Fio



Založen: Dec 28, 2005
Příspěvky: 192

PříspěvekZaslal: pá září 16 2016, 22:58    Předmět: Citovat

Ekkare, nevyvracím, jen tvrdím že v automobilní technice díky exhalacím jsou bohužel již mimo. Nepůjde splnit hlučnost, exhalace. V dalších odvětvích mohou dále pěkně fungovat. Od té MB1000 s vadou na chlazení a řešením hlídat, že se něco stane, jsme pěkně odběhli.
U té MB1000 může ještě být problém s těsněním pod hlavou a tím pádem výrobou sodovky do okruhu chlazení. Hold jiná roztažnost hliníkového bloku a litinové hlavy bez olovem mazaných dříků ventilů, bez gufer, s vymlácenými sedly ventilů jedoucí na nevhodné palivo k tomu přispěje. Takže než hlídat následekm bych hledal původce problému.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund