...Jo tak takhle vznikaj špičky! Na vzájemný indukčnosti... Ale nevím tedy, jestli je to tak horký... Jak moc se to v tam svazku asi ovlivní? ...
Nepsal jsem nic o vzájemné indukčnosti, ale o vlastní indukčnosti vodičů. Teoreticky napěťové špičky vzniknou na jakékoliv indukčnosti i na té nejmenší. Budou třeba jen mikrosekundové, ale budou.
O tom, jak je to "horké", je právě tahle diskuse. Asi záleží na více věcech - typu auta, umístění LED v síti, délce vodičů a pod. Protože se dá relativně těžko zjistit příčina postupného odcházení LED a protože ochranné opatření proti špičkám je snadno realizovatelné, přikláněl bych se k jeho realizaci v každém případě.
Tak já nevim teda. Se domluvte Existuje na to nějaká studie, proč to odchází? Dopracujeme se toho? Mě by to zajímalo. Vypadá to jako celkem zajímavý problém.
Musíš si ujasnit, o co ti vlastně jde. Předpokládám, že o to, zajistit maximální dobu životnosti již zakoupeného LED-pásku a nikoliv o to, objasnit amatérské veřejnosti příčinu sporadického "odcházení" LED v automobilech. Na to, dokázat, že se v palubní síti vyskytují napěťové špičky, stačí vzít osciloskop a zkontrolovat jím palubní napětí v různých místech elektro-instalace v automobilu. K zobecnění závěrů by bylo nutné provést měření na mnoha typech automobilů různých značek. Výsledkem by bylo, že jsme se ocitli na začátku.
Není lepší raději hned zapojit ty ochranné prvky za pár korun?
Založen: May 10, 2004 Příspěvky: 4513 Bydliště: Košice
Zaslal: út září 14 2010, 8:13 Předmět:
nespekuluj ... to co sme ti tu navrhli bolo uz vyskusane a to aj na takom zazraku ako je fabia a ked to moje zapojenie poistis este transilom ako ti tu radili...tak uz len uder blesku to znici,...teda ak sudruhovia v cine neprekrocili pripustby prud aby to dobre svietilo....a ledky pracuju v povolenej tepelnej tolerancii (i ked urcite na jej hornom konci )
Podle datasheetu, je proud ledkami navržen na 30mA(typicky) popř. 33mA(maximálně) při napětí 12V. Pokud je Uf červených LED kolem max. 2,2V, vychází srážecí odpory trojic LED R=180Ohmu a dvojic LED R=253Ohmu. Potom při napětí 14,5V v palubní síti bude téci proud trojicí LED I=43,8mA a dvojicí LED I=39,9mA, samozřejmě při zanedbání jistého zvýšení Uf.
Toto zvýšení proudu není jistě bezvýznamné a vyplatí se zařadit srážecí odpor R=13Ohmu/1-2W a za něj případně transil.
Přesně, jak jste napsali. Jen je rozdíl v tom, že stačí odpor. Není nutný tam cpát transil, Zenerky apod. Teda co se LEDek týče. O stabilizaci je to jiný. V tom případě je to pravda všechno
Přesně, jak jste napsali. Jen je rozdíl v tom, že stačí odpor. Není nutný tam cpát transil, Zenerky apod. Teda co se LEDek týče. O stabilizaci je to jiný. V tom případě je to pravda všechno
Myslím, že na začátku byl tvůj dotaz, jak zabránit postupnému odcházení LEDek v autě, z řejmě z obavy o tvůj právě zakoupený pásek červených LED na 12V. A teď to vypadá, že jsi si z těch našich rad vydedukoval, že jsme všichni blbci.
No dělej, jak myslíš, on ten pásek zase není tak drahý.
Přesně, jak jste napsali. Jen je rozdíl v tom, že stačí odpor. Není nutný tam cpát transil, Zenerky apod. Teda co se LEDek týče. O stabilizaci je to jiný. V tom případě je to pravda všechno
Myslím, že na začátku byl tvůj dotaz, jak zabránit postupnému odcházení LEDek v autě, z řejmě z obavy o tvůj právě zakoupený pásek červených LED na 12V. A teď to vypadá, že jsi si z těch našich rad vydedukoval, že jsme všichni blbci.
No dělej, jak myslíš, on ten pásek zase není tak drahý.
To jsem nikdy neřekl! A ani si to nemyslím. Ani bych si něco takovýho nedovolil. Jen se tu mele páté přes deváté a tisíc lidí, tisíc názorů. Jen jsem si to shrnul, že pokud jde o stabilizaci, pak transil a podobné prvky jistě mají smysl. Pokud jde o ochranu LED, pak stačí odpor. Z toho výčtu reakcí jsem to tak pochopil a doufám, že i správně (někdy je těžký se v tom vyznat ). Jinak máš v podstatě pravdu. Nerad bych ty LED pásky tam měnil každých 14 dní Ještě jednou díky.
Ale kdepak, transil je prvek určený k ochraně součástek před energetickými špičkami v obvodu. Se stabilizací nemá nic společného. Je třeba si ujasnit funkci součástek. Přídavný odpor v sérii s LED-páskem má za úkol posunout pracovní napětí pásku z 12V na 14,5V při zachování stejného proudu. Nic víc. Nechrání pásek ani před kladnými špičkami o dostatečné energii(t.j. napětím přesahujícím +14,5V) ani před zápornými napěťovými špičkami. Tuto funkci mají jiné součástky - např. kondenzátory, tlumivky, Zenerovy diody nebo zmiňované transily.
Takže pokud jseš si jistý, že se v tvém autě energeticky významné kladné napěťové špičky a záporné napěťové špičky nevyskytují, pak stačí použít pouze ten srážecí odpor. V opačném případě ho doplň např. tím transilem.
Použít napěťový stabilizátor je také možné, jen je třeba volit správný typ.
Jj. Moje chybka. Ten transil jsem špatně napsal. Samozřejmě jde o ochrannou součástku
Ale jak sakra poznám, že tam mám ty výrazné napěťové špičky EKKAR zase říkal, že jsou v řádech milisekund a LEDku nemůžou ohrozit. To je tak hrozně deprimující situace
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7978 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: čt září 16 2010, 19:54 Předmět:
Co se týká napěťových špiček v mobilech (autech) už jsem tady kdysi psal. Stále nám odcházel stabec LM78XX zdánlivě úplně bez příčiny, vždyť má na vstupu max 40V. Pak jsme po složitých měřeních a kontrolách zjistili, že ve vozech vznikají špice až několik stovek voltů. V každým autě je spousty indukcí-zapalovací cívka, altík, elmag. ventily, relátka, motorky a co já vím ještě. Při každým odepnutí vznikne impulz který může lehce zničit polovodič. Přívody je nutno prohnat alespoň LC filtrem, jako mají např. autorádia. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
...Ale jak sakra poznám, že tam mám ty výrazné napěťové špičky EKKAR zase říkal, že jsou v řádech milisekund a LEDku nemůžou ohrozit. To je tak hrozně deprimující situace
No to je jednoduché, vem si osciloskop (pokud možno paměťový) a měř za plného provozu auta (řídit může někdo jiný ).
Ale lepší je nic neměřit (ono se to také musí umět) a ty špičky tam prostě předpokládat. To snad přežiješ.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 3 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.