Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32223 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st září 26 2012, 16:52 Předmět:
Duvsan napsal(a):
....
Je možné použiť trafo z TV Merkur alebo Junost?
Nie je potrebné doplniť bočníkový stabilizátor?
Ak sa to už preberalo, ospravedlňujem sa, vlákno je dlhé.
Dík
My jsme si tu potřebnou literaturu museli taky nastudovat.
Tyhle lenochy, kterým je líno si i jen pasivně přečíst informace
1) vyhledaný
2) přeložený
3) snesený na 1 hromádku
4) veřejně bezplatně poskytnutý - a to vše JINÝMI LIDMI,
tak ty mám opravdu nejradši... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6024 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: ne září 30 2012, 0:02 Předmět:
Tak som si to celé prečítal. Náročné, ale zaujímavé. Tak v kocke: môžem použiť Ekkarov desulfátor, zložitejší elektronický desulfátor, alebo prebíjanie malým prúdom, kedy dochádza k jemnému bublinkovaniu a uvoľnený Kyslík reaguje so Sulfidom.
Dotaz pre Ekkara: Keby som vynechal KY132 a žiarovku pripojil paralelne ku KY138, v čom by bol rozdiel?
Desulfácia je podľa uvedeného možná jak smerom nabíjacím, tak smerom vybíjacím. Logika hovorí, že keď vyrovnám pomery nabíjanie/vybíjanie, malo by to fungovať tiež. Ale to sa deje i v aute za jazdy, keď je aku dobíjaný alternátorom a priebežne vybíjaný spotrebičmi (žiarovkami, ventilátorom a tak). Alebo je nutná tá cesta smerom k nabíjaniu či vybíjaniu? Chcel som urobiť desulfátor doplnený o TL431, tranzistor a druhú žiarovku. Tie by po nabití zariadili spomínanú rovnováhu. Malo sa to pripájať automaticky po zaparkovaní auta (nafťák a jazdí sa ním dva-tri krát v týždni "okolo komína"). Ale vzhľadom na uvedené sa mi stráca zmysel toho. Takže vybiť a potom niekoľko dní nabíjať?
Ešte jedna vec; ktosi predostrel nápad pre usmernenie použiť mostík a žiarovku pripojiť ako prostú záťaž. Nevidel som odpoveď na ten nápad. Predpokladám, že by v tom nemal byť problém. Správne?
A ešte čosi. Pri použití zložitejšej elektroniky, keď sú vybíjacie impulzy úzke a ich úrovne dosahujú tak 100 A, nemá to vplyv na mech. pohyby (chvenie platní, či aspoň prúdenie elektrolytu)?
Inak to s prepólovaním starého aku je zaujímavý záťah. Vzhľadom na opotrebenie kladných elektród sa pre staršie aku priam ponúka. Len škoda, že nemáme istotu v chem. zložení tých platní.
Podle mých zkušeností se to po čase dokáže desulfatovat i při prostým připojení na "float" napětí kolem těch 13,8V. Měl jsem několik akumulátorů, jak autobaterek, tak AGM, který byly očividně zasulfátovaný (ty AGM se ke mě dostaly ve vybité UPS a autobaterka několikrát zůstala vybitá v autě nějakým parazitním odběrem když se dlouho nejezdilo)
Autobaterku jsem nechal připojenou v jednou zálohovaným zdroji, AGM hodil do zabezpečovačky a sem tam změřil kapacitu...po asi půl roce mají ty AGM z původních 7-8Ah kolem 13-16Ah (nominálních 17Ah) a té autobaterce se zvýšila kapacita asi o 15Ah
Tím desulfatátorem by to bylo určitě rychlejší, ale tohle bylo bez jakýhokoliv otravování prostě zapojeno "ve službě"
Ještě k degradaci AGM baterek co si myslím že se děje podlě mých pozorování:
-> Pokud se nejedná vyloženě o AGM používaný v nějaké svítilně atd, kde nejsou nabíjený, tak se sulfatace jako taková moc nevyskytuje, protože jsou v těch UPS a podobně pořád připojený na relativně vysoký napětí. Co je ale problém, tak vysychání elektrolytu. Jakmile se zvýší hustota kyseliny, tak se sulfát mnohem snadněji vytvoří i na nabíjených baterkách...takže jak baterka postupně vysychá, tak sulfátuje. Pokud se dolije destilkou, tak zpočátku kapacita klesne (ten zbývající elektrolyt se hodně zředí a zbytek kyseliny je vázanej v sulfátu). Po nějakým čase co jsou připojený na napětí se postupně kapacita zvyšuje (ale je to spíš dlouhodobá otázka týdnů až měsíců, ale na takový to "baterky jsou ještě použitelný, ale doliju je a zkontroluju zase za půl roku" to je ideální)
-->Další věc je, já tomu říkám "syndrom unavených baterek" - pokud jsou baterky dlouho připojený v nějaké UPS a podobně na float napětí, tak pak špatně zvládají velký proudy - hodně jim poklesne napětí při zátěži a mají mnohem menší kapacitu. Tohle jsem viděl už u hodně baterek. Řešením je občas je vybít malým proudem na nějaký nízký napětí. To už jsem tady popisoval před časem
-->Největší problém je rozklad kladné elektrody. To je způsobeno vysokou teplotou a taky vysokým nabíjecím napětím. No a nejde s tím už nic dělat.
S přepólováním akumulátoru dej velkej pozor!
Nějak hodně výrazně si označ co je nově plus a co mínus! Ať to pak nepřipojíš "správně"..jednak člověk automaticky dává červenou na červenou a ještě zvlášť když je ještě zvyklej, že plus je vpravo atd..! Taky už jsem experimentoval a naštěstí to schytal jen jeden tranzistor ve zdroji
Jinak ještě zajímavej stav do kterýho se mi dostal akumálátor:
Dostaly se mi do ruk hodně vybitý (na 6V) akumulátory v UPSce. Nevím jak dlouho byly v tomhle stavu, ale tipnul bych, že celkem dost dlouho. Dal jsem všechny 4 nabíjet a všechny asi týden hřály...ale po tom týdnu byly dva z nich naprosto OK. Po pár vybitích a nabitích mají tak 80% (a to jsou podle data výroby starý 4roky) kapacity. Horší to bylo s dalšíma dvěma - asi i po dvou měsících pořád topily. Jeden z nich byl úplně blbej, ale druhej měl normálně kapacitu asi 6Ah. Jediný co byl problém, že při připojení na 13,8V do něho pořád teklo asi 0,5A. Ale kromě toho se choval naprosto v pohodě. Nepomohlo ani vybití velkým proudem, ani malým na nízký napětí...pořád po nabití prostě topil...nevíte co to mohlo dělat? Už jsem jej zlikvidoval, ale tak zvědavost je mrcha
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6024 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: ne září 30 2012, 1:19 Předmět:
Ďakujem za príspevok. Len teraz som už zblblý depto. Ako prvý krok si asi posvietim do tých článkov a potom budem špekulovať ďalej. Predpokladám, že ak tam je sulfid, tak niečo uvidím.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32223 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 30 2012, 9:27 Předmět:
Baterie v autě se vybíjí jen při startu a pak v krátkých špičkách, když se zapne výkonný spotřebič, jehož odběr nestíhá pokrýt alternátor - například čerpadlo servořízení. Ve všem ostatním čase se nabíjí různě velkým proudem podle toho, kolik výkonu zbývá z momentálního výstupního výkonu alternátoru. Nedá se tak mluvit o nějakém desulfátování. Vartou patentovaný princip totiž spočívá ve STŘÍDAVÉM působení nabíjecího a vybíjecího proudu na desky. Přesné průběhy a frekvence samozřejmě Varta utajuje, ale bylo ověřeno, že frekvence 50Hz a poměr nabíjecího a vybíjecího proudu PŘIBLIŽNĚ 5 : 1 až 10 : 1 má žádoucí účinky. Směr proudu tekoucího akumulátorem se musí při procesu obracet, aby docházelo k žádoucí depolarizaci povrchové vrstvy elektrod - v autě se směr proudu obrací v příliš málo případech na to, aby měl dostatečné depolarizační účinky.
Depolarizací dochází k obnovení situace, která je na deskách akumulátoru v klidu - kdo měřil proud tekoucí do akumulátoru v okamžiku připojení ví, že je tam prudká proudová špička. Průtokem proudu se vytvoří určitá potenciálová bariéra na povrchu krystalů síranu, vytvářená ionty vzniklými průchodem proudu. Tato bariéra klade odpor průchodu proudu a její zvětšování je vlastně nabíjecím procesem = vytvářením vrstvy sulfátu na desce. To je žádoucí proces. Bohužel, část takto vzniklé vrstvy se nedokáže při dalších cyklech vybíjení a nabíjení vrátit do elektrolytu a postupně přejde z gelovité elektrolytem nasáklé konzistence do tvrdé krystalické formy, která jednak má mnohem nižší vodivost, druhak se téměř nedá rozpustit.
Působením střídavého proudu s nesymetrickým průběhem se na povrchu krystalů obnovuje stav, ve kterém je akumulátor těsně před připojením ve stejné frekvenci, jakou má použitý proud a kvůli tomu se právě těžko rozpustný síran začíná účinněji rozpouštět. Při regeneraci se tak vlastně nejedná o nabíjení, protože část dodaného náboje se "bez užitku" spotřebuje na rozbíjení krystalové mřížky sulfátu a další % na prostý ohřev elektrolytu, přičemž se zároveň během bezprostředně následující půlperiody proudu další část těsně před tím dodaného náboje opět odčerpá, nejdůležitější ale je právě ta část, která "rozbíjí" krystaly síranu. Aby se předešlo nadměrnému ohřevu akumulátoru a tím i jeho poškození přehřátím nebo dokonce devastaci okolí rozstřikem kyselého elektrolytu, je upřednostňován proud pod hranicí 1/10 "hodinové kapacity", kdy se akumulátor ještě nedostává do stavu popsatelného jako "zatížený". _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Dnes jsem vyštrachal dlouho nepoužívanou malou ruskou nabíječku na 6 i 12 V AKU, rozkrytoval, vyčistil, a funguje. Má C trafo se spoustou odboček, přepínač, Graetz a ampérmetr. Zaujala mně téma desulfitace, takže lze to jednoduše upravit? Jde mi o tu zátěž s diodou a žárovkou. Nebo je třeba použít pouze to zapojení s jednocestným usměrněním?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32223 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 30 2012, 17:36 Předmět:
Musel bys doplnit přepínač, pro desulfataci obejít Graetz a zapojit dvě diody antiparalelně s těma járofkama. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6024 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: út říjen 02 2012, 6:12 Předmět:
Už som sa pýtal a predo mnou ešte niekto, tak ešte raz. Po usmernení mostíkom a zaťažení (žiarovkou) ide tiež o desulfátor, alebo ten funguje iba pri jednocestnom usmernení? Je dôležitá i strieda (nabíjací impulz / vybíjacia medzera so záťažou), alebo je zaujímavý len pomer nabíjanie/vybíjanie?
Aku v aute - mám za to, že alternátor doň šlahá impulzy a žiarovky a ďalšie spotrebiče sú záťaž. Nie je dodržaný správny pomer?
Desulfátor s mojou úpravou, tedy Ekkarov systém doplnený vyvažovacím mostíkom, pripojený k aku v aute, splnil by svoje, alebo je nutné aku z auta vybrať, vybiť a pri desulfátovaní nabíjať? Ď
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32223 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 02 2012, 8:48 Předmět:
Buď neumíš číst, nebo si ze mne děláš holou (_!_). TADY:
EKKAR dne 2012-09-30, 10:27:01 napsal(a):
Baterie v autě se vybíjí jen při startu a pak v krátkých špičkách...
jsem to celý pokud možno přesně popsal, tak co ještě chceš vysvětlovat?
Tady:
EKKAR dne 2012-09-30, 18:36:21 napsal(a):
Musel bys doplnit přepínač, pro desulfataci obejít Graetz a zapojit dvě diody antiparalelně s těma járofkama.
to navíc ještě opakuju.
To sis šlahnul nějakej impuls do žíly a jseš v rauši, že nerozumíš psanýmu textu? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
No on to tuším myslel tak, že v autě ti z alternátoru leze AC. To usměrníš na DC a připojíš na baterku ->tzn baterka se nenabíjí konstantním proudem, ale špičkama. No ale zátěž v autě je pořád stejná, takže v okamžiku, kdy aktuální napětí na alternátoru prochází nulou, tak se chvilku vybíjí.
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6024 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: út říjen 02 2012, 17:50 Předmět:
Správne, myslel som to presne tak, ďakujem. Svetlá svietia celú jazdu, ďalej elektronika, ventilátor, autorádio...
EKKAR napsal(a):
Tady:
EKKAR dne 2012-09-30, 18:36:21 napsal(a):
Musel bys doplnit přepínač, pro desulfataci obejít Graetz a zapojit dvě diody antiparalelně s těma járofkama.
Preto som sa na to spýtal znovu. U mostíka (100Hz) je tiež nabíjanie a v medzerách vybíjanie (žiarovka). Je nutné použiť iba jednu diódu?
Duvsan napsal(a):
Desulfátor s mojou úpravou, tedy Ekkarov systém doplnený vyvažovacím mostíkom, pripojený k aku v aute, splnil by svoje, alebo je nutné aku z auta vybrať, vybiť a pri desulfátovaní nabíjať? Ď
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32223 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 02 2012, 21:48 Předmět:
czatlantis napsal(a):
No on to tuším myslel tak, že v autě ti z alternátoru leze AC. To usměrníš na DC a připojíš na baterku ->tzn baterka se nenabíjí konstantním proudem, ale špičkama. No ale zátěž v autě je pořád stejná, takže v okamžiku, kdy aktuální napětí na alternátoru prochází nulou, tak se chvilku vybíjí.
Asi jsem někde u blbejch. Vem vošklivoškopek, napoj ho na výstup z altíku a podívej se, kolik je za ním zvlnění. Protože doslova ZAPOMÍNÁŠ NA JEDEN NEZANEDBATELNEJ FAKT - ŽE TOTIŽ KAŽDEJ BĚŽNEJ AUTOALTERNÁTOR JE 3FÁZOVEJ, JAKO USMĚRŇOVAČ MÁ 6DIODOVEJ MŮSTEK A TÍM PÁDEM JEHO VÝSTUPNÍ NAPĚTÍ NIKDY NEPROCHÁZÍ NULOU. Pak si spočítej, jak velký asi tak poteče v těch mezerách vybíjecí proud z baterky, změř dobu těch okamžiků, kdy teče proud z baterky do zátěže a vypočítej z toho střední hodnotu proudu, kterej bude vybíjet baterku... A pak to porovnej s hodnotou proudu nabíjecího. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.