Chtěls říct pro snímání rotace.
Hezké. Ale to už je pak bez funkční GPS k ničemu (teda v letadle pro generování umělého horizontu). Leda že by si průběžně kalkulovali svou polohu podle akcelerometru a podle GPS to korigovali, to by pak nějakou chvíli bez GPS vyžili. (Mě napadá v souvislosti s tím, jak russtrollové občas GPS v Pobaltí ruší.)
K ničemu to není. To už bylo zmáknuto koncem 50tých let.
IMU inercial measurement unit - snímá se signál z gyroskopu a 3 os akcelerometru. Počítač to integruje a dopočítává aktuální polohu k výchozímu bodu včetně korekcí na sklon zemského povrchu.
Pro představu krabice v F16 z 80tých let to počítala s chybou 30m za hodinu provozu. F105 Thunderchief z války ve Vietnamu měl chybu do 1km za hodinu. To postačovalo pro navedení do prostoru cíle úplně naslepo a odhození atomofky na cíl manévrem přes rameno podle radaru.
Neúspěšně se podobnou krabici v té době snažil vyvinout Fyzikální ústav AV v Praze právě se sagnakovým gyroskopem.
Dneska máš podobnou IMU v nejnovějším modelu iphonu v jednom čipu a světe div se, se to používá na stabilizaci foťáku, počítání kolik ujdeš kroků za den a pak je i apka, která ti počítá počet přírazů, když šustíš svoji starou...
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6237 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: so březen 23 2024, 10:33 Předmět:
No jo, technika jde kupředu. Třeba akcelerometr v iPhonu 3GS (15 let zpátky) měl ještě chybu příšernou, při pohybech chodce se pletl o desítky procent.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1940 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: so březen 23 2024, 13:39 Předmět:
tomasjedno napsal(a):
Ale to už je pak bez funkční GPS k ničemu (teda v letadle pro generování umělého horizontu).
V dopravních letadlech jako je A350 nebo Boeing 777 jsou umělé horizonty pouze indikátory na palubních LCD displejích a nemají vlastní gyroskopy. Akcelerometry, GPS i laserové gyroskopy poskytují data pro Inerciální Navigační Systém (INS). Data vyhodnocují tři ADIRU (Air Data Inertial Reference Unit) a pro palubní displeje, na kterých jsou integrovány i umělé horizonty je volitelné, ze kterých ADIRU budou vycházet palubní počítače poskytující data pro tyto palubní displeje.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32762 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne březen 31 2024, 14:34 Předmět:
A z druhý strany "Veľký Mľáky" - v pátek 29.března odstartovala z mysu Canaveral poslední raketa rodiny Delta, který začínaly v 50. letech minulýho století jako strategický nosiče středního doletu Thor. Po vyřazení z výzbroje začátkem 60. let (nahradily je Minutemany s mezikontinentálním doletem) se přesunuly ke kosmickýmu výzkumu a doplněný druhým případně i třetím stupněm se postupně staly nejrozšířenějším nosným prostředkem americkýho kosmickýho programu. Dál už bude lítat jem Meloun Eusk se svýma Falconama 9 resp. Super Heavy a Boeing s potomkama řady Atlas.
https://www.idnes.cz/technet/vesmir/vesmir-nosic-raketa-delta-iv-4-heavy-ula.A240328_125541_tec_vesmir_vse#space-a _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32762 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st duben 24 2024, 20:57 Předmět:
Zázraky se dějou, Voyager 1 znovu vysílá a komunikuje. NASA včera zveřejnil správu, že se po půl roce podařilo obnovit komunikaci s nejvzdálenějším "živým" lidským výtvorem v lidstvu doposud známým vesmíru. Aktuální komunikační prodleva mezi sondou a Zemí je asi 22,5 hodiny JEDNÍM SMĚREM ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18430 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: čt duben 25 2024, 0:12 Předmět:
Mě by spíš zajímalo, jak po těch letech dokážou udržet nasměrování pekáče na Zemi. To se ještě točej gyra nebo v tý dálce dokážou zaměřit na Slunce? V roce 2018 měli už jen 23 kg hydrazinu na prostorovou orientaci z původních 105 kg. A rádioizotopový generátory dávají už jen třetinu co zamlada. _________________ Jirka
Vzhledem k tomu, že s rostoucí vzdáleností roste i plocha ohraničená vyzařovacím úhlem směrový antény, přesnost orientace je podle mých představ spíš míň kritická. A brzy stejně bude po spojení. Už je moc daleko.
Ten údaj o časové prodlevě mi připomněl jednu starou scifi novelu z osmdesátých let. Tam se spisovatel poněkud trapně seknul: Hvězdolet se vracel z výpravy. Když už byl na dosah rádiových vln, navázal spojení s mateřskou planetou. A protože se zvuk šíří pomaleji než světlo, tak do televizního přenosu nemluvili, ale ukazovali si popsaný tabulky...
(Myslím, že to byla Druhá planeta Oggu od Lengyela.)
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32762 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt duben 25 2024, 19:19 Předmět:
Hlavně mu dojde energie, v roce 2015 nebo 16 na Technetu psali, že mu v termogenerátorech zbejvá plutonia ještě na asi 10 let spolehlivý funkce, kdy mu ještě uživí základní systém a vysílač. Pak už nebude mít dost elektriky pro obojí ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32762 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 30 2024, 17:03 Předmět:
Rejžák tam žádnej nevidím, zato PRCákama se to tam jen hemží ...
Ale dost dobrej failure, v podtitulkách videa se píše, že to je kapalinovej nosič s průměrem 3,8m a startovní váhou 590 tun - nosnost na LEO je spočítaná na 17 tu, na SSO (synchronní dráha kolem Slunce) na 14 tun - to už je docela macík, pro srovnání - je to o chlup míň než 2,5násobek startovní váhy kombinace R7-Sojuz ... Jako příčinu tipuju selhání motoru vinou zadření turbopumpy okysličovadla - plamen za tryskou nejdřív začne černě kouřit nespálenýma sazema a pak při náklonu rakety už jasně hoří jen palivo bez dodatečnýho okysličování ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.