Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Zářivka napájená stejnosměrným proudem
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Osvětlovací technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
houmr



Založen: Nov 01, 2016
Příspěvky: 1021
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

PříspěvekZaslal: pá červen 23 2023, 6:26    Předmět: Zářivka napájená stejnosměrným proudem Citovat

Četl jsem, že v prvních tramvajích T3 se cca do 70.tých let používaly k osvětlení salónu zářivky napájené přímo stejnosměrným proudem z troleje (pochopitelně zřejmě přes nějaký odpor) a řidič přepínačem otáčel polaritu, aby nedošlo k vyčerpání. Naživo jsem to nikdy neviděl, pokud nepočítám své používání vypálených trubic pomocí násobiče v minulosti.
A ještě před měsícem bych nevěřil, že to naživo a dokonce v běžném provozu v tramvaji uvidím a ještě k tomu v zemi, o které panují přehnané představy o její vyspělosti:



P1160808.JPG
 Komentář:
 Velikost:  227.68 kB
 Zobrazeno:  124 krát

P1160808.JPG



P1160819.JPG
 Komentář:
 Velikost:  163.33 kB
 Zobrazeno:  119 krát

P1160819.JPG



P1160810.JPG
 Komentář:
 Velikost:  287.23 kB
 Zobrazeno:  173 krát

P1160810.JPG



P1160815.JPG
 Komentář:
 Velikost:  131.63 kB
 Zobrazeno:  124 krát

P1160815.JPG


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 34852
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: pá červen 23 2023, 7:48    Předmět: Citovat

Myslim, ze v tych T3 je to dodnes.

Kolko rokov moze mat to japonske vozidlo? Mozno 40?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
houmr



Založen: Nov 01, 2016
Příspěvky: 1021
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

PříspěvekZaslal: pá červen 23 2023, 8:29    Předmět: Citovat

Nevím jak u vás, ale v Čechách se to při středních opravách nahrazovalo měničema, takže reálně poslední vozy s tím mohly dojezdit tak v devadesátých letech.
Ano vozidlo bude určitě víc jak čtyřicet let staré, ale u něj na rozdíl od těch ostatních při různých stupních oprav do elektronického předřadníku neinvestovali...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: pá červen 23 2023, 8:55    Předmět: Citovat

Japončíci se holt zaměřili na jiný priority, třeba na dostupnost energií a její ceny pro obyvatelstvo, místo blbnutí s gryn dylem, nebo na ne/rušení tratí. Ty zářivky fungujou, vidět tam je, hnidopichy neřeší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jirka5



Založen: Sep 27, 2014
Příspěvky: 679
Bydliště: Very Stupid District, hned vedle okresu Postřižiny

PříspěvekZaslal: pá červen 23 2023, 9:05    Předmět: Citovat

rnbw: V Praze byly i starší dřevěné tramvaje dovybaveny zářivkovým osvětlením napájeným rovnou z troleje. Dojezdily se zahájením provozu Metra 9.5.1974.

Houmr: Podle čeho jsi poznal, že ty zářivky nejsou napájeny z měničů? Mimochodem, jaké napětí v troleji mají tramvaje v daleké zemi Nippon?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
houmr



Založen: Nov 01, 2016
Příspěvky: 1021
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

PříspěvekZaslal: pá červen 23 2023, 9:32    Předmět: Citovat

Nevím neměl jsem s sebou měřák a tak jsem ho neměřil jsem ho, ale očekávám někde mezi 500 a 1000 volty. Že to nebude z měniče jsem odvodil právě od toho, jak v té tramvaji všechny trubice svítily jen z poloviny. Jiné vozy měly svítidla jiná, obvykle domontovaná na tělese těchto původních a s trubicí poloviční délky. Pochopitelně s rovnoměrným světelným tokem po celé délce trubice. Někde jsem viděl i náhradu těmi pseudozářivkami s LED uvnitř.
Vím, že ss složka v blbě navrženém nebo vadném meniči dokáže udělat lecos, ale tady bych to skutečně šacoval to na přímé napájení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
JirkaZ



Založen: Feb 26, 2021
Příspěvky: 2977

PříspěvekZaslal: pá červen 23 2023, 9:56    Předmět: Citovat

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_town_tramway_systems_in_Japan
_________________
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2442

PříspěvekZaslal: pá červen 23 2023, 10:21    Předmět: Citovat

Prý mají síť rozdělenou na 50 a 60 Hz. (netýká se šalin)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samec



Založen: Dec 19, 2017
Příspěvky: 4644

PříspěvekZaslal: pá červen 23 2023, 12:13    Předmět: Citovat

Mňa zaujala ilustrácia vľavo na tretej fotke. Vie to niekto preložiť?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
houmr



Založen: Nov 01, 2016
Příspěvky: 1021
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

PříspěvekZaslal: pá červen 23 2023, 12:22    Předmět: Citovat

Nemáš chodit v tramvaji s baťohem na zádech...
To patří k bontonu MHD v Japonsku (krom ztišení telefonu a nemluvení...)



P11608101.jpg
 Komentář:
 Velikost:  27.54 kB
 Zobrazeno:  102 krát

P11608101.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4151
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: ne červen 25 2023, 8:50    Předmět: Citovat

Pražské T3 s odporovou výzbrojí (zrychlovačem) podle mě dojezdily s tím napájením zářivek přímo z troleje až do konce jejich provozu, tj. kolem roku 2020. Na pultě řidiče si jasně pamatuju ten přepínač polarity osvětlení a výstražnou cedulku, že se musí přepnout na konečné nebo nejpozději po hodině jízdy.

Mě spíše fascinovalo, že to přepínání nebylo řešené nějak automaticky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32922
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne červen 25 2023, 11:58    Předmět: Citovat

Lukas-Peca napsal(a):
...
Mě spíše fascinovalo, že to přepínání nebylo řešené nějak automaticky.
Bylo miliónkrát jednodušší a lacinější vyrobit cedulku nalepenou nebo našroubovanou nad manuální přepínač obsluhovanej řidičem, než vyvíjet automatickej přepínač polarity ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7712

PříspěvekZaslal: ne červen 25 2023, 12:20    Předmět: Citovat

Mechanický spínačky se přece běžně vyráběly....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32922
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne červen 25 2023, 12:28    Předmět: Citovat

Ano, založený na kyvadlovým hodinovým stroji původně se závažím, pozdějc s pérovým, elektricky natahovaným strojkem. A ohodně pozdějc se synchronním elektromotorkem, řízeným 50Hz sítí - představ si kyvadlový hodiny v tramvaji a pak se ještě sám sebe optej, kde taková tramvaj měla vzít 50Hz střídavinu pro řízení těch elektrickejch spínaček, když i pro zářivky používala stejnosměr? Prostě se šlo cestou technologicky nejlacinějšího řešení = poučenej člověk ovládající příslušně označenej přepínač.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 34852
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: ne červen 25 2023, 13:27    Předmět: Citovat

A polovodicov bol nedostatok, vyrabali sa hlavne celovodice Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Osvětlovací technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.25 sekund