Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18644 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: čt leden 04 2024, 23:55 Předmět: Nabíjení - výměna baterky u novejch aut
Kámoš má asi 3 roky starýho nějakýho lidovýho wagena. Nějak je na štíru s AGM baterkou, je nějaká slabá, snad jen vybitá, nedej bóže rozsypaná.
Překvapilo mě, jaký je s nabíjením a nebo výměnou baterky sraní. Prý na to nelze vzít klasickou nabíječku ale musí mít v sobě "chytrej mikroprocesor". A že baterka se nemůže nabíjet venku z auta ale v něm, a pro nabíjení je na mínusu speciální štekr na připojení mínusu nabíječky a nelze cvaknout kleště přímo na kolík baterky. Předpokládám, že mezi kolíkem batérky a tím nabíjecím štekrem je nějakej měřící odpor, na kterým řídící jednotka auta zjišťuje, kolik se do baterky natlačilo Ah nebo se z ní zase vycucalo.
No a výměna baterky doma prý zpomeňte. Je nutná diagnostika, kde se musí nastavit veškerý štítkový hodnoty na baterce.
No tě pic, tak to abych se začal mnohem víc starat o údržbu svýho 12 let starýho Citróna, tam ještě tyhle hovadiny nejsou. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33046 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá leden 05 2024, 0:37 Předmět:
Ten "měřicí odpor" je kostřicí kabel, z úbytku na něm palubní počítač zjišťuje, kterým směrem teče proud - jestli z baterky nebo do baterky a kolik ho tam nateklo. Proto se musí nabíjet tak, že kladný kleště od nabíječky jdou na kladnej vývod baterky, ale záporný na kostřicí bod na kastli, aby proud musel projít tím ukostřovacím kabelem a počítač si dokázal spočítat, kolik Ah se nabilo. A jak napsal rnbw přede mnou, všecko to je ekobuzerantskej vejmysl směřovanej k údajný úspoře paliva - ale daleko víc škodící ničením mnohem dražších a výrobně náročnějších AGM baterií. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18644 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: pá leden 05 2024, 2:04 Předmět:
Takže Karle, pokud nabiješ baterku mimo auto tak si auťák myslí, že když nebylo dobíjení, tak plně nabitá baterka je vlastně pro něj vybitá? Nebo pak hrábne po napětí baterky a srovná se nějak? _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33046 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá leden 05 2024, 2:20 Předmět:
To první, bere ji furt jako vybitou. A co horšího, když z něj vybereš starou baterku se sníženou kapacitou od zasulfátování nejdřív tím ychtylským nenabíjením a pak rvaním do ní proudu jak ruskou akupunkturou = vidlema do psa - a namontuješ fungl novou, bude si to myslet taky a k tý nový se bude chovat stejně jako ke starý paštice. Musíš mít PC diagnostiku přes OBDE meziksicht a musíš její pomocí Jeho Veličenstvu ekozmrdskýmu softwaru v palubním kompjůtru laskavě oznámit, žes mu nainstaloval novej a patřičně drahej kus volova na další ychtylskou likvidaci jeho udržováním v permanentně vybitým stavu - a 3x běda ti, kdybys ho chtěl voyebat a dát mu tam klasickou mokrou NE-AGM. Tu ti tahleta moderní "aku-managor-bestialita" podle toho ekozmrdovskýho principu "při jízdě pokud možno vůbec nenabíjet = nenabuzovat alternátor, jet jen na baterku, tu vyšťavit na 10,5V a pak co nejrychlejc nabíjet proudem jak na ponorce" zlikviduje ani ne za půl roku ... Už jsme to tady počítali, pokud to ychtylský nenabíjení uspoří v průměru při nájezdu 10 000km/rok 1 plnou nádrž ročně, ale za 2 roky tomu musíš obětovat jednu kompletní AGM baterku s celým jejím ekodopadem na životní prostředí (zpracování olova na desky, skla na rouno, plastů na futrál, síry na elektrolyt ...), tak by se opravdu ekobuzny měly na ouřední náklady střílet na potkání ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Výhody:
Levná a jednoduchá výroba
Vyspělá a dobře zvládnutá technologie výroby
Velmi nízké samovybíjení (1–3% za měsíc)
Schopnost dodat vysoké proudy
Jednoduché nabíjení, stačí zdroj konstantního napětí s omezením proudu a články mohou být připojeny libovolně dlouho.
Nevýhody:
Špatný poměr kapacity k hmotnosti, nevhodné pro mobilní použití !
Nesmí být skladovány ve vybitém stavu, napětí by nemělo klesnout pod 2,1 V/článek
Poskytují pouze malý počet úplných vybíjecích cyklů (cca 200), vhodné pro záložní napájení, kdy je potřeba jen občasné vybíjení.
Oxid olovičitý v nich obsažený je jedovatý, což je činí nebezpečnými pro životní prostředí !
Ono už nejde u aut VW gruppe vypnout řízené nabíjení odpojením konektoru od snímacího odporu u záporného pólu akumulátoru? To byla první věc, kterou jsem při koupi auta udělal.
Jestli s tím bude mít řídící jednotka problém nevím, neptal jsem se jí. Ale ty moje mají odpojený konektor už několik let, absolvovaly s tím i STK, jedna z nich už půjde na třetí.
Kromě řízeného dobíjení se tím deaktivuje i start-stop systém.
Naposledy upravil feliz_navidad dne pá leden 05 2024, 9:14, celkově upraveno 1 krát.
Žádnou chybovou hlášku za víc jak 5 let provozu s odpojeným konektorem nevyhodila. Dobíjení se chová zcela standardně, jako v době, kdy svět byl ještě v pořádku. Po trvalém odpojení konektoru je možné baterii dobíjet i v autě.
Nikoho tím k ničemu nenavádím, jenom uvádím svoje několikaleté zkušenosti.
Kolega v práci má Oktávii 2019 a snažil se o vypnutí Start-Stopu softwarově pomocí Caristy. Řešil to snad 1,5 roku, kdy stále sháněl nejnovější alfa/beta verze, ve kterých bývaly i nějaké pokusné testovací možnosti, ale nakonec skončil s odpojeným konektorem u baterky.
Pri prvých generáciach VW koncernu sme start-stop deaktivovali v L-code prepísaním hodnoty napetia,ktorú považovala elektronika start-stop za hraničnú pre aktiváciu. Jednoducho sa napísala vyšia hodnota napetia(ktorú dobíjanie nikdy nedosiahlo) a system sa nikdy nespustil. Pri výmene AGM baterky stačí prepísat posledné číslo v pôvodne uloženom seriovom čisle baterky.
znamená tedy, že při nabíjení externím zdrojem je potřeba mít stále zapnuté řízení?
Řídící jednotka za pár minut vypne do st-by,myslím,že ovlivňuje nabíjení jen při jízdě.U Nissanu je jedno kde zapojím nabíječku.Nabije vždy stejně i při odpojené baterce.V zapalovači mám voltmetr,ukazuje při jízdě 12,8-14,4V.Bez plynu z kopce nabíjí 14,4,při přidání téměř nedobíjí.Po ujetí 100km stotřicítkou po dálnici nedobije nic.2x měsíčně musím nabíjet z externí nabíječky jinak by už baterka za 3600kaček byla v...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Další
Strana 1 z 8
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.