Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2631 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: út duben 23 2024, 11:04 Předmět:
Guggy napsal(a):
Bude stacit i 25mm2, pouzivam 25mm2 na traktory, z25, 4011 apod.
To jo, ale tak k od alternátoru, nebo dynama k baterce. Z25 má dekompresor, tak tam možná ještě, ale Z4011, tak tam bych slabší kabel jak 70 nedal. Už jenom ty úbytky napětí, a když v zimě trochu potrestáš startér...no nějak si to nekožážu představit. Taková Škodověnka 105 odebírá při startu asi 250A a traktor asi 600A. Pomocí kabelů chceme startovat, a ne svítit _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
No, pokud svítí světla + další spotřebiče v autě, trvalý odběr tak do 15A.
Startování cucá z baterky, takže asi jiný lebel.
R, což je U/I je cca 0,02*l/s
0,02 je zhruba měrný odpor mědi,
l je délka kablíku a
s je průřez.
Odhad odporu je úbytek napětí na vodiči/proudem. Počítám-li úbytek 0,5V a proud 250A, odpor je 2miliohmy (a výkon na něm je krátkodobě 125W). Mám pocit, že druhý drát startéru je karoserie.
Po úpravách s = 10*l
Snad tam nejsou chyby.
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2631 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: út duben 23 2024, 13:05 Předmět:
kutilmil napsal(a):
Pre informáciu.
Škoda Fabia ( 1,4 l) má prierez kábla 35mm2
Jo. To má. Tam je tartér s reduktorem, a ten bere proudu 10x míň. Ptal jsi se na starý Škodovky, a tam jsou kabely jak noha. Škoda, že jsem před půl rokem prodal TAZ 1203. Bych ti vyfotil, co jsou tam za kabely. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Naposledy upravil Sandal dne út duben 23 2024, 13:08, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33071 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út duben 23 2024, 16:55 Předmět:
Sandal napsal(a):
kutilmil napsal(a):
Pre informáciu.
Škoda Fabia ( 1,4 l) má prierez kábla 35mm2
Jo. To má. Tam je tartér s reduktorem, a ten bere proudu 10x míň....
Neblbni, desetina to není. Ten startér s planetovou redukcí používanej pro koncernový motory o objemu do 1,5 litru zhruba od doby felicie má výkon 1,4kW, takže ze 12V baterky nemůže odebírat jen 35A. Odebírá cca 130-150A s náběhovou špičkou kolem 180A, zatímco starej startér do "šáde" (ale i do spartaka, starý oktávie, starý felicie nebo "dvanáctsettrojky") měl náběhovou špici na hranici 300A a při běhu odebíral něco mezi 220 a 230A.
Jako kabel ke startéru se u šádyn používalo Cu lano s průměrem jádra 10mm (průřez cca 80mm²), v rámci šetření se pozdějc přecházelo na průměr jádra 8mm (průřez kolem 50mm²). Baterka přitom byla za zadním sedadlem prakticky bezprostředně vedle startéru, kabel nebyl delší než asi půl metru. Kabel od alternátoru byl napojenej na svorku startéru a vzhledem k maximálnímu proudu tehdejších altíků 40-50A stačil podstatně slabší, i když na dýlku měl skoro metr a půl - používal se kabel s jádrem 5mm (20mm²). U moderního auta s altíkem schopným dodávat proudy v řádu 120-140A bych ale vzhledem k dlouhodobějšímu zatížení mezi altík a baterku zas volil něco s průřezem kolem 50mm². Od baterky ke startéru ale určitě minimálně těch 80mm² - při delším kábli klidně i silnější. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.