Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6091 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: st červen 26 2024, 15:01 Předmět: Komutátorový motor, možnosti napájania
Ide o klasický komutátorový motor z reťazovej píly. Stator má dve polky a i s rotorom je zapojené všetko v sérii. Keby som všetky tri časti prepojil paralelne, šlo by ho prevádzkovať z LiIon aku? Dá sa odhadnúť potrebné napätie? Ako by sa js. prúd páčil statoru?
Koho zaujíma, čo vymýšľam, tak pripájam vysvetlenie. Píla má ohoblené zuby (lebo sú z plastu). Motor nie je ako samostatný celok, ale uhlíky drží plastový dekel tej píly. Švagor spálil motor vo svojej píle (RIWALL), ale tie diely sú iné a nejde to nahradiť. Silou-mocou vyrábať Frankenštajna sa kašlem. Zato pasujú zuby na pastorku na zuby z prevodov na reťaz jeho píly (tie sú kovové). Mám niekoľko spodkov z kosačiek, tak ma napadlo skúsiť jeden využiť. Nie že by som nemal čím kosiť, ale prečo neurobiť z odpadu niečo použiteľné. Ale ťahať za sebou kábel, takú kosačku mám (s asynchrónnym motorom s rozbehovým kondenzátorom) a nie je využitá. Sme v bastlírně, tak si hrajme.
Ešte jeden motor mi vystal z ručného kuchyňského mixéru, ktorý má zlomený držiak na nástavce. Ten motor som zvažoval použiť do vyžínača. Ale musel by byť po poprepájaní na 40V, čo bude asi málo. Prevíjať nič nebudem.
Pouštíš se do neznámých vod. Původně je motor sériový, který se z principu funkce sám přibudí při zátěži a odbudí při odlehčení. Na prázdno má vysoké otáčky, ale malou sílu. Ta vzroste zatížením. Pokud bys nastavil trvalý a stálý proud statorem, určuješ jeho klidové otáčky a jeho moment (Čím vyšší proud statorem, tím vyšší síla,ale nižší otáčky). Běžně motor funguje na střídavý proud, při kzerým má motor vyšší impedanci. Bez úprav funguje i na stejnosměrný proud, ale bude se chovat trochu jinak, vzhledem k tomu, že se neuplatňuje impedance.
Budeš muset nastavit vhodnou velikost napětí na statoru, abys nepřekročil max povolený proud statorem (buzení přes reostat). Motor se bude chovat úplně jinak a tak budeš muset laborovat z proudem statoru a počítat s tím, že máš jakoby nový motor neznámých parametrů
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32929 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červen 26 2024, 17:32 Předmět:
Vzhledem k nízkýmu stejnosměrnýmu odporu vinutí, který počítá s induktancí pro střídavej proud, po přepojení na stejnosměr bude motor v původním sériovým zapojení odebírat násobně větší proud a bude tak mít i obrovskej záběrovej moment. S nárůstem otáček moment klesne, ale odběr bude furt vysokej a zatížením bude znovu růst. V paralelním zapojení bude proud ještě větší (celková stejnosměrná impedance bude ještě nižší než v sériovým zapojení), točivej moment se bude měnit míň než u sériovýho zapojení. Furt ale bude problém s chlazením, protože stejnosměrnej odběr bude masivní ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6091 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: st červen 26 2024, 17:38 Předmět:
Ber ale v potaz, že to chcem napájať z aku batérie. Ide o to, že ak odpojím stator a dám priamo na baterku, aké cca napätie bude znesiteľné. Motor predpokladajme 1,6kW (neviem presne). Nemám prehľad, ako to býva vinuté, preto sa pýtam tak hlúpo.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32929 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červen 26 2024, 18:37 Předmět:
Tak se hlúpo nepýtaj, vem měřák a změř stejnosměrnou hodnotu odporu každýho vinutí. Ohmův zákon snad znáš, takže použij krom něj i nějakou kalkulačku a taky to kulatý chlupatý, co ti vyrostlo nahoře na krku - a posuď sám, jakej proud při napětí tvýho zdroje do toho vinutí poteče ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Praha
Zaslal: st červen 26 2024, 20:10 Předmět:
Sekačka potřebuje být na benzín, ne na elektriku, bastlírna nebastlírna. Pak je schopná dokonce i sekat. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6091 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: st červen 26 2024, 20:15 Předmět:
Na elektrinu máme dve a fungujú. Mať jednu ako tá lepšia i s mulčovacou záslepkou a tri aku 40V/4Ah, tak je vystarané. Ináč o malej benzínovej s hmotnosťou okolo 20kg uvažujem. Väčšiu benzínovku s pojazdom mám. Tá ale nie je okolo stromkov a kríkov.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Praha
Zaslal: st červen 26 2024, 20:20 Předmět:
Ale jo, tady ve městě také sekám umrněných 120 m² elektrickou sekačkou, ovšem síťovou. Na větší sekání mám šestikoňovou benzínovku, za tím se dá i ve vysoké trávě pelášit poklusem, to elektrika prostě nedá. Na malé sekání jsou fajn ty na první pohled dosti zběsilé sekačky s komutátorovým motorem a převodem řemenem, jsou lehoučké, takže není problém sekat jednou rukou a druhou tahat kabel. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6091 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: st červen 26 2024, 21:57 Předmět:
Ďakujem, nechcem. Máme dve akumulátorové, kábel je minulosť. Naposledy som ho presekol. O malej benzínovej uvažujem ako o náhrade za akumulátorovú a to len preto, lebo ma prestalo baviť riešiť logistiku kosenie-nabíjanie. A upgrade by šiel do peňazí viac. Ináč kosenie ako také chválim.
Tak ta moje motorová sekačka, je v provozu cirka od roku 2004. Váží cca 35kG, záběr cca 45 cm. Samozřejmě s pojezdem. Motor HONDA.
A stále je v provozu, pouze jsem nechal opravit pojezd. To žádná AKU sekačka nevydrží.
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6091 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: čt červen 27 2024, 9:19 Předmět:
Mám niečo podobné. Tiež pojazd, osadenie kladky vo variátore. Ešte som riešil plastovú časť na rukoväti, kde sa nastavujú otáčky motora plus sytič (tedy tie dve klapky okolo karburátora), rozlámalo sa to a nové je zase rozlámané. Plus tryska v karbci a tesnenia. Na rovné plochy je dobrá. Kosiť záhradu, tak sa narobím.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18924 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: so červen 29 2024, 9:01 Předmět:
Ale jen to zkus , Karlovy kecy nech bokem, zde jde o napětí na rotoru za běhu . Problém bude s magnastavením, ale nevybuchneš . Sám jsem zvědav . Sám provozuju původně ss motor tak z roku 15-20 z před stoletím na dnešní st přes diody a plně na závitořez vyhovuje.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.