Zaslal: po září 09 2024, 15:57 Předmět: Sloučení dvou kanálů
Čau. Potřebuju sloučit levý a pravý audio kanál do jednoho. Můžu to udělat tak že každý s kanálů bude připojen na svůj oddělovací kondenzátor. Na druhé straně kondenzátory spojím a spojené vývody připojím na potenciometr ( dělič napětí ). Vstup budu pak připojovat do výstupu pro sluchátka tabletu, počítače, televize. Potřeboval bych vědět jestli se tím neodbouchne koncový stupen když ty zařízení budou pracovat do téhle zátěže a ne do sluchátek. Dík.
Fakticky zkratuješ dva výstupy přes kondenzátory. To jim neprospěje. Dal bych sériově nějaké menší odpory, cca 36Ω. Takovou impedanci mají dnes sluchátka. Kondenzátory by tam pak vůbec nemusely být. _________________ Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32929 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po září 09 2024, 18:05 Předmět:
Ty odpory stačí větší, klidně počínajíc 100Ω až po 1kΩ - ale samozřejmě oba dva stejný! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 02, 2011 Příspěvky: 506 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: čt září 12 2024, 9:53 Předmět:
Zdravím všetkých. Pri zlučovaní stereo zvuku (dva kanály) pomocou odporov, dochádza v určitých prípadoch k strate niektorých frekvencií, je to možné sluchom zaregistrovať. Pokiaľ je zvuk v dátovom formáte, radšej používam zvukový editor (napr. Cool Edit) a zaškrtnem "uložiť mono". Prevod je celkom dobrý a zmenší sa aj veľkosť súboru.
Jednokanálový zvuk potrebujem aby som mal kompletné spektrum zvuku v jednom sluchátku - na druhom uchu ležím a prekonávam nespavosť
Pri nahrávaní na (lacnú) kameru, dvojkanálový zvuk z mixpultu už zlučujem odpormi.
...Pri zlučovaní stereo zvuku (dva kanály) pomocou odporov, dochádza v určitých prípadoch k strate niektorých frekvencií, je to možné sluchom zaregistrovať...
To už tak u sterea bývá a Cool Edit tomu nezabrání.
A kromě toho - jeden o voze a jiný o koze.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19925 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt září 12 2024, 10:18 Předmět:
K té ztrátě některých frekvencí dojde při sloučení levého a pravého kanálu jen u signálů, kde si někdo nepohlídal kompatibilitu. A to by měl, protože vývoj nám nějak zase couvá od stereo k mono.
Prostě ty odpory po 1 kΩ spojené na živém konci dráhy potenciometru jsou univerzální řešení. Konečně - to se tu rozebíralo už víckrát, například tady.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32929 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt září 12 2024, 11:30 Předmět:
Tu ztrátu způsobuje "moderní" nahrávání každýho nástroje včetně případnýho zpěvu extra a teprve z výslednejch stop se mixuje "stereoefekt". Pak se totiž může stát, že se ti po sloučení sterea na mono v některý části nahrávky fázově odečtou pravej kanál od levýho a obráceně, protože "mistr" pazvukař to chtěl mít hodně roztažený na "wide screen" a použil k tomu inverzi fáze v jednom kanálu ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19925 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po září 16 2024, 10:41 Předmět:
To není nic "moderního": takzvané ping-pong stereo se dělalo od počátku, aby bylo jasně slyšet, co je vlevo, a co vpravo. A zákazníka bylo snadnější přesvědčit k nákupu stereofonního zařízení.
Takové album Želva od Olympiku, jestli si dobře vzpomínám, Meditace od Blue Effect, nebo Ve jménu lásky od George & Beatovens, či alb Hollies a DDDBM&T z Gramoklubu, také výběru skupiny The Marmalade lisovaného v Polsku, jsou přímo školní příklady. Ale ani po sloučení kanálů na mono tam mimo prostorovou informaci nic nechybí.
Tedy nic hrozného se sloučením kanálů nestane.
Nevím o desce, pro kterou by se jedna skladba musela natáčet a míchat zvlášť pro stereofonní a zvlášť pro monofonní verzi, aby i v ní dobře zněla, ačkoli ani to vyloučené není - to by nám ale řekl nejspíš nějaký pamětník z nahrávacích studií nebo z Loděnic.
Dnešní reedice, které nezní ani ve stereo, většinou zparchantil zvukař při přepisu do digitálu, za příklad může posloužit CD s písničkami z animovaného seriálu Archies, kde je několik skladeb nahraných s otočenou fází jednoho kanálu, takže po sloučení zbude jen rozdílová informace. Tam se pro přepis do monofonní verze musí signál jednoho z kanálů invertovat. Asi si to před vydáním nikdo neposlechl v mono.
Desky se totiž dlouho řezaly a vycházely jak v monofonní, tak ve stereofonní verzi, protože hrot pro stereofonní drážku má přece jen menší poloměr zaoblení, než pro drážku monofonní. A monofonních přenosek ještě hluboko v sedmdesátých letech běhalo mezi lidmi hodně.
Přestože se tvrdilo, že záznam je plně slučitelný (a stereofonní záznam se skutečně dal přehrát hrotem pro monofonní záznam), mechanicky to nebyla tak úplně pravda: přehrávání monofonní přenoskou nevratně poškozovalo stereofonní drážky. Naštěstí jen v horní části, nový hrot stereofonní přenosky většinou zapadl do drážky až pod poškozenou část a přehrával téměř nedotčený záznam.
Nevím o desce, pro kterou by se jedna skladba musela natáčet a míchat zvlášť pro stereofonní a zvlášť pro monofonní verzi, aby i v ní dobře zněla, ačkoli ani to vyloučené není - to by nám ale řekl nejspíš nějaký pamětník z nahrávacích studií nebo z Loděnic.
Něco takhle nadvakrát míchali Beatles. Asi ani ne kvůli mono deskám, ale aby to líp znělo v tehdejších mono SV tranzistorácích.
Co se míchalo vícestopě ve studiu, to drtivou většinou používalo obyčejné intenzitní panorama - směr lokalizace je daný jen a pouze rozdílnou úrovní v L a R kanálu. Takže se sloučením kanálů není problém.
Jsou ale stále k nalezení živé nahrávky pořizované dvěma mikrofony systémem A-B. Klasika nahrávaná v sále, varhanní koncerty a sbory v kostelech a podobně. U těch je stereofonní informace tvořená rozdílnou intenzitou v kanálech jen částečně, většina je daná časovým zpožděním. Takové se downmixovat na jeden kanál nedají beze ztrát.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19925 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po září 23 2024, 15:24 Předmět:
xsc napsal(a):
Něco takhle nadvakrát míchali Beatles. Asi ani ne kvůli mono deskám, ale aby to líp znělo v tehdejších mono SV tranzistorácích.
U nás to přece dělal počátkem šedesátek Československý rozhlas, že ostře odřízl kmitočky pod asi 150 Hz a nad 6 kHz, ono to v takovém T61, či Dorisu, neřkuli v Zuzaně, znělo líp - reproduktorky nebyly zbytečně namáhané něřčím, co neumí vyzářit, šetřilo to baterky, kterých bylo pořád málo, a psychoakustické principy říkaly, jak to pěkně hraje.
Co dělali v Abbey Road s tím zvukem pro desky, by mě zajímalo blíž, ale nemůžu o tom nic najít.
U rozhlasu stačí, když to udělá před vysílačem. Ale to je základní úprava. Řekl bych, že tehdy se spíš snažili tak jako Spector o wall of sound, tedy aby to znělo plně i z těch chroustáčků.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wall_of_Sound
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.