Zaslal: so září 14 2024, 16:43 Předmět: Záchrana Pb aku?
5 kusů 12V Pb aku TNE12-65 o kapcitě 65Ah zůstalo v novém invalidním vozíku nenabíjeno a došlo k vybití z 12V na 2V.
Profi nabíječka to nabít odmítne. Doporučil jsem majiteli zapojit k aku paralelně 1k a dobíjet jednocestně usměrněným proudem ze sekundáru (t.j.přes diodu), tedy pulzně se současným vybíjením.
Probíhá nabíjení. Na aku po zatížení rezistorem 300R klesne napětí z 6V na 1,1V.
Je šance a postup, jak aku oživit nebo je na vyhození?
Založen: Dec 28, 2022 Příspěvky: 498 Bydliště: Krakonošovo
Zaslal: so září 14 2024, 17:21 Předmět:
Záleží jak dlouho byly v tomhle stavu. Osobně bych je připojil na velkou hloupou nabíječku a zkusil, kolik si vezmou proudu na jmenovitým napětí.
Mám vyzkoušený, že pokud budou brát velkej proud, pak je lze celkem s úspěchem resuscitovat.
V opačným případě zkusit to pomalý oživení, ale to je taková loterie.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 35067 Bydliště: Bratislava
Zaslal: so září 14 2024, 17:48 Předmět:
Daj to na nejaky 12V zdroj (napr. PC zdroj) cez ziarovku (napr. H4 s jednym odpalenym vlaknom) a nechaj, kym napatie nestupne na 10V. Potom pripoj nabijacku, ale nie prilis vykonnu. Napr. mala spinana z Lidlu, co dava <4A. Bude to trvat niekolko dni.
Kedze su baterie nove, sance na prezitie su celkom dobre.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7973 Bydliště: Brno
Zaslal: so září 14 2024, 23:10 Předmět:
Nebo aku připoj na lab zdroj, nastav 13,8 V CV a 650 mA CC a nech to tam připojené dlouho.
Pokud se zdroj dostane z CC na CV, mohlo by být vyhráno. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Pri tak nízkom napätí to skôr vyzerá na uhnité /"odpálené" či polámané prepoje dosiek vo vnútri a prenos energie sa deje len cez malé "plôšky" elektrolytom.
Aj keď je to u piatich batérií málo pravdepodbné, že by všetky krachli rovnako..kto vie, z akého recyklátu boli vyrobené.. Možno aj tí Indovia, čo články odlievajú na priedomí či pred garážou majú väčší úspech
Predsa len.. "neodpružený" vozík, hrkotajúci po dlažbách/schodoch či iných nerovnostiach baterkám nepridal...
Rôznym druhom nabíjania sa možno niečo podarí, ale pokiaľ sú akumulátory po záruke, jeden by som rozkuchal, aby bol jasný vinník toho stavu..a či má vôbec význam skúšať ich zachrániť...
Pamätám si dobu, keď sa autobatérie (starý typ, zalievaný smolou) "opravovali" v neďalekom meste... vydržali sotva pol roka...
Je to prý zánovní vozík, to vybití nastalo snad během koronáče.
EDIT: zakoupeno v prosinci 2023
Majitel se nedostavil na servisní prohlídku v určené lhůtě, záruka proto zanikla. Vozík toho asi moc nenajezdil. _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Naposledy upravil kulikus dne ne září 15 2024, 17:12, celkově upraveno 1 krát.
Stav výroby dnešných PB akumulátorov je celkove žalostný..či sa oň staráš, alebo nie...pripadá mi to ako živý organizmus - skape kedy chce!!!
Začiatkom leta som išiel dať 20r. Sárušku s piatou baterkou na STK... po asi 4. mesiacoch nejazdenia... (lebo druhé auto) chmatla na prvý brnk... odviezol som ju do servisu na bežnú kontrolu + TK/EK - a druhý krát už nenaštartovala...ani kontrolky sa nerozsvietili - Baterka ani 5W ziarovku nerozsvietila... A hneď som bol o 80€ lahší
Taky lze uvážit přepólování některých článků v baterii, při pokusu o jejich zapojení a odzkoušení v tom vozíku.
Jestli ty baterie stály bez dobití čtyři roky, byly při zkouškách jistě vybity vlivem samovybíjení, budou masivně sulfatované a vhodné akorát na vyhození.
I kdyby se podařilo je oživit, již svou kapacitu nedosáhnou, a budou vhodné jen jako zdroj napětí v bastlířské dílně.
Je to prý zánovní vozík, to vybití nastalo snad během koronáče. Majitel se nedostavil na servisní prohlídku v určené lhůtě, záruka proto zanikla. Vozík toho asi moc nenajezdil.
Kdyby to stálo dva roky v odpojeném stavu, tak se tomu nic moc nestane a půjde to dobít. Jestli se z toho elektronika snažila tahat nějaký i minimální proud dva roky, tak jsou baterky na odpis.
Jak tady říkal někdo výše, nejlépe kus po kusu připojit na laboratorní zdroj, omezit napětí a proud a zkusit dobít. Pokud se podaří oživit jen některé a vozík nemá nějaký použitelný balancer, tak je to stejně marná práce.
Stav výroby dnešných PB akumulátorov je celkove žalostný..či sa oň staráš, alebo nie...pripadá mi to ako živý organizmus - skape kedy chce!!!
Začiatkom leta som išiel dať 20r. Sárušku s piatou baterkou na STK... po asi 4. mesiacoch nejazdenia... (lebo druhé auto) chmatla na prvý brnk... odviezol som ju do servisu na bežnú kontrolu + TK/EK - a druhý krát už nenaštartovala...ani kontrolky sa nerozsvietili - Baterka ani 5W ziarovku nerozsvietila... A hneď som bol o 80€ lahší
Asi něco děláš špatně. Nech si zkontrolovat regulátor dobíjení a kup si baterku BANNER nebo BOSCH. Ve Felícii drží už 8, resp. 12let.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33046 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 15 2024, 9:17 Předmět:
Tak si to shrneme:
nejdřív kulikus napsal(a):
5 kusů 12V Pb aku TNE12-65 o kapcitě 65Ah zůstalo v novém invalidním vozíku nenabíjeno a došlo k vybití z 12V na 2V.
Profi nabíječka to nabít odmítne. ....
Ano, tady by se o nějakým oživení dalo moct mluvit - připojením na "hloupou" nabíječku jen s trafem a malým výkonem, která by dávala pár stovek mA, než by se v článkách srovnala elektrochemická rovnováha a "chytnul" by se nabíjecí proces. Jakmile by napětí vylezlo na 6-článkový baterce někam nad 9V, už ji "inteligentní nabiják" bude ochotnej akceptovat a začne do ní prát proud.
JENOMŽE.
kulikus taky napsal(a):
Je to prý zánovní vozík, to vybití nastalo snad během koronáče. Majitel se nedostavil na servisní prohlídku v určené lhůtě, záruka proto zanikla. Vozík toho asi moc nenajezdil.
Koronosráč řádil v roce 2020 a 2021, neboli jestli ty baterky stály ve vybitým stavu víc jak půl roku, je s nima ámen a nemá cenu se o cokoliv jinýho než odvoz do SD pokoušet .... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 35067 Bydliště: Bratislava
Zaslal: ne září 15 2024, 9:33 Předmět:
Tie 4 roky su uz dost problem. Davnejsie som ozivoval nove nerozbalene UPS (=baterie odpojene), ktore sa 4 roky valali v sklade. Baterie napatie mali, ale zasulfatovali sa tak, ze mali velky vnutorny odpor.
Pomohlo vybit s malou zatazou (priamo v UPS) a znovu nabit. Vacsina uz po prvom cykle ozila uplne, niektore potrebovali este jeden cyklus. Jedna bateria (z asi 30) neprezila.
Asi něco děláš špatně. Nech si zkontrolovat regulátor dobíjení a kup si baterku BANNER nebo BOSCH. Ve Felícii drží už 8, resp. 12let.
- to bolo prvé čo teraz v servise urobili, lebo im bolo divné že som na tom vôbec prišiel...
Ale chyba je vo mne.. nikdy som totiž tie batérie nevyberal a nekupoval podľa nejakých kvalitatívnych parametrov.. dôležitý bol v prvom rade rozmer, aby vošla do kaslíku a správne orientované vývody
Pôvodná AFA tam bola 11,5 roka a keď dožívala, vždy sa podpätie oznámilo pri štarte "gongom". Aj ďaľšie dve. Ale táto posledná (mala niečo cez 2 roky) zdochla bez výstrahy... už nemalo ani čo gong spustiť... Akú tam dali teraz servisáci ? Ani som nepozeral...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.