Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18665 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne září 22 2024, 16:35 Předmět: Parní lokomotiva
Včera jsme probírali na chlastačce důležitou věc a to jak jsou udělaný ojnice a kolový klikový čepy na parní dvouválcový mašině. Jestli na obou stranách jsou na kolech stejně, nebo posunutý o 180° nebo jinak. Z toho plyne otázka, jak se mašina rozjede, pokud se před tím zastaví přesně v dolní či horní úvrati. Kupodivu, Open AI to neví. _________________ Jirka
Jednou za mnou v práci přišli s modelem parní lokomotivy vytištěným na 3D tiskárně (z kovu). Mašinka nejezdí, zasekává se. Měli ojnice posunuté o 180°, tak jsem jim je posunula o 90° a mašinka začala jezdit. Přišlo mi to tak logické. Když jedna strana je v úvrati, tj. nezabírá, tak aby druhá byla v maximu záběru.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33071 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 22 2024, 18:05 Předmět:
lesana87 napsal(a):
Jednou za mnou v práci přišli s modelem parní lokomotivy vytištěným na 3D tiskárně (z kovu). Mašinka nejezdí, zasekává se. Měli ojnice posunuté o 180°, tak jsem jim je posunula o 90° a mašinka začala jezdit. Přišlo mi to tak logické. Když jedna strana je v úvrati, tj. nezabírá, tak aby druhá byla v maximu záběru.
Má praudu, přecedo - lokomotivy s dvouválcovým strojem mají hlavní čepy vůči sobě posunutý o 90° - i proto mají za jízdy slyšitelně nepravidelnej zvuk šš-šš-šš s maličkou pauzou, ne jednolitý š-š-š-š-š-š-š-š. Ještě to navíc trochu komplikuje fakt, že dnešní stroje jsou na rozdíl od těch úplně prvních nejprimitivnějších dvoučinný = pára střídavě působí na obě strany pístu, ale princip přesazení ojnic o 90° je dodrženej pořád. Jedinou výjimkou byly v československý produkci tendrový lokomotivy 476.0 a 477.0/477.1 přezdívaný "Papoušek" - ty byly kvůli úspoře prostoru a váhy tříválcový s jedním vysokotlakým válcem menšího průměru uvnitř rámu mezi podélníkama. Tam bylo posunutí 120° navzájem ...
BTW posunutí ojničních čepů na klice ne o 180°, ale o 90° má i každej normální dvoutaktní dvouválec, tzn. prakticky všecky modernější "třipade" Jawy nebo třeba Trabant z dederónský produkce ... V 60.letech minulýho století se sice vyrobilo pár kousků Jaw s obsahem 360ccm "jednohup", kdy klika byla slisovaná tak, že oba písty chodily zároveň (a svíčky pálily taky stejně), důvodem byla snaha dosáhnout většího krouťáku pro soutěžní nasazení v "Šestidenní", ale byl obrovskej problém takovej motor kvůli jeho kompresi našlápnout ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Naposledy upravil EKKAR dne ne září 22 2024, 18:10, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7978 Bydliště: Brno
Zaslal: ne září 22 2024, 19:23 Předmět:
Tříválce byly i Mikada a Albatrosy 498.0, 498.1.
A ještě větší potíž byla u starších mašin, které byly sdružené, tzn. jeden válec byl vysokotlaký, druhý nizkotlaký. Tam mohlo dojít k tomu, že se šoupátko vysokotlakého nacházelo ve středu komory, pak by rozjezd nebyl možný, tak se zavedlo rozjížděcí zařízení, které dostalo páru do válce mimo šoupátkovou komoru. Ale jak bylo reálně vyrobeno, to nevím. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Naposledy upravil Michal22 dne ne září 22 2024, 19:53, celkově upraveno 2 krát.
Založen: Aug 16, 2022 Příspěvky: 573 Bydliště: Roztoky
Zaslal: ne září 22 2024, 19:25 Předmět:
To Ekkar:
to o papoušcích máš odkud? Papouchové jsou tříválce ale všechny válce mají stejné vrtání a stejný pracovní tlak. A tříválce byly ješte oba typy Albatrosů, všechny válce opět stejné.
to xsc:
oboje u parních lokomotiv najdeš. Zapalování-něčím musíš zapálit pod kotlem
Předstih je u parního stroje na lokomotivách dost důležitý.Součástí rozvodu je i předstihová páka. Doporučuji se podívat někde na funkci parního stroje na lokomotivě.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33071 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 22 2024, 19:49 Předmět:
Regulace parního stroje je ještě složitější, protože moderní stroje nechávají páru ve válci expandovat = přívod není otevřenej celou dobu pohybu pístu jedním směrem, ale přívodní kanál se šoupátkem po určitý dráze vykonaný pístem uzavře a přítok páry se tak zastaví. Pára po zbytek pracovního zdvihu přibližně adiabaticky expanduje a k práci se využívá energie z rozdílu tlaků mezi koncem plnění a začátkem výfukový fáze. Je to v podstatě jako regulace plnicího tlaku turba u spalováku .... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19990 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne září 22 2024, 20:30 Předmět:
EKKAR napsal(a):
...posunutí ojničních čepů na klice ne o 180°, ale o 90° má i každej normální dvoutaktní dvouválec, tzn. prakticky všecky modernější "třipade" Jawy nebo třeba Trabant z dederónský produkce ...
Dojezdil jsem dva Trabanty, jeden s jednou GO motoru, druhý se dvěma. Výbrusy jsem si nechal dělat v Třebechovicích, ale to znamenalo demontovat válce i písty. Byly proti sobě 180°. Na mrtvý chod tam byl poměrně těžký setrvačník, na rozběh startér...
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6353 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: ne září 22 2024, 20:43 Předmět:
Dtto moje třiapůle z r. 1958 (teda krom startéru) i Traboš. Na to není ani nutno motor rozebírat, stačí se kouknout na polohu mechanických přerušovačů.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18665 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne září 22 2024, 22:05 Předmět:
Díky za info. Ona tam padla docela zajímavá narážka od jednoho před 10 lety doštudovanýho ing. přes šmír, že pokud nebudou obě kliky na stejným úhlu, nebo 180°, tak se celej stroj na určitých otáčkách rozkmitá.
Já jsem zastával názor, že to musí být nějak posichrovaný, aby se ojnice nedostaly do mrtvýho úhlu, protože pak by se mašina nikdy nerozjela.
Divný, o parních mašinách se jestě před 70 lety říkalo, že je to vrchol strojírenský techniky a dnes už o tom na vysoký šmírárně není žádná výuka.
Karle, Hill má recht, letecký motor Trabant do ptáků Rogallo chodily válce střídavě proti sobě. _________________ Jirka
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.