Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Parní lokomotiva
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 18665
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 16:35    Předmět: Parní lokomotiva Citovat

Včera jsme probírali na chlastačce důležitou věc a to jak jsou udělaný ojnice a kolový klikový čepy na parní dvouválcový mašině. Jestli na obou stranách jsou na kolech stejně, nebo posunutý o 180° nebo jinak. Z toho plyne otázka, jak se mašina rozjede, pokud se před tím zastaví přesně v dolní či horní úvrati. Kupodivu, Open AI to neví. Shocked
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
vrky



Založen: Nov 28, 2004
Příspěvky: 1812
Bydliště: pod Black Mount

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 17:31    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
lesana87



Založen: Sep 20, 2014
Příspěvky: 3472

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 17:32    Předmět: Citovat

Jednou za mnou v práci přišli s modelem parní lokomotivy vytištěným na 3D tiskárně (z kovu). Mašinka nejezdí, zasekává se. Měli ojnice posunuté o 180°, tak jsem jim je posunula o 90° a mašinka začala jezdit. Přišlo mi to tak logické. Když jedna strana je v úvrati, tj. nezabírá, tak aby druhá byla v maximu záběru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9926
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 17:33    Předmět: Citovat

Podle mě jsou trochu v jiným časování, takže se " doplňují" Pokud je jeden v úvratích, druhý není.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 8198
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 18:05    Předmět: Citovat

No a hlavně předstih a zapalování.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 33071
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 18:05    Předmět: Citovat

lesana87 napsal(a):
Jednou za mnou v práci přišli s modelem parní lokomotivy vytištěným na 3D tiskárně (z kovu). Mašinka nejezdí, zasekává se. Měli ojnice posunuté o 180°, tak jsem jim je posunula o 90° a mašinka začala jezdit. Přišlo mi to tak logické. Když jedna strana je v úvrati, tj. nezabírá, tak aby druhá byla v maximu záběru.
Má praudu, přecedo - lokomotivy s dvouválcovým strojem mají hlavní čepy vůči sobě posunutý o 90° - i proto mají za jízdy slyšitelně nepravidelnej zvuk šš-šš-šš s maličkou pauzou, ne jednolitý š-š-š-š-š-š-š-š. Ještě to navíc trochu komplikuje fakt, že dnešní stroje jsou na rozdíl od těch úplně prvních nejprimitivnějších dvoučinný = pára střídavě působí na obě strany pístu, ale princip přesazení ojnic o 90° je dodrženej pořád. Jedinou výjimkou byly v československý produkci tendrový lokomotivy 476.0 a 477.0/477.1 přezdívaný "Papoušek" - ty byly kvůli úspoře prostoru a váhy tříválcový s jedním vysokotlakým válcem menšího průměru uvnitř rámu mezi podélníkama. Tam bylo posunutí 120° navzájem ...


BTW posunutí ojničních čepů na klice ne o 180°, ale o 90° má i každej normální dvoutaktní dvouválec, tzn. prakticky všecky modernější "třipade" Jawy nebo třeba Trabant z dederónský produkce ... V 60.letech minulýho století se sice vyrobilo pár kousků Jaw s obsahem 360ccm "jednohup", kdy klika byla slisovaná tak, že oba písty chodily zároveň (a svíčky pálily taky stejně), důvodem byla snaha dosáhnout většího krouťáku pro soutěžní nasazení v "Šestidenní", ale byl obrovskej problém takovej motor kvůli jeho kompresi našlápnout ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!


Naposledy upravil EKKAR dne ne září 22 2024, 18:10, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7759

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 18:09    Předmět: Citovat

mi-ro napsal(a):
No a hlavně předstih a zapalování.
U parního stroje Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7978
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 19:23    Předmět: Citovat

Tříválce byly i Mikada a Albatrosy 498.0, 498.1.
A ještě větší potíž byla u starších mašin, které byly sdružené, tzn. jeden válec byl vysokotlaký, druhý nizkotlaký. Tam mohlo dojít k tomu, že se šoupátko vysokotlakého nacházelo ve středu komory, pak by rozjezd nebyl možný, tak se zavedlo rozjížděcí zařízení, které dostalo páru do válce mimo šoupátkovou komoru. Ale jak bylo reálně vyrobeno, to nevím.

_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...


Naposledy upravil Michal22 dne ne září 22 2024, 19:53, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ondraN



Založen: Aug 16, 2022
Příspěvky: 573
Bydliště: Roztoky

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 19:25    Předmět: Citovat

To Ekkar:
to o papoušcích máš odkud? Papouchové jsou tříválce ale všechny válce mají stejné vrtání a stejný pracovní tlak. A tříválce byly ješte oba typy Albatrosů, všechny válce opět stejné.

to xsc:
oboje u parních lokomotiv najdeš. Zapalování-něčím musíš zapálit pod kotlem Very Happy
Předstih je u parního stroje na lokomotivách dost důležitý.Součástí rozvodu je i předstihová páka. Doporučuji se podívat někde na funkci parního stroje na lokomotivě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 2466
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 19:36    Předmět: Citovat

... A pak ještě byly parní lokomotivy turbínový.
_________________
Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 33071
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 19:49    Předmět: Citovat

Regulace parního stroje je ještě složitější, protože moderní stroje nechávají páru ve válci expandovat = přívod není otevřenej celou dobu pohybu pístu jedním směrem, ale přívodní kanál se šoupátkem po určitý dráze vykonaný pístem uzavře a přítok páry se tak zastaví. Pára po zbytek pracovního zdvihu přibližně adiabaticky expanduje a k práci se využívá energie z rozdílu tlaků mezi koncem plnění a začátkem výfukový fáze. Je to v podstatě jako regulace plnicího tlaku turba u spalováku ....
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19990
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 20:30    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
...posunutí ojničních čepů na klice ne o 180°, ale o 90° má i každej normální dvoutaktní dvouválec, tzn. prakticky všecky modernější "třipade" Jawy nebo třeba Trabant z dederónský produkce ...

Dojezdil jsem dva Trabanty, jeden s jednou GO motoru, druhý se dvěma. Výbrusy jsem si nechal dělat v Třebechovicích, ale to znamenalo demontovat válce i písty. Byly proti sobě 180°. Na mrtvý chod tam byl poměrně těžký setrvačník, na rozběh startér...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6353
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 20:43    Předmět: Citovat

Dtto moje třiapůle z r. 1958 (teda krom startéru) i Traboš. Na to není ani nutno motor rozebírat, stačí se kouknout na polohu mechanických přerušovačů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19990
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 21:43    Předmět: Citovat

Jasně, ty jsem vynechal, i když by i to stačilo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 18665
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: ne září 22 2024, 22:05    Předmět: Citovat

Díky za info. Ona tam padla docela zajímavá narážka od jednoho před 10 lety doštudovanýho ing. přes šmír, že pokud nebudou obě kliky na stejným úhlu, nebo 180°, tak se celej stroj na určitých otáčkách rozkmitá.
Já jsem zastával názor, že to musí být nějak posichrovaný, aby se ojnice nedostaly do mrtvýho úhlu, protože pak by se mašina nikdy nerozjela.
Divný, o parních mašinách se jestě před 70 lety říkalo, že je to vrchol strojírenský techniky a dnes už o tom na vysoký šmírárně není žádná výuka.

Karle, Hill má recht, letecký motor Trabant do ptáků Rogallo chodily válce střídavě proti sobě.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund