Zaslal: so únor 01 2025, 13:22 Předmět: Brzdění 1f asynchronního motoru
Setkal jsem se se strojem, jehož část zapojení je v příloze.
Běhové relé je jasné; pokud vypne, tak se na krátkou dobu (než motor zastaví, což je detekováno čidlem otáčení) sepne relé brzdění.
No a teď proč to sem píšu: dokázal by někdo zkušený v oblasti asynchronních motorů vysvětlit, jak brzdění funguje?
Ze schématu je jasné, že pokud je L kladnější než N, tak je motor napájen kladnými půlvlnami ze sítě přes brzdicí odpory, při L zápornějším než N se neděje nic.
No a pokud je L zápornější než N, tak případné záporné napětí na vývodu M2 motoru vůči N (jako generátoru) způsobí proud přes brzdné odpory, když je na M2 kladné napětí vůči N, tak neteče nic.
Dále je jasné, že generované napětí z motoru je podstatně nižší než síťové napětí a navíc nejsou ve fázi, nicméně při brzdění je vždy dominující síť (v kladných půlvlnách L vůči N).
V podstatě lze asi říct, že brzdění se uskutečňuje přivedením pulsujícího ss proudu do motoru. Je to v principu tohle? Normálně se využívá nepulsující proud, ale zde je pro jednoduchost pulsující a funguje to taky?
Díky za smysluplné příspěvky.
napajeni_a_brzdeni_motoru.png
Komentář:
Velikost:
16.47 kB
Zobrazeno:
13 krát
_________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Funguje to úplně stejně jako u třífázového motoru. Pro funkci by stačily jen dvě diody, ale používá se zapouzdřený můstek, protože se jednoduše montuje. Jednopulsně usměrněné napětí se pustí do vinutí, v kotvě nakrátko se generuje proud a pohlcuje energie (mění se na teplo). Druhá dioda je rekuperační.
Odpory omezují DC proud do a z vinutí. Ty tam nemusejí být z principu funkce. Když brzdíme třeba vibrační dopravníky nebo třídiče, motory jsou dva. Při brždění se u obou propojí vývody V a W, DC napětí se přivede na U a statory obou motorů jsou v sérii - proud je omezený sériovou impedancí obou motorů a není potřeba ho víc omezovat. Spotřebovaná energie zůstane v motorech, ty se zahřívají, a nesmí se proto brzdit moc často. U jednoho jednofázového motoru je použitelné vinutí jen jedno, tak se proud omezuje přídavným rezistorem.
U pohonů s frekvenčákem je velikost DC proudu při brždění řízená
měničem, nastavuje se v % In. Se stejným omezením na četnost brzdných cyklů. Nejlepší je mít termistor v motoru pro hlídání teploty.
Jednopulsně usměrněné napětí lze v tomhle případě považovat prostě za DC napětí poloviční velikosti. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Nie tak celkom. Na brzdenie nabudeného bežiacého asynchronného motora stačí ho pripojiť na brzdné odpory a v móde generátora bude brzdiť. Lenže ak asynchronný motor nie je nabudený, tak nebude generatorovať, ani brzdiť. A to ani keď sa točí. A už vôbec nie, keď stojí. Ak sa do takého motora zavedie jednosmerný prúd, tak sa z neho stane obyčajný elektromagnet. Jednosmerný prúd určite nemôže motorom otáčať. Bude sa ho snažiť držať v jednej polohe. Takže bude brzdiť aj pri nulových otáčkach.
AJ keď sa to nezdá, jednocestne usmernené 230V v tomto prípade nie je polovica 115V, ale 94V.
...Ak sa do takého motora (asynchronního) zavedie jednosmerný prúd, tak sa z neho stane obyčajný elektromagnet. Jednosmerný prúd určite nemôže motorom otáčať. Bude sa ho snažiť držať v jednej polohe. Takže bude brzdiť aj pri nulových otáčkach.
Nebude, pokud v rotoru nejsou feromagnetické póly (a myslím, že takových situací je dost).
Proč? No protože pokud rotor stojí, tak se v něm průchodem ss proudu statorovým vinutím neindukuje žádný proud a tedy nevzniká ani žádné magnetické pole rotoru, které by bylo v interakci s mag. polem statoru.
Jinými slovy čím pomaleji se rotor takového motoru otáčí, tím méně je průchodem ss proudu statorem brzděn - no a to celé skončí až remízou 0:0. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.