Zaslal: so únor 08 2025, 12:21 Předmět: Tesla B101 - (Neopravovaný) Skřípající mechanika.
(Předem bych chtěl upozornit na fakt, že v tomto oboru NEJSEM až tolik vzdělaný a proto mne prosím opravte, jestliže něco dělám špatně.)
Dobrý den,
již delší dobu vlastním kotoučový magnetofon Tesla b101. Tento magnetofon nebyl předtím nijak rozebrán (Bezpečnostní nálepka Tesla pořád překrývala matičku držící zadní kryt magnetofonu.), čemuž odpovídalo i množství prachu v přístroji. Avšak nedávno po transportu magnetofonu autem začal dělat problémy gumový převod točící (jednoduše řečeno) druhý kotouč (Přehrávání a přetáčení vpřed ->). Začal podle mého úsudku prokluzovat a vydávat zvuky tření gumy. Tak jsem si sehnal nové gumy a zmíněný převod vyměnil. Ten poté nějakou dobu fungoval perfektně, ale teď se najednou problém vrátil. Nijak více jsem se v mechanice nevrtal a proto žádám o radu, zda jsem něco přehlédl/špatně identifikoval závadu.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20224 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so únor 08 2025, 15:40 Předmět:
Ano, upřesni, při jaké funkci to skřípe, jestli něco prokluzuje, nebo se naopak zadírá (případně někde prokluzuje, protože jinde zadírá).
Ono jen vyměnit řemínky a mezikola nestačí, je také třeba, aby neběhaly po ničem zamaštěném.
Až to popíšeš líp, můžeme pokračovat.
Pro lepší popis toho co se děje:
Důvod proč jsem se vlastně rozhodl podívat dovnitř byl, že gumový převod vyskočil z místa a přetáčení nefungovalo. (Vyskočil dolu z příslušného místa na setrvačníku, a přehrávání nefungovalo.
Co se děje teď po výměně:
Po zapnutí se roztočí setrvačník, přičemž již teď mohu slyšet velmi slabé skřípání gumy. Poté, při zvolení přehrávání pásky se každých cca. 4-5 sekund ozve krátké zaskřípání (připomínající vrzání gumy). Někdy se skřípání projevuje více, někdy skoro vůbec.
Dále, při přetáčení dopředu lze slyšet něco podobného nadskakování/narážení zmíněné gumy, jako by se točila až moc rychle.
Ještě zprávu doplňuji popisem postupu, jak jsem převod vyměňoval:
1.Otevřel jsem kryt a odšrouboval jsem spínač off/on společně s kombinovaným spínačem, který ovládá přehrávání a přetáčení.
2.Přístroj jsem otočil nastojato Spodkem k sobě.
3. Odšrouboval jsem zadní kryt držící setrvačník, ten jsem však nechal na místě.
4.Rozebral jsem (neznám odborný název) to ,co točí druhou cívkou (přehrávání, přetáčení vpřed).
5.Starý převod jsem protáhl ven okolo setrvačníku (s pečlivostí, abych neposunul gumu na setrvačníku).
6.Stejným způsobem jsem navlékl nový.
Pokud to pomůže ještě zmiňuji zajímavost. Na staré gumě byla jedna strana výrazně šedivá.
Hlavně po tolika letech bude asi nezbytná kontrola a seřízení celé mechaniky. Řemínků a obložení tam je víc. Spojky na unašečích se seřizují, a bude potřeba vyčistit, nebo někdy i vyměnit filc. Pravý unašeč je při přehrávání poháněný přes filcový kroužek od řemenice, přítlak určuje váha nasazené cívky. Pro přetáčení mají oba unašeče nastavitelnou rázovou spojku. Ta může i se zvukovým doprovodem prokluzovat, pokud filc zdegradoval. Tu a tam může vydávat zvuky i pružinka náhonu počítadla. Vrzat nebo drnčet může v určité poloze mezikolo náhonu, nebo i motorek, pokud mají vyběhaná ložiska.
Přesně je to popsané třeba v Magnetofonech od Bozděcha (mechanika je shodná s B-100). _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Založen: Jun 08, 2023 Příspěvky: 95 Bydliště: Trnavský, Ružindol,
Zaslal: ne únor 09 2025, 9:58 Předmět:
Jednoduchá mechanika z B-5 keď na to pozerám.
Ešte aj z jednou rýchlosťou len pridávaním kladky ku zotrvaku, pretačanie tam sa cely motor posúva, dva remene, jeden hlavný od motora na kladku ktora sa opiera o zotrvacnik pri zapnuti, druhý na privíjanie pásky pri prehrávaní od zotrvacnik ku pravému unášaču.
Najväčší problém je rýchle pretačanie kde sa presúva celý motor. Najhoršia mechanika ktorú kedy do magnetofonu namontovali.
Tieto mechaniky majú jednu vlastnosť ak sa nechá zapnutá a vytiahne vidlica zo zásuvky, kladka otlaci gumu na zotrvacnik a potom to klepka.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20224 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne únor 09 2025, 10:58 Předmět:
No vidíš - a to znám lidi, kteří tuto mechaniku považují za jednu z těch účelně řešených. V něčem bych jim dal za pravdu - po Evropě běhala spousta cívkáčů s mechanikou opravitelnou po letech jen za cenu výroby nových dílů, zatímco v mechanice B5 to jsou jen ty gumy, a i ty ne vždy, a ložiska. V řadě B7 to bylo horší, tam u prvních sérií obložení mezikol odcházela ještě v záruce, která tehdy byla jen půl roku.
Za hlavní problémy mechaniky B5/B100 pokládám
- kyvná futra ložisek setrvačníku i motoru - když se přidřou na hřídeli, protáčejí se v uchycení. To může být častou příčinou vrzání.
Pravidelné přimáznutí olejem na sintrovaná (porobronzová) ložiska (prodává se pod názvem Sinterlageröl) tomu mělo odpomoci, ale jestli ten stroj léta ležel zapomenutý, ne vždy to pomůže. Taková uložení je lepší rozebrat, vymýt ložiska benzínem, napustit znovu olejem a jeho přebytky po montáži pečlivě odstranit a odmastit vše, co přijde do kontaktu s páskem a gumkami.
- druhý problém je pod unašeči - gumičky ve volnoběžkách pod unašeči. Kdo už nějakou mechaniku repasoval, ten na to přijde, že to není jen hnaný či bržděný kotouček váhově závislé spojky / brzdy, ale že je dvoudílný, a proužky obyčejné gumy z duše na kolo mají tu důležitou funkci, při převíjení rozpojit horní a spodní díl a usnadnit tím volný chod navíjejícího unášeče, ale pod odvíjecím stabilně zablokovat oba díly navzájem a nepodkluzovat, aby zůstal pásek napnutý. A samozřejmě musí být obě v záběru při snímání i záznamu, protože hnaný spodní díl pravé spojky musí táhnout kvůli přivíjení pásku a levý musí držet horní díl zastavený kvůli odvíjecímu tahu. Toto řešení je svým způsobem unikátní, u jiných mechanik jsem nic takového neviděl.
Ale to všechno v servisním návodu je.
Založen: Jun 08, 2023 Příspěvky: 95 Bydliště: Trnavský, Ružindol,
Zaslal: ne únor 09 2025, 15:37 Předmět:
Áno máš pravdu Hill že to bolo geniálne vymyslené pokiaľ to bolo nove.
Mne sa na tom páči plávajúca tónova kladka na tom závese .
Vyrábal som tu to časť remenice. Dôvod bol výška valcovej časti, ktorá prenáša dotykom o medzi kolo otáčky na ľavy unášač. Nedotýkal sa celou plochou, robilo to pazvuky.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20224 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po únor 10 2025, 10:23 Předmět:
Tak to vypadá na příliš vysoko nastavený levý unašeč. Většinou proto, že rám je ve skříni levou stranou příliš nízko a cívka drhla o kryt. Příležitostně to prověř. To původní mezikolo normálně celou výškou obložení musí dosedat jak na osazení řemenice motoru, tak na obvod talíře spojky unašeče.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.