Zaslal: pá listopad 23 2007, 22:51 Předmět: náhrada za BF256(A...C)
Zdravím a prosím: 1) nevíte o náhradě za tranzistor BF256(A...C). Přikládám schéma (osvětlení nezávislé za rychlosti jízdy). Bude se doprodávat a raději již nyní zvolím alternativu.
2) na místo jedné LED potřebuji připojit paralelně více LED (dlouhý vagón), "utáhne" náhrada BF256C alespoň 4 LED ? Předem děkuji za možnosti či odkazy
Založen: Mar 22, 2005 Příspěvky: 1170 Bydliště: OV
Zaslal: pá listopad 23 2007, 23:32 Předmět:
Normálně bych se rozepsal více, ale už je pozdě a já jsem ospalý, tak to zkrátím. Vidím, že jsi nepochopil funkci toho J-FET tranzistoru.
Vláček řídíš šířkou pulzu (PWM), je to tak?
Jaké napájecí napětí odpovídá Umax?
Jaký je úbytek napětí na LED při jmenovitém proudu?
Jaká je nejmenší šířka pulzu?
Dej vědět a pak dám vedět já, co s tím.
Tranzistor BF256C je zapojen jako jednoduchý zdroj proudu. Smyslem má být konstantní svit LED bez ohledu na velikost napájecího napětí (rychlost vláčku). Pokud potřebuješ víc diod (4 kusy), pak budeš buď muset použít taky 4 kusy BF 256C - ke každé LED jeden tranzistor , nebo zapojit diody LED do série k jednomu tranzistoru. V tom případě ale při menším napájecím napětí nebudou vůbec svítit.
Paralelně by je tranzistor "utáhnul", ale paralelní řazení LED by mohlo způsobovat rozdílnou intenzitu svitu a pochopitelně proud by se rozdělil na čtvrtinu(ideálně), takže svítivost by byla menší.
Náhrada je J-FET typu N, tj. např. BF245 C. BF 245A bude dávat nejmenší proud(kolem 2-6mA) a BF25B (6-15mA) a BF245C(15 až 25mA).
Schéma může být z doby, kdy byly běžné LED na 20-50mA. Dneska už je svítivost mnohem větší při menším proudu, takže je možné, že by stačil BF245A .
Mezitím mi došlo, že díky rozptylu v parametrech tranzistorů bude u každého různý proud (=> svítivost LED ) i v případě použití 4 dvojic FET/LED.
Takže tvůj návrh na použití 4 paralelních LED k jednomu tranzistoru je rozumný. Pokud budou zhruba stejné, budou zhruba stejně svítit.
Tranzistor je utáhne - proud tranzistorem je daný jeho typem (typ A,B nebo C). Na každou diodu připadne zhruba čtvrtina celkového proudu .
Přidávat vyrovnávací odpory asi nebude rozumné, protože vzroste složitost a bude to míň svítit přimalých rychlostech.
Zkusil jsem to na dvou BF245A, co jsem doma našel, protože mě to taky zajímalo. Použil jsem 2 zelené "2mA" LED.
Proud začne být zhruba konstantní asi od napájecího napětí 4V.
Tady jsou hodnoty jednoho kusu BF245A:
2V/0,82mA
3V/3,3mA
4V/4,0mA
5V/4,2mA
10V/4,5mA
20V/4,6mA
30V/4,6mA
Druhý kus se liší nepatrně:
2V/0,90mA
3V/3,5mA
4V/4,4mA
5V/4,6mA
10V/4,9mA
20V/5,0mA
30V/5,1mA
Při paralelním spojení obou LED jsem nepoznal rozdílný jas jedné nebo druhé diody.
Proud tranzistorem se při ohřevu začne mírně snižovat.
V případě použití typu C je nutno pohlídat maximální povolenou ztrátu na tranzistoru. Netuším, kolika volty se dnes napájejí vláčky.
Zaslal: so listopad 24 2007, 21:13 Předmět: konstantní osvětlení
Děkuji všem, kdo přispěli nejen svým duchem, ale zejména praktickými radami, vím, že to zapojení je asi staré, ale nikde na Netu nemohu najít současná MODERNÍ řešení takových problematik (pro analogový provoz).
Předem děkuji za NOVÉ nasměrování.
Vzkaz pro BANDA: v mém případě se nejedná o pulzní regulátor k řízení jízdy vlaku, ale klasiku (dva trans., jeden otevírá bázi výkonovému...).
Založen: Mar 22, 2005 Příspěvky: 1170 Bydliště: OV
Zaslal: so listopad 24 2007, 21:26 Předmět:
Zbytečně se pak hřeje. Jinak stabilizátor proudu s bipolárním tranzistorem, těch musí být na netu spousta. Teď je jenom otázka jaké je minimální provozní napětí, kvůli svitu LED.
Hnací vozidla vylaďuji a seřizuji tak, že musím počítat minimální provozní napětí 3V (a maximální okolo 7V). Jinak vyzkouším náhradu BF245(A---C). Děkuji
Obecnou náhradou za proudový zdroj může být tohle známé zapojení v minimalizované podobě. Je o něco složitější, zato univerzální. Pracuje od cca 1,5V výše.
Obecnou náhradou za proudový zdroj může být tohle známé zapojení v minimalizované podobě. Je o něco složitější, zato univerzální. Pracuje od cca 1,5V výše.
Zkusil jsem to zapojit s R2=68 Ohm a se zelenými LED (Uf= 1,9V) a chodí to asi takhle:
2V/1,7mA
2,5V/7,7mA
3V/9,5mA
5V/10,5mA
10V/11,6mA
První údaj je napájecí napětí (bez usměrňovače) a druhý proud skrz LED.
citace:
Hnací vozidla vylaďuji a seřizuji tak, že musím počítat minimální provozní napětí 3V (a maximální okolo 7V).
Při 3V začínají svítit bílé LED. Problém vidím v můstkovém usměrňovači , na kterém vznikne zbytečně velký úbytek(2xUf) a nebude to svítit při pomalé jízdě.
Vzhledem k tomu že max. napětí je jenom 7V , tak kdybych to dělal pro sebe, můstek bych tam vůbec nedával a zapojil antiparalelně dvojici J-FET/LED(bez elytu!). Zkoušel jsem to. Pokud je napájecí napětí opravdu max. 7V, tak to ledky snesou. Zkoušel jsem je na závěrné napětí a některé snesou i 40V (staré výrobky TESLA), ale jedna supersvítivá novější spíná už asi při 11V. A když jsem dal místo FETu obyčejný odpor, tak to taky vyhovělo. Největší rozdíl svitu LED je totiž v kolenu, kdy začíná téct proud a pak už je jedno, jestli ledkou teče 5mA nebo 15mA - rozdíl jasu je malý.
Jako technicky čistější řešení ti doporučuji zapojit do série jednu Schottky diodu +J-FET + LED. Ve druhé polaritě to samé opačně. Výhoda je menší úbytek proti můstku.
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: po listopad 26 2007, 15:51 Předmět:
V určitých zapojeniach sme vyberali tranzistory na čo najmenšie Ucesat. je to vlastne hodnota úbytku napätia na prechode kolektor/emitor pri plnom otvorení tranzistora. Myslím, že aj tu je namieste vybrať ich s čo najmenším úbytkom - o to viac sa ujde LED-kám. Myslím teda na pozícii T2.
Pro Jandu: Ďakujem, naozaj pekné čítať po slovenky či niekoľko slov vyslechnúť. Část příbuzných mám na Slovensku a takto si na ně člověk vzpomene. Jinak nyní zapojuji, měřím a zkouším. Již dostávám určité výsledky - uvidíme.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.