Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Regulace otáček 1f motoru s kotvou na kratko
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
podhop



Založen: Aug 23, 2005
Příspěvky: 10

PříspěvekZaslal: st srpen 24 2005, 18:59    Předmět: Regulace otáček 1f motoru s kotvou na kratko Citovat

Prosim poradte mi,jake je nejlepší řešení regulace otáček 1f motoru s kotvou na krátko.
Kde seženu nějaké schéma,všude možně jsou zapojení DC motorů nebo motorů s komutátorem,ale s kotvou na krátko jsem nikde neviděl.Potřeboval bych regulovat otáčky motoru na čerpadle vzduchu (malý motorek i čerpadlo) odběr na prazdno i zatížení pumpy je 200mA.
A ještě jsem se chtěl zeptat,jestli tuto regulaci budu muset řešit fazovou regulací,nevím jak to vyřešit,nejsem až tak zdatný bastlíř jako vy ostatní a také proto před Vámi smekám klobouk a nechám si od Vás jako odborníků poradit.Doufám,že mi poradíte,spoléhám na Vás.Prošel jsem CD AMARO 87 - 03 ale nikde jsem nic nenašel.
Prosím HELP ME !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DjRix



Založen: Apr 30, 2005
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: st srpen 24 2005, 19:25    Předmět: Citovat

Já bych asi skusil koupit malý autotransformátor,pro tehle výkon se cena pohybuje myslím kolem 1500kč,při fázové regulaci by ten motorek jel asi trhaně.Pokud to nepotřebuješ regulovat plynule tak mám dojem že se to na těchto čerpadlech řeší sériově zapojeným kondenzátorem.
_________________
Klídek chlapi,to je nulák...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kocur



Založen: Mar 27, 2005
Příspěvky: 343
Bydliště: Loštice

PříspěvekZaslal: st srpen 24 2005, 19:35    Předmět: Citovat

Nevím jestli se nepletu,ale ta kotva na krátko je tam jen pro rozběh né?Jinak je to normální asynchronní motor a na ten jedině frekvenční měnič a nebo jsem viděl do napájení vložit sériově diodu a tím spadnou otáčky asi na polovinu,ale i výkon!Auto transformátorem změníš napětí,tím spadnou samozřejmě i otáčky,ale výkon jde hodně dolů tím že motor nestíhá protože nemá sílu a má skluz.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
DjRix



Založen: Apr 30, 2005
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: st srpen 24 2005, 19:42    Předmět: Citovat

Teď nevím jestli se nepletu já,ale asynchroní motor snad není stavěnej na provoz s jednou půlvlnou napětí???
_________________
Klídek chlapi,to je nulák...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jopein



Založen: Jul 07, 2005
Příspěvky: 413
Bydliště: Kostelec na Hané

PříspěvekZaslal: st srpen 24 2005, 20:08    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19640
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st srpen 24 2005, 20:20    Předmět: pleteš se Citovat

>Kocur: pleteš se - bez kotvy nakrátko by ten motor nefungoval vůbec. Máš zřejmě na mysli tzv.stíněné póly, kdy část pólového nástavce statoru je opatřená prstencem (jeden dva závity do zkratu), který zpožďuje magnetický tok a tím vytváří směr točivého pole v motoru.

Potíž je, že řízení otáček není moc jednoduché: jakékoli omezení proudu motorem se neprojeví ani tak v plných otáčkách, jako tím, že nemá sílu při rozběhu - čím menší otáčky, tím větší proud potřebuje. A omezím-li proud, nemá při rozběhu dostatečný krouticí moment.

Nejvhodnější regulace je současnou změnou kmitočtu a napájecího napětí. Otázkou zůstává, zda náklady na měnič jsou adekvátní službě motorem poskytnuté.

Doporučil bych kombinaci: řemínkový převod se stupňovými řemenicemi pro změnu otáček přehazováním řemínku, a na otáčky motoru nesahat případně je řídit v užším rozsahu pomocí už uvedené sériové kapacity.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kocur



Založen: Mar 27, 2005
Příspěvky: 343
Bydliště: Loštice

PříspěvekZaslal: st srpen 24 2005, 20:36    Předmět: Citovat

Moc jsem nepochopil co je to vlastně za motor když né s tzv.stíněným pólem,ale dal jsem na upload pod názvem řízení motorků takový jednoduchý schéma co jsem měl původně namysli,akorát je tam toho trochu víc než jsem popsal.Je k tomu i popis,tak mi řeknite jestli by to šlo a vysvětlete blíže co je to vlastně za motor ten s kotvou na krátko!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
podhop



Založen: Aug 23, 2005
Příspěvky: 10

PříspěvekZaslal: st srpen 24 2005, 21:05    Předmět: Citovat

Kocur napsal(a):
Moc jsem nepochopil co je to vlastně za motor když né s tzv.stíněným pólem,ale dal jsem na upload pod názvem řízení motorků takový jednoduchý schéma co jsem měl původně namysli,akorát je tam toho trochu víc než jsem popsal.Je k tomu i popis,tak mi řeknite jestli by to šlo a vysvětlete blíže co je to vlastně za motor ten s kotvou na krátko!

Můj zmiňovaný motor je téměř identický jako pračkové čerpadlo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19640
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st srpen 24 2005, 22:11    Předmět: no tak Citovat

no tak to je asynchronní motor se stíněnými póly a kotvou nakrátko.
Kotva nakrátko je vlastně jen dobře vodivý válec (lze si ho představit jako klec).
Střídavé magnetické pole indukuje v té kleci vířivé proudy, ale ty jsou symetricky rozložené, takže jejich magnetické pole by se vzájemně vyrušilo a motor by se neroztočil.
Proto se těmi prstenci navinutými vždy na jedné půlce pólového nástavce statoru zpožďuje magnetický tok o 90 stupňů. Tím vznikne točivé magnetické pole, obíhající rotor ve směru od nestíněného ke stíněnému pólu. Symetrie vířivých proudů v kotvě (rotoru) se tím poruší a jimi vzniklé magnetické pole kolem rotoru se snaží působit proti změně, která ho vyvolala - rotor se snaží otáčet stejně rychle, jako to magnetické pole. To ale nemůže, protože ve stejném bodě povrchu rotoru by se magnetický tok neměnil a nevznikly by ty vířivé proudy a ani jejich magnetické pole. Takže ten motor má určitý skluz, obvyklé otáčky tedy nejsou 3000/min., ale jen třeba 2880/min.

To byl hodně zjednodušený výklad, ale tak to skutečně funguje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kocur



Založen: Mar 27, 2005
Příspěvky: 343
Bydliště: Loštice

PříspěvekZaslal: čt srpen 25 2005, 14:27    Předmět: Citovat

Ok já se na to ptal a je to v podstatě normální asynchronní motor 1f,mě zmátlo to s kotvou na krátko,kdyby napsal asynchronní motor,tak jsem věděl hned,ale já se spíš ptal a nevnucoval to co si myslím,protože jsem to opravdu nevěděl.A jinak co to zapojení s těma dvouma diodama a potenciometrem?Na ten odběr co tam psal by to mohlo jít né?Kdyby neměl nějaký výkonější potenciometr,tak výkonový odpory přepínat přes přepínač to by mohlo jít.Jinak návod na f. měníč 1f je v AR7/2002 a jmenuje se cyklokonvertor a na ten to půjde 100%.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
podhop



Založen: Aug 23, 2005
Příspěvky: 10

PříspěvekZaslal: čt srpen 25 2005, 16:36    Předmět: Citovat

Kocur napsal(a):
Ok já se na to ptal a je to v podstatě normální asynchronní motor 1f,mě zmátlo to s kotvou na krátko,kdyby napsal asynchronní motor,tak jsem věděl hned,ale já se spíš ptal a nevnucoval to co si myslím,protože jsem to opravdu nevěděl.A jinak co to zapojení s těma dvouma diodama a potenciometrem?Na ten odběr co tam psal by to mohlo jít né?Kdyby neměl nějaký výkonější potenciometr,tak výkonový odpory přepínat přes přepínač to by mohlo jít.Jinak návod na f. měníč 1f je v AR7/2002 a jmenuje se cyklokonvertor a na ten to půjde 100%.

Takže to tvoje zapojení jsem už vyzkoušel,ale bohužel to není žádná sláva,já tam mám jen jednu cívku,u pračk. čerpadla jsou dvě,nevím jestli je to zrovna tím.Měl jsem i výkon. potenciometr a at jsem menil hodnoty jak měnil tak to nešlo-tedy,točil se pořád rychle-změna byla velmi zanedbatelná až nepostřehnutelná.Když jsem tam dal 330 ohm poťák tak do poloviny dráhy to bylo zanedbatelné,vytočil jsem ho až na konec a zase nic.Tak jsem zatěžoval vzduchové čerpadlo a motor náhle zpomalil,na uplne minimální otáčky.Po regulaci poťákem se opět rozjelo na plný pecky.Je to skoková změna a není to dobrý.Dokud ho nezatížím tak nereaguje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kocur



Založen: Mar 27, 2005
Příspěvky: 343
Bydliště: Loštice

PříspěvekZaslal: čt srpen 25 2005, 19:09    Předmět: Citovat

Tak aspon že víme že to nefunguje,bylo to v knížce a čert ví co tím chtěl autor říct,ale zkus to AR jak jsem psal,jsou tam dva měniče.Výkonnější mám postavenej a chodí to,nebo to autotrafo?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
DjRix



Založen: Apr 30, 2005
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt srpen 25 2005, 19:25    Předmět: Citovat

To autotrafo byla blbost,tenhle typ motoru opravdu vyžaduje regulaci otáček změnou kmitočtu,jinak to nepůjde,je to jak psal Hill,stejně jak v gramecu,tyhle motory mají právě otáčky poměrně stabilní a s napětím se nemění,takže buď měnič,nebo řemenice a měnit to mechanicky.
_________________
Klídek chlapi,to je nulák...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
podhop



Založen: Aug 23, 2005
Příspěvky: 10

PříspěvekZaslal: čt srpen 25 2005, 20:26    Předmět: Citovat

Kocur napsal(a):
Tak aspon že víme že to nefunguje,bylo to v knížce a čert ví co tím chtěl autor říct,ale zkus to AR jak jsem psal,jsou tam dva měniče.Výkonnější mám postavenej a chodí to,nebo to autotrafo?

Tak autotrafo bylo uplně první co jsem zkoušel.ale bez uspěchu.Vyzkoušim ten fazak jak jsi avízoval,ale nevím jestli to nema vliv take na to,že to ma jen jednu civku na jadru a to ještě tak,že je na jedny straně jádra.Na to,že to chci vyzkoušet,podle toho tveho amara, je to docela dost draha zkouška.Tak nevím,sliboval jsem si více od Vás zkušenějších,ale co každá rada je dobrá.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19640
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: čt srpen 25 2005, 21:11    Předmět: lahůdka, co? Citovat

Mechanický převod navrhuji z toho důvodu, že u tohoto motoru nestačí jen měnit kmitočet, ale také je třeba mu přizpůsobit napětí, případně omezit proud, řízení jen jednoho parametru nepřináší právě uspokojivé výsledky. Jeho zdánlivý odpor se totiž mění se zatížením a kmitočtem. To samozřejmě tovární střídače a měniče umí, ale jejich cena v desetitisících korun zřejmě odradí.
Ne, že by něco jednoúčelového nešlo postavit i doma, ale analogový obvod vychází složitější, než procesorové řízení.

Vhodný měnič je třeba http://www.lenze.cz/lf06.htm
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.19 sekund