Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19627 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne únor 24 2008, 14:48 Předmět: Instalace v karavanu
Dostal se mi do parády karavan Caravelair Bamba Luxe. Energie 220V, 12V a plyn. Do plynu snad nikdo nezasahoval, ale v elektrice je snad vše upravené na napájení z trafa, vývod pro baterii nikde. O nějaké harmonizované normě ...7-754 to ještě nemá tušení, ale chybí i schéma úprav. Orientace v zapojení je dost špatná.
Navíc mi tam vychází, že vše mimo vodní pumpu je napájené střídavinou (pumpa je živená dvoucestným usměrněním, takže pulsujícím napětím). A relé je zapojené vinutím na střídavý proud...
Nevíte o někom, kdo by věděl o někom, kdo má zapojení některého z modelů této řady? Tedy, než to začnu celé předělávat na baterii s případným dobíjením...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32208 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne únor 24 2008, 14:55 Předmět:
Nemám páru o zapojení - ale vím, že některé (hlavně ty "luxusnější") karavany mívaly kombinaci, některé spotřebiče byly na napájení 220AC, některé na 12DC - a některé měly možnost použít oboje, jen se musela zapnout správná sekce - topení, ledničky, vodní čerpadla i některá svítidla. Záleželo pak na tom, jak bylo vybavené kempové stání - jestli se elektrika musela odebírat z baterie, nebo byla možnost připojení na externí 220V přípojku. Pokud to celé někdo "přebouchal" na malé napětí, budeš mít asi dost honičku prolézt všechny spotřebiče, jestli nejsou jejich 220Voltové komponenty nahrazeny 12Voltovými... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19627 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne únor 24 2008, 17:06 Předmět:
Copak o spotřebiče, ty bych měl zmapované. Ale zatím jsem na netu našel informace jen o tom, že za jízdy lze napájet chladničku z akumulátoru auta, proto má karavan jinou zásuvku, než ostatní přívěsy. Ledničku honit na plyn za jízdy bych zrovna neriskoval, nehledě k tomu, že kolem hořáku bude asi takový průvan, že bude zhasínat plamínek (lednička umí jet na všechny tři zdroje).
Jenže redukce neredukce - některé dráty tam jsou ustříhané, že má relátko spínat při odpojení baterie, jsem se už někde dogooglil, ale nějak to souvisí právě s kontaktem 9 "trvalý plus" a 10 "nabíjení", které mají být napojené ze zásuvky auta (ale, samozřejmě, chybí), kde a jak byla připojená baterie, také není jasné, jen tam kouká z pojistkové destičky ježek plochých fastonových kontaktů, k nimž chybí vodiče.
Než to rozhodím úplně a předělám po svém, chtěl jsem mít jasno, jak to asi původně fungovalo, ať nevymýšlím vymyšlené.
Ale třeba stejně budu muset, jestli to nebude vyhovovat.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32208 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne únor 24 2008, 17:28 Předmět:
Na obytný/ospbní přívěsy byly zvláštní zásuvky - ty u nás majitelů osobáků obvyklé mají jen 7 kontaktů, ale používaly se i větší, myslím, že byly 13 kontaktový - na nich byly i kontakty pro zpětné couvací světlo, osvětlení interiéru přívěsu, dobíjení akumulátoru přívěsu - možná by víc věděl někdo, kdo jezdil u starých ČSAD s autobusy Škoda 706 RTO/RTD Lux - ty měly takové přívěsy, ještě je jako kluk pamatuju na linkách, jezdil tam průvodčí s brašnou "na pupku" a lístky trhal z bločků a štípal je kleštěma... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19627 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne únor 24 2008, 18:30 Předmět:
O rozdílných zásuvkách vím taky, ale i to je překopané. Jinak řečeno, starý služební hořický karavan, co jsme v něm loni měnili napěťový chránič za proudový a předělávali 12V rozvod včetně montáže TVP a rádia, je proti tomu vzorem přehledné dvousystémové instalace, v níž je jasno na první pohled, co je k čemu dobré. Na druhou stranu některé spotřebiče bez sítě nebo elektrocentrály prostě nepojedou, měnič jsme zavrhli (baterka jen 66Ah), takže jdou používat jedině až na místě.
V aktuálním případě je k dispozici baterka 180Ah.
Ideální by bylo schéma původního zapojení nebo aspoň seznam podmínek, kdy a proč má sepnout to relé, a co chtěl básník říci tím dobíjením.
Ale to původní schéma by bylo lepší.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.