Zaslal: st leden 27 2010, 18:58 Předmět: blinkry s led diodami
zdravím,
potřeboval bych rady zkušených. Rád bych si zkonstruoval led blinkry na svoli motorku- jawa 250 rok 1958. Je to veteránek, ale na běžné ježdění.
Jelikož morka je ráda, že pokryje tak tak svoji spotřebu, klasické blikače by byly zátěží, kor při celodenním svícení.
Našle by se nějaké dobré duše, které by do tohoto problému mohly zasvětit učenlivého lajka?? Kolik diod a jakých by mělo být v blinkru, co kromě toho. Jaký použít přerušovat,...
díky za každou radu
Pokud máš motorku z roku 58. tedy přechod pérák - kývačka. Nic na ni nedělej mohl bys hodně litovat. Bylo jich sice spousty ale take jich spousty padlo na různé úpravy atd. Takže dnes lezou ceny pojízdné s papíry a co nejméně napadnuté kutily do docela velkých výšin. A jakmile na to cokoliv uděláš tak ji ublížíš. Ale to jen tak bokem _________________ Internet - metla lidstva
Problém ledek je, že svítěj směrově. Pokud blinkry nebudou homologovaný na motorku, neprojdeš technickou. Radim ti, buď si kup homologovaný, nebo se na to radši...
Pokud máš motorku z roku 58. tedy přechod pérák - kývačka. Nic na ni nedělej mohl bys hodně litovat. Bylo jich sice spousty ale take jich spousty padlo na různé úpravy atd. Takže dnes lezou ceny pojízdné s papíry a co nejméně napadnuté kutily do docela velkých výšin. A jakmile na to cokoliv uděláš tak ji ublížíš. Ale to jen tak bokem
mno možná bych upřesnil přechod pérák-kývačka. pérak byl do 55. Do problematiky jaw se už pomalu dostávám- ano, ceny lezou nahoru, péráky i kolem 100 000 po renovaci, ale kejwy jsou na to hůře. Mám ji jako dopravní prostředek a k renovaci a leštění se odhodlám až za hodně let. Motorku už jsem zakoupil po napadení kutilem, takže není co kazit. Ovšem origo díly už jsou uložené a budou čekat na svůj den.
Každopádně, ty blinky- tahle motorka je nikdy neměla- mám z novejšího typu, takže otázka homologace je bezpředmětná. Jen chci vnitřek (objímku se žárovkou) nahradit diodami. A ještě co se týče stk, vše se dá zase odmontovat,ne?
jo, s tím, že svítí směrově, někde jsem se dočetl, že když se naruší povrch, třeba jemným smirkem, tak už tak směrově nesvítí, ale i do stran.
tady je inspirace o co asi by se mělo jednat.
Přechodem myslím tam byly takové kombinace jako zvlášť startovací páka a zvlášť řazení. Novější už měly jen jednu páku. Také tam byly změny na motoru, různé nádrže, jinak umístěná spínací skříňka....
Co přímo koupit takovou žárovku?
http://www.stualarm.cz/kategorie/autoprislusenstvi/autozarovky-led/
Tady jsou docela za balík peněz. Ale na aukru atd by mohly být levnější. jen mě napadá že bude problém s 6volty a přerušovačem. Ten mechanický - tepelný se nemá rád s LED _________________ Internet - metla lidstva
jj, změn bylo hodně, nějaké díly jsou zamenitelné mezi těmito typy. Ta žárovka je taky možnost, ikdyž až ta druhá
Problém s 6 V?? mechanický přerušovac je na to nevhodný, našel jsem elektronický- viz obrázek.
Ale je to pro mne jedna velká neznámá je to složité, něco takového? a na kolko peněz vyjdou součástky? Do jednoho blinkru by pak mohlo stačit třeba 10 diod,ne? ještě jsem tam viděl myslím i odpory, ale to by mě zajímalo proč tam jsou, proč nejsou pouze diody?
Zbytečná citace celého předchozího příspěvku vymazána. Používej konečně tlačítko nad a pod vláknem!
Hill
Dioda má přesně dány parametry. Třeba 1,6V 20mA. A z toho je třeba vycházet. Prostě si spočítáš třeba 3 LED v sérii to máš 4,8V A do 6V dopočítáš odpor tak aby tekl obvodem proud 20mA tj pokud se nepletu cca 60Ohm. Ve skutečnosti více protože na motorce můžeš dosáhnout až 7,2V _________________ Internet - metla lidstva
Tak především bych počítal s více než 7,2V kvůli rezervě.
Za další bych použil "auto" LED - ty "4nožičkové" a za další LEDky mají jisté vyzařovací úhly, takže použít dostatečný vyzařovací úhel tj. pro blinkr cca 80-90° a nemusíš řešit směrovost.
A za poslední a to nejdůležitější - kup zapalování od VAPE, dává to 12V 140W a zapalování je typu CDI, a už nebudeš mít problém se "šťávou" a budeš moct použít klasický přerušovací "autorelé" a žárovkový blinkry.
no jenom přece to vape je dle mého nározu už velký zásah do originality, ikdyž není vidět. Ale i tak, to štelování předstihu, seřirování a péče o dynamo, to k jawám patří. navíc cena vape není nejnižší. Kdyžtak jsou i 6 V
ale ty první tři poznámky se budou hodit, díky
Zbytečná citace celého předchozího příspěvku vymazána.Viz PRAVIDLA, odst.14b)
Hill
Nebo furt štelovat tlačit a dobíjet aku, pak tam nech to co tam je
A zásah do originálu, pokud to nemáš na výstavu ale na to aby to jezdilo, což i ty blinkry sou zásah do originálu a citelně viditelný.
Takže tím že by něco nebylo originál to nekoupení VAPE neospravedlníš
Jediný důvod a to citelný je cena, ale uvědom si, že tyhle stroje stoupají na ceně a tím VAPE to neznehodnotíš ale naopak, já jsem upoval Vape ještě v době kdy pořizovací cena dvěpade s papírama byla skoro poloviční oporti ceně VAPE zapalování
zatím se v tom chci šťourat, až to bude neunosné, tak mě to na VAPE třeba ukecá,jasný. Myslím, že můj dotaz zněl jinak a že otázka VAPE, zda ano či ne, je nekonečná a nevyřešitelná. Jedni jsou pro a druzí proti. pokud to máš a si s tím spokojený, já ti to neberu, tak mi neber moje dynamo To už bych si taky mohl pořídit nějakou novou motorku jiné značky, když "chci jezdit" a jakmile nepojede, tak ji odhodit. bohužel jsem ale fanda jawin a tohle k tomu patří.
Zbytečná citace celého předchozího příspěvku vymazána.Viz PRAVIDLA, odst.14b)
Hill
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32208 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá leden 29 2010, 12:35 Předmět:
Jen bych si dal bacha, až s tím pojedeš na technickou neboli STK - ty blinkry, pokud jsou namontované na vozidle, které je ze sériové produkce nemělo, musejí splňovat několik dost podstatných podmínek.
1) musejí být určené pro motorové vozidlo a musejí mít homologaci pro provoz na pozemních komunikacích. Je víceméně jedno, pro jakou značku a typ byly původně, musejí ale mít tu homologační značku - velké "E" s číslicí v kroužku. Takže žádný bastl z krabičky od pásky do psacího stroje a z oranžového plexiskla z krabičky od taveného sýra.
2) světelné zdroje instalované do blinkrů musejí mít předepsanou barvu a předepsanou svítivost v požadovaných směrech - žárovka je (téměř) všesměrová, LED vyzařují v poměrně úzkém kuželu, takže pozor při náhradách. Je potřeba nějakým způsobem zajistit i vyzařování do boků, ne jen kolem podélné osy svítilny. Zároveň v žádném případě nesmějí nikoho oslňovat - takže pamatovat na rozptylné elementy nebo fresnelovy čočky.
3) v neposlední řadě pro umístění blinkrů platí zákony a technické vyhlášky, které předepisují jejich pozici na vozidle - minimální a maximální vzdálenosti od sebe navzájem, od jiných světlometů a svítilen a také od povrchu silnice a od bočních obrysů vozidla.
Takže zvaž, co pro Tebe bude jednodušší splnit - jestli si namontovat blinkry a muset zmíněné předpisy dodržet, nebo jestli dodržet technickou autenticitu a jezdit bez nich... Fakt je, že pokud je mít budeš, budou fungovat a budeš je používat a nebudou vysloveně nevhodné nebo blbě umístěné, silniční kontrola nebude nic namítat. STK je ale jiná věc - a může se stát, že abys prošel, budeš je muset oddělat - osobní zkušenost se starou "zetkou" 175... Blinkry i přepínač byly ze Simsona, přerušovač samo-domo, umístění i funkce OK, technikovi se ale nelíbilo, že na motorce nebyly sériově. Takže musely dolů - proti přepínači na rukojeti řídítek už nic nenamítal. Stalo se někdy v roce 1999 - pak jsem tu zetku prodal... Dneska už vím, že kdybych na něj dupnul, musel by mne i s nimi pustit. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.