Zaslal: pá březen 09 2012, 18:40 Předmět: Lambda sonda
Zdravím všechni, mám otázku ohledně lambda sondy. Její přincip znám, měření zbytkového kyslíku ve spalinách, spíš reaguje na zbylej kyslík a vzniká na platinové destičce napětí 1V = lambda, jsou ale všechny lambdy v autech stejný? Nebo výrobci mají každou označenou jinak, kvůli jiným koncovkám? A kolik je teda druhů? Nepočítám s rozdílem vyhřívaných a nevyhřívaných, jednokabelových, tří a čtyř, (jeden a tři) tam je pouze jinak zapojení zemnícího polu - , a tří a čtyř mají dva vodiče na výhřev.
Takže teoreticky bych mohl namontovat jakoukoliv lambdu do jakehokoliv auta, když opomenu počty vodičů a zásadní rozdíl v "klasické" a odporové lambdy většinou od Siemense. Ta snímací součástka, která funguje až od určité teploty, má při stejném obsahu kyslíku stejné výstupní hodnoty, to asi nebude ale takhle jednoznačný, ne?
Založen: Jan 04, 2010 Příspěvky: 1180 Bydliště: Praha, Teplice
Zaslal: po březen 19 2012, 17:10 Předmět:
Mě by zajímalo pár věcí:
Jak se fyzicky připojit na ten přívod? Konektor moc rozebíratelný není a prořezávat izolaci se mi nechce.
Kde se vlastně bere ten obdélníkový signál? Je to vlastnost přímo lambda sondy, která se přepíná mezi dvěma stavy, nebo jen odezva na signál z ŘJ?
Mimochodem, někde jsem viděl softík na předělání notebooku na velmi jednoduchý osciloskop (signál by šel přes zvukovou kartu). Dokázala by podobně primitivní věc zpracovat signál z lambdy.....?
Založen: Nov 21, 2005 Příspěvky: 1219 Bydliště: Pardubice
Zaslal: po březen 19 2012, 19:32 Předmět:
Měření průběhu napětí na Lambda sondě se provádí na černým(signálový) kabelu proti kostře (šedý kabel nebo kostra motoru). Propichovat kabel není nejlepší způsob,ale taky řešení. Lepší je "píchnout" jehlu do zadní strany konektoru mezi gunovou ucpávku a kabel až přímo k samotnému pinu.
Dobrá Lambda má téměř skokové změny napětí a reaguje pouze na přebytek kyslíku ve výfuku,takže vlastně na bohatost směsi.
Signál z Lambdy je poměrně pomalý s velkou stejnosměrnou složkou, takže měřit to pomocí zvukové karty nepůjde - vzorkuje pouze střídavou složku.
Pouze podle poctu vodicu se orientovat neda. Jsou sondy zirkoniove a titanove a nelze je zamenovat.
Kdyz ma sonda draty cerny, sedy, bily, je to zirkoniova sonda.
Kdyz ma drat cerveny, je to titaniova sonda.
Založen: Jan 04, 2010 Příspěvky: 1180 Bydliště: Praha, Teplice
Zaslal: po březen 19 2012, 22:39 Předmět:
Ta jehla ke konektoru je asi dobrý nápad, to by šlo.
Tohle je Denso (Toyota) a myslím, že ten drát je červený.
Ta snejnosměrná složka by snad nevadila, ta mě moc nezajímá. Ale jestli je průběh opravdu tak pomalý, tak to ta zvukovka asi nevezme čistě kvůlivá spodnímu limitu přenášeného kmitočtu. Takže si asi budu muset půjčit osciloskop.
Jinak jeden z těch odkazů výše mluví o usazení sondy do vodivé vazelíny. To je podle mě blbost, protože určitě si nebere kostru z výfuku. Takže zjevně stačí jen teplotně odolná.
P.S. Jak se přesně fyzikálně bere ten obdélník někdo nevíte? Jen tak pro zajímavost.....
Založen: Jul 27, 2004 Příspěvky: 4524 Bydliště: 25km na západ od Prahy
Zaslal: po březen 19 2012, 23:07 Předmět:
Tady se před časem probíralo měření na lambda sondě, třeba se tam taky něco dozvíš. _________________ Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
Založen: Nov 21, 2005 Příspěvky: 1219 Bydliště: Pardubice
Zaslal: út březen 20 2012, 7:43 Předmět:
Ukostřená Lambdasobda přes výfuk je jedno a třídrátová. Ostatní mají kostru(signálovou) zvlášť.
"Fyzikálně" skokové změny napětí se berou uzavřenou regulační smyčkou lambda-regulace. Neboli po dosažení určité teploty motoru a teploty lambdasondy začne řídící jednotka reagovat na signál z Lambdy. Signalizuje-li lambda chudou směs, tak řídící jednotka směs obohatí, signalizuje-li bohatou směs, tak řídící jednotka ochudí směs. A takhle to reguluje neustále dokola dokud jsou provozní podmínky v mezích. A hodnoty napětí vycházejí z převodní charakteristiky lambdasondy(viz graf kdekoli na netu nebo v knížce). U širokopásmových lambdasond je tomu už jinak, ta dokáže měřit součinitel Lambda v celém rozsahu spojitě.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.