Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Solární dobíječka autobaterie

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
fialax



Založen: Mar 17, 2012
Příspěvky: 12

PříspěvekZaslal: so březen 17 2012, 14:11    Předmět: Solární dobíječka autobaterie Citovat

Zdravím chtel bych pozadat o radu na zadní okna v kufru meho auta chci dát solární clanky "baterie je v kufru" aby stále dobíjeli baterii jelikoz s autem jezdim dosti sporadicky.
Co me trápí je Jestli se musí obvod nejak specialne regulovat. A jestli neznicim baterii nebo solarni clanky kdyz se baterie dobije do maxima. Jde o 12V 80Ah baterii.
Jak by jste resili tuto situaci.
Diiky za napady nejsem elektrikar ale pokud mi zhruba shrnete jak by obvod mel vypadat ostatni si vyhledam sám dííky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Davidus
Zablokován


Založen: Jun 01, 2005
Příspěvky: 2439

PříspěvekZaslal: so březen 17 2012, 14:21    Předmět: Citovat

vzhledem k výkonu toho panelu který bude spíš jednotky W bych nějakou regulaci neřešil
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
fialax



Založen: Mar 17, 2012
Příspěvky: 12

PříspěvekZaslal: so březen 17 2012, 16:20    Předmět: Citovat

Takže mi stači jen koupit panely a napřímo připojit k baterii jestli jsem to spravne pochopil. A jak vykone panely by jsi doporučil 3W a nebo vic?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jezevec
Hlavní moderátor


Založen: Jun 13, 2004
Příspěvky: 5728
Bydliště: Břeclavsko

PříspěvekZaslal: so březen 17 2012, 16:43    Předmět: Citovat

Připojit přes schottky diodu.
3W??, to tam nemusíš dávat nic, vyjde to nastejno.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
MetalGod



Založen: May 30, 2006
Příspěvky: 6558
Bydliště: Seč

PříspěvekZaslal: so březen 17 2012, 16:50    Předmět: Citovat

25W by už mohlo stačit, ale ber to jako minimum.
_________________
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
miroslavkovar



Založen: Mar 10, 2012
Příspěvky: 81

PříspěvekZaslal: so březen 17 2012, 18:09    Předmět: Citovat

Asi před deseti lety vyprodávali v Německu u Conrada takové panely do auta na udržování akku. Je to kanadský výrobek, má rozměry 29x9 cm, má 30 segmentů, kus kabelu a běžný konektor do zapalovače. V technickém popisu uváděli, že to dá do 12 V akku proud až 100 mA. Měřil jsem to, ale deklarovaný proud to dá tak 21.6. v pravé poledne kolmo ke slunci. Navíc je i na zadním okně auta filtr, který bohužel zeslabí právě složku světla, která je pro účinnost panelu nutná. Takže na přímém slunci v létě za oknem auta to nedá ani 50 mA. Ve výstupu je pouze dioda 1N4007. Ta tam musí být, protože solárním panelem teče poměrně velký zpětný proud při nedostatečném osvětlení. Regulátor proudu, či napětí není nutný, vnitřní odpor fotovoltaických článků je relativně velký, takže nabíjecí proud se omezí sám. Tento malý proud nemůže nijak ohrozit životnost autoakumulátoru, protože sami výrobci uvádějí, že samovybíjení je asi 1 Ah za den a to je zhruba ta hodnota, kterou ze solárního panelu dostanete do akumulátoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
medulin



Založen: Jul 10, 2009
Příspěvky: 474
Bydliště: Evropská unie

PříspěvekZaslal: so březen 17 2012, 20:11    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jura80



Založen: Nov 05, 2011
Příspěvky: 908
Bydliště: Boskovice

PříspěvekZaslal: ne březen 18 2012, 8:37    Předmět: Citovat

Pokud teda nejde akumulátor občas dobíjet rovnou ze sítě, obyčejnou nabíječkou, co vychází ekonomičtěji, tak osobně si myslím:

1. Koupit panel příslušnýho napětí (12V rozhodně nebude stačit).
2. Paralelně ke svorkám přidat paralelní stabilizátor napětí podle obrázku 19 v datasheetu zde: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/3/074yxfos2h5s8aukijk5yg8id7fy.pdf (levý rezistor vynechat a tranzistor, například BD711, upevnit na pořádný chladič, mezi bázi a emitor tranzistoru střílím od boku rezistor 220R, napětí nastavit na zhruba 14,6V)
3. A nakonec připojit přes 1N4007 na akumulátor.

_________________
Nejsu žádným fóristem, ale když něco negómu, tož, přindu se zeptat. A když se nesnesitelně nudím, nebo když jsu na plech, někdy se může stát, že se i pokusím poradit. Zdraví Jura!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19689
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne březen 18 2012, 9:26    Předmět: Citovat

Výkonem, kterého je po většinu roku stejně nedostatek, bych zase tak neplýtval ani v případě, že panel jede na špičkový.
Akumulátor 60Ah si bez problémů sám ureguluje napětí ještě při proudu 150-200mA. To je proud, který akumulátoru za těch pár hodin, kdy je panel může dát, v žádném případě neublíží.
Sériová dioda napětí sníží ještě asi o 0,5-0,7V, což obvykle nevadí, protože panely 12V mívají při zátěži jmenovitým proudem ještě napětí kolem 16-17V (sluneční maximum). Za sklem auta je třeba počítat proud odhadem maximálně poloviční, kdo se bojí o akumulátor nebo má strach z vodíku nahromaděného v interiéru auta, přidá si do série s panelem odpor 10 až 15Ω.
I to je samozřejmě ztrátové, podobně jako bočníkový regulátor (Schuntregler).
Obojí řešení vyhoví s panely tak do 15Wp.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.13 sekund