Založen: Oct 30, 2006 Příspěvky: 2310 Bydliště: Poblíž Zlína
Zaslal: ne září 02 2012, 17:47 Předmět: Pionýr Jawa 20
Zdravím
Možná že si o mně pomyslíte že jsem úplná "Lama" ale zeptám se Jak funguje dynamové zapalování u pionýra Jawa 20? Skoušel jsem si vzít na pomoc strýčka googla ale nepomáhá díky
už jsem to napravil _________________ Čím víc dál se snažím se učit tím poznávám že nic nevím
Naposledy upravil markoni dne ne září 02 2012, 17:58, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32201 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po září 03 2012, 11:48 Předmět:
Je to alternátor, s permanentníma magnetama v rotoru. Aby to bylo magneto, muselo by to mít integrovanou vysokonapěťovou cívku pro zapalování - jako měl Stadion S11/22, Jawetta nebo třeba některé starší "zetky" (ČZ). Protože fichtl a třeba i modernější mopedy Babetta a Stella (používá kompletní agregát z Babetty) mají oddělenou a mimo samotný generátor umístěnou indukční cívku, nelze jejich generátor nazývat magnetem. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Je to alternátor, s permanentníma magnetama v rotoru. Aby to bylo magneto, muselo by to mít integrovanou vysokonapěťovou cívku pro zapalování - jako měl Stadion S11/22, Jawetta nebo třeba některé starší "zetky" (ČZ). Protože fichtl a třeba i modernější mopedy Babetta a Stella (používá kompletní agregát z Babetty) mají oddělenou a mimo samotný generátor umístěnou indukční cívku, nelze jejich generátor nazývat magnetem.
Nechci nic říkat, ale co má přítomnost indukční svíčky za zájem na názvu magneto? Je to pěkná hovadina. Zrovna o motocykly se zajímám (o babettu 210 hlavně), a tohle mě poněkud nutí k reagování. Magneto jsou vždy magnety, rotující mezí cívkami. Třeba v případě u babetty mezi čtyřmi (tři pro světelný okruh a jedno pro zapalování). I fichtl má magneto (magdynamo) tečka. Ale fichtl, pokud není vybaven bezkontaktním zapalováním, má zapalovací kladívko pro řízení jiskry. Moderní mopedy jako babetta nebo korádo mají bezkontaktní zapalovaní - jiskra řízená JTZ (jednotka tyristorového zapalování). Tam se seřizuje pouze předstih.
Zapomeň na to, že magnety = magneto. Tak to zkrátka není. Magneto je historický název pro určitou konstrukci, kde primární i sekundární vinutí zapalovací civky bylo namotané na jádru, kolem kterého obíhaly magnety rotoru u běžné konstrukce motocyklového motoru. U starších motocyklů a u různých většinou stabilních motorů se naopak ta civka otáčela a magnet stál. To co má jawa 50 je kombinace, něco mezi magnetem a bateriovým zapalováním.
http://motodenik.cz/clanek/700-replika-torpedo-v4-1909.html
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12143 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: út září 04 2012, 7:41 Předmět:
pepik9 napsal(a):
Magneto je historický název pro určitou konstrukci, kde primární i sekundární vinutí zapalovací civky bylo namotané na jádru, kolem kterého obíhaly magnety rotoru u běžné konstrukce motocyklového motoru. U starších motocyklů a u různých většinou stabilních motorů se naopak ta civka otáčela a magnet stál.
tak nějak to bude . . .
magneto -> zařízení, které bez baterie samo dává jiskru na svíčce . . .
provedení byla různá . . .
třeba tohle nebo tohle a taky tohle . . .
magneto samo většinou jiskru nedává. Magneto je druhem generátoru. Samo o sobě vytváří pouze proud pro zapalování a další příslušenství motocyklu. Poté jiskru řídí buď kladívka nebo třeba tyristorová jednotka. Dovolím si citaci z wikipedie: Magneto je generátor elektřiny, který využívá permanentní magnety k výrobě střídavého proudu. Rukou poháněná magneta byla součástí prvních telefonů, kde poskytovala proud pro vyzvánění. Magneta upravená pro generování pulsů vysokého napětí jsou používána v některých systémech spalovacích motorů pro poskytování energie zapalovacím svíčkám.[1] Magneta jsou nyní omezena především na motory, kde není k dispozici elektrické napájení, např. sekačky na trávu a motorové pily. Také jsou rozšířena v leteckých pístových motorech, ačkoliv tam obvykle bývá k dispozici elektrické napájení. Magneta jsou totiž spolehlivější než bateriové zdroje elektrické energie.
Magneto je historický název pro určitou konstrukci, kde primární i sekundární vinutí zapalovací civky bylo namotané na jádru, kolem kterého obíhaly magnety rotoru u běžné konstrukce motocyklového motoru. U starších motocyklů a u různých většinou stabilních motorů se naopak ta civka otáčela a magnet stál.
tak nějak to bude . . .
magneto -> zařízení, které bez baterie samo dává jiskru na svíčce . . .
provedení byla různá . . .
třeba tohle nebo tohle a taky tohle . . .
občas bývala magneta kombinována už i s VN cívkou, proto může dojít k tomuto omylu. Ale samotné magneto je vážně pouze rotující magnety v cívkách. Jíná kostrukce = není magneto...
Zdroj proudu : V našem mopedu, jako i v jiných vozidlech musí být nějaký zdroj elektrické energie.Je to alternátor, neboli magneto.Jeho výkon v našem případě 6V / 20 W. Vyrábí střídavé elektrické napětí a to nějak takto. Rotor alternátoru tvoří dva pólové nástavce, které svým hvězdicovým uspořádáním vytvářejí šestipólovou soustavu buzenou orientovaným feritovým kroužkem.Kroužek je v nemagnetické výplni. Tomuhle celému se říká ROTOR, protože se otáčí.
STATOR (stojí) je složen ze čtyř nástavců s cívkami. Tyto cívky v našem případě jsou použity tři pro světelný okruh(na obrázku jsou to ty hnědé) zapojené do série.Čtvrtá cívka slouží k napájení JTZ. První konec cívky je spojen s kostrou mopedu a tvoří jeden pól("kostru"). Poslední konec třetí cívky je (cívky jsou zapojeny za sebou jako monočlánky ve vaší domácí baterce na svíceni) pól druhý. Póly nerozlišujeme, protože se jedná o napětí střídavé. Napětí našeho alternátoru je závislé na otáčkách motoru a při otáčkách 4500/min je kolem 8 V při zatížení.
Osvětlení : Je natolik jednoduché, že nemá smysl se jím dále zabývat. Schéma zapojení elektroinstalace je na obrázku. Snad jen připomenout, že musíme používat žárovky na 6 voltů.
Princip zapalování : Zapalovací soustava každého zážehového motoru má za úkol ve správný okamžik pomocí zapalovací svíčky přeskokem jiskry zapálit stlačenou směs paliva a vzduchu. (viz funkce karburátoru) Zapalovací okruh se dělí na nízkonapěťový - po zapalovací indukční cívku - primární vinutí a na vysokonapěťový okruh.Ten tvoří sekundární vinutí zapalovací cívky, vysokonapěťový kabel, koncovka a zapalovací svíčka.
Vysokonapěťový okruh: přenáší elektrický náboj, který na zapalovací svíčce vytvoří jiskru. Jednoduše řečeno zapalovací cívka tvoří zesilovač malinkého napětí asi 4V na napětí v řádech tisíců voltů, které se přenese po vysokonapěťovém kabelu na svíčku, která přeskokem jiskry zapálí směs. Zapalovací svíčka má v sobě zabudován odrušovací odpor.(aby "neškrčelo" rádio) Vzhledem k tomu, že pracuje za velkých teplot pod velkým tlakem a elektrickým napětím se její životnost počítá cca na 10 000km.Svíčka během své životnosti potřebuje minimální údržbu. Ta spočívá pouze v zajištění předepsané vzdálenosti elektrod. To je údaj , který poskytne výrobce. Obyčejně to je mezi 0,5 -0,7 mm a samozřejmě v čistotě těla svíčky a jejího okolí, aby nevznikaly nežádoucí svody napětí. Cívka a kabel kromě čistoty nevyžadují žádnou další údržbu.
Nízkonapěťový okruh: tvoří polovodičová spínací jednotka , která má za úkol přivádět přerušované malá napětí na zapalovací cívku. Jednotka je napájena ze čtvrté cívky alternátoru (na schématu červená)Pro snímání polohy klikové hřídele je na alternátoru připevněna ještě jedna cívka.(na schématu žlutá) Ta vlastně řídí okamžik vzniku jiskry a má přímý vliv na seřizování předstihu. Jelikož spínací jednotka je zalitá v umělé hmotě, musí se při poruše nahradit novou.
alternator_1.jpg
Komentář:
snímek magneta babetty - zde vidíte proč bezkontaktní...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.