Zaslal: čt květen 09 2013, 20:48 Předmět: Kontrola stavu ubytku napětí 4,8 V baterie.
Zdravim,chtěl bych si vyrobit kontrolu stavu napětí baterie 4,8V na letadílku,tak aby tam byly Dvě zelený diody a jedna červená ,která by zustala samotná svítit pří poklesu ustáleného napětí na 3,8 V a signalizovala že je třeba dobíjet.Tak že bych sledoval úbytek U= 1V. Diody zelený by postupně zhasínaly a červená by zustala svítit.Budu rád za každou radu.
Založen: Jun 29, 2011 Příspěvky: 791 Bydliště: u Kolína
Zaslal: pá květen 10 2013, 6:36 Předmět:
Domnívám se,že tazateli jde o akumulátory NIMH popř.NICD,proto 4,8V.Za našich časů byly dostupné pouze NICD s cap.500 mA ze Slaného a nezbývalo než počítat Nabíjeli jsme a nabíjeli. Paliva také moc nebylo,teda jak prokoho V době moderních nabíječů a akumulátorů s několika násobnou kapacitou se taková signalizace jeví jako zbytečná vychytávka.Nehledě nato,,že multimetr je dnes ve výbavě snad každého modeláře.Možná i miniaturní LCD měřidlo se dá zakoupit.V Lídlu nabízeli zkoušečku akumulátorů právě s displejem,který by jistě šel vypreparovat a v operovat do modelu.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32310 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá květen 10 2013, 13:03 Předmět:
Hm, akorát že 15mm dlouhej a 8mm vysokej LCD displej umístěnej na modelu nepřečteš už na vzdálenost 1 metr, zatímco jestli na spodku modelu letadla nebo někde na stožáru modelu lodi svítí zelená nebo červená LED poznáš pouhýma očima na řádově 10-20m, s dalekohledem klidně na stovky metrů - přemejšlel jsi někdy nad tímhle problémem, ty lídlovej displeji? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32310 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá květen 10 2013, 14:32 Předmět:
Už to tady padlo:
forbidden napsal(a):
Můžeš použít Belzovo zapojení. Jen budeš muset přepočítat odpory a použít zenerku s menším napětím.
Místo té zenerky se buď použije LEDka libovolné barvy s příslušným předřadným odporem, nebo (při požadavku na větší tepelnou stabilitu indikace) integrovaný nastavitelný stabilizátor TL431.
Jako operáky/komparátory se musejí použít typy schopné pracovat i s jenom jedním napájecím napětím a navíc menším než 5V - jen kolem 3V, takže něco jako TLC272 - na Belzově plánku navrhovaný LM393 nevím jestli téhle podmínce vyhoví... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jun 29, 2011 Příspěvky: 791 Bydliště: u Kolína
Zaslal: pá květen 10 2013, 15:36 Předmět:
Ne nepřemejšlel. Držet v ruce dálkový ovládač a dalekohled bych možná zvládnul,ale řídit model už asi né Jak jsem uvedl, počítal jsem.Při znalosti kapacity akumulátorů a odběru serv s přijímačem to nebyl problém.Akumulátory bez zátěže "regenerují" a takové čidlo by mi bylo k ničemu.Kdybych se na něj spoléhal,měl bych brzo po modelu.Jako opičárna dobrý,ale prakticky nevim nevim.Počkám na to zapojení a možná dovybavím.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32310 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá květen 10 2013, 15:54 Předmět:
Hodně modelářů používá oddělený akučka zvlášť pro ovládání a zvlášť pro "trakci", těm vybití "trakčního" aku tolik nevadí - ale když je baterie kvůli úspoře váhy společná, je to na draka, když kvůli poklesu napětí pod nějakou mez i krátkodobě vypadnou řídicí funkce. U létajícího modelu to je i o likvidaci modelu. Upozornění třeba rozsvícením LEDky na pokles někam k napěťový mezi hrozící výpadkem je užitečná věc. Myslím že by stačila i nějaká modifikace toho tranzistorovýho zapojení od sewermana, kdyby indikovala s dostatečnou časouvou rezervou například dosažení napětí 0,1 - 0,2V nad mezí, kdy vypoví poslušnost ovládání - nebo prostě tu napěťovou mez nastavit tak daleko, aby se dalo "ubrat plyn" a s modelem bezpečně sednout v okamžiku, kdy je baterka "na hraně". _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jun 29, 2011 Příspěvky: 791 Bydliště: u Kolína
Zaslal: pá květen 10 2013, 16:12 Předmět:
U větších modelů je nařízeno mít zdroj dojitý z důvodu bezpečnosti.Autor příspěvku uvádí,že se jedná o cituji: "letadílko" a tam předpokládám,že se vystačí se čtyřma tužkama AA. Dnes se běžně dělají aku.AAA s kapacitou o které se nám tenkrát ani nezdálo.Jen si nejsem jistý jestli naně také dělají držák na 4.kusy? Zatím jsem potom nepátral.Vlastně nevíme o jaký model jde.Může jít o větroň
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.