Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Čidlo ABS - Škoda Roomster
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2794

PříspěvekZaslal: út červen 09 2015, 20:46    Předmět: Čidlo ABS - Škoda Roomster Citovat

Dobrý den všem.

Minulý týden jsem řešil problém s nefunkčním ABS systémem na sestřině Roomsteru. Při malých rychlostech ji ABS "tukalo" do pedálu". Diagnostika hlásila něco jako "sporadicky vadný signál z pravého předního kola". Tak jsem koupil nové čidlo, staré vyndal (bylo dost ojeté - viz obrázek) a závada zmizela. Ale po týdnu je to tady zpět, opět pravé přední kolo. Sestra s tím zajela ke kámošovi do servisu a čidlo vyndali (ještě jsem ho neviděl), údajně má na sobě nějaké známky lehkého mechanického opotřebení.
Neřešil jste někdy někdo něco s takovýmto čidlem?
Co je to za čidlo - má to 2 dráty a ohmický odpor jiný podle polarity připojeného měřícího napětí, navíc i podle rozsahu měřidla (de facto to vždy ukazuje asi poolvinu rozsahu (na 20MOhmech asi 9MOhm, na 2MOhmech asi 900kOhmů až k 600Ohmů na 2kOhmech).
Co je jako protikus na ložisku? Je to nějaký kroužek s mechanickými výčnělky nebo magnetický kroužek se střídavými magnety?
Když jsem zkušebně nasadil čidlo a zkoušel otáčet kolem, tak jsem nebyl schopen cokoli naměřit (generovaný proud/napětí, změnu odporu, frekvence, prostě nic).

Děkuji za případné reakce.

Petr Filipi



ABS čidlo.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  ABS čidlo.jpg
 Velikost:  288.19 kB
 Staženo:  232 krát



Naposledy upravil petrfilipi dne út červen 09 2015, 20:54, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jodr



Založen: Jan 20, 2008
Příspěvky: 1401
Bydliště: na vejminku

PříspěvekZaslal: út červen 09 2015, 20:52    Předmět: Citovat

Pri malych otackach kola cidlo takto reaguje pokud ma vetsi vzdalenost od krouzku. Casty projev!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9925
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: út červen 09 2015, 20:54    Předmět: Citovat

není ten konec magnetickej? - třeba to může chtít zapojit do série nějaký napájení, tohle čidlo a nějaký zatěžovací odpor. Pak stačí jen kovový zubatý kolo, který těsně před tím budeš otáčet. Na zátěži by měly být impusly, podle těch zubů..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2794

PříspěvekZaslal: út červen 09 2015, 21:01    Předmět: Citovat

Jj, magnet by tam mohl být, viz tento odkaz, str. 8: http://www.skolahostivar.cz/DownloadPF/26.pdf a viz obrázek v příloze.
Ale trochu mi vrtá hlavou, proč by měla cívka jiný odpor podle toho, jak přiložím ss měřící šňůry.
A neměl bych v systému s perm.magnetem, cívkou a otáčejícími se zuby naměřit nějaké generované napětí (vždyť i měřák je generátor ss napětí).



ABS.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  ABS.jpg
 Velikost:  79.49 kB
 Staženo:  274 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 33039
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út červen 09 2015, 21:27    Předmět: Citovat

Celej FTIP je v tom, že pokud se snímač chová odlišně podle připojený polarity napájecího (měřicího) napětí, pak v čidle je "Naumurův senzor" = oscilátor LC s cívkou na otevřeným magnetickým obvodu. K tomu "otevřenýmu" konci se přibližujou "zuby" na kroužku v ložisku a podle toho jestli k cívce je přiblíženej zub nebo mezera se mění magnetickej tok jádrem = a od něj je i závislej proudovej odběr LC oscilátoru. Mezní případ je takovej, že oscilace při přiblížení nadměrně masivního kusu magneticky vodivýho materiálu vysadí. Nejdůležitější na funkci je odběr proudu toho oscilátoru - s přiblížením "zubu" se zvětší - takže stačí celý čidlo napájet ze zdroje napětí se sériovým odporem a na tom pevným odporu vzniká impulsní signál s kmitočtem odpovídajícím kmitočtu přiblížení"zubu" k cívce a s amplitudou určenou tím odporem a odběrem čidla. Vyhodnocení dělá řídicí jednotka ABS a pokud to má v programu, tak podle rozdílu otáček při započetí jízdy a po určitý době jízdy umí i detekovat únik vzduchu z pneumatiky.

K poškození senzoru může dojít jeho mechanickým obroušením o příliš blízkej kroužek, anebo naopak při velký vzdálenosti může docházet k výpadkům impulsů. Jednotka ABS přitom předpokládá, že majitel auta není de.bil a na všecky kola má namontovaný stejný gumy a má je i přibližně stejně nafoukaný - potom prudší změna frekvence impulsů od jednoho kola vůči ostatním znamená smyk a pozvolná změna frekvence únik vzduchu z gumy...

Aby čidlo pracovalo jako alternátor, musel by kroužek v ložisku bejt magnetickej a ještě ke všemu by musel mít zuby zmagnetovaný ve střídavým pořadí "sever x jih". Existujou samozřejmě i takový snímače - ty jsou ale citlivý na vnější magnetický pole...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9925
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: út červen 09 2015, 21:35    Předmět: Citovat

No třeba je tam magnetorezistor, aby bylo napětí nezávislé na otáčkách zubatýho kola, protože jde stejně jen o frekvenci (napětí se může pak vyhodnocovat jako kvalita snímače) a navíc řídící jednotka může poznat, zda je měřící sonda připojena, nebo přerušena ještě před tím, než bude uvedena v činnost (stojící vozidlo)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6778
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: út červen 09 2015, 22:01    Předmět: Citovat

Zkontroluj, jestli ložisko kola nemá zemědělskou vůli a následkem toho se nebrousí čidlo, dále samozřejmě zkontroluj také čistotu zubatého kroužku, pokud hodně orezne, rez nabyde a může taky brousit čidlo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 19038
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: st červen 10 2015, 5:19    Předmět: Citovat

No a pokud bude zlobit dále , vyhledat vodiče k jednotce a prohodit dvě čidla , pokud možno hned u jednotky , aby se vyloučila možnost chyby vedení .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3428
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: st červen 10 2015, 7:17    Předmět: Citovat

A to pak jako přehodíš i vývody na prasátka? Twisted Evil
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
badoch



Založen: Feb 23, 2005
Příspěvky: 596
Bydliště: SM

PříspěvekZaslal: st červen 10 2015, 7:37    Předmět: Citovat

Já bych se zeptal jinak. Nedělal něco někdo s nábojem? (výměna ložiska atd.) A protože je špatně usazený tak obrousí hlavu snímače.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6778
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: st červen 10 2015, 8:04    Předmět: Citovat

Prohození čidel a následné prohození přívodů k jednotce ABS v konektoru jsem z diagnostických důvodů dělal taky, bylo poškozené vedení pod autem u 3 roky starého auta, zřejmě při montáži poškodili izolaci a sůl vodič úplně přežrala, na povrchu nebylo skoro nic vidět, jen malé zvětšení průměru, vevnitř byl místo mědi zelený prášek a ABS s tím občas šlo, občas ne, prostě výborná závada, když jsem si točil koly na diagnostice, tak to samozřejmě vždy chodilo. Abych vyloučil vadnou ABS jednotku, prohodil jsem na zkušební jízdu přivody v konektoru a jel jsem s tím hodně opatrně, kdyby zabralo ABS, mohlo by taky vzhledem k brždění na opačné straně přivést auto do nepěkného smyku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 19038
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: st červen 10 2015, 8:16    Předmět: Citovat

Říká ti , Kvíčalo , něco režim nalezení závady ? Jestli to chceš objasnit , tak tímto zkouším dvě věci najednou . Jak špatné čidlo s vedením , tak jednotku-její vstup . Spolu s dignostikou , pochopitelně .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2794

PříspěvekZaslal: st červen 10 2015, 9:14    Předmět: Citovat

badoch napsal(a):
Já bych se zeptal jinak. Nedělal něco někdo s nábojem? (výměna ložiska atd.) A protože je špatně usazený tak obrousí hlavu snímače.


Jo, ložiska jsou vyměněná, ale asi před rokem. Tak jsem tomu nepřikládal takovou váhu, když to rok běhalo.
Nevěděl jsem totiž, jak vypadalo čidlo ABS před výměnou - jinými slovy zdali bylo obroušeno starým nebo novým ložiskem. Ale vzhledem k tomu, že nové čidlo ABS šlo zasunout na místo starého úplně bez problémů tak jsem měl za to, že ložisko je usazeno dobře, resp. že jeho zuby nejsou v dráze ABS čidla.
Vyměnit čidlo je sranda (pokud jde nedestruktivně vyndat - pravé šlo dobře a když jsme se chtěli zkušebně podívat na levé, tak jsme ho prostě nevyndali), ale jen tak zbůchdarma měnit ložisko se mi nechtělo, navíc není nejlevnější.

On tedy ten opravář, který měnil ložiska, je stejně doveda. Hlavní konektor do řídící jednotky ABS má tak rozehnuté kolíky od nějakých vpáčených měřících sond, že je vůbec zázrak, že to má ještě kontakt.
Na levém kole byly původně brzdové destičky s kontrolou opotřebení. Po výměně od dovedy jsou tam destičky bez kontroly a na konektor je nasunutý protikus, aby do něho nepršelo. Že by se doveda majiteli auta zmínil že tam dal jiné (asi levnější) destičky, to ne.

Prostě co si člověk neudělá sám, to dneska není tak úplně OK.

PF



Konektor ABS.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Konektor ABS.jpg
 Velikost:  255.88 kB
 Staženo:  318 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 33039
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st červen 10 2015, 10:16    Předmět: Citovat

To nebyl doveda, to bylo PRASE ....!!!! Zabít málo!!!
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6814
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: st červen 10 2015, 12:08    Předmět: Citovat

No,že tam není indikace opotřebení, není nic hrozného. Normální člověk se občas podívá na kolo a tím i na destičky. Pokud tohle řeší, je "nornální". Indikace je pro paka, co umí jen nastoupit a jet. Nový auta to stejně počítají-katování.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund