Zaslal: po září 19 2016, 21:48 Předmět: Hledám, kdo umí vyprojektovat kabelový svazek podle schematu
Všem pěkný den, prosím hledám erudovaného člověka, který dokáže číst ve 40 let starých elektrických schematech a uměl by podle nich sestavit plán na výrobu nového kabelového svazku. Jedná se o pokus částečné renovace československého diesel-elektrického nakladače. Nakladač má vyhořelou kabinu. Děkuji všem za zájem, pár foto přikládám, a přeji příjemný den.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18376 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: po září 19 2016, 22:17 Předmět:
No a máš k dispozici všechny přístroje, co jsou v tý kabině použitý? Pochybuju, že původní ten požár přežily. Pokud nebudou k dispozici, nemá vůbec smysl s kabelovým svazkem začínat. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32592 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po září 19 2016, 22:27 Předmět:
To není jen o čtení schémat - na ten kabelovej svazek se musí vždycky nejdřív učunit KABELOVÁ FORMA = to je (nejčastějc) deska, na který jsou vyznačený mechanický vzdálenosti jednotlivejch elektrickejch komponentů, pomocí hřebíků nebo šroubů se tam vyznačí všecky ohyby - a pak se teprve mezi ty hřebíky/šrouby ponatahujou všecky potřebný dráty. Na koncích se nechá určitá část volně. Celek se obandážuje nebo aspoň postahuje stahovacíma páskama, na konce se pak po příslušným zakrácení nakrimpujou příslušný konektory nebo konektorový "piny", potom podle příslušnýho plánku nastrkají do patřičnýho izolačního tělesa konektoru. U starších kabelovejch svazků, který se na koncích šroubovaly do svorkovnic, předpokládám nakrimpování kabelovejch dutinek.
To celý ale předpokládá, že znáš mechanický rozměry celýho toho bázmeku - jak budky, tak i vzdálenosti mezi boudou a například motorem, světlama a dalším elektrovybavením. Jinak ten svazek nedokáže nikdo dát předem dohromady - možná by se to dalo, kdyby se do vynovený boudy s obnovenýma elektroovládačema natahoval jednotlivě drát po drátu a celek pak obandážoval ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Dle fotografie kabiny bych začal per partes ....
Ocistil starter , celou kabinu , zkontroloval přivod nafty a naftové čerpadlo
a na nažhavení svíček a spuštění startéru nemusím míti žadný svazek kabelů
jen základní znalosti o naftovém motoru ......Pokud motor bude funkční
ostatní přistroje bych popropojil jak navrhuje Ekkar .Jinymi slovy zacit tam kde to dá nejvíce prace _________________
Založen: Jun 21, 2008 Příspěvky: 8948 Bydliště: Valachy
Zaslal: út září 20 2016, 6:46 Předmět:
Sehnat druhý vrak toho stroje a pak ze dvou udělat jeden? _________________ Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Založen: Nov 05, 2010 Příspěvky: 6020 Bydliště: okr. Vyškov
Zaslal: út září 20 2016, 7:01 Předmět:
Kabelové formy se používají až pro sériovou výrobu. Ve vývoji se u prvního kusu vodiče nasvazkovaly a zapojily ručně. V dokumentaci byl vyznačen pouze směr a prostorové uložení svazku, v jednodušších případech i bez dokumentace. Po příslušných zkouškách a případných úpravách se svazek ze zařízení demontoval a rozložil pravoúhle na zmíněnou desku budoucí formy. Pak se vyznačily body jednotlivých odboček kolíky (nebo hřebíky) s délkou vodičů. U jednodušších svazků se pak kabelová forma upravila definitivně přímo pro výrobu. U složitějších se případně optimalizovala po první vyrobené sérii.
Takže na jeden kus není třeba projekt svazku ani kabelová forma ale spíš zručný elektromechanik.
Založen: Nov 05, 2010 Příspěvky: 6020 Bydliště: okr. Vyškov
Zaslal: út září 20 2016, 8:11 Předmět:
Na podobnou práci je potřeba elektromechanik nejen zručný ale i přiměřeně znalý dané problematiky. Drátovači ze sériové výroby jsou často manuálně precizní ale samostatně bez schématu nebo zapojovací tabulky nesestaví nic. Projektant to asi drátovat nebude. Pokud má dílo k něčemu vypadat tak musí mít pracovník ten "fortel" v ruce, jinak je výsledek nevalný.
Všem přeju pěkný den, děkuju mnohokrát za důležité postřehy i chytré rady, vážím si toho, popravdě, čekal jsem spíše posměch, ostatně že jsem blázen, je jasné už z fotky té kabiny, když o něčem takovém tvrdím, že to jednou bude jezdit.
S dovolením odpovědi:
To Celeron: Ano, všechny přístroje, spínače i ukazatele jsem sehnal, z toho dva ukazatele to tak nějak přežily, když je nechám mírně obnovit. Co nemám je joystick, ale ten se dá udělat z kusu plasty, a spodek je celý ze železa, takže přežil také, a náhradní kontakty do něj jsem také sehnal.
To Ekkar: děkuju za skvělé postřehy a velkou odbornost. No určitě můžu celý kabelový svazek, přesněji řečeno vše od hlavního rozvaděče dopředu, vymontovat. Ale nechce se mi to dělat jen tak, třeba seženu člověka, který řekne, že to chce nejdřív vidět tak jak to je originál uložené. A pak podle vymontovaného kabelového svazku se určitě dá udělat jeho "zrcadlová kopie" na té desce.
To Elnovy: děkuju za rady s motorem, to se omlouvám, zapomněl jsem napsat, motor tam nebyl, ten nechal původní řidič uvařit v Barrandovském kopci, a když napíšu, že to byl motor z Tatry 813, tedy chlazený vzduchem asi hned budete tušit, co to muselo být za dílo... Takže z jiného stroje jsem sehnal originální motor, a souhlasím, určitě se dá snadno vyzkoušet. Uložení motor je cca 6 metrů za budkou, takže požár ty místa vůbec nezasáhl, byl jen v budce. A na předním kole. Kola mám čtyři nové náhradní, sehnal jsem taky.
To Kokun: skvělá rada, bez legrace, ano, sháněl jsem ho, samozřejmě - při mém štěstí - tři vraky šly v posledních deseti letech do pece. V Česku je jeden v Lešanech, na Slovensku je jeden v Piešťanech, a jeden je v tom německém muzeu, jméno si teď nevybavím, snad Sinsheim. Možná je ještě jeden někde v Česku, a možná ještě jeden na Slovensku.
To Achab: moudrá slova, víš jasně o čem mluvíš, děkuju. Já bych tvá slova o zručném automechanikovi doplnil v tom směru, že navíc sháním někoho, kdo umí číst ty značky v tom schematu. Asi bych zvládl vymontovat ten původní svazek, a udělat jeho kopii, jenže dost koncovek uhořelo, a já prostě nepoznám ani podle schematu, ani podle čísel kabelů, co kam přesně patří. A tady když udělám chybu, zapojím to sám blbě, a pak to nastartuju a někam do rozvaděče vletí 1650 Ampér (tedy 160 kW), tak to pak budu dělat kabelový svazek asi znova .
To Victronix: ano, souhlasím, ale kde toho šikovného borce sehnat? Bude mi padesát, ale i tak jsem spoustu slov v návodu slyšel poprvé v životě, třeba šuntovací relé, cizí či konstantní nebo derivační buzení, kalorifer, maximální relé, nebo brzdový odporník.
Přikládám ještě schema jednotlivých kabelových svazků. Snad je to nějak dobře vidět. Na elektrickém schematu jsou všechny kabely očíslovány. A tady v tom plánku je vidět, jak každý svazek je přesně očíslován, a každá koncovka - samec i samice - má očíslovány jednotlivé zdířky, přikládám také dvě fotografie.
Takže kdyby měl někdo náhodou nějaký nápad, jak by se to dalo udělat, budu moc rád a děkuju předem.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32592 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út září 20 2016, 20:23 Předmět:
MichalRo napsal(a):
Všem přeju pěkný den, děkuju mnohokrát za důležité postřehy i chytré rady, vážím si toho, popravdě, čekal jsem spíše posměch, ostatně že jsem blázen, je jasné už z fotky té kabiny, když o něčem takovém tvrdím, že to jednou bude jezdit.
S dovolením odpovědi:
....
To Ekkar: děkuju za skvělé postřehy a velkou odbornost. No určitě můžu celý kabelový svazek, přesněji řečeno vše od hlavního rozvaděče dopředu, vymontovat. Ale nechce se mi to dělat jen tak, třeba seženu člověka, který řekne, že to chce nejdřív vidět tak jak to je originál uložené. A pak podle vymontovaného kabelového svazku se určitě dá udělat jeho "zrcadlová kopie" na té desce.
... V Česku je jeden v Lešanech, na Slovensku je jeden v Piešťanech, a jeden je v tom německém muzeu, jméno si teď nevybavím, snad Sinsheim. Možná je ještě jeden někde v Česku, a možná ještě jeden na Slovensku.
...
Takže kdyby měl někdo náhodou nějaký nápad, jak by se to dalo udělat, budu moc rád a děkuju předem.
Ten nápad by byl - v Lešanech vím o jedný jediný instituci, která by mohla podobnej vehikl vlastnit. A tou je armádní muzeum pozemního vojska, respektive Vojenský Historický Ústav. Už jsem s lidma odtamtud do kontaktu přišel, pravda, bylo to z pozice dárce, ale nepřišli mi nijak nesnášenliví, daleko spíš jako taky takový blázni, za jakýho jde pokládat tebe - prostě máme něco, co nikdo jinej na světě (nebo skoro nikdo další) nemá, tak z toho učuníme exponát. Zkus jim napsat a požádat je o možnost ten jejich kus prolézt a nafotit si, kudy je co nataháno - a slíbit jim na oplátku sdělit svoje zkušenosti z renovace. Už jen ty fotky by byly pro případný tahání elektriky znovu nedocenitelný. A můžu tě ujistit, že se soukromníkama, respektive se soukromýma vlastníkama techniky oni spolupracujou často a docela rádi, protože vždycky "hrozí možnost" daru nebo prodeje - oni jsou pak často "první na ráně", koho takovej majitel nebo případně jeho rodina kontaktuje v momentě, kdy se taková technika prodává ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Neexistuje dneska nějaký důchodce, který to někdy servisoval v nějakém tom VOPu nebo podobně? Ty původní kabelové svazky tam ještě jsou, nebo už je to vyřezané a ve šrotu? _________________ Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Jestli se to začalo vyrábět od roku 1966, tak je dost možné, že to vzniklo v Tatře v Kopřivnici.
Potom by to mohli vědět za prvé v Kopřivnici v tatrováckém muzeu, jestli tam jsou ještě staří tatrováci, co kdysi u té výroby byli a ne jenom mladé úřednice s humanitním vzděláním.
A hlavně s vysokou pravděpodobností budou mít v archívu Tatry konstrukční a výrobní výkresy. To bys zřejmě musel někde na Tatra truck, nejspíš na nějaké technické oddělení, nevím, jak to nyní je. Ono totiž v 60 letech tam moc těch nákladních tater 138 a 148 nedělali, takže tam měli dost času a prostoru a hlavně hodně lidí v technickém vývoji, aby zkonstruovali i takové vojenské "klumpry" . Do VOP potom dost možná jen předali hotovou výrobu.
Co se týká kabelového svazku, je podle mně v první řadě třeba zjistit zapojení jednotlivých pinů těch kruhových i dalších konektorů, aby to pasovalo na jednotlivé klumpry, kde se to zapojuje.
Za druhé: Potom je třeba udělat seznam nebo tabulku, každý káblík zvlášť co je třeba s čím propojit a jaký to potřebuje vodič, hlavně průřez, aby to nehřálo a minimální izolaci kvůli mechanické odolnosti. Případně někde, kde se to zahřívá, i povolenou teplotu kabelu - třeba silikonovou izolaci kabelu nebo jiné speciální detaily, třeba rozdvojení kabelu.
za třetí: Potom bude třeba na tom "bazmeku" fyzicky stanovit, kde konkrétně se ty kabely povedou. Na místech, kde z kabelového svazku mají jednotlivé kabely odbočovat, nějak dát, třeba drátem, přechodné očko, přes které ty kabely půjdou, aby je nějaký náhodný tah nevytáhl a kde půjdou kabely pohromadě, tak je stahovat třeba elektrikářskou stahovací páskou.
za čtvrté: ve vyráběných kabelových svazcích jsou jednotlivé káblíky očíslované přímo strojem tiskem do izolace, to asi nebude dostupné a bude třeba vymyslet náhradní způsob značení. Třeba kombinace značením barevnými lepicími páskami a číslováním nebo textilní kobercovou lepicí páskou a kruhy udělané různě barevnými lakovými popisovači..... To je dobré kvůli tomu, až se bude stroj oživovat a bude se v těch kabelech hledat chyba nebo pro budoucí opravy a změny.
No a za páté, jak je toto všechno připravené, snad jsem na nic nezapomněl, je pak třeba fyzicky natahal dráty, zapájet nebo zalisovat do konektorů a to všechno propojit. Tím se získá zárodek toho kabelového svazku.
za šesté: Zárodek toho kabelového svazku je třeba všude, kde by se to rozjíždělo, stáhnout elektrikářskýma stahovacíma páskami nebo lepicí páskou a podobně. Rozstříhnout drátěná očka, odpojit konektory a ty kabely už jako budoucí kabelový svazek jako celek vytáhnout z "bazmeku"
Za sedmé: Na stole nebo podlaze změří se reálné délky jednotlivých drátů v kabelovém svazku, kvůli opravám a všelijakým změnám v budoucnosti a ty délky doplní do seznamu káblíků ve svazku. Viz kabelová forma uvedená předtím v tomto vlákně.
A dokončí se kabelový svazek. Co jsem měl svého času možnost vidět na tatrovkách T 815, kabelový svazek se zajišťoval omotáním páskem nařezaným z obyčejné černé igelitové fólie. Když se to před namotáním trochu natáhne a pak namotá, kabely to stáhne k sobě a drží to. Konec je třeba zajistit třeba kobercovou lepicí páskou, aby se to nerozmotalo. Jinak se může na toto použít třeba průhledná PVC páska na roubování. Asi je to dobré dělat ve dvou lidech, jeden to nadzvedává a drží, druhý omotává.
Proti mechanickému poškození se potom kabelový svazek zamotává do spirály o průměru 3 - 4 cm smotané z plastové pásoviny asi 2 cm široké a asi 3 mm silné. To by šlo možná sehnat z vraků tatrovek. Jak se to jmenuje, nevím.
Za osmé: Zbývá hotový kabelový svazek vzít a zamontovat zpátky tak, aby všechno fungovalo.
Asi tak bych to dělal já.
Dvojku bod může dobrý praktik dělat více či méně už přímo na stroji bez přípravy, když prostě z praxe ví, co s čím je třeba propojit a když se spokojí s tím, že se nějaké speciálnější kabely objednávají postupně podle toho, jak se potřebují. Ale jinak je asi lepší si to připravit dopředu a pak třeba jen odškrtávat seznam, co už je propojené a co je ještě třeba udělat.
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6156 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: út září 27 2016, 9:19 Předmět:
Ani jsi nenapsal, kde ta nádhera sídlí
Potřebuješ sehnat šikovného maníka, ale ten nebude dojíždět přes půl republiky.
Naposled jsem takto oživoval lanovku na skokanský můstek v Liberci 2009.
A to jí vlastně vůbec nic nebylo, jenom řídící skříně nechali stát půl roku někde na poli
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.