Jsem totální laik a koupil jsem si z Číny přibližně tento znak, ale svítí bíle http://tinyurl.com/y8owk8t6. Přeskočte prosím legislativu, dalo mi to šíleně práce a když to fungovalo, měl jsem z toho druhé Vánoce Na krabici je napsáno 12V. Měřil jsem napětí na autobaterii (12,5V) a při běhu motoru/alternátoru (14,5V). Ptal jsem se na před instalací na jiném fóru a tam tvrdili, že by to mělo být v toleranci - bohužel nebylo a jsem z toho nešťastný ;-(
Znak nevydržel ani půlhodinovou jízdu a když jsem se na něj potom díval, byl normálně částečně roztavený (byly odhalené diody, které samozřejmě mají být schované, a většina jich svítí míň a tmavší barvou).
Potřebuju vědět, jestli je problém ve vyšším napětí (a jak si to reguluje proud? samo?) nebo mě ještě napadlo, že je nedostatečné chlazení - plast nalepený na plastu v nevětrané masce...
Pokud si ho koupím znova, jak se tomu vyhnout? Stačilo by dát podle rady "Jestli chceš, aby ten čínský hnůj něco vydržel, tak dej do série 33Ω nebo 47Ω rezistor"? Nebo to i nalepit na nějaký kovový podklad (to bude horší)?
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6663 Bydliště: Praha
Zaslal: út červen 13 2017, 14:34 Předmět:
To s tím hnojem jsem psal já, pravda se ukázala Jestli to máš demontované, vyfoť to a nahraj sem fotky, podíváme se, jak Číňan diody napájí. Je třeba snížit proud jimi protékající na dlouhodobě přijatelnou hodnotu. Pokud jsou pouze v sérii s led odpory, je potřeba přidat do série další, velikost bude dána odběrem svítítka, to se buď změří, nebo aspoň nastřelí podle toho, jak je to zapojeno. Řešitelné to je, počítej ale, že to prostě musí svítit míň.
Zaky: No ale to původní téma jsem nepsal já... jen jsem tu hledal související s 12V, je to náhoda.
Teď jsem ještě podrobně studoval krabici, v rohu je napsáno DC 12V +/-10%. No, takže to možná byla moje chyba, když jsem věděl, že při jízdě je tam 14,5V což je víc... ale ten proud právě nevím jak vyčíst (kromě změření).
Bohužel demontované to nemám, ani se k tomu teď nedostanu, možná o víkendu. Z toho odznaku vedou dva vodiče +-, nic víc. To, že to bude svítit míň, by mi nevadilo, používal bych to stejně jen v noci.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6663 Bydliště: Praha
Zaslal: út červen 13 2017, 15:31 Předmět:
Vím, žes původní příspěvek nepsal, ono se to ale týká čínského hnoje tak nějak globálně Když si vyplníš bydliště, tak ti to třeba někdo pomůže zkouknout na regulovatelném zdroji, pokud jsou tam jen předřadné odpory, tak úprava nebude problém, pokud by tam byl spínaný regulátor, což pochybuji, tak by upravit šel taky. Je ale potřeba vědět, jak jsou diody zapojeny a kolik jich tam je a jakého typu, aby se dalo posoudit, kolik proudu je rozumné diodami pouštět.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1291 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: út červen 13 2017, 16:35 Předmět:
To su ti cinsky inzinieri. Rano sadia ryzu na policku, poobede maju fusku v tovarni kde navrhuju taketo vychytavky do auta a nevedia ze v aute je o cosi viac ako 12V.
Jsem z Jihočeského kraje. No jenže stejně si budu muset objednat nový, protože tenhle je už poničený Sakra, to mě tak štve. Ta práce, než jsem to dal dohromady a vypadalo to vážně dobře. Ale ani fotku jsem nestačil udělat.
Co jsem si stačil všimnout, jsou tam ty diody malinké, tak 1mm. Budou po vnějším i vnitřním obvodu, takže odhadem jich tam může být třeba 50? O víkendu můžu zkusit změřit ten proud (multimetr mám) pokud by to pomohlo. Ale v pořádku svítí jen část, ta další svítí tmavěji a méně.
A co to chlazení? Má vliv? Pokud by se to zregulovalo těmi rezistory, tak by nebylo zapotřebí?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32225 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út červen 13 2017, 21:08 Předmět:
Já osobně bych nejdřív ze všeho celej ten znak vyzkoušel na zdroji úplně mimo auto - na jaký rozmezí napětí "jede", hlavně od jakýho nejmenšího napětí už svítí. Jestli tam jsou jenom odpory a svítit to začíná už třeba od 10-11V, tak bych před celej znak zapojil snižovací stabec, klidně i LM317 a nastavil bych mu výstupní napětí na 11V nebo klidně ještě níž. Uchladit ty 2-3V úbytku nebude problém ani při proudu 200-300mA. Jestli tam ale je nějakej spínanej měnič, musel by zásah bejt výraznější, hlavně by se musel omezit příkon do LEDek, aby se tolik nehřály. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
No hlavne bych se bal,ze v napajeci siti auta muzou vznikat napetove spicky, ktere ty ledky spolehlive znici. Takze pred ten stabilizator bych i soupnul neco (zenerka s odporem),co bude ty pripadne napetove spice orezavat. Mozna tam nic nevznika, ale co jsem mel treba kdysi skodovku, tak tam s tim problem byl.
Takže věc se má takhle, viz fotka. Jsou tam ty diody po třech, pak je vždy nějaký odpor(?), je na něm napsáno 101. Takhle je to po celém znaku. Ale jak jsou spojené dohromady, to nevím. Ale určitě tam žádná složitá elektronika nebude, je hrozně lehký.
Ještě jsem si dřív zapojil metrový bílý diodový pásek na osvětlení kufru. Je to napojené na stávající žárovičku (bludička) a tam vše funguje, jak má. Dnes jsem to měřil, při vypnutém motoru 11,6V a při běžícím 12,5V.
Jenže ten znak mám napájený přímo z pojistkové skříňky z neobsazené pozice, no a tam je těch 12,5V resp. 14,5V.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32225 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červen 14 2017, 19:55 Předmět:
Dej do série do přívodu k tomu honďáckýmu emblému tři křemíkový diody v propustným směru, když by nesvítil nebo svítil málo, nech tam jen dvě. Typ stačí 1N4001 až 4007, lepší by byla s větším pouzdrem, třeba P600D - ale není to nutný, ty základní typy na 1A proudu to musejí vydržet - ty větší by měly jen lepší rezervu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
EKKAR a ostatní: Díky moc za odpovědi. A v čem je tahle varianta lepší než ty další součástky, co jste radili? Že je to jednodušší na zapojení? Jen by mě to zajímalo, abych to pochopil...
Tenhle poškozený znak bych i mohl zapojit na nějaký regulovatelný zdroj (máme na chalupě) a zjistit, kdy začne svítit. Do auta ale budu muset koupit nový a zase se s tím nehorázně patlat. No ale chápu, že nikdo jiný, než já za to nemůže
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1291 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: st červen 14 2017, 20:07 Předmět:
tak si kup novy, tym regulovatelnym zdrojom zistis kedy (pri akom napeti) svieti uz dostatocne pre teba. nasledne si diodami v serii upravis sietove (14,5V) na tebou pozadovane napetie. Na kazdej diode sa podla typu strati 0,3 - 0,5V. Nasledne si mozes cele to udelatko otestovat na tom regulovatelnom zdroji , este pred nahodenim do auta. Aby ti to nesluslo po prvom nastartovani
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32225 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červen 14 2017, 20:28 Předmět:
misocko napsal(a):
tak si kup novy, tym regulovatelnym zdrojom zistis kedy (pri akom napeti) svieti uz dostatocne pre teba. nasledne si diodami v serii upravis sietove (14,5V) na tebou pozadovane napetie. Na kazdej diode sa podla typu strati 0,3 - 0,5V. ...
Kdybys nepindal blbosti ....
2 flint: Křemíková obyčejná dioda má úbytek 0,65-0,7V v propustným směru, germániová 0,3-0,35V. Schottkyho křemíková má kolem 0,5V úbytku. Ten emblém je podle údajů "nastavenej" jako LEDkovej pásek na napětí zhruba 10,8 - 13,2V a pokud se napojí do auta na plný napětí 14,5V při běhu motoru, jasně bude přetíženej. Dvě křemíkový diody mají úbytek kolem 1,3-1,4V, takže je možný, že po jejich zapojení u auta se zastaveným motorem emblém nebude svítit - anebo bude jen tak "bludičkovat" - a plně se rozsvítí až po natočení motoru, kdy před diodama bude těch 14,5V a za nima bude cca 13-13,1V. Kdybys pak požadoval i svícení se zastaveným motorem, musel bys jednu z těch diod v sérii nechávat vyzkratovat malým relátkem, který by ROZEPÍNALO po natočení motoru (aby v klidu ta dioda byla zkratovaná a nežrala nic, zatímco po startu aby snižovala napětí). A je klidně i možný, že ve finále ty diody budeš muset mít zapojený celkem 3 a pokud bys chtěl aby znak svítil i se stojícím motorem, musely by se v klidu zkratovat 2 z těch celkovejch tří ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 1 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.