Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 687 Bydliště: Praha 5
Zaslal: st říjen 10 2018, 16:38 Předmět: Nabíjení autobaterie
Dobrý den,
chtěl bych přispět několika poznatky z praxe posledních 40let o nabíjení PB autobaterií a konstrukci nabíječek. Internet je plný různých návodů a doporučení. Obsahuje z mého pohledu od pravdy přes podmíněné pravdy až úplné bláboly. Neexistuje pouze jeden universální postup nabíjení.
Vždy záleží jakou baterku nabíjíš, jak je stará a jak je zasulfátovaná. Své názory nikomu nevnucuji,
každý ať se stará o svou baterku jak chce. Základním požadavkem je vždy - natočit auto !
Co je vybitá baterka
Má napětí naprázdno menší než 12V
Má napětí naprázdno sice větší než 12V, ale při startování je slyšet „prohup“ starteru , je znatelný pokles osvětlení vozu , při měření zátěžovým voltmetrem 200A jde napětí pod 9V (hodně vybitá).
Starší baterky nad 4r jsou zasulfátované z důvodu nedostatečného nabíjení.
Co je příčinou nedostatečného nabíjení
Když auto neujede alespoň 20km denně s alternátorem pod otáčkami nedostaneš do baterky ani to co spotřebuješ startem, motorem topení, elektronikou auta, samovybíjením. V případě,že vyrazíš 2x za týden do obchodu přes 4 světelné křižovatky , alternátor vrčí ve volnoběhu , není z čeho brát na jeho max výkonu vůbec v tomto režimu nezáleží. Dále se přidá zvětšený vnitřní odpor baterie a problém je na světě. Musíš baterku na jaře a na podzim prostě nabít.
Ono se na první pohled dlouho nic neděje, ale baterka se zasulfátuje k nepoužilelnosti.
Zde je třeba si připomenout co je autoalternátor. Jde o třífázový generátor na výstupu usměrněný
šesticí křemíkových diod a pomocí buzení je udržováno napětí výstupu na cca 14.2V.
Alternátorem auta nelze nabít baterii do 100 % ,síran olovnatý tím přechází do nerozpustné formy,
ukrajuje a ukrajuje kapacitu a tím zvyšuje vnitřní odpor baterie. To je začátek konce baterie.
Nabíječky na bázi impulzního zdroje, které vypínají okolo 14.7V s konstatováním „je nabito“situaci také přiliš neřeší. Navíc střídavé napětí řádově 100kH usměrněné Schottkyho diodou a vyfiltrované nízkoimpedančními kondenzátory není to pravé oříškové k rozpouštění sulfidů v krystalické formě.
Baterii tím jenom postrašíš, auto sice natočíš - ALE
Podle mého názoru je vhodné použít jednocestně usměrněnou nabíječku s plynulou regulací, která má vestavěný voltmetr a ampermetr.
Zde přichází otázka jestli se není lepší se na vše vykašlat,zařadit se do stáda globálních spotřebitelů a každé 3r baterku zahodit. Kvalita baterií co čtu se zhoršila a vůbec bych se nedivil tomu, že do automobilek jdou baterie a nám šunt.
Takovou nabíječku si tedy musíme vyrobit,nejde koupit a protože jsme bastlíři, tak to dokážeme.
Parametry jsou omezeny použitým transformátorem, který seženeš.
Jde o jednoduchý tyristorem řízený systém v několika možných variantách. Podobné zapojení zde na bastlírně bylo již uvedeno a mohu potvrdit, že chodí na první zapojení u mne od 70tých let.
Ampermetr 0 až 10A (dle trafa a požadavku co to má umět)
Voltmetr s elektronicky potlačenou 0 a to 12 až18V (roztáhne stupnici, krásně vidíš 15 a 16V)
Nabíječka je odolná proti zkratu ,přepolování a odlehčení v plném výkonu.
Jestli bude zájem o moji konstrukci uvedu zapojení nábíječky v různých variantách, schema pomocných obvodů osvětlení, větrání a zapojení voltmetru s potlačenou 0.
Závěrem uvádím, že pracuješ na vlastní nebezpečí a do stavby se nepouštěj pokud nemáš alespoň základní elektrotechnické znalosti.
PS V mojí Fabii 2003 je druhá baterie od 2009. Tak na nabíjení jednocestně a pomalu asi něco bude.
Luboš
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6767 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: st říjen 10 2018, 17:24 Předmět:
Nechci nijak oponovat, ale celkový náboj odebraný startem je nepatrný. A alternátor musí nabíjet i na volnoběh. Mně se třeba otáčky zvýší, pokud DME zjistí, že napětí je nízké. A auto ověšené spotřebiči má větší aku, který to chvilku pokryje. Já třeba mám 100Ah/160A. Benzín. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
To že alternátor nenabije aku nikdy na 100% je konštrukčný zámer. Napätie je nastavené aby aku neplynoval (bezpecnost a paradoxne aj zivotnost - kto by v aute dolieval clanky destilovanou vodou, suchý aku je horší ako zasulfátovsný).
Daleko horsie zlo pre akumulatory je rekuperacne nabijanie v modenych autach a pripadny SS system to este vysperkuje. Odsledoval som si na novom hyundai chovanie napatia v palubnej sieti .... zistenie nic moc. Pokial aku vykazuje aspon nejaky naboj tak RJ veselo alternator odbudi a necha aj 25km auto krmit z akumulatora. Pokial dam nohu z plynu automaticky nabudi alternator na plne pecky a napatie dosiahne 14,8V, pri pridani opat odbudi. Dolu kopcom pri brzdeni motorom samozrejme nabija co to da. Problem je rovinata trasa, kde je alternator napr. 25km odbudeny aby dalsich 40km dobijal co to da. Teraz par krat ukoncite jazdu po tych 25km a baterka si to isto zapamata. Aby tato blbost mohla ako tak fungovat tak auto je vybavene zosilnenou EBL baterkou pripadne AGM baterkou. Baterky su patricne drahsie. Aj tak uz zacina byt zivotnost 4r nadstandart. Normalna aku takuto torturu nevydrzi niekedy ani rok.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32856 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 10 2018, 20:18 Předmět:
Správně nastavený dobíjení udrží baterku ve stavu OK i při courání kolem komína a častejch startech. To by pak třeba rozvozáci nebo pošťáci, co zastavujou a startujou na každým rohu jak čoklík museli dávat každej půlrok novou baterku. Nedávaj. Proč? Protože jejich auta procházejí průběžně co měsíc kontrolama, kde se i to dobíjení kontroluje a průběžně opravuje. Stačí zhruba 2 minuty chodu motoru, aby energie vyčerpaná samotným startem STUDENÝHO motoru byla do akumulátoru doplněná. U motoru teplýho je to doba ještě kratší, po zbytek doby běhu pak altík dobíjí do baterky to, co z ní užralo předchozí odstavení vozidla = samovybíjení, klidová spotřeba auta. Kdyby se běžnej řidič staral o baterku a dobíjení stejně jako tyhle rozvážkový služby, baterka by mu taky vydržela mnohem delší kilometry. Jenže co vidíme - h0vn0 h0vn0 slavnej soude nějaká péče, baterka lidi začne zajímat až v momentě, kdy jim auto začne vykazovat známky obtížnýho startu nebo když už nenatočí vůbec. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: čt říjen 11 2018, 2:27 Předmět:
No tos nám toho řekl, Luboši.
Do práce jezdím denně trasu 4 km. Často už ten den nejedu nikam jinam. Za rok najezdím asi 8k km.Na baterii mám indikátor stavu nabití a je pořád v zeleným. Mám teda ještě auto s normálním nabíjením, žádné jenom z kopce. Takže přes těžký život, který baterka v autě má, si myslím, že je o ni postaráno docela dobře.
Ani u předchozích aut jsem nezaznamenal problém, a to jsem často "dojížděl" baterie šroty, hlavně u mé první Š100, ta měla baterku ještě s asfaltem. To auto jsem koupil s baterií k.o. Po nabití nabíječkou jsem nastartoval, i dojel, ale druhý den buď zase nabíječka, nebo tlačit...
Po léčebné kůře v destilce ta baterka normálně šla, vůbec jsem o ni nevěděl. Tehdy jsem rozhodně nejezdil denně. Až pak po čase mi ji jedno individuum vybilo úplně do mrtě - od té doby bylo slyšet, jak se při každém startu trápí, tak jsem ji vyřadil a koupil novou. Po rozborce té staré jsem nechápal, jak mohla ještě žít, kladné elektrody byly zcela na kaši. Rozsypaly se i s rámkem.
Když mohla taková baterka žít asi 3/4 roku, zřejmě se o ni altík tak špatně nestará.Podotýkám, že mřížky elektrod byly popraskané už když jsem ji s autem koupil, bylo to vidět přes nalévací otvory. I když zmiňovat zrovna altík je zavádějící, nabíjení je dané regulátorem. Samotný altík ji během jízdy klidně i přebije, netvrdil bych tedy, že nabíjení v autě je nedostatečné.
Ze skušenosti mohu potvrdit, že je lhostejné, jakým průběhem proudu se baterka nabíjí. Stejnosmêrným, tepavým, s vybíjecími pulsy...
Důležitá je velikost toho proudu, a množství dodaného náboje, to je vše.
A pak samozřejmě péče o baterku. Lidi jsou schopni napáchat spoustu škod jak nedostatečnou, tak i přehnanou péčí, takže obecně ze skušeností běžných uživatelů nelze vyhodnocovat žádné jednoznačné závěry.
Já mám řidičák 19 let a novou baterii jsem kupoval pouze jednou. Bohužel nemohu říci jak dlouho vydržela, byla mi i s autem zcizena. Jinak jsem nikdy baterii kupovat nemusel. Vždycky se našla nějaká "blbá", kterou majitel už nechtěl, a mi normálně chodila. Za život jserm jich moc nevystřídal, protože dlouho vydrží. Skušenosti jsem nasbíral spíše s těmi OPRAVDU blbými, které mě prostě bavilo testovat a oživovat. Poskládal jsem i článek pouze ze záporných elektrod a byl jsem obrovsky překvapen jeho parametry. Potíže byly pouze se svařenou nádobou - pořád někde tekla.
Založen: Oct 21, 2007 Příspěvky: 400 Bydliště: Litovel
Zaslal: čt říjen 11 2018, 9:51 Předmět:
Nabíjení akumulátoru je chemická změna, která nejde urychlit a tím pádem nejde akumulátor dobít za dvě minuty jízdy autem. _________________ Netřep se mnou!
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6767 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: čt říjen 11 2018, 16:12 Předmět:
U nás pošťáci nechcípou a jiný rozvozci taky ne (motory teda). Ve městě je to asi horší. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: čt říjen 11 2018, 17:58 Předmět:
PeteBurns napsal(a):
Kremik napsal(a):
Ze skušenosti mohu potvrdit, že je lhostejné, jakým průběhem proudu se baterka nabíjí. Stejnosmêrným, tepavým, s vybíjecími pulsy...
Kremiku, uvedomujes si, ake nedozierne nasledky toto tvrdenie vyvola v EKKARovej gebuli? Zase bude musiet ist na samotku
My už jsme na to téma kdysi debatovali, s nulovým výsledkem, tak jsme se vzájemně smířili s tím, že každý na to máme svůj názor a vzájemně se již na toto téma nepřekřikujem. V tomto vláknu jsem reagoval na zakladatele vlákna, který se rozplýval nad tyristorovou nabíječkou.
Pokud se přidá Ekkar s tím, že mu tam chybí dvě žárovky, ani si toho nevšimnu.
Ale Ty ses tu, koukám, do něčeho zaplet a já o to přišel
Snad to nebylo kvůli tomuhle vláknu?
Dneska mě ještě cosi napadlo, chtěl jsem koupit v opravně pár baterek před smrtí, že udělám experiment, a prý se baterky vykupují za 18kč/kg. To opravdu až tolik?
No nekoupil jsem nic, neměli váhu, a já ji taky obyčejně nevozím
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6767 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: čt říjen 11 2018, 18:43 Předmět:
Opravdu skoro tolik. Z ruky do ruky 12? asi. Už jsem tam chvíli nebyl. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32856 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt říjen 11 2018, 18:56 Předmět:
Kremik napsal(a):
PeteBurns napsal(a):
Kremik napsal(a):
Ze skušenosti mohu potvrdit, že je lhostejné, jakým průběhem proudu se baterka nabíjí. Stejnosmêrným, tepavým, s vybíjecími pulsy...
Kremiku, uvedomujes si, ake nedozierne nasledky toto tvrdenie vyvola v EKKARovej gebuli? Zase bude musiet ist na samotku
...V tomto vláknu jsem reagoval na zakladatele vlákna, který se rozplýval nad tyristorovou nabíječkou.
Pokud se přidá Ekkar s tím, že mu tam chybí dvě žárovky, ani si toho nevšimnu.
Ale Ty ses tu, koukám, do něčeho zaplet a já o to přišel
Snad to nebylo kvůli tomuhle vláknu?
Dneska mě ještě cosi napadlo, chtěl jsem koupit v opravně pár baterek před smrtí, že udělám experiment, a prý se baterky vykupují za 18kč/kg. To opravdu až tolik?...
U nás baterky vykupujou u Ševčíka za 13Kč/kg, v prodejně autodílů ex-Junek/Štorek dávají 10Kč za kilo - ale nemají váhu a jen odhadujou, kolik která baterka váží. Těch 18Kč/kg je možný někde ve větším městě nebo prostě tam, kde mají dobrej odbyt.
Járofky mi u tyristorový nabíječky nechyběj, navíc k tyristorce je možno je klidně doplnit jako vybíjecí odpor.
Stran provokatéra jen konstatuju, že s jasným záměrem zase někomu totálně roz*rdat v poklidu běžící a věcný vlákno se provokativně a vulgárně navez Tatramáčkovi do vlákna o fotříkově Mazdě a bylo s ním (KONEČNĚ!) naloženo přesně podle odkazu - HOĎTE NA NĚJ PYJÁNO!!! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Další
Strana 1 z 9
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.